
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,402 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,239,153 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,579,908 |
اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر بر امیدواری تحصیلی و بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان مستعد رفتارهای پرخطر | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.16465.6043 | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی* 1؛ علی سلمانی2؛ آیسان شارعی3 | ||
1استاد گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر بر امیدواری تحصیلی و بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان مستعد رفتارهای پرخطر انجام گرفت. روشها: روش پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر مستعد رفتار پرخطر مقطع متوسطه دوره دوّم در سال تحصیلی 1404-1403 شهر اردبیل بود. بدین منظور تعداد 30 دانشآموز مستعد رفتار پرخطر بر حسب ملاکهای ورود به پژوهش به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش وکنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. پس از انجام پیشآزمون بهوسیله مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی، مقیاس امید به تحصیل خرمائی و کمری، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف، گروه آزمایشی 10 جلسه (هرهفته 3 جلسه) 75 دقیقهای آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر را دریافت کرد. درحالی که گروه کنترل هیچ برنامة مداخلهای دریافت نکرد. دادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای امیدواری تحصیلی و بهزیستی روانشناختی بهطور معناداری متفاوت است. بدین معنی که بعد از اجرای آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر میانگین نمرات دانشآموزان مستعد رفتارهای پرخطر در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهطور معناداری افزایش یافته است (001/0 P<). نتیجهگیری: آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر بر امیدواری تحصیلی و بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان مستعد رفتارهای پرخطر تأثیر مثبت داشته است. بنابراین میتوان گفت که از این برنامه میتوان برای کمک به دانشآموزان مستعد رفتارهای پرخطر استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر؛ امیدواری تحصیلی؛ بهزیستی روانشناختی؛ دانشآموزان مستعد رفتارهای پرخطر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 203 |