
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,750 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,896,916 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,089,986 |
اثر بخشی آموزش مدیریت والدین(PMT) به مادران بر رفتارهای خود جرحی و افسردگی نوجوانان دختر اقدام کننده به خودکشی شهر کازرون | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 4، دوره 14، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 36-46 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.16758.6073 | ||
نویسندگان | ||
نازنین دارنگ1؛ مسلم عباسی* 2 | ||
1گروه روانشناسی بالینی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: این پژوهش با هدف اثر بخشی آموزش مدیریت والدین(PMT) به مادران بر رفتارهای خود جرحی و افسردگی نوجوانان دختر اقدام کننده به خودکشی شهر کازرون انجام شد. مواد و روشها: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر 14-18 ساله اقدام کننده به خودکشی به همراه مادران آنها که به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر کازرون رجوع کردهاند، بودند. نمونهی پژوهش 30 نفر از دانش آموزان دختر 14-18 ساله اقدام کننده به خودکشی به همراه مادران بود که به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری (گروه آزمایش و گروه کنترل) قرار داده شدند. ابزارهای پژوهش، مصاحبه بالینی ساختاریافته، پرسشنامه افسردگی بک (بک و همکاران، 1996) و پرسشنامه آسیب به خود سانسون و همکاران (1994) بود. دادههای جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مدیریت والدین به مادران بر رفتارهای خود جرحی و افسردگی نوجوانان دختر اقدام کننده به خودکشی شهر کازرون تاثیر گذاشته است. همانطور که از نتایج مشخص گردید آموزش مدیریت والدین بر افسردگی تاثیر بیشتری داشته است(001/0≥P). نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش به مادران میتواند آگاهی آنها را از نشانهها و دلایل احتمالی خودکشی و خودجرحی نوجوانان افزایش دهد. این آگاهی میتواند به آنها کمک کند تا نشانههای بحرانهای روانی یا رفتاری را به موقع شناسایی کرده و پیش از آنکه بحران به حد خطرناک برسد، اقدام کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مدیریت والدین؛ رفتارهای خود جرحی؛ افسردگی؛ خودکشی؛ نوجوانان | ||
مراجع | ||
احمدی، ش.، شیخ الاسلامی، ع.، نخستین گلدوست، ا. (1403). مقایسهی تاثیر آموزش مهارتهای ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی بر اشتیاق تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری، 14(1)، 1-12. Doi: 10.22098/jld.2024.15394.2173
ایزکیان، س.، میرزاییان، ب و حسینی، س. ح. (1397). بررسی شیوع خود جرحی بدون خودکشی در نوجوانان و جوانان ایرانی. تعالی بالینی، ۸ (۲) :۱۴-۲۵. http://ce.mazums.ac.ir/article-1-395-fa.html
بشرپور، س.، عینی، س. (1401). تدوین مدل علی سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری براساس خودکارآمدی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی: نقش میانجی تابآوری تحصیلی. مجله ناتوانی های یادگیری، 12(2)، 18-33. Doi: 10.22098/jld.2022.7608.1814
جماعتی اردکانی، ر.، اخوان تفتی، م.، و منادی، م. (1403). پدیده رهاشدگی در دانش آموزان نارساخوان: درک پیامدهای بلندمدت غفلت از دانش آموزان نارساخوان. مجله ناتوانی های یادگیری، 14(1)، 39-51. Doi: 10.22098/jld.2025.15469.2181
خانیپور، ح.، حکیم شوشتری، م.، برجعلی، ا.، گلزاری، م.، فلسفینژاد، م. ر. (1393). رابطه نقص کنترل تکانه و خودجرحی بدون خودکشی در نوجوانان با سابقه بدرفتاری دوران کودکی: اثر واسطهای خودبیکفایتپنداری . مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۲۰ (۴)،۳۳۹-۳۴۸. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2305-fa.html
خونساری، ف.، فرامرزی، س. (1403). تدوین الگوی مفهومی یادگیری ریاضی و فعالیتهای شناختی بهبود دهنده یادگیری در دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی. مجله ناتوانی های یادگیری، 12(4)، 19-35. 10.22098/jld.2023.13388.2108 Doi:
دابسون، ک. ا.، و محمدخانی، پ. (2007). مختصات روانسنجی پرسشنامه افسردگی بک-2 در مبتلایان به اختلال افسردگی اساسی در دوره بهبودی نسبی. آرشیو توانبخشی 8 (ویژه نامه 29):80-86. https://www.sid.ir/paper/404787/fa
میکائیلی، ن.، نریمانی، م.، قریب بلوک، م.، بلندی، آ. (1398). نقش هیجانات منفی، ناگویی خلقی و روابط بینفردی در پیشبینی رفتار آسیب به خود در نوجوانان: یک مطالعه همبستگی. مجله مطالعات علوم پزشکی، ۳۰ (۵)،۳۹۳-۴۰۴. http://umj.umsu.ac.ir/article-1-4809-fa.html
نعمتی، ش.، جامعی، ر.، جعفری، م. (1403). فرا تحلیل اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر اختلالات یادگیری خاص. مجله ناتوانی های یادگیری، 14(2)، 49-64. 10.22098/jld.2025.15066.2168 Doi:
نوروزی، و و اسدی مجره، س. (1397). نقش بهزیستی روان شناختی والدین و تعاملات والد-فرزند در تبیین سازگاری اجتماعی دانش آموزان نوجوان. روانشناسی معاصر، 13(2 )، 140-148. Doi:10.29252/bjcp.13.2.140
Ahmadi, SH., Shykholeslami, A., & Nokhostin Goldoos. (2024). Comparing the effect of teaching self-expression skills and teaching self-monitoring strategies on academic engagement in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 14(1),1-12. (Persian) Doi: 10.22098/jld.2024.15394.2173 American Psychiatric Association, DSM-5 Task Force. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5™ (5th ed.). American Psychiatric Publishing, Inc. Doi:10.1176/appi.books.9780890425596 Barkley R. A. (2004). Adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder: an overview of empirically based treatments. Journal of Psychiatric Practice, 10(1), 39–56. Doi:10.1097/00131746-200401000-00005 Barnhorst, A., Gonzales, H., & Asif-Sattar, R. (2021). Suicide prevention efforts in the United States and their effectiveness. Current Opinion in Psychiatry, 34(3), 299–305. Doi:10.1097/YCO.0000000000000682 Basharpoor, S., Eyni, S. (2023). Developing a causal model of academic adjustment of Students with learning disabilities based on academic self-efficacy and academic eagerness: The mediating role of the academic resilience. Journal of Learning Disabilities, 12(2), 18-33. (Persian) Doi: 10.22098/jld.2022.7608.1814 Beck, A. T., Steer, R. A., Ball, R., & Ranieri, W. (1996). Comparison of Beck Depression Inventories -IA and -II in psychiatric outpatients. Journal of Personality Assessment, 67(3), 588–597. Doi:10.1207/s15327752jpa6703_13 Borrill, J., Fox, P., Flynn, M., & Roger, D. (2009). Students who self-harm: Coping style, rumination and alexithymia. Counselling Psychology Quarterly, 22(4), 361-372. Doi:10.1080/09515070903334607 Colalillo, S., & Johnston, C. (2016). Parenting Cognition and Affective Outcomes Following Parent Management Training: A Systematic Review. Clinical Child and Family Psychology Review, 19(3), 216–235. Doi:10.1007/s10567-016-0208-z Dabson, K. S., & Mohammad, K. P. (2007). Psychometric characteristics of Beck depression inventory–II in patients with major depressive disorder. https://www.sid.ir/paper/404787/en Ezakian, S., Mirzaian, B. & Hosseini, S. H. (2018). A review on Non-Suicidal Self-Injury in Iranian Young adults and Adolescents. Clinical and Exc, 8 (2), 14-25. http://ce.mazums.ac.ir/article-1-395-fa.html Forgatch, M. S., Gewirtz, A. H., Weisz, J. R., & Kazdin, A. E. (2017). The evolution of the Oregon model of parent management training. Evidence-based psychotherapies for Children and Adolescents, 3, 85-102. https://www.google.com/books/en Jamaati Ardakani, R., Akhavan Tafti, M., & Monadi, M. (2024). The phenomenon of abandonment in dyslexic students: Understanding the long-term consequences of neglecting dyslexic students. Journal of Learning Disabilities, 14(1),39-51. (Persian) Doi: 10.22098/jld.2025.15469.2181 Johnson, D., Dupuis, G., Piche, J., Clayborne, Z., & Colman, I. (2018). Adult mental health outcomes of adolescent depression: A systematic review. Depression and Anxiety, 35(8), 700–716. Doi:10.1002/da.22777 Kaplan, H.L., & Sadock, B. L. (2013). Synopsis of psychiatry,12thed. Williams, New York, 2022:756-760. https://emergency.lwwhealthlibrary.com/book.aspx?bookid=3071 Kegler, S. R. (2017). Trends in suicide by level of urbanization - United States, 1999–2015. MMWR. Morbidity and Mortality Weekly Report, 66:270–273. Doi:10.15585/mmwr.mm6610a2 Khanipour, H., Hakim-Shooshtari, M., Borjali, A., Golzari, M., & Falsafinejad, M. (2015). Relationship between impulse control difficulties and non-suicidal self-injury in adolescents with childhood maltreatment history: Mediating role of self-inadequacy. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 20(4), 339-348. (Persian) http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2305-fa.html Khonsari, F., & Faramarzi, S. (2023). Developing a conceptual model of mathematical learning and cognitive activities to improve learning in students with mathematic learning disability: A qualitative study. Journal of Learning Disabilities, 12(4), 19-35. (Persian) Doi: 10.22098/jld.2023.13388.2108 Mikaeli, N., Narimani, M., Gharib Blook, M. & Bolandi, A D. (2019). The role of negative emotion, alexithymia, and interpersonal factors In predicting self-harm behavior in adolescents: A correlational study, 30 (5), 393-404. (Persian) http://umj.umsu.ac.ir/article-1-4809-fa.html Nemati, SH., Jamei, R., & Jafari, M. (2025). Meta-analysis of the effectiveness of teaching emotion Regulation on specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 14(2),49-64. (Persian) doi: 10.22098/jld.2025.15066.2168 Noorouzi, V. & Asadi, S. (2019). The role of parental psychological well-being and parent-child interactions in explaining social adjustment in adolescent students. Contemporary Psychology, Biannual Journal of the Iranian Psychological Association, 13(2), 140-148. (Persian) Doi:10.29252/bjcp.13.2.140 Oldfield, J., Humphrey, N., & Hebron, J. (2016). The role of parental and peer attachment relationships and school connectedness in predicting adolescent mental health outcomes. Child and Adolescent Mental Health, 21(1), 21-29. Doi:10.1111/camh.12108 Sansone, R.A., Fine, M.A., & Nunn, J.L. (1994). A comparison of borderline personality symptomatology and self-destructive behavior in women with eating, substance abuse, and both eating and substance abuse disorders. Journal of Personality Disorders, 8(3), 219-228. Doi:10.1521/PEDI.1994.8.3.219 Swain, J., Hancock, K., Dixon, A., Koo, S., & Bowman, J. (2013). Acceptance and commitment therapy for anxious children and adolescents: study protocol for a randomized controlled trial. Trials, 14, 140. Doi:10.1186/1745-6215-14-140 Trompetter, H. R., Lamers, S. M. A., Westerhof, G. J., Fledderus, M., & Bohlmeijer, E. T. (2017). Both positive mental health and psychopathology should be monitored in psychotherapy: Confirmation for the dual-factor model in acceptance and commitment therapy. Behaviour Research and Therapy, 91, 58–63. Doi:10.1016/j.brat.2017.01.008 Vergara, G. A., Stewart, J. G., Cosby, E. A., Lincoln, S. H., & Auerbach, R. P. (2019). Non-Suicidal self-injury and suicide in depressed Adolescents: Impact of peer victimization and bullying. Journal of Affective Disorders, 245, 744–749. Doi:10.1016/j.jad.2018.11.084 Victor, S. E., & Klonsky, E. D. (2018). Understanding the social context of adolescent no suicidal self-injury. Journal of Clinical Psychology, 74(12), 2107–2116. Doi:10.1002/jclp.22657 Weersing, V. R., Jeffreys, M., Do, M. T., Schwartz, K. T., & Bolano, C. (2017). Evidence base update of psychosocial treatments for child and adolescent epression. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 53, 46(1), 11–43. Doi:10.1080/15374416.2016.1220310 World Health Organization. (2017). Suicide in the world: Global health estimates. World Health Organization. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/suicide =Key2Dincome%20countries | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 605 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 110 |