تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,742,530 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,975 |
بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنام هی مشکلات یادگیری کلورادو | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 1، دی 1390، صفحه 24-43 اصل مقاله (322.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-1-1-90-7-2 | ||
نویسندگان | ||
نادر حاجلو* 1؛ علی رضایی شریف2 | ||
1استادیار دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشجوی دکتری دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
پرسشنامه ی مشکلات یادگیری کلورادو یک ابزار جدید برای تشخیص سریع و آسان مشکلات یادگیری دان شآموزان معرفی شده است. هدف پژوهش می باشد. CLDQ حاضر تعیین ویژگی های روا نسنجی جامعه آماری این مطالعه را کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اردبیل تشکیل می داد. اطلاعات از والدین 374 90 مشغول به تحصیل - دانش آموز که در سال تحصیلی 91 بودند، بدست آمد. نمونه به روش خوشه ای چند مرحله ای براساس CLDQ انتخاب شد. نتایج نشان داد که اعتبار 0/ 0 و با استفاده از روش بازآزمایی، 94 / آلفای کرونباخ 90 می باشد. بررسی های مربوط به روایی محتوا، تفکیکی و مؤید روایی پرسشنامه ی مذکور است. ،CLDQ سازه ی یافته های حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی همانند فرم اصلی، پنج عامل همبسته ولی مجزا را آشکار ساخت که عبارتند: از خواندن، شناخت اجتماعی، اضطراب اجتماعی، مشکلات فضایی و حساب. با توجه به نتایج بدست آمده ابزاری قابل اعتماد و روا برای CLDQ می توان گفت که سنجش و غربال گری مشکلات یادگیری دانش آموزان می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ویژگی های روا نسنجی؛ مشکلات یادگیری؛ پرسشنامه ی کلورادو؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
پرون، م. ( 1990 ). روانشناسی بالین . ی ترجمه محمود منصور و پریرخ دادستان ( 1379 ). تهران، بعثت. دادستان، پریرخ. ( 1378 ). روانشناسی مرضی تحولی. تهران، سمت. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی،الهه. ( 1385 ). رو شهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران، آگاه. سیف نراقی، مریم و نادری، عزت الله. ( 1379 ). نارسای یهای ویژ هی یادگیری و چگونگی تشخیص و روشهای بازپرور . ی تهران، لکیان. فریار، اکبر و رخشان، فریدون. ( 1379 ). مشکلات یادگیری، مفاهیم و ویژگ یه.ا مشهد، آستان قدس رضوی. کاپلان، هارولد؛ سادوک، بنجامین و گرب، جان. ( 2002 ). خلاصه روانپزشک . ی ترجمه نصرت اله پورافکاری. ( 1382 ). تهران، شهرآب. کرک، ساموئل. ( 1984 ). اختلالات یادگیری تحولی و تحصیل . ی ترجمه سیمین رونقی، زینب خانجانی و وثوقی، مهین. ( 1377 ). تهران، انتشارات آموزش و پرورش استثنایی. لطفی کاشانی، فرح و وزیری، شهرام. ( 1383 ). روانشناسی مرضی کود . ک تهران، نشر ارسباران. .( والاس، جرالد و لافلین، جیمز. ( 1975 ). اختلا لهای یادگیر . ی ترجمه محمد تقی منشی طوسی ( 1379 مشهد، آستان قدس رضوی. هومن، حیدر علی. ( 1381 ). انداز هگیر یهای روانی و تربیتی، فن تهیه تست و پرسشنامه. تهران، نشر پارسا. Alexopoulos, D.S., & Kalaitzidis, I. (2004). Psychometric properties of Eysenck personality Questionnaire, short scale in Greece. Personality and Individual Differences, 37, 1205-1220. American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed., Text Rev.). Washington, DC: Author. Gadow, K. D., & Sprafkin, J. (2002). Child Symptom Inventory- 4 Screening and Norms Manual. Stony Brook, NY: Checkmate plus. Goldston, D. B., Walsh, A., Mayfield, A. E., Reboussin, B., Sergent Daniel, S., Erkanli, A., . . . Wood, F. B. (2007). Reading problems, psychiatric disorders, and functional impairment from mid- to late adolescence. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 46, 25–32. Hallahan, D.P., Lioyd, J.W., Kauffman, J.M., Weiss, M. & Martinez, E.A. (2005). Learning disabilities: Foundations, characteristics and effective teaching. New Jersey: Pearson Education Inc. Klin, A., Volkmar, F. R., Sparrow, S. S, Cicchetti, D. V., & Rourke, B. P. (1995). Validity and neuropsychological characterization of Asperger syndrome: Convergence with nonverbal learning-disabilities syndrome. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 36, 1127–1140. Magajna, L., Kavkler, M. & Ortar-Krizaj, M. (2003). Prevalence's of learning disabilities in Slovenia: Finding from the international survey on the incidence and correlates of learning disabilities in Slovenia. Dyslexia. 9 (4), 229-252. Rourke, B. P. (1989). Nonverbal learning disabilities: The syndrome and the model. New York, NY: Guilford Press. Rudan, I., Rudan, D., Campbell, J., Biloglav, V. & Urek, R. (2004). Prevalence of learning disabilities in Croatian island isolated. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 29 (1), 25-36. Schnoes, C., Reid, R., Wagner, M., & Marder, C. (2006). ADHD among students receiving special education services: A national survey. Exceptional Children, 72, 483–496. Willcutt, E.G., Boada, R., Riddle, M.W., Chhabildas, N., DeFries, J.C., & Pennington, B.F. (2011). Colorado Learning Difficulties Questionnaire: Validation of a Parent-Report Screening Measure. Psychological Assessment, 3, 778–791. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,726 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,511 |