
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,750 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,896,892 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,089,966 |
اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر بر امیدواری تحصیلی و بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان مستعد رفتارهای پرخطر | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 8، دوره 14، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 82-95 اصل مقاله (1.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.16465.6043 | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی* 1؛ علی سلمانی2؛ آیسان شارعی3 | ||
1استاد گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر بر امیدواری تحصیلی و بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان مستعد رفتارهای پرخطر انجام گرفت. روشها: روش پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر مستعد رفتار پرخطر مقطع متوسطه دوره دوّم در سال تحصیلی 1404-1403 شهر اردبیل بود. بدین منظور تعداد 30 دانشآموز مستعد رفتار پرخطر بر حسب ملاکهای ورود به پژوهش به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش وکنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. پس از انجام پیشآزمون بهوسیله مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی، مقیاس امید به تحصیل خرمائی و کمری، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف، گروه آزمایشی 10 جلسه (هرهفته 3 جلسه) 75 دقیقهای آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر را دریافت کرد. درحالی که گروه کنترل هیچ برنامة مداخلهای دریافت نکرد. دادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای امیدواری تحصیلی و بهزیستی روانشناختی بهطور معناداری متفاوت است. بدین معنی که بعد از اجرای آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر میانگین نمرات دانشآموزان مستعد رفتارهای پرخطر در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهطور معناداری افزایش یافته است (001/0 P<). نتیجهگیری: آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر بر امیدواری تحصیلی و بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان مستعد رفتارهای پرخطر تأثیر مثبت داشته است. بنابراین میتوان گفت که از این برنامه میتوان برای کمک به دانشآموزان مستعد رفتارهای پرخطر استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر؛ امیدواری تحصیلی؛ بهزیستی روانشناختی؛ دانشآموزان مستعد رفتارهای پرخطر | ||
مراجع | ||
آزادی ده بیدی، فاطمه؛ خرمائی، فرهاد؛ شیخالاسلامی، راضیه و حسینچاری، مسعود. (1400). نقش واسطهای تحول مثبت نوجوانی در رابطه بین جو اخلاقی مدرسه و رفتارهای آسیبزای تحصیلی. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 17(62)، 177-203. [Doi:10.22054/jep.2022.63216.3457] آقاجانی، سیف اله؛ سلمانی، علی و شارعی، آیسان. (1403). اثربخشی آموزش مبتنی بر تابآوری بر نگرش مسئولیتپذیری و خودنظمجویی تحصیلی دانشآموزان فرزند طلاق. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 13(2)، 1-16. [Doi:10.22098/jsp.2024.15256.5878] ابراهیمی، سارا و اسماعیلی، محمد. (1401). اثربخشی آموزش نیرومندیهای منشی بر بهزیستی روانشناختی و تابآوری نوجوانان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 11(4)، 439-417. [Dor:20.1001.1.2423494.1401.11.4.17.5] احمدی، صدیقه؛ شارعی، آیسان. و سلمانی، علی. (1402). رابطه استفاده آسیب زا از تلفن همراه با مشکلات رفتاری – هیجانی در نوجوانان خودآزار: با میانجیگری خود کنترلی. نشریه پژوهش در سلامت روانشناختی. ۱۷(۳)، ۱-۱۵. http://rph.khu.ac.ir/article-1-4385-fa.html حسین آبادی، جعفر و ناستیزایی، ناصر. (1401). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بین فردی بر امید به تحصیل و احساس تعلق به مدرسه. مطالعات روانشناسی تربیتی، 19(47)، 52-33. [Doi:10.22111/jeps.2022.7226] خرمائی، فرهاد و کمری، سامان. (1396). ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس امید به تحصیل. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 15-37. [Doi:10.22084/j.psychogy.2017.9549.1284] راهدار، حبیب اله؛ تقوایی، داود و پیرانی، ذبیح اله. (1402). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی والدین بر رفتارهای پر خطر دانشآموزان دوره اول شهر بروجرد. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت. 7(ویژه نامه)، 96-102. https://www.islamiilife.com/article زادهمحمدی، علی؛ احمدآبادی، زهره و حیدری، محمود. (1390). تدوین و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. ۱۷ (۳) :۲۱۸-۲۲۵. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1417-fa.html شارعی، آیسان و سلمانی، علی. (1402). اثربخشی آموزش هوش معنوی بر افزایش تاب آوری و بهزیستی روانی نوجوانان دارای رفتارهای پرخطر. اولین همایش ملی خانواده آرمانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل. https://civilica.com/doc/1969058 شارعی، آیسان؛ سلمانی، علی و کیهانیفرد، یونس. (1402). بررسی اثربخشی درمان بین فردی فراشناختی بر تنظیم شناختی هیجان و بازداری هیجانی در نوجوانان با رفتارهای پرخطر. فصلنامه روانشناسی شناختی. ۱۱ (۴):۱-۱۲. http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3767-fa.html قنبری سالطه، وحید و محمدیفر، محمدعلی. (1401). مقایسهی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی - هیجانی و تابآوری روانشناختی بر بهزیستی روانشناختی و کنترل خشم دانشجویان دانشگاه امام علی (ع). فصلنامه مدیریت نظامی، 22(87)، 57-92. [Doi: 10.22034/IAMU.2023.557651.2761] لواسانی، زهرا؛ ابوالمعالی الحسینی، خدیجه و امامی پور، سوزان. (1401). اثربخشی آموزش مهارتهای شناختی-اجتماعی بر ساختار انگیزشی دانشآموزان با گرایش به رفتارهای پرخطر. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 13(3)، 161-179. [Doi:10.22059/japr.2022.320851.643794] میکائیلی، نیلوفر؛ سلمانی، علی و شارعی، آیسان. (1402). تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر انسجام / سازشیافتگی خانواده و راهبردهای مقابلهای در والدین دانشآموزان دختر دارای ناتوانیهای یادگیری. ناتوانیهای یادگیری. 13(1): 42-56. Doi:10.22098/jld.2023.13976.2126] ولیزاده، شیرین؛ سعدیپور، اسماعیل؛ درتاج، فریبرز؛ دلاور، علی و شیوندی چلیچه، کامران. (1401). آموزش توانمندسازی روانی - اجتماعی مبتنی بر نظریه انتخاب در رفتارهای پرخطر و امیدواری دختران نوجوان: تدوین و بررسی اثربخشی. مجله علوم روانشناختی، ۲۱ (۱۱۴) :۱۱۰۳-۱۰۷۹. [Doi:10.52547/JPS.21.114.1079] یاقوتی، اسما و عارفی، مختار. (1401). بررسی اثربخشی ذهنآگاهی بر پردازش شناختی، تنظیم هیجان و بهزیستی روانشناختی معلمان. پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری. ۷ (۵۵) :۴۱-۲۹. http://ijndibs.com/article-1-655-fa.html Acar, C., Tekin-Iftar, E., & Yikmis, A. (2017). Effects of mother-delivered social stories and video modeling in teaching social skills to children with autism spectrum disorders. The Journal of Special Education, 50(4), 215-226. [Doi:10.1177/0022466916649164] Aghajani, S., Salmani, A., & Sharei, A. (2024). The effectiveness of education based on resilience on the attitude of responsibility and academic self-regulation of students who are children of divorce. Journal of School Psychology, 13(2), 1-16. (In Persian) [Doi:10.22098/jsp.2024.15256.5878] Ahmadi, S., Sharei, A., & Salmani, A. (2023). The relationship between harmful use of mobile phones and emotional-behavioral problems in self-harming adolescents: with the mediation of self-control. Journal of Research in Psychological Health. 19 (3), 1-15. (In Persian) http://rph.khu.ac.ir/article-1-4385-fa.html Akbarizadeh, F., Nejat, S., Hajebi, A., & Jahanpour, F. (2019). Evaluation of the Reasons of Drug abuse in Women in Bushehr: A Qualitative Study. Journal of Qualitative Research in Health Sciences, 8(1), 33-43. https://jqr1.kmu.ac.ir/article_90954.html Akbarizadeh, F. , Soleimani, A. , Kachooei, M. , & Farahani, H. (2024). Psychometric Validation of the International Trauma Questionnaire (ITQ-18) in Middle-Aged Iranian Women in 2023. International Journal of Behavioral Sciences, 17(4), 209-216. [Doi: 10.30491/ijbs.2024.414330.2024] Azadi Dehbidi, F., Khormaei, F., Sheikholeslami, R. & Hosinchari M. (2022). The mediating role of positive youth development in the relationship between ethical climate school with destructive academic behaviors. Educational Psychology, 17(62): 177-203. (In Persian) [Doi:10.22054/jep.2022.63216.3457] Benzi, I. M. A., Carone, N., Moretti, M., Ruglioni, L., Tracchegiani, J., & Barone, L. (2023). eCONNECT parent group: an online attachment-based intervention to reduce attachment insecurity, behavioral problems, and emotional dysregulation in adolescence. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(4), 3532. [Doi:10.3390/ijerph20043532] Bordini, D., Moya, A. C., Asevedo, G. R. D. C., Paula, C. S., Brunoni, D., Brentani, H., ... & Bagaiolo, L. (2024). Exploring the Acquisition of Social Communication Skills in Children with Autism: Preliminary Findings from Applied Behavior Analysis (ABA), Parent Training, and Video Modeling. Brain Sciences, 14(2), 172. [Doi:10.3390/brainsci14020172] Burkett-McKee, S., Knight, B. A., & Vanderburg, M. A. (2021). Psychological Well-Being of Students with High Abilities and Their School’s Ecology: Is There a Relationship? Roeper review, 43(3), 197-211. [Doi:10.1080/02783193.2021.1923593] Burnside, A.N., Gaylord-Harden, N.K. (2019). Hopelessness and Delinquent Behavior as Predictors of Community Violence Exposure in Ethnic Minority Male Adolescent Offenders. J Abnorm Child Psychol 47, 801–810. [Doi:10.1007/s10802-018-0484-9] Chang, H. H. (2023). Subjective well-being and its impact on online game addiction. World Leisure Journal, 65(4), 510–534. [Doi:10.1080/16078055.2023.2204676] Chen, J., Huebner, E. S., & Tian, L. (2020). Longitudinal relations between hope and academic achievement in elementary school students: Behavioral engagement as a mediator. Learning and Individual Differences, 78, 101824. [Doi:10.1016/j.lindif.2020.101824] Demırdağ, S. (2021). Communication skills and time management as the predictors of student motivation. International Journal of Psychology and Educational Studies, 8(1), 38-50. [Doi:10.17220/ijpes.2021.8.1.222] Dixson, D. D., Worrell, F. C., & Mello, Z. (2017). Profiles of hope: How clusters of hope relate to school variables. Learning and Individual Differences, 59, 55-64. [Doi:10.1016/j.lindif.2017.08.011] Ebrahimi, S., & Esmaeili, M. (2023). The Effectiveness of Character Strengths-based Intervention on the Psychological Well-being and Resilience among Adolescents. Educational and Scholastic studies, 11(4), 439-417. (In Persian) [Dor:20.1001.1.2423494.1401.11.4.17.5] Foster, B. J., & Chow, G. M. (2020). The effects of psychological skills and mindfulness on well-being of student-athletes: A path analysis. Performance Enhancement & Health, 8(2-3), 100180. [Doi:10.1016/j.peh.2020.100180] Gall, M. D., Gall, J. & Borg, W. (2014). Quantitative and qualitative research methods in educational sciences and psychology. Translation: [Nasrasifhani, A., et al.] Tehran: Samit Publications. (The publication date of the original work, 1963). [Doi:10.2307/3121583] Gallagher, M. W., Long, L. J., Richardson, A., D'Souza, J., Boswell, J. F., Farchione, T. J., & Barlow, D. H. (2020). Examining Hope as a Transdiagnostic Mechanism of Change Across Anxiety Disorders and CBT Treatment Protocols. Behavior therapy, 51(1), 190–202. [Doi:10.1016/j.beth.2019.06.001] Gearing, R. E., MacKenzie, M. J., Ibrahim, R. W., Brewer, K. B., Batayneh, J. S., & Schwalbe, C. S. (2015). Stigma and mental health treatment of adolescents with depression in jordan. Community mental health journal, 51(1), 111–117. [Doi:10.1007/s10597-014-9756-1] Ghanbari Salte, V. , & Mohamady far, M. A. (2022). Comparing the Effectiveness of Social-Emotional Skills and Psychological Resilience Training on Psychological Well-being and Anger Control of IAMU Cadets. MILITARY MANAGEMENT QUARTERLY, 22(87), 57-92. [Doi: 10.22034/IAMU.2023.557651.2761] Guo, Y., Yang, Y., Deveaux, L., Dinaj-Koci, V., Schieber, E., Herbert, C., Lee, J., & Wang, B. (2023). Exploring effects of multi-level factors on transitions of risk-taking behaviors among middle-to-late adolescents. International journal of behavioral development, 47(3), 210–220. [Doi:10.1177/01650254221148117] Hartanto, D., Kartadinata, S., & Ilfiandra, A. (2019). The uniqueness of students’ academic hope in Indonesia. International Journal of Scientific& Technology Research, 8(4), 107-112. https://www.ijstr Heintzelman, S. J., & Diener, E. (2019). Subjective wellbeing, social interpretation, and relationship thriving. Journal of Research in Personality, 78(2), 93-105. [Doi:10.1016/j.jrp.2018.11.007] Hoseinabadi, J., & Nastiezaie, N. (2022). The effectiveness of teaching six interpersonal skills on academic hope and students’ sense of connectedness with school. Journal of Educational Psychology Studies, 19(47), 52-33. (In Persian) [Doi:10.22111/jeps.2022.7226] Iwanski, A., Lichtenstein, L., Mühling, L. E., & Zimmermann, P. (2021). Effects of father and mother attachment on depressive symptoms in middle childhood and adolescence: The mediating role of emotion regulation. Brain sciences, 11(9), 1153. [Doi:10.3390%2Fbrainsci11091153] Khormaee, F. & Kamari, S. (2017). Construction and examine the psychometric characteristics the Academic Hope Scale. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 5(8), 15-37. (In Persian) [Doi:10.22084/j.psychogy.2017.9549.1284] Korkmaz, H., Korkmaz, S., & Çakar, M. (2019). Suicide risk in chronic heart failure patients and its association with depression, hopelessness and self esteem. Journal of clinical neuroscience : official journal of the Neurosurgical Society of Australasia, 68, 51–54. [Doi:10.1016/j.jocn.2019.07.062] Kotera, Y., Green, P. & Sheffield, D. (2022). Positive Psychology for Mental Wellbeing of UK Therapeutic Students: Relationships with Engagement, Motivation, Resilience and Self-Compassion. International Journal of Mental Health and Addiction, 20, 1611 –1626. [Doi:10.1007/s11469 -020 -00466-y] Lavasani, Z. , Abolmaali Alhoseini, K. , & Emamipour, S. (2022). The Effectiveness of Social Cognitive Skills on the Motivational Structure of Students with a Propensity to Engage in Risky Behavior. Journal of Applied Psychological Research, 13(3), 161-179. (In Persian) [Doi:10.22059/japr.2022.320851.643794] Lira, A. A. D. M., Marchand, D. L. P., Carvalho, L. S. R., & Cassol, M. (2021). Effect of a program to improve oral communication skills on self-reported anxiety and stress. Audiology-Communication Research, 26, e2545. [Doi:10.1590/2317-6431-2021-2545] Liu, Q., & Wang, Z. (2021). Associations between parental emotional warmth, parental attachment, peer attachment, and adolescents’ character strengths. Children and Youth Services Review, 120, 105765. [Doi:10.1016/j.childyouth.2020.105765] Lorijn, S. J., Engels, M. C., Huisman, M., & Veenstra, R. (2022). Long-term effects of acceptance and rejection by parents and peers on educational attainment: A study from pre-adolescence to early adulthood. Journal of Youth and Adolescence, 51(3), 540-555. [Doi:10.1007/s10964-021-01506-z] Maghfori, M. S. M., Sulia, F. M. O., Jududi, O., Shamahan, H. A. O., Alnuman, H. I., Alaalah, A. E. S., ... & Gjododi, G. H. (2024). Effective Communication Skills for Medical Secretaries in Healthcare: Addressing Barriers and Enhancing Outcomes. Journal of International Crisis and Risk Communication Research, 473-479. https://jicrcr.com/index/jicrcr/article/view Maor, R., Riki, T., Ariela, G., Lilach, B. M., Meital, J., Marques, A., & Yossi, H. F. (2024). Risk and Resiliency Factors Associated with School Bullying and Cyberbullying Among Adolescents in Mediterranean Countries. Journal of School Violence, 23(1), 55-70. [Doi:10.1080/15388220.2023.2266811] Mikaeili, N., Salmani, A., & Sharei, A. (2023). The effect of communication skills training on family adaptability / cohesion and coping strategies in parents of female students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 13(1), 42-56. (In Persian) [Doi:10.22098/jld.2023.13976.2126] Miller, J. L. (2024). The Impact of Communication Apps on College Students' Experiences of Distance Learning (Doctoral dissertation, Walden University). https://www.proquest.com/openview/origsitegscholar Pei, F., Yoon, S., Maguire-Jack, K., & Lee, M. Y. (2022). Neighborhood influences on early childhood behavioral problems: Child maltreatment as a mediator. Child Abuse & Neglect, 123, 105391. [Doi:10.1016/j.chiabu.2021.105391] Poteat, V. P., Rivers, I., & Vecho, O. (2020). Membership experiences in gender-sexuality alliances (GSAs) predict increased hope and attenuate the effects of victimization. Journal of school psychology, 79, 16–30. [Doi:10.1016/j.jsp.2020.02.001] Rafida, R., & Astuti, B. (2024). The Effectiveness of Social Skills Training in Improving Students' Interpersonal Communication. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 11(1), 33-44. [Doi:10.15575/psy.v11i1.30357] Rahdar, H. , Taghvaei, D. , & Pirani, Z. (2023). The Effectiveness of Parents' Communication Skills Training on High-Risk Behaviors of First-Year Students in Borujerd City. Islamic lifestyle with a focus on health, 7(4), 96-102. (In Persian) https://www.islamiilife.com/article Ryff, C.D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. J Personality and Social Psychology, 57(6): 1069-1081. [Doi:10.1037/0022-3514.57.6.1069] Santamarina‐Perez, P., Mendez, I., Singh, M. K., Berk, M., Picado, M., Font, E., ... & Romero, S. (2020). Adapted dialectical behavior therapy for adolescents with a high risk of suicide in a community clinic: A pragmatic randomized controlled trial. Suicide and Life‐Threatening Behavior, 50(3), 652-667. [Doi:10.1111/sltb.12612] Shahverdi, A., Saedi, S., & Razani, M. (2020). The Effectiveness of Life Skills Training on Anxiety Sensitivity, Psychological Empowerment, and Soldiers’ Anger. Community Health,7(2). 156-165. https://ipindexing.com/article/22407 Sharei, A. & Salmani, A. (2023). The effectiveness of spiritual intelligence training on increasing resilience and psychological well-being of adolescents with high-risk behaviors. The First National Conference on the Ideal Family, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil. (In Persian) https://civilica.com/doc/1969058 Sharei, A., Salmani, A. & Keyanifard, Y. (2024). Investigating the effectiveness of metacognitive interpersonal therapy on cognitive emotion regulation and emotional inhibition in adolescents with high-risk behaviors. CPJ, 11(4),1-12. (In Persian) http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3767-fa.html Succi, C., & Canovi, M. (2019). Soft skills to enhance graduate employability: comparing students and employers’ perceptions. Studies in Higher Education, 45(9), 1834–1847. [Doi:10.1080/03075079.2019.1585420] Telef, B. B. (2020). Hope and life satisfaction in elementary school students: Mediation role of affective experiences. Journal of Positive School Psychology, 4(2), 176-186. https://journalppw.com/jpsp/article/view Teng, Z., Griffiths, M. D., Nie, Q., Xiang, G., & Guo, C. (2020). Parent–adolescent attachment and peer attachment associated with Internet Gaming Disorder: A longitudinal study of first-year undergraduate students. Journal of Behavioral Addictions, 9(1), 116-128. [Doi:10.1556%2F2006.2020.00011] Tuhovsky, I. (2015). Communication Skills Training: A Practical Guide to Improving Your Social Intelligence, Presentation, Persuasion and Public Speaking. Positive Coaching LLC. https://www.google.com/books/edition/Communication_Skills_Training Valizadeh, S., Sadipour, E., Dortaj, F., Delavar, A. & Sheivandi Cholicheh, K. (2022). Psycho - social empowerment education based on choice theory in high - risk behaviors and hopeful of adolescent girls: Development and evaluation of efficacy. Journal of Psychological Science. 21(114), 1079-1103. (In Persian) [Doi:10.52547/JPS.21.114.1079] Yang, C. C., Holden, S. M., & Ariati, J. (2021). Social media and psychological well-being among youth: the multidimensional model of social media use. Clinical child and family psychology review, 24(3), 631-650. [Doi:10.1007/s10567-021-00359-z] Zadeh Mohammadi A, Ahmadabadi Z & Heidari M. (2011). Construction and Assessment of Psychometric Features of Iranian Adolescents Risk-Taking Scale. IJPCP. 17 (3) :218-225. (In Persian) http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1417-en.html | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,310 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 223 |