
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 415 |
تعداد مقالات | 3,656 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,775,149 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,953,866 |
مدلیابی معادلات ساختاری سازگاری تحصیلی در دانشآموزان مقطع ابتدایی براساس احساس سرباربودن و خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی توانمندی تحصیلی- روانی | ||
رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی | ||
دوره 2، شماره 4، اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/pbeo.2025.18012.1064 | ||
نویسندگان | ||
سیف اله آقاجانی1؛ نیما صادقزاده بلیل* 2 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: مطالعۀ در حوزۀ سازگاری تحصیلی منجربه بهبود عملکرد روانشناختی و تحصیلی در دانشآموزان میشود. پژوهش حاضر با هدف مدلیابی معادلات ساختاری سازگاری تحصیلی در دانشآموزان مقطع ابتدایی براساس احساس سرباربودن و خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی توانمندی تحصیلی- روانی انجام شد. روش: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان نیر در سال 1403-1402 میباشد. نمونۀ آماری شامل 310 نفر از دانشآموزان پایههای چهارم، پنجم و ششم بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای بوده است. ابزار مورد استفاده، پرسشنامههای احساس سرباربودن البهادی (2019)، خودکارآمدی موریس (2001)، توانمندی تحصیلی- روانی دانشآموزان شفیع-آبادی (1389) و سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1984) بوده است. درنهایت دادهها در نرمافزارهای SPSS نسخۀ 26 و Smart PLS4 تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد، اثر مستقیم بین توانمندی تحصیلی- روانی با سازگاری تحصیلی مثبت و معنادار بوده است. همچنین اثر غیرمستقیم خودکارآمدی تحصیلی بر سازگاری تحصیلی از طریق میانجیگری توانمندی تحصیلی- روانی مثبت و معنادار و اثر غیرمستقیم احساس سرباربودن بر سازگاری تحصیلی با نقش میانجی توانمندی تحصیلی- روانی منفی و معنادار بوده است. اما اثرمستقیم احساس سرباربودن و خودکارآمدی تحصیلی با سازگاری تحصیلی بدون میانجیگری توانمندی تحصیلی- روانی معنادار نبود. همچنین شاخصهای نکویی برازش مدل نیز از طریق ضریب تعیین R2 و ضریب پیشبینیکنندگی Q2 تایید شد. نتیجهگیری: نتایج نشانگر آن است که توانمندی تحصیلی- روانی دانشآموزان میتواند نقش میانجیگری موثری بین احساس سرباربودن دانشآموزان و خودکارآمدی تحصیلی آنها داشته باشد و درنهایت موجب بهبود سازگاری تحصیلی در دانشآموزان شود. | ||
کلیدواژهها | ||
احساس سرباربودن؛ توانمندی تحصیلی- روانی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ سازگاری تحصیلی؛ دانشآموز مقطع ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 57 |