
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 414 |
تعداد مقالات | 3,654 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,771,946 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,951,298 |
اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل پیش بینی قربانی شدنِ قلدری آموزشگاهی برعزت نفس و احساس قربانی شدن دانش آموزان دختر متوسطه شهرستان بوکان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 47-58 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.5098.3275 | ||
نویسندگان | ||
حسین سلیمی1؛ عزت اله قدم پور* 2؛ فاطمه رضایی3 | ||
1استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه فرهنگیان شهیدرجائی، ارومیه، ایران | ||
2استاد تمام گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
3دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی برمدل پیشبینی قربانی شدنِ قلدری آموزشگاهی بر عزت نفس و احساس قربانی شدن دانشآموزان بود. روشها پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری همه مدارس دخترانة متوسطۀ اول شهرستان بوکان درسالتحصیلی 96- 1395 بود. از این میان یک مدرسه به روش نمونهگیری خوشهای با تعداد 350 نفر انتخاب و بعد از توزیع پرسشنامههای عزت نفس کوپراسمیت و فرم ایرانی مقیاس قربانی قلدری مرادی (1388) در بین همه دانشآموزان، جهت تعیین نمونة مورد مطالعه، 40 نفرکه بالاترین نمرات را از مقیاس قربانیشدن و پایینترین نمرات را از مقیاس عزت نفس کسب کرده بودند انتخاب و به طریق واگذاری تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل قرارگرفتند. سپس گروه آزمایشی به مدت 12 جلسه 60 دقیقهای به صورت 2 جلسه در هفته در معرض کاربندی پژوهش قرارگرفت. بعد از اتمام برنامة آموزشی از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. دادههای بدست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس در نرم افزار spss، مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها بررسی دوگروه از نظر میانگین نمرات با استفاده از ابزارهای به کار رفته در مرحله پسآزمون حاکی از افزایش عزت نفس همراه با کاهش احساس قربانی شدن در گروه آزمایش بعد از مداخله بود. نتیجه گیری مطابق با نتایج این پژوهش، با استفاده از آموزش مبتنی بر مدل ذکر شده میتوان همزمان با کاهش اثرات قلدری بر روی قربانیان، عزت نفس دانشآموزان را افزایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: احساس قربانی شدن؛ قلدری؛ عزت نفس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 119 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 67 |