
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 385 |
تعداد مقالات | 3,388 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,167,198 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,516,120 |
شناسایی خط مشی های مواجهه با مسائل بغرنج نظام اداری (موردمطالعه: وزارت عتف) | ||
مدیریت دولتی تطبیقی | ||
دوره 2، شماره 4، اسفند 1403، صفحه 18-43 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/cpa.2025.16668.1058 | ||
نویسنده | ||
محبوبه عسکری باقرابادی* | ||
دانش آموخته دکتری، مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
نظام اداری وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری کشور همواره با مسائل متعددی روبرو میباشد که به آسانی قادر به مقابله با تمامی آنها نیست. از این رو شناخت خطمشیهای مناسب با ماهیت مسائل در این حوزه، جهت ارائه کردن بهترین شیوهی حکمرانی، ضرورت دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی خطمشیهای مواجهه با مسائل بغرنج در نظام اداری وزارت عتف انجام گرفت. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است که با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. جامعهی پژوهش شامل اساتید و خبرگان دارای تحصیلات آکادمیک مدیریت دولتی، مدیران اجرایی شاغل در وزارت عتف و پژوهشگران و کارشناسان خبره آموزش عالی بود، که نمونهگیری با استفاده از روش غیراحتمالی هدفمند، صورت گرفت. جمع-آوری اطلاعات تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت و تعداد 15 مصاحبهی فردی نیمهساختاریافته انجام گرفت. جهت کدگذاری نیز از نرمافزار تحلیل دادههای کیفی MAXQDA استفاده شد. به منظور تضمین صحت و قابلیت اعتماد پژوهش نیز از ملاکهای اعتمادپذیری، قابلیت اطمینان، قابلیت انتقال و تأییدپذیری استفاده گردید.یافتههای پژوهش نشان داد که تنظیم سند راهبردی مبتنی بر فلسفه وجودی، تمرکز زدایی، تناسب اختیار و مسئولیت، مهندسی مجدد فرایندها، روشمند کردن شیوه-های جذب و ترفیع و پیادهسازی نظام پیشنهادات، از جمله خطمشیهای مواجهه با مسائل بغرنج در نظام اداری وزارت عتف میباشند. در نتیجه بکارگیری هریک از این سیاستها از سوی مدیران نظام آموزش عالی کشور میتواند موجب مدیریت بهتر مسائل بغرنج و در ادامه کاهش تأثیرات سوء اینگونه مسائل بر حوزههای گوناگون وزارت عتف و جامعه علمی کشور گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
مسئله بغرنج؛ خطمشی؛ نظام اداری؛ وزارت عتف | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 77 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7 |