
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,750 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,896,886 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,089,961 |
اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل پیش بینی قربانی شدنِ قلدری آموزشگاهی برعزت نفس و احساس قربانی شدن دانش آموزان دختر متوسطه شهرستان بوکان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 47-58 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.5098.3275 | ||
نویسندگان | ||
حسین سلیمی1؛ عزت اله قدم پور* 2؛ فاطمه رضایی3 | ||
1استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه فرهنگیان شهیدرجائی، ارومیه، ایران | ||
2استاد تمام گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
3دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی برمدل پیشبینی قربانی شدنِ قلدری آموزشگاهی بر عزت نفس و احساس قربانی شدن دانشآموزان بود. روشها پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری همه مدارس دخترانة متوسطۀ اول شهرستان بوکان درسالتحصیلی 96- 1395 بود. از این میان یک مدرسه به روش نمونهگیری خوشهای با تعداد 350 نفر انتخاب و بعد از توزیع پرسشنامههای عزت نفس کوپراسمیت و فرم ایرانی مقیاس قربانی قلدری مرادی (1388) در بین همه دانشآموزان، جهت تعیین نمونة مورد مطالعه، 40 نفرکه بالاترین نمرات را از مقیاس قربانیشدن و پایینترین نمرات را از مقیاس عزت نفس کسب کرده بودند انتخاب و به طریق واگذاری تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل قرارگرفتند. سپس گروه آزمایشی به مدت 12 جلسه 60 دقیقهای به صورت 2 جلسه در هفته در معرض کاربندی پژوهش قرارگرفت. بعد از اتمام برنامة آموزشی از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. دادههای بدست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس در نرم افزار spss، مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها بررسی دوگروه از نظر میانگین نمرات با استفاده از ابزارهای به کار رفته در مرحله پسآزمون حاکی از افزایش عزت نفس همراه با کاهش احساس قربانی شدن در گروه آزمایش بعد از مداخله بود. نتیجه گیری مطابق با نتایج این پژوهش، با استفاده از آموزش مبتنی بر مدل ذکر شده میتوان همزمان با کاهش اثرات قلدری بر روی قربانیان، عزت نفس دانشآموزان را افزایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: احساس قربانی شدن؛ قلدری؛ عزت نفس | ||
مراجع | ||
احمدی، م. س.، حاتمی، ح. ر؛ احدی، ح.، و اسدزاده، ح. (1392). تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر باورهای خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر. فصلنامة رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4(4)، 116-115. [ https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_365.html]
باربارا، کلوروسو. (2003). قلدر، توسری خور و تماشاچی. ترجمۀ مرجان فرجی .(1392). تهران. جوانة رشد. [ https://www.iranketab.ir/book/162430-the-bully-the-bullied-and-the-bystander]
بشرپور، س.، عباسی، آ.، و ابوالقاسمی، ع. (1394). تاثیر آموزش شیوه های مقابله شناختی رفتاری و تنظیم هیجان بر کاهش ناامیدی، شادکامی و عزت نفس کودکان ونوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست. پژوهشهای روانشناسی بالینی ومشاوره، 5(1)، 85-70. [doi: 10.22067/ijap.v5i1.34249]
تقی زاده هیر، س.، نریمانی، آ.، شهبازی، س. (1402). اثربخشی آموزش جرأتورزی بر بهبود عزت نفس و تنظیم شناختی هیجان کودکان دارای اختلال یادگیری خاص. مجله ناتوانی های یادگیری،13(1)، 6-16. [doi:10.22098/jld.2024.14280.2137 ]
جوانبخت، م.، ضیایی، ع. ر.، همام، م.، و رهنما، ع. (1388). بررسی تاثیر روزه داری در ماه رمضان بر عزت نفس و سلامت روانی دانشجویان. فصلنامه اصول بهداشت روانی، 11(4)، 73-266. [doi:10.22038/JFMH.2009.1130]
حسینی، س. ع.، بدری، ر.، سلیمی، ح.، وکلیایی، ل .(1394). اثربخشی آموزش شناختی ارتقاء امید در کاهش میزان قربانی شدن ناشی از قلدری دانش آموزان. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 11(37)، 1-19.[https://jep.atu.ac.ir/article_3493.html]
راضی مرادی، م.، اعتمادی، ا.، و نعیمآبادی، ا. (1389). اثربخشی مشاورة گروهی بر اساس نظریة انتخاب ویلیام گلاسر با دانشآموزان قربانی قلدری، به منظور افزایش توان مقابله با رفتارهای قلدرانه. مطالعات روانشناختی،6(4)، 71-94. [ doi:10.22051/psy.2010.1582]
زارعی، ف.، یاریگرروش، م. (1402). اثر بخشی ذهن آگاهی بر عزت نفس و تعاملات اجتماعی دانش آموزان دارای نارساخوانی. مجله ناتوانی های یادگیری، 13(2)، 18-31. [doi:10.22098/jld.2024.14138.2131]
عزتی بابی، م.، آقاجانی، س. (1401). مقایسه اضطراب اجتماعی با رفتار قلدری - قربانی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری، 12(1)، 62-72. [doi:10.22098/jld.2022.7793.1837]
سلیمی، ح.، قدم پور، ع.، و رضایی، ف. (1397). تدوین مدل ساختاری پیش بینی قربانی شدن قلدری از طریق عوامل محیطی و مهارت های ارتباطی با واسطه گری آشفتگی روانشناختی. شناخت اجتماعی، 7(2)، 71-94. [doi: 10.30473/sc.2018.36721.2104]
شهنازی، ح.، جلیلی پور، ن.، و حسین زاده، ا.(1396). بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت عمومی، خودکارآمدی، خودتنظیمی و عزت نفس دانشآموزان دبیرستان های دولتی شهر اصفهان. فصلنامه تحقیقات نظام سلامت، 13(2)، 156-163. [doi: 10.22122/jhsr.v13i2.2945]
مستقیمی، م.، و شفیع آبادی، ع. (1391). اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر عزت نفس دختران 13 تا 15 ساله بهزیستی. روشها و مدلهای روان شناختی، 2(9)، 17-30. [https://sid.ir/paper/227538/fa]
مقتدایی، م.، امیری، ش.، مولوی، ح و استکی آزاد، ن. (1390). اثربخشی برنامة آموزش مبتنی بر مهارتهای اجتماعی بر میزان رفتارهای قربانی کودکان پسر مقطع ابتدایی شهر اصفهان. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی،1(2) ،123-139. [ https://www.socialpsychology.ir/article_123187.html]
موتابی، ف.، فتی، ل. وهمکاران. (1386). آموزش مهارتهای زندگی «مدیریت استرس و مقابله های سازگارانه» - دفتر امور زنان وزارت بهداشت، درمان وآموزش وپزشکی.[ https://lib.ir/fa/book/64947858]
ناصری، ح. (1387). مهارتهای زندگی ویژۀ دانشجویان. تهران: معاونت امور فرهنگی وپیشگیری سازمان بهزیستی کشور. [ http://basatin.ir/dL/search/default.aspx?Term=114904&Field=0&DTC=1]
Ahmadi, M. S., Hatami, H. R., Ahadi, H., & Asadzadeh, H. (1392). The effect of communication skills training on self-efficacy beliefs and academic achievement of female students. A New Approach to Educational Management, 4(4), 115-116. [In Persian] https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_365.html. Barbara, K. (2003). Bully, Tory and Audience, translated by Marjan Faraji (1392). Tehran. Growth buds. [In Persian] https://www.iranketab.ir/book/162430-the-bully-the-bullied-and-the-bystander. Barbero, J. A. J., Hernández, J. A. R., Esteban, B. L., & García, M. P. (2012). Effectiveness of antibullying school programmes: A systematic review by evidence levels. Children and Youth Services Review, 34(9), 1646-1658. DOI: 10.1016/j.childyouth.2012.04.025. Basharpour, S., Abbasi, A., & Abolghasemi, A. (2014). The effect of training on cognitive-behavioral coping strategies and emotional regulation on reducing frustration, happiness and self-esteem among children and adolescents without caregiver and nursing. Clinical Psychology and Counseling Research, 5 (1), 70-85. [In Persian] DOI: 10.22067/ijap.v5i1.34249. Black, S. A., & Jackson, E. (2007). Using bullying incident density to evaluate the Olweus Bullying Prevention Programme. School Psychology International, 28(5), 623-638. DOI: 10.1177/0143034307085662. Bond, L., Carlin, J. B., Thomas, L., Rubin, K., & Patton, G. (2001). Does bullying cause emotional problems? A prospective study of young teenagers. Bm Journal, 323(7311), 480-484. https://doi.org/10.1136/bmj.323.7311.480. Craig, W. M., Konarski, R., & DeV, R. (1998). Bullying and victimization among Canadian school children. Human Resources Development Canada, Applied Research Branch. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/252069601. Duncan, R. D. (2004). The impact of family relationships on school bullies and their victims. In Bullying in American schools (pp. 249-266). routledge. DOI: 10.4324/9781410609700-23 . Egan, S. K., Monson, T. C., & Perry, D. G. (1998). Social-cognitive influences on change in aggression over time. Developmental Psychology, 34(5), 996. DOI: 10.1037//0012-1649.34.5.996. Ezzatibab, M., & Aghajani, S. (2022). Comparison of social anxiety with bullying – victim behavior in students with and without learning disability. Journal of Learning Disabilities, 12(1), 62-72. (Persian) Doi:10.22098/jld.2022.7793.1837 Farrington, D. P. (1993). Understanding and preventing bullying. Crime and Justice: A Review of Research/The University of Chicago Press. DOI: 10.1086/449217 . Farrington, D., & Baldry, A. (2010). Individual risk factors for school bullying. Journal of Aggression, Conflict and Peace Research, 2(1), 4-16. DOI: 10.5042/jacpr.2010.0001 . Felipe, M. T., de Ossorno García, S., Babarro, J. M., & Arias, R. M. (2011). Social characteristics in bullying typology: Digging deeper into description of bully-victim. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29, 869-878. DOI: 10.1016/j.sbspro.2011.11.316. Fosse, G. K., & Holen, A. (2002). Childhood environment of adult psychiatric outpatients in Norway having been bullied in school. Child Abuse & Neglect, 26(2), 129-137. DOI: 10.1016/s0145-2134(01)00312-x. Fox, C. L., & Boulton, M. J. (2006). Friendship as a moderator of the relationship between social skills problems and peer victimisation. Aggressive Behavior: Official Journal of the International Society for Research on Aggression, 32(2), 110-121. DOI: 10.1002/ab.20114. Furlong, M., McGilloway, S., Bywater, T., Hutchings, J., Smith, S. M., & Donnelly, M. (2013). Cochrane review: behavioural and cognitive‐behavioural group‐based parenting programmes for early‐onset conduct problems in children aged 3 to 12 years. Evidence‐Based Child Health: A Cochrane Review Journal, 8(2), 318-692. DOI:10.1002/ebch.1905 . Futherman, S. (2004). When you work for a bully. Assessing your option and taking action, Montvale, NJ, Croce publishing group. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/. Giovazolias, T., Kourkoutas, E., Mitsopoulou, E., & Georgiadi, M. (2010). The relationship between perceived school climate and the prevalence of bullying behavior in Greek schools: Implications for preventive inclusive strategies. Procedia-social and Behavioral Sciences, 5, 2208-2215. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.07.437. Harris, M. J. (Ed.). (2009). Bullying, rejection, & peer victimization: A social cognitive neuroscience perspective. Springer Publishing Company. DOI: 10.5860/choice.47-1712 . Hodgins, M. (2008). Taking a health promotion approach to the problem of bullying.International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(1), 13-23. Retrieved from https://researchrepository.universityofgalway.ie/. Hosseini, S. A., Badri, R., Salimi, H., & Kalaye, L. (1394). The effectiveness of hope promotion cognitive education in reducing students' bullying victim. Quarterly Journal of Educational Psychology, 11 (37), 1-19. [In Persian] https://jep.atu.ac.ir/article_3493.html. Huttunen, A., Salmivalli, C., & Lagerspetz, K. (1996).Friendship networks and bullying in schools.Annals of the New York Academy of Sciences, 794, 355-359. DOI: 10.1111/j.1749-6632.1996.tb32541.x. Javanbakht, M., Ziaee, A. R., Hamam, M., & Rahnama, A. (1388). The effect of fasting during Ramadan on self-esteem and mental health of students. Quarterly Journal of Mental Health, 11 (4), 73-266. [In Persian] DOI: 10.22038/JFMH.2009.1130. Kaplan, H. B. (1996). Psychosocial stress: Perspectives on structure, theory, life-course, and methods. Academic Press. Retrieved from https://psycnet.apa.org/record/1996-97516-000. Klomek, A. B., Marrocco, F., Kleinman, M., Schonfeld, I. S., & Gould, M. S. (2007). Bullying, depression, and suicidality in adolescents. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 46(1), 40-49. DOI: 10.1097/01.chi.0000242237.84925.18. Kochenderfer, B.J. & Ladd, G.W. (1996). Peer victimization: manifestations and relations to school adjustment in kindergarten. Journal of School Psychology, 34(3), 267–283. DOI: 10.1016/0022-4405(96)00015-5. Kokkinos, C. M., & Voulgaridou, I. (2017). Relational and cyber aggression among adolecents: personality and emotion regulation as moderators. Journal of Computers on Human Behaviour, (68), 528-537. DOI: 10.1016/j.chb.2016.11.046. Leahy, R. L., Tirch, D., & Napolitano, L. A. (2011). Emotion regulation in psychotherapy: A practitioner's guide. Guilford press. Retrieved from https://books.google.com/books? Masten, C. L., Telzer, E. H., Fuligni, A. J., Lieberman, M. D., & Eisenberger, N. I. (2012). Time spent with friends in adolescence relates to less neural sensitivity to later peer rejection. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 7(1), 106-114. DOI: 10.1093/scan/nsq098. McMahon, E. M., Reulbach, U., Keeley, H., Perry, I. J., & Arensman, E. (2010). Bullying victimisation, self harm and associated factors in Irish adolescent boys. Social Science & Medicine, 71(7), 1300-1307. DOI: 10.1016/j.socscimed.2010.06.034. Mercer, S. H., & DeRosier, M. (2010). Snominations and socialization of internalizing problems in middle childhood.Journal of Social and Clinical Psychology, 29, 1032-1059. DOI: 10.1521/jscp.2010.29.9.1031 . Moghtadaei, M., Amiri, Sh., Molavi, H., & Astaki Azad, N. (1390). The effectiveness of social skills training program on the rate of behaviors of children in primary school children in Isfahan. Social Psychology Studies, 1(2), 123-139. [In Persian] https://www.socialpsychology.ir/article_123187.html Mostaghimi, M., & Shafie’abadi, A. (2011). The effectiveness of communication skills training on self-esteem among 13-15 year-old welfare women. Psychological Methods and Models, 2(6), 17-30. [In Persian] SID. https://sid.ir/paper/227538/fa Motabi, F., Fathi, L., & et al. (2007). Life skills training “Adaptive coping and stress management”. Women's Affairs Office of the Ministry of Health, Education, and Medicine. [In Persian] https://lib.ir/fa/book/64947858 Mynard, H. y Joseph, S. (1997). Bully/Victim problem and their association with Eysenck’s personality dimensions in 8 to 13 years-olds. British Journal of Educational Psychology, 67 (1), 51-54. DOI: 10.1111/j.2044-8279.1997.tb01226.x Nasseri, H. (2007). Student Life Skills. Tehran: Deputy of Cultural Affairs and Prevention of the Welfare Organization of Iran. [In Persian] http://basatin.ir/dL/search/default.aspx?Term=114904&Field=0&DTC=1 O’Moore, M., & Kirkham, C. (2001). Self‐esteem and its relationship to bullying behaviour. Aggressive Behavior: Official Journal of the International Society for Research on Aggression, 27(4), 269-283. DOI: 10.1002/ab.1010. Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Oxford: Blackwell Publishers. DOI: 10.1002/pits.10114. Papanikolaou, M., Chatzikosma, T., & Kleio, K. (2011). Bullying at school: The role of family. Procedia-social and Behavioral Sciences, 29, 433-442. DOI: 10.1016/j.sbspro.2011.11.260. Razi Moradi, M., Etemadi, A., & Naeimabadi, E. (1389). The Effectiveness of Group Consultation Based on William Glaser's Choice Theory with Bullying Victim Students to Increase Opportunity to Cope with Bullying, Psychological Studies, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University, 6 (4), 11-35. [In Persian] https://doi.org/10.22051/psy.2010.1582. Rigby, K. (1996). Preventing peer victimisation in schools. In AIC CONFERENCE PROCEEDINGS (pp. 303-310). Australian Institute of Criminology. Retrieved from https://popcenter.asu.edu/sites/g/files/litvpz3631. Rigby, K. E. N. (2000). Effects of peer victimization in schools and perceived social support on adolescent well‐being. Journal of Adolescence, 23(1), 57-68. DOI: 10.1006/jado.1999.0289. Roberton, T., Daffern, M., & Bucks, R. S. (2012). Emotion regulation and aggression.Aggression and Violent Behavior, 17,72-82. DOI: 10.1016/j.avb.2011.09.006. Rothon, C., Head, J., Klinberg, E., stanfeld, S. (2011). Can social support protect bullied adolescents from adverse outcomes? A prospective study on the effects of bullying on the educational achievement and mental health of adolescents at secondary schools in east London. Journal of Adolescence, 34: 579-588. DOI: 10.1016/j.adolescence.2010.02.007. Ruggieri, S., Friemel, T., Sticca, F., Perren, S., & Alsaker, F. (2013). Selection and influence effects in defending a victim of bullying: The moderating effects of school context. Procedia- Social and Behavioral Science, 79, 117-126. DOI: 10.1016/j.sbspro.2013.05.060. Salimi, H., Ghadampour, E., & Rezaei, F. (2018). Developing a structural equation modeling for prediction of bullying victim by environmental factors and communication skills with psychological crisis intermediation. Social Cognition, 7(2), 71-94. [In Persian] DOI:10.30473/sc.2018.36721.2104. Salmon, G., James, A., & Smith, D. M. (1998). Bullying in schools: self reported anxiety, depression, and self esteem in secondary school children. BMj, 317(7163), 924-925. DOI:10.1136/bmj.317.7163.924. Shahnazi, H., Jalilipour, N., & Hosseinzadeh, A. (2017). Investigating the relationship between emotional intelligence and general health, self-efficacy, self-regulation and self-esteem among high school students in Isfahan. Quarterly Journal of Health Research, 13(2), 156-163. [In Persian] Dol:10.22122/jhsr.v13i2.2945 Smith, B., Handleu, P., & Eldredge, D.A. (1998). Sex difference in exercise motivation and body-image satisfaction among college students. Percept Mot Skills. 86(2): 723-732. DOI: 10.2466/pms.1998.86.2.723. Smith, P. K., Cowie, H., Olafsson, R. F., & Lifooghe, A. P. D. (2002). Definitions of bullying: Acomparison of terms used, and age and gender differences, in a fourteen—country international comparison. Child Development, 73(4), 1119-1133. DOI: 10.1111/1467-8624.00461. Swearer, S. M., & Espelage, D. L. (2004). Introduction: A social-ecological framework of bullying among youth. In Bullying in American schools (pp. 23-34). routledge. DOI: 10.4324/9781410609700-8. Swearer, S., & Doll, B. (2001). Bullying in schools: An ecological framework.Journal of Emotional Abuse, 2(2&3), 7 – 23. DOI: 10.1300/J135v02n02_02. Taghizadeh Hir, S., Narimani, A., & Shahbazi, S. (2023). The effectiveness of assertiveness training on improving self-esteem and cognitive emotion regulation in children with special learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 13(1), 6-16. (Persian) [doi: 10.22098/jld.2024.14280.2137] Terranova, A. M., Morris, A. S., & Boxer, P. (2008). Fear reactivity and effortful control in overt and relational bullying: A six-month longitudinal study. Aggressive Behavior, 34,104-115. DOI: 10.1002/ab.20232. Thompson, R. A. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59,25-52. DOI: 10.2307/1166137. Williams, K., Chambers, M., Logan, S. & Robinson. (1996). Association of common health symptoms with bullying in primary school children, British medical Journal, 313, 17-19 DOI: 10.1136/bmj.313.7048.17 . Wong, D. S. (2004). School bullying and tackling strategies in Hong Kong. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 48(5), 537-553. DOI: 10.1177/0306624x04263887. Zareii, F., & Yarigarravesh, M. (2024). Effectiveness of mindfulness on self-esteem and social interactions of students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 13(2), 18-31. (Persian) [doi:10.22098/jld.2024.14138.2131] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 181 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 114 |