
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,410 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,241,495 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,582,104 |
طراحی الگوی نظام آموزشی مبتنی بر راهبری استعداد کودکان | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 64-81 اصل مقاله (1.52 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2025.14951.1534 | ||
نویسندگان | ||
نادیا امیری راد1؛ سید رسول حسینی* 2؛ معصومه اولادیان3 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران. | ||
2دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: ارائه خدمات آموزشی باکیفیت و طراحی برنامههای ویژه برای کشف علایق و استعدادهای دانشآموزان، به بهبود دستاوردهای تحصیلی و رشد فردی آنها کمک میکند. مهدهای کودک با اجرای سیستم مدیریت اثربخش میتوانند زمینه راهبری استعداد کودکان را فراهم کنند. هدف مطالعه حاضر طراحی الگوی نظام آموزشی مبتنی بر راهبری استعداد کودکان است. روششناسی پژوهش: این پژوهش، از لحاظ هدف، کاربردی و از منظر گردآوری دادهها، از نوع کیفی است. جامعه آماری متشکل از خبرگان و اساتید دانشگاهی دارای تخصص در زمینه آموزش کودکان، مدیریت استعداد، رشد کودکان بودند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که جهت سنجش روایی آن از ارزیابی قضاوت خبرگان استفاده شد و برای محاسبه پایایی، از میان مصاحبههای انجام گرفته چند مصاحبه به عنوان نمونه انتخاب و هر کدام از آنها در یک فاصله زمانی کوتاه و مشخص دو بار کدگذاری شدند و میزان توافق بین این کدگذاریها مبنای محاسبه پایایی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که الگوی نظام آموزشی مبتنی بر راهبری استعداد کودکان شامل 6 بعد فلسفی و اهداف آموزشی، محتوایی و برنامهریزی درسی، انسانی و نیروی انسانی، مالی و منابع، فناوری و نوآوری، ارزیابی و کیفیتسنجی و هفده مولفه فلسفه آموزشی، اهداف آموزشی، اهداف برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، راهبردهای یاددهی – یادگیری، آموزش و حمایت از معلمان، ویژگی های معلمان، ویژگیهای مدیر مهد کودک، بودجهریزی هدفمند، تامین منابع آموزشی، سرمایهگذاری در فناوری و نوآوری، ابزارهای استعدادیابی و تحلیل دادهها، آموزش معلمان در فناوری، ارزیابی چندبُعدی، ارزیابی تکوینی (فرآیندمحور)، ارزیابی مشارکتی، ابزارهای ارزیابی متنوع بود. | ||
کلیدواژهها | ||
نظام آموزشی؛ راهبری استعداد؛ کودکان؛ مهد کودک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3 |