تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,302 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,893,743 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,350,113 |
اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر ادراک خود، کفایت اجتماعی و تابآوری کودکان با اختلال یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 1، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.15782.2194 | ||
نویسندگان | ||
فریدون بهرامی پور1؛ کبری کاظمیان مقدم* 2؛ همایون هارون رشیدی2 | ||
1کارشناس ارشد گروه روانشناسی، مرکز تحقیقات مراقبت در منزل، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، مرکز تحقیقات مراقبت در منزل، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر ادراک خود، کفایت اجتماعی و تاب آوری کودکان با اختلال یادگیری انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کودکان 10 تا 13 ساله با اختلال یادگیری شهر دزفول در سال 1402 بودند. حجم نمونه پژوهش شامل 30 نفر از این کودکان بود که با روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به ملاکهای ورود و خروج مطالعه انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش آموزش خودتنظیمی (کرمی، کرمی و هاشمی، 1392) را هشت جلسه 90 دقیقهای هفتگی دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل ادراک خود (هارتر، 1982)، کفایت اجتماعی (فلنر، 1990) و تاب آوری (کانر و دیودسون، 2003) بود. دادهها با تحلیل کوواریانس چندمتغیره، با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافتهها نشان داد بین گروههای آزمایش و کنترل از نظر ادراک خود (83/104>F؛ 651/0Eta=)، کفایت اجتماعی (79/51>F؛ 463/0Eta=)، و تابآوری (58/44>F؛ 476/0Eta=) تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0>p). به عبارت دیگر آموزش خودتنظیمی باعث بهبود ادراک خود، کفایت اجتماعی و تابآوری شد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده به روانشناسان توصیه می شود از آموزش های مبتنی برخودتنظیمی در راستای کمک به بهبود ادراک خود، کفایت اجتماعی و تاب آوری کودکان با اختلال یادگیری استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش خودتنظیمی؛ اختلال یادگیری؛ ادراک خود؛ تاب آوری؛ کفایت اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 115 |