
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,750 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,896,886 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,089,961 |
الگوی روابط ساختاری اشتیاق تحصیلی بر اساس بیاشتیاقی اخلاقی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 1، دوره 14، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 1-10 اصل مقاله (1.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.16904.6087 | ||
نویسندگان | ||
زهرا اخوی ثمرین* 1؛ شهرام طهماسبی2 | ||
1دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2رئیس اداره آموزش های مجازی دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف الگوی روابط ساختاری اشتیاق تحصیلی بر اساس بیاشتیاقی اخلاقی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان انجام گرفت. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در نیمسال اول تحصیلی-1404-1403 بود. تعداد 185 نفر از این افراد با استفاده از نمونهگیری در دسترس از بین جامعه آماری فوق انتخاب و به مقیاسهای اشتیاق تحصیلی، بیاشتیاقی اخلاقی و خودکارآمدی تحصیلی پاسخ دادند. به منظور تجزیهوتحلیل دادههای گردآوری شده از نرمافزارهای SPSS.25 و smartPLS.3 استفاده شد. یافتهها: نتایج الگوی روابط ساختاری نشان داد که بیاشتیاقی اخلاقی به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی با اشتیاق تحصیلی ارتباط دارند (05/0=P). شاخصهای برازش مدل نیز بیانگر مطلوب بودن مدل است. نتیجهگیری: در نهایت، پیامدهای عملی یافتههای این تحقیق میتواند به بررسی عوامل زیربنایی اشتیاق تحصیلی از منظرهای روانشناسی اخلاقی، اجتماعی و بالینی کمک کند و دیدگاه جامعتری در این زمینه ارائه دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتیاق تحصیلی؛ بیاشتیاقی اخلاقی؛ خودکارآمدی تحصیلی | ||
مراجع | ||
احمدی، ش.، شیخ الاسلامی، ع.، نخستین گلدوست، ا. (1403). مقایسهی تاثیر آموزش مهارتهای ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی بر اشتیاق تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری، 14(1)، 1-12. 10.22098/jld.2024.15394.2173Doi:
بشرپور، س.، احمدی، ش.، نریمانی، م. (1396). بررسی نقش بیاشتیاقی اخلاقی و خودنهانسازی در پیشبینی انگیزش درمان افراد وابسته به مواد مخدر. نوید نو ،20(63)، 47-36. [Doi:10.22038/nnj.2018.15334.1049]
بشرپور، س.، عینی، س. (1401). تدوین مدل علی سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری براساس خودکارآمدی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی: نقش میانجی تابآوری تحصیلی. مجله ناتوانی های یادگیری، 12(2)، 18-33. Doi: 10.22098/jld.2022.7608.1814
خونساری، ف.، فرامرزی، س. (1403). تدوین الگوی مفهومی یادگیری ریاضی و فعالیتهای شناختی بهبود دهنده یادگیری در دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی. مجله ناتوانی های یادگیری، 12(4)، 19-35. 10.22098/jld.2023.13388.2108 Doi:
کریم زاده، م؛ و محسنی، ن. چ. (1385). بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دختر سال دوم دبیرستان شهر تهران (گرایشهای علوم ریاضی و علوم انسانی). مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، 4(2)، 45-29. file:///C:/Users/ahmadi/Downloads/64013851102.pdf
Abbasi, M., Dargahi, S., Pirani, Z., & Bonyadi, F. (2015). Role of procrastination and motivational self-regulation in predicting students’ academic engagement. Iranian Journal of Medical Education, 15(1), 160-169. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3624-en.html Ahmadi, SH., Shykholeslami, A., & Nokhostin Goldoos. (2024). Comparing the effect of teaching self-expression skills and teaching self-monitoring strategies on academic engagement in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 14(1),1-12. (Persian) Doi: 10.22098/jld.2024.15394.2173 Allari, R. S., Atout, M., & Hasan, A. A. H. (2020). The value of caring behavior and its impact on students’ self-efficacy: perceptions of undergraduate nursing students. Nursing Forum, 55(2), 259-266. [Doi:10.1111/nuf.12424] Azizmohammadi, S., Niosha, B., & Bafghi, S. M. M. (2022). Social support, empathy and academic engagement: A mediational study. Iranian Evolutionary and Educational Psychology Journal, 4(3), 422–431. [ Doi:10. 52547/ieepj.4.3.422] Bandura, A., & Wessels, S. (1997). Self-efficacy Cambridge: Cambridge University Press. 4-6.http://www.des.emory.edu/mfp/BanEncy.html Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G.V., & Pastorelli, C. (1996) Mechanisms of moral disengagement in the exercise of moral agency. Journal Pers Soc Psychol 71(2),364–374. https://psycnet.apa.org/buy/1996-06400-013 Basharpoor, S., Ahmadi, S. & Narimani, M. (2017). Investigating the Role of Moral Disengagement and Selfconcealment in Predicting Motivation for Substance Dependency Treatment. Navid No, 20(63), 36-47. [Doi:10.22038/nnj.2018.15334.1049]
Basharpoor, S., Eyni, S. (2023). Developing a causal model of academic adjustment of Students with learning disabilities based on academic self-efficacy and academic eagerness: The mediating role of the academic resilience. Journal of Learning Disabilities, 12(2), 18-33. (Persian) doi: 10.22098/jld.2022.7608.1814 Benlahcene, A., Mohamed Abdelrahman, R., Ahmed, M., & Aboudahr, S. M. F. M. (2024). A pathway to engagement: the mediating role of self-efficacy between interpersonal relationships and academic engagement. Cogent Psychology, 11(1), 233-239. [Doi: 10.1080/23311908.2024.2330239] Bjärehed, M., Sjögren, B., Thornberg, R., Gini, G., & Pozzoli, T. (2024). A short-term longitudinal study on the development of moral disengagement among schoolchildren: the role of collective moral disengagement, authoritative teaching, and student-teacher relationship quality. Frontiers in Psychology, 15. [Doi:10.3389/fpsyg.2024.1381015] Carmona-Halty, M., Salanova, M., Llorens, S., & Schaufeli, W. B. (2021). Linking positive emotions and academic performance: The mediated role of academic psychological capital and academic engagement. Current Psychology, 40 (6), 2938–2947. [Doi:10.1007/s12144-019-00227-8] Casanova, J.R., Sinval, J., & Almeida, L.D. (2024). Academic success, engagement and self-efficacy of first-year university students: personal variables and first-semester performance. Anales de Psicología. [Doi:10.6018/analesps] Costa, A.R., Araújo, A.M., & Almeida, L.D. (2016). Relação entre a percepção da autoeficácia acadèmica e o engagement de estudantes de engenharia. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología, 2, 307-314. [Doi:10.17060/ijodaep.2014.n1.v2.445] Doménech-Betoret, F., Abellan-Rosello, L., & Gomez-Artiga, A. (2017). Self-efficacy, satisfaction, and academic achievement: the mediator role of students’ expectancy-value beliefs. Frontiers in Psychology, 8, 1-12. [Doi:10.3389%2Ffpsyg.2017.01193] Hoyle, R. H. (1995). The structural equation modeling approach: Basic concepts and fundamental issues. https://psycnet.apa.org/record/1995-97753-001 Fatimah, S., Murwani, F. D., Farida, I. A., & Hitipeuw, I. (2024). Academic self-efficacy and its effect on academic engagement: Meta-analysis. International Journal of Instruction, 17(1), 271-294. [Doi:10.29333/iji.2024.17115a] Fredricks, J. A. Blumenfeld, P. C. & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109. [Doi;10.3102/00346543074001059] Gao, L., Li, X., Wu, X., & Wang, X. (2023). Longitudinal associations among student–student relationship, moral disengagement, and adolescents’ bullying perpetration. School Psychology, 38(5), 337. [Doi:10.1037/spq0000534] Izadpanah, S., & Rezaei, Y. M. (2022). Causal explanation of academic enthusiasm based on the interaction of teachers and English language learners: Self-regulation, academic hope, and academic engagement among English language learners. Frontiers in Psychology, 13(1), 99-7903. [Doi:10.3389/fpsyg.2022.997903] Jinks, J., Morgan, V. (1999). Childrens perceived academic self-efficacy: An inventory scale. The Clearing House, 72(4), 224-230. [Doi:10.1080/00098659909599398] Karimi, S., & Sotoodeh, B. (2020). The mediating role of intrinsic motivation in the relationship between basic psychological needs satisfaction and academic engagement in agriculture students. Teaching in Higher Education, 25(8), 959–975. [Doi:10.1080/13562517.2019.1623775] Katsantonis, I. (2024). I belong; hence, I engage? A cohort study of transitions between school engagement classes and academic achievement: The role of relational school climate. The Australian Educational Researcher, 1-22. [Doi:10.1007/s13384-024-00698-0] Khonsari, F., & Faramarzi, S. (2023). Developing a conceptual model of mathematical learning and cognitive activities to improve learning in students with mathematic learning disability: A qualitative study. Journal of Learning Disabilities, 12(4), 19-35. (Persian) doi: 10.22098/jld.2023.13388.2108 Lekwa, A. J., Reddy, L. A., & Shernoff, E. S. (2019). Measuring teacher practices and student academic engagement: A convergent validity study. School Psychology, 34(1), 109–118. [Doi:10.1037/spq0000268] Maftei, A., Opariuc-Dan, C., & Vrabie, T. (2024). Moral disengagement and academic engagement: the moderating roles of educational anti-mattering and psychological distress. Ethics & Behavior, 34(5), 342-359. [Doi:10.1080/10508422.2023.2225203] Martínez, I. M., Youssef-Morgan, C. M., Chambel, M. J., & Marques-Pinto, A. (2019). Antecedents of academic performance of university students: Academic engagement and psychological capital resources. Educational Psychology, 39(8), 1047–1067. [Doi:10.1080/01443410.2019.1623382] Naureen, S., Rashid, S., & Tariq, F. (2024). Parental Expectations and Student’s Morality: Mediating Role of Frustration Intolerance. Academy of Education and Social Sciences Review, 4(2), 236-248. [Doi:10.48112/aessr.v4i2.768] Olivier, E., Archambault, I., De Clercq, M., & Galand, B. (2019). Student self-efficacy, classroom engagement, and academic achievement: com-paring three theoretical frameworks. Journal of Youth and Adolescence, 48(2), 326-340. [Doi:10.1007/s10964-018-0952-0] Silva, S.R., & Costa, E.C. (2024). Mapeando pesquisas nacioais sobre desengajamnto moral na perepectiva da teoria social cognitva colloquium humanarum. https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/4756 Sticca, F., Goetz, T., Möller, J., Eberle, F., Murayma, K., & Shavelson, R. (2023). Same same but different: The role of subjective domain similarity in the longitudinal interplay among achievement and self-concept in multiple academic domains. Learning and Individual Differences, 102(11), 102-270. [Doi:10.1016/j.lindif.2023.102270] Wang, Y., & Kruk, M. (2024). Modeling the interaction between teacher credibility, teacher confirmation, and English major students’ academic engagement: A sequential mixed-methods approach. Studies in Second Language Learning and Teaching. [Doi:10.14746/ssllt.38418] Yudiani, E., Khosiyah, S., & Umer, A. (2023). The effect of gratitude and academic self efficacy on academic engagement in students. Psikis : Jurnal Psikologi Islami. [Doi.org/10.19109/psikis.v9i1.16731] Zhen, R., Liu, R., Ding, Y., Wang, J., Liu, Y., & Xu, L. (2017). The mediating roles of academic self-efficacy and academic emotions in the relation between basic psychological needs satisfaction and learning engagement among Chinese adolescent students. Learning and Individual Differences, 54(1), 210–221. [Doi:10.1016/j.lindif.2017.01.017] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 457 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 264 |