
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,750 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,896,879 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,089,949 |
اثربخشی آموزش برنامه والدگری مثبت بر رفتار ضد اجتماعی و پرخاشگری کودکان دارای اختلال نامنظم خلقی اخلالگرانه | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 24-35 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.16239.5998 | ||
نویسندگان | ||
زهره رمضانی* 1؛ نظام الدین قاسمی2 | ||
1کارشناس ارشد، روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران. | ||
2استادیار ، گروه روانشناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، فارس، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش برنامه والدگری مثبت بر رفتار ضد اجتماعی و پرخاشگری کودکان دارای اختلال نامنظم خلقی اخلال گرانه انجام شد. روشها: روش پژوهش از نوع روش نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونهی پژوهش 30 نفر از دانش آموزان دختر 7 تا 12 ساله دارای اختلال نامنظم خلقی اخلالگرانه به همراه والدینشان بودند که از میان دانش آموزان دختری که نمرهی بالا در پرسشنامه اختلال نامنظم خلقی اخلالگرانه برتون و همکاران بدست آوردند به روش نمونهگیری هدفمند از نواحی آموزش و پرورش شهر شیراز انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به طور تصادفی گمارده شدند. ابزارهای پژوهش، مصاحبه بالینی ساختاریافته، پرسشنامه اختلال نامنظم خلقی اخلالگرانه برتون و همکاران، رفتارهای ضد اجتماعی راتر و همکاران و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری بود. دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss نسخه ۲۳ و آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش برنامه والدگری مثبت به والدین منجر به کاهش رفتارهای ضد اجتماعی و پرخاشگری دانش آموزان دارای اختلال نامنظم خلقی اخلال گرانه میشود (۰/۰۰۱>p). نتیجهگیری: بنابراین میتوان با آموزش والدین کودکان دارای اختلال نامنظم خلقی اخلال گرانه علائم این اختلال به ویژه رفتارهای ضد اجتماعی و پرخاشگری کودکان را کاهش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نامنظم خلقی اخلال گرانه؛ برنامه والدگری مثبت؛ رفتارهای ضد اجتماعی؛ پرخاشگری | ||
مراجع | ||
اصغری شربیانی، ع.، عطادخت، ا.، حاجلو، ن.، میکاییلی، ن. (1402). اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر آموزش والدین بر تنظیم هیجان و تحریکپذیری دانشآموزان دارای اختلال بینظمی خلق اخلالگر. مجله پرستاری کودکان، ۹ (۴)، 97-106. Doi: 10.22034/JPEN.9.4.97
رادفر، ش.، زارعی، ا.، سودانی، م.، معلم، م. (۱۴۰۱). اثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری بر کاهش مشکلات پرخاشگری و قانونشکنی نوجوانان: یک مطالعه نیمه آزمایشی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۲۱ (۱)، 17-32. 10.52547/jrums.21.1.17 Doi:
عیسی نژاد، ا.، سعیدی، ت.، علیپور، ا. (1398). تاثیر آموزش فرزندپروری مثبت به والدین بر مشکلات رفتاری و مسئولیتپذیری دانش آموزان پرخاشگر دوره ابتدایی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 16(35)، 191-210.
کریم زاده، م.، خدابخشی کولایی، آ.، داوودی، ح.، حیدری، ح. (1400). اثربخشی برنامه والدگری مبتنی بر روانشناسی مثبت گرا بر خودکارآمدی، ناگویی هیجانی و بار روانی مادران کودکان با مشکلات رفتاری. مجله پرستاری کودکان، ۷ (۳) ،۱-۱۱.
موحدنژاد، م.، حسینی نسب، س. د.، علیوندی وفا، م. (۱۴۰۲). بررسی اثربخشی آموزش گروهی فرزند پروری مثبت والدین بر میزان پرخاشگری، اضطراب و افسردگی کودکان ۴ تا ۷ سال. فصلنامه سلامت وآموزش در اوان کودکی، ۴ (۲) ،۳۸-۲۵. 10.32592/jeche.4.2.25 Doi:
نعمتی، ش.، جامعی، ر.، جعفری، م. (1403). فرا تحلیل اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر اختلالات یادگیری خاص. مجله ناتوانی های یادگیری، 14(2)، 49-64. 10.22098/jld.2025.15066.2168 Doi:
Asghari sharabiani, A., Atadokht, A., Hajloo, N., Mikaeili, N. (2023). The effectiveness of cognitive behavior therapy based on parental education on emotion regulation and irritability in students with disruptive mood disorders. Journal of Pediatric Nursing, 9 (4), 97-106. (Persian) doi: 10.22034/JPEN.9.4.97 Benarous, X., Bury, V., Lahaye, H., Desrosiers, L., Cohen, D., & Guilé, J. M. (2020). Sensory processing difficulties in youths with disruptive mood dysregulation disorder. Frontiers in Psychiatry, 11, 164. DOI: 10.3389/fpsyt.2020.00164 Benarous, X., Iancu, C., Guilé, J. M., Consoli, A., & Cohen, D. (2021). Missing the forest for the trees? A high rate of motor and language impairments in disruptive mood dysregulation disorder in a chart review of inpatient adolescents. European Child & Adolescent Psychiatry, 30, 1579-1590. Doi: 10.1007/s00787-020-01636-y Boudjerida, A., Guilé, J. M., Breton, J. J., Benarous, X., Cohen, D., & Labelle, R. (2024). A Delphi consensus among experts on assessment and treatment of disruptive mood dysregulation disorder. Frontiers in Psychiatry, 14, 1166228. Doi: 10.3389/fpsyt.2023.1166228 Bramanis, C. (2023). Enhancing the care of children and young people with mental health issues. Nursing Children and Young People, 31(6), 28-31. DOI: 10.7748/ncyp.2019.e1216 Chabbouh, A., Hallit, S., Farah, N., &Youssef, Ch. (2023). Examining correlates of aggression and mediating effect of psychological distress between exposure to media violence and aggression in lebanese adults. BMC Psychology, 12(5),11, 191. Doi: 10.1186/s40359-023-01232-0 Fauzi, F. A., Zulkefli, N. A. M., & Baharom, A. (2023). Aggressive behavior in adolescent: The importance of biopsychosocial predictors among secondary school students. Frontiers in Public Health, 11, 992159. Doi: DOI: 10.3389/fpubh.2023.992159 Ganiban, J. M., Liu, Ch., Zappaterra, L., An, S., Natsuaki, M. N., Neiderhiser, J. M., Reiss, D., Shaw, D. S., Leve, L. D. (2021). Gene × Environment interactions in the development of preschool effortful control, and its implications for childhood externalizing behavior. Behavior Genetics, 51(5), 448–462. DOI: 10.1007/s10519-021-10073-9 Goulter, N., Mcmahon Robert, J., Pasalich Dave, S., & Dodge Kenneth, A. (2020). Indirect effects of early parenting on adult antisocial outcomes via adolescent conduct disorder symptoms and callous-unemotional traits. Journal Clinical Child and Adolescent Psychology, 49 (6), 930–942. DOI: 10.1080/15374416.2019.1613999 Gubbels, J., Assink, M., & van der Put, C. E. (2023). Protective factors for antisocial behavior in youth: what is the meta-analytic evidence?. Journal of Youth and Adolescence, 4(3), 1-25. DOI: 10.1007/s10964-023-01878-4 Hwang, S., Waller, R., Hawes, D. J., & Allen, J. L. (2021). The influence of antisocial behavior and callous-unemotional traits on trajectories of school engagement and achievement in South-Korean children. Journal of Youth and Adolescence, 50 (4), 788-802. DOI: 10.1007/s10964-021-01414-2 Isanejad, O., Saeedi, T., & Alipur, E. (2019). The effect of teaching positive parenting program on behavioral problems and responsibility taking among aggressive elementary students. Journal of Educational Psychology Studies, 16(35), 191-210. (Persian) doi: 10.22111/jeps.2019.5072 Karimzadeh, M., Khodabakhshi-koolaee, A., Davoodi, H., & Heidari, H. (2021). The effectiveness of a parenting program based on positive psychology on self-efficacy، emotional distress، and psychological burden on mothers of children with behavioral problems. Journal of Pediatric Nursing, 7 (3), 1-11. (Persian) Laporte, P. P., Matijasevich, A., Munhoz, T. N., Santos, I. S., Barros, A. J. D., Pine, D. S., Rohde, L. A., Leibenluft, E., & Salum, G. A. (2021). Disruptive mood sysregulation disorder: Symptomatic and syndromic thresholds and diagnostic operationalization. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 60(2), 286–295. Doi: 10.1016/j.jaac.2019.12.008 Mokal, M. N., & Ahmad, Z. (2023). The impact of positive parenting practices on children’s education and behavioral change. International Journal of Modern Languages and Applied Linguistics (IJMAL), 7(3), 65-80. DOI:10.24191/ijmal.v7i3.7484 Movahednejad, M., Hosseininasab, S. D., & Alivandi Vafa, M. (2023). Investigating the effectiveness of positive parenting group training for parents on the level of aggression, anxiety and depression of mothers with children aged 4 to 7 years. Journal of Childhood Health and Education. 4(2), 3. (Persian) Doi:10.32592/jeche.4.2.25 Muarifah, A., Mashar, R., Hashim, I. M., Rofiah, N. H., Oktaviani, F. (2022). Aggression in adolescents: The role of mother-child attachment and self-esteem. Behavioral sciences (Basel, Switzerland), 12(5), 147. Doi: 10.3390/bs12050147 Nemati, SH., Jamei, R., & Jafari, M. (2025). Meta-analysis of the effectiveness of teaching emotion Regulation on specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 14(2),49-64. (Persian) doi: 10.22098/jld.2025.15066.2168 Poetar, C. R., Dobrean, A., & Andersson, G. (2024). Preliminary efficacy of a transdiagnostic parent-led internet-delivered intervention for children with anxiety and depressive symptoms: a pilot randomized controlled trial. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 18(1), 1-11. Doi: 10.1186/s13034-024-00721-3 Rabbany, J. M., Ellis, S., Metts, A., Burke, A., Brent, D. A., Melhem, N., ... & Mann, J. J. (2023). Mood disorders and aggressive traits mediate effects of reported childhood adversity on suicide attempt risk. Archives of Suicide Research, 27(4), 1207-1230. Doi: 10.1080/13811118.2022.2112118 Rademacher, A., Zumbach, J., & Koglin, U. (2023). Parenting style and child aggressive behavior from preschool to elementary school: The mediating effect of emotion ysregulation. Early Childhood Educational Journal, 26,765–778. Doi: 10.1007/s10643-023-01560-1 Radfar, S., Zarei, E., Sodani, M., & Moallem, M. (2022). The effectiveness of parenting education package on reducing the problems of aggression and breaking the law in adolescents: A quasi-experimental study. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 21 (1), 17-32. (Persian) doi: 10.52547/jrums.21.1.17 Rincón, P., Cova, F., Saldivia, S., Bustos, C., Grandón, P., Inostroza, C., Streiner, D., Bühring, V., & King, M. (2018). Effectiveness of a positive parental practices training program for chilean preschoolers' amilies: A randomized controlled trial. Frontiers in Psychology, 9, 1751. Doi: 10.3389/fpsyg.2018.01751 Sanders, M.R., Baker, S. & Turner, K.M.T. (2012). A randomized controlled trial evaluating the efficacy of triple P online with parents of children with Downloaded from frooyesh.ir at 8:42 +0330 on Sunday February 4th 2018 early onset conduct problems. Behaviour Research and Therapy, 50 (11), 675-684. Doi: 10.1016/j.brat.2012.07.004 Wang, S., Hu, Z. Y., & Liu, H. Z. (2023). Childhood trauma and disruptive mood dysregulation disorder. The Lancet Psychiatry, 10(3), 166. Doi: 10.1016/S2215-0366(22)00433-3 Wang, S., & Gai, X. (2024). Bidirectional relationship between positive parenting behavior and children’s self-regulation: A Three-Wave Longitudinal Study. Behavioral Sciences, 14 (1), 38. Doi: 10.3390/bs14010038 Zarakoviti, E., Shafran, R., Papadimitriou, D., & Bennett, S. D. (2021). The efficacy of parent training interventions for disruptive behavior disorders in treating untargeted comorbid internalizing symptoms in children and adolescents: A systematic review. Clinical Child and Family Psychology Review, 24(3), 542-552. Doi: 10.1007/s10567-021-00349-1 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 508 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 126 |