تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,570 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,596 |
مقایسهی پیشرفت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دو گروه از دانشآموزان بیسرپرست و دارای سرپرست | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 4، اسفند 1394، صفحه 21-36 اصل مقاله (207.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سجاد بشرپور* 1؛ فاطمه قربانی2؛ اکبر عطادخت3؛ اسماعیل سلیمانی4 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
4استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسه پیشرفت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دو گروه از دانشآموزان بیسرپرست و دارای سرپرست انجام گرفت. روش این پژوهش، علی- مقایسهای بود. کلیه دانشآموزان بیسرپرست و دارای سرپرست شهر همدان در سال تحصیلی 93- 92 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. تعداد 74 نفر از دانشآموزان بیسرپرست و 74 نفر نیز از دانشآموزان عادی به عنوان گروه مقایسه انتخاب و به پرسشنامههای انگیزش تحصیلی، خودپنداره تحصیلی و اشتیاق به مدرسه به صورت انفرادی پاسخ دادند. برای اندازهگیری پیشرفت تحصیلی نیز از معدل آزمودنیها استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) تحلیل شد. نتایج نشان داد که دانشآموزان بیسرپرست در پیشرفت تحصیلی، انگیزش درونی، اعتماد، تلاش، خودپنداره تحصیلی، اشتیاق رفتاری، اشتیاق شناختی و اشتیاق تحصیلی نمرات پایین ولی در انگیزش بیرونی، بیانگیزگی و اشتیاق هیجانی نمرات بالایی نسبت به دانشآموزان عادی دارند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که دانشآموزان بیسرپرست پیشرفت تحصیلی ضعیفی دارند و در این امر متغیرهای خودپنداره تحصیلی، انگیزش تحصیلی و اشتیاق به مدرسه نقش دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشرفت تحصیلی؛ انگیزش تحصیلی؛ خودپنداره تحصیلی؛ اشتیاق به مدرسه؛ دانشآموزان بیسرپرست | ||
مراجع | ||
اصغری نکاح، سیدمحسن و حیدری دربندی، آسیه (1389). مقایسه شیوههای نگهداری و حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست از منظر مراقبت سلامت و بهداشت روانی. خلاصه مقالات چهارمین جشنواره علمی–تحقیقاتی کودکان سرور، 18. باقری، ناصر (1379). هنجاریابی مقیاس انگیزش تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم. محمود علیلو، مجید؛ موحدی، یزدان و علیزاده گورادل، جابر (1392). تعیین رابطه ی حالت های فراشناختی، سودمندی ادراک شده و تأکیدات هدفی والدین با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری، 3(1)، 109-91. Akramr, R., & Zafar iqbal, M. (2005). Effect of students' self-concept and gender onacademic achievement in science. Bulletin of education & research, 27(2), 19- 36.
Asgharinekah, S.M., Hedaridarbandi, A. (2011). Comparing methods of maintenance and support of orphans and irresponsible children in terms of health care and mental health. Abstracts of scientific- research Festival of Children's. page 18.
Bagheri, N. (2000). Standardization OF academic motivation scale among high school students in Tehran. Master's thesis, University of Tarbiate Moalem.
Baker, S.R. (2003). A prospective longitudinal investigation of social problem-solving appraisals on adjustment to university, stress, health, and academic motivation and performance. Personality and Individual Differences, 35, 569–591.
Battle, J. (1981). Culture-free SEI: Self-Esteem Inventories for children and adult Seattle: Special Child Publications.
Berger, J-L., & Karabenick, S.A. (2011). Motivation and students’ use of learning strategies: Evidence of unidirectional effects in mathematics classrooms. Learning and Instruction, 21(3), 416-428.
Butler, D. L. (1998). The strategic content learning approach to promoting self-regulated learning: a report of three studies. Journal of Educational Psychology, 90, 682– 697.
Deci, E.L., & Ryan, R.M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination inhuman behaviour. New York, NY: Plenum.
Einar, M., Skaalvik, S., Skaalvik, S. (2013). School goal structure: Associations with students’ perceptions of their teachers as emotionally supportive, academic self-concept, intrinsic motivation, effort, and help seeking behavior Original Research ArticleInternational Journal of Educational Research, 61, 5-14.
Engin-Demir, C. (2009). Factors influencing the academic achievement of the Turkish urban poor. International Journal of Educational Development, 29 (1),17–29.
Eweniyi, G.D. (2005). The impact of family structure on university students’ academic performance, Available from http://64.233.183.104.
Guay, F., Ratelle, C.F., Roy, A., Litalien, D. (2010). Academic self-concept, autonomous academic motivation, and academic achievement: Mediating and additive effects Learning and Individual Differences, 20 (6), 644–653.
Hirshi, T. (1969). Causes of delinquency. Berkley, CA: University of California Press.
Huang, C. (2011). Self-concept and academic achievement: A meta-analysis oflongitudinal relations. Journal of School Psychology, 49, 505-528.
Jansen, M., Schroeders, U., & Lüdtke, O. (2014). Academic self-concept in science: Multidimensionality, relations to achievement measures, and gender differences Original Research ArticleLearning and Individual Differences, 30, 11-21.
Kemmelmeier, M., Danielson, C., & Bastten, J. (2005). What’s in a grade? Academic success and political orientation. Personality and Social Psychology Bulletin, 31, 1386-1399.
Kimani, C.G., Mutua, M. M., Chesire, A. M. & Chebet, P.S. (2012). The self-concept and academic performance of institutionalized and non-institutionalized HIV/AIDS orphaned children in Kisumu municipality. Journal of Alternative Perspectives in the Social Sciences, 4 (1), 242-254. Komarraju, M., Nadler, D. (2013).Self-efficacy and academic achievement: Why do implicit beliefs, goals, and effort regulation matter? Original Research Article Learning and Individual Differences, 25, 67-72.
Leite, L.C., Schmid, P.C. (2004). Institutionalization and psychological suffering: notes on the mental health of institutionalized adolescents in Brazil. Trans cult Psychiatry. 41(2), 281-293.
Liu, W.C., & Wang, C.K.J. (2005). Academic self-concept: A cross-sectional study of grade and gender differences in a Singapore Secondary School. Asia Pacific Education Review, 6(1), 20-27.
Marsh, H.W., Relich, J.D. & Smith, I.D. (1983). Self-concept: The construct validity of interpretations based upon the SDQ. Journal of personality and social psychology, 45, 173-187.
Mahmood alilu, M., Movahedi, Y. & Alizadehgoradel, J. (2013). The relationship between metacognitive states, perceived instrumentality, parental goal emphases and academic achievement of students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 3(1), 91-109.(Persian).
Ning, K.H., & Downing, K. ) 2010(. The reciprocal relationship between motivation and self-regulation: A longitudinal study on academic performance. Learning and Individual Differences, 20 (6), 682–686.
OECD. (2005). Learning for tomorrow's world first results from PISA 2003. (No.9264007245). Paris: OECD. Rothman, S. (2003). The Changing Influence of Socioeconomic Status on Student Achievement: Recent Evidence from Australia. American Educational Research Association, 21- 25 Nisan, Chicago, 2003.
Piers, E.V., & Harris, D.B. (1964). Age and other correlates of self-concept in children.interpretations based upon the SDQ. Journal of Personality and Social Psychology, 45, Journal of Educational Psychology, 55(2), 91-95.
Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Ryan, M., & Deci, L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67.
Siqueira, A.C, Dell'Aglio, D. D. (2010). Institutionalized children and adolescents: academic achievement, life satisfaction and social support network. Psic. Teor. e Pesq, 26(3), 407-415.
Taylor, G., Jungert, T., Mageau, G.A., Schattke, K., Dedic, H., Rosenfield, S. & Koestner, R. (2014). A self-determination theory approach to predicting school achievement over time: the unique role of intrinsic motivation. Contemporary Educational Psychology, 39(4), 342–358.
Wang, M.T., Jacquelynne S. & Eccles. (2013). School context, achievement motivation, and academic engagement: A longitudinal study of school engagement using a multidimensional perspective Original Research ArticleLearning and Instruction, 28, 12-23.
Wang, M.T., Willett, J. B., & Eccles, J. S. (2011). The assessment of school engagement: Examining dimensionality and measurement invariance by gender and race/ethnicity. Journal of School Psychology, 49, 465-480.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,961 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,539 |