
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,402 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,238,261 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,579,499 |
طراحی مدل ناتوانی یادگیری زبانآموزان در زبان دوم بر اساس فراخنای ادراکی، توجه مکانی و چرخش ذهنی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 2، اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.16577.2227 | ||
نویسندگان | ||
مظفر غفاری* 1؛ رحمت اله الهیاری2؛ یوسف حضرتی3؛ اصغر فولادی1 | ||
1گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
روشها: این پژوهش از نوع همبستگی و با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. دانشآموزان مقطع متوسطه اول (پایههای هفتم، هشتم و نهم) شهر تبریز در سال 1403، جامعه آماری مطالعه را تشکیل داده بودند. برای انجام مطالعه، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 200 نفر انتخاب شدند. در جمعآوری دادهها، از پرسشنامه ناتوانی یادگیری کلرادو (Colorado) و برنامه کاکلب (CogLab) استفاده شد. برای تحلیل دادهها، از آزمونهای Bootstrap و Sobel در بستر نرمافزارهای AMOS و SPSS نسخه 26 بهره گرفته شد. یافتهها: متغیرهای چرخش ذهنی، توجه مکانی و فراخنای ادراکی در تبیین مدل ناتوانی یادگیری زبان آموزان نقش دارند که در مجموع 38 درصد از واریانس ناتوانی یادگیری از طریق متغیرهای مدل تبیین شدند. اثر مستقیم چرخش ذهنی(24/0-)، توجه مکانی (39/0-) و فراخنای ادراکی (35/0-) در برآورد ناتوانی یادگیری معنیدار بود. اثر غیر مستقیم چرخش ذهنی (25/2=t-value ) و فراخنای ادراکی (31/2=t-value) با میانجیگری نقش واسطهای توجه مکانی معنیدار بهدست آمد (05/0>P ). با توجه به نقش معنیدار توجه مکانی، چرخش ذهنی و فراخنای ادراکی در تبیین مدل ناتوانی یادگیری زبانآموزان، به نظر میرسد با تقویت چرخش ذهنی، توجه مکانی و فراخنای ادراکی میتوان به اصلاح و کاهش مشکلات یادگیری زبانآموزان اقدام کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ناتوانی یادگیری؛ زبان دوم؛ فراخنای ادراکی؛ توجه مکانی؛ چرخش ذهنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 70 |