
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,402 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,238,227 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,579,465 |
اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر ادراک خود، کفایت اجتماعی و تابآوری کودکان با اختلال یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 1، آذر 1403، صفحه 23-11 اصل مقاله (1.38 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.15782.2194 | ||
نویسندگان | ||
فریدون بهرامی پور1؛ کبری کاظمیان مقدم* 2؛ همایون هارون رشیدی2 | ||
1کارشناس ارشد گروه روانشناسی، مرکز تحقیقات مراقبت در منزل، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، مرکز تحقیقات مراقبت در منزل، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر ادراک خود، کفایت اجتماعی و تاب آوری کودکان با اختلال یادگیری انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کودکان 10 تا 13 ساله با اختلال یادگیری شهر دزفول در سال 1402 بودند. حجم نمونه پژوهش شامل 30 نفر از این کودکان بود که با روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به ملاکهای ورود و خروج مطالعه انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش آموزش خودتنظیمی (کرمی، کرمی و هاشمی، 1392) را هشت جلسه 90 دقیقهای هفتگی دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل ادراک خود (هارتر، 1982)، کفایت اجتماعی (فلنر، 1990) و تاب آوری (کانر و دیودسون، 2003) بود. دادهها با تحلیل کوواریانس چندمتغیره، با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافتهها نشان داد بین گروههای آزمایش و کنترل از نظر ادراک خود (83/104>F؛ 651/0Eta=)، کفایت اجتماعی (79/51>F؛ 463/0Eta=)، و تابآوری (58/44>F؛ 476/0Eta=) تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0>p). به عبارت دیگر آموزش خودتنظیمی باعث بهبود ادراک خود، کفایت اجتماعی و تابآوری شد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده به روانشناسان توصیه می شود از آموزش های مبتنی برخودتنظیمی در راستای کمک به بهبود ادراک خود، کفایت اجتماعی و تاب آوری کودکان با اختلال یادگیری استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش خودتنظیمی؛ اختلال یادگیری؛ ادراک خود؛ تاب آوری؛ کفایت اجتماعی | ||
مراجع | ||
امجدیان، ف.، جعفری، ا.، و قمری، م. (1402). مقایسه اثربخشی درمان هیجان مدار و آموزش شفقت به خود در تاب آوری و کاهش آسیب پذیری روانی- بدنی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری (خواندن و نوشتن). فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 14(55)، 183-151.
بنیسی، پ. (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر تابآوری و سازگاری دانشآموزان با اختلال یادگیری. توانمندسازی کودکان استثنایی، 10(1)، 115-107. [DOI:10.22034/ceciranj.2019.91936]
جوادی، م.، ایزدی، م.، و خسروی، پ. (1399). رابطه ادراک خود و عزت نفس با تاب آوری همسران جانبازان شهر تهران. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی، 7(11)، 12-1. http://jnip.ir/article-1-410-fa.html
جبارپور ستاری، ث.، و نجارپور استادی، س. (1401). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر مولفه های ادراک شایستگی و تعللورزی تحصیلی دانش آموزان دختر. رویش روان شناسی، ۱۱ (۸)، ۱۵۴-۱۴۳. http://frooyesh.ir/article-1-3756-fa.html
جوزن، آ.، فردین، م.، وثناگوی محرر، غ. (1402). اثربخشی آموزش مهارتهای مقابلهای بر تابآوری دانشآموزان بهبود یافته از کووید .(COVID-19) جامعه شناسی آموزش و پرورش، 9 (2)، 249-258. 20.1001.1.23221445.1402.9.2.17.4
حموله، ل. (1401). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر تاب آوری و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان مسجدسلیمان. پژوهشنامه اورمزد، (59 (ضمیمه شماره 2) )، 152-189. https://sid.ir/paper/993238/fa
دهقانی، م. (1401). بررسی رابطه خوش بینی تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی در مدرسه با کمک طلبی تحصیلی دانش آموزان ورزشکار. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(4)، 69-79. https://jsp.uma.ac.ir/article_2057.html?lang=en
دشت بزرگی، ز.، و شمشیرگران، م. (1397). اثربخشی آموزش مثبتنگری بر کفایت اجتماعی و سرسختی سلامت در پرستاران. پژوهش نامه روانشناسی مثبت، 4(2)، 13-24. 20.1001.1.24764248.1397.4.2.3.0
رستم اوغلی، ز.، طالبی جویباری، م.، و پرزور، پ. (1394). مقایسهی سبکهای اسنادی و تاب آوری در دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص، نابینا و عادی. ناتوانی های یادگیری، 4(3)، 55-39. https://www.sid.ir/paper/210115/fa
رنجبر محمدی، ر.، سعیدی، م.، و آهنگری، س. (2022). بررسی اثربخشی آموزش یادگیری خودتنظیمی بر درک مطلب و تفکر انتقادی به کمک مدل معادلات ساختاری با رویکرد کمترین مربعات جزیی (PLS-SEM). روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(2)، 51-61. [DOI:org/10.22098/jsp.2022.1713]
رضایی جمالویی، ح.، ابوالقاسمی، ع.، نریمانی، م.، و زاهد، ع. (1396). مقایسه ادراک از خود و روابط مدرسهای در دانشآموزان دارای نارساییهای ویژه در یادگیری و عادی مقطع تحصیلی راهنمایی. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 7(1)، 80-65 . 10.22108/cbs.2017.21763
رشیدزاده، ع.، بدری، ر.، فتحی آذر، ا.، و هاشمی، ت. (1398). اثر بخشی تعاملی آموزش راهبردهای خودگردان-فراشناختی و خود پنداره تحصیلی بر مولفه های تاب آوری و هیجانات مثبت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه. شناخت اجتماعی، 8(1 (پیاپی 15) )، 141-164. [DOI:org/10.30473/sc.2019.39956.2191]
رنجبر، س.، یحیی زاده ملک خیلی، ک.، سیدجعفری، ر.، و بساطی، ع. (1401). اثربخشی آموزش راهبردهای خود تنظیمی بر کفایت اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری. پنجمین همایش بین المللی روان شناسی تربیتی: مداخلات روانی-تربیتی،تهران. https://civilica.com/doc/1538462
رحمتی کهخا، م.، مرزیه، ا.، و جناآبادی، ح. (1402). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر انعطاف پذیری شناختی و تفکر تأملی در دانش آموزان. راهبردهای شناختی در یادگیری،11(21)، 123-136. 10.22084/j.psychogy.2023.27017.2529
زنگیآبادی، م.، صادقی، م.، و قدم پور، ع. (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان ناسازگار. پژوهش در نظامهای آموزشی، 13(44)، 87-71. [DOI:org/10.22034/jiera.2019.85986]
سلیمانی، ا.، زاهد بابلان، ع.، فرزانه، ج.، و ستوده، م. (1390). مقایسه نارسایی هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار. مجله ناتوانیهای یادگیری، 1(1)، 93-78. https://jld.uma.ac.ir/article_91.html
سیف، د.، بشاش، ل.، و لطیفیان، م. (1383). تاثیر ابعاد ادراک خود بر روابط اجتماعی با همسالان در نوجوانان مراکز آموزشی استعدادهای درخشان و مدارس عادی. مجله روانشناسی، 8(1)، 97-86. https://www.sid.ir/paper/419642/fa
سعدونی، ز.، کاظمیان مقدم، ک.، و هارون رشیدی، ه. (1402). اثربخشی آموزش مبتنی بر شفقت بر تابآوری، نارسایی هیجانی و همدلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص، فصلنامه ناتوانی یادگیری، 12(3)، 65-50. 10.22098/jld.2023.12700.2086
عبداللهی، ب.، و عیسی نژاد، ا. (1402). اثربخشی آموزش برنامه خودشفقتی ذهن آگاه بر فرسودگی تحصیلی، تابآوری تحصیلی و خودنظم بخشی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(4)، 109-124. https://jsp.uma.ac.ir/article_2798.html?lang=en
فلاحی، و.، نریمانی، م.، و عطادخت، ا. (1402). نقش باورهای غیرمنطقی و کفایت اجتماعی در پیشبینی تجربه قلدری سایبری دانشآموزان. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(3)، 116-125. [DOI:org/10.22098/jsp.2023.7959.4510]
کرمی، ب.،کرمی، آ.، وهاشمی، ن. (1392.) اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خلاقیت، انگیزه پیشرفت و خودپندارۀ تحصیلی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2(4)، 137-121. https://www.sid.ir/paper/223432/fa
ناظمی، ف.، تجلی، پ.، ابراهیم پور، م.، و صالحی، م. (1402). اثربخشی برنامه خودتنظیمی کودک بر خود ادراکی و کیفیت دوستی کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی. روانشناسی افراد استثنایی، 13 (49)، 85- 58. [DOI:org/10.22054/jpe.2023.69193.2471]
References Abdollahi, B. & Isanejad, O. (2024). The effectiveness of Mindful Self-Compassion (MSC) program on school burnout, academic self-regulation and academic resilience in secondary school students. Journal of School Psychology and Institutions, 12(4), 109-124. https://jsp.uma.ac.ir/article_2798.html?lang=en Alduncin, N., Lynne, C., Huffman, M. & Feldman, M. L. (2014). "Executive function is associated with social competence in preschool-aged children born preterm or full term". Early Human Development, 90, 299–306. 10.1016/j.earlhumdev.2014.02.011 Amjadiyan, F., jafari, A., & ghamari, M. (2023). Comparison of the effectiveness of emotion-oriented therapy and self-compassion training on resilience and reducing mental-physical vulnerability of mothers with children with learning disabilities(reading and writing). Counseling Culture and Psycotherapy, 14(55), 151-183. [DOI:org/10.22054/qccpc.2023.69499.2989] Anwar, M., & Dwiyanti, R. (2021). The Effect of Self-Regulated Learning (SRL) On Academic Procrastination In Class XI Students of Senior High School 2 Purbalingga, Indonesia. Psychosophia: Journal of Psychology, Religion, and Humanity, 3(2), 156-164. [DOI:10.32923/psc.v3i2.1855]. Bylieva, D., Hong, J.-C., Lobatyuk, V., Nam, T.(2021). Self-Regulation in E-Learning Environment. Education Sciences. 11(12), 1-23. [DOI:org/10.3390/educsci11120785] Banisi, P. (2019). Effectiveness of self-regulation strategies training on resiliency and social adjustment in students with learning disorder. Empowering Exceptional Children, 10(1), 107-115. 10.22034/ceciranj.2019.91936 Conner, K. M., & Davidson, J. R. T. (2003). Development of a new resilience scale: The Conner-Davidson resilience scale (CD-RISC). Depression and Anxiety, 18, 76-82. [DOI:10.1002/da.10113] Dwiastuti, I., Hendriani, W., & Andriani, F. (2022). The impact of academic resilience on academic performance in college students during the Covid-19 pandemic. KnE Social Sciences, 25-41. [DOI:10.18502/kss.v7i1.10198] Dasht Bozorgi, Z., & Shamshirgaran, M. (2018). Effectiveness of Positive Training on Social Competence and Health Hardiness in Nurses. Positive Psychology Research, 4(2), 13-24. 20.1001.1.24764248.1397.4.2.3.0 Dehghani, M. (2023). Investigate the relationship between academic optimism and academic self-regulation with academic help-seeking in athlete students. Journal of School Psychology and Institutions, 11(4), 69-79. https://jsp.uma.ac.ir/article_2057.html?lang=en Fallahi, V., Narimani, M. & Atadokht, A. (2023). The role of irrational beliefs and social competence in predicting students' cyber bullying experiences. Journal of School Psychology and Institutions, 12 (3): 116-125. [DOI:org/10.22098/jsp.2023.7959.4510] Felner, R. D., Lease, A. M., Philips, R. C. (1990). Social Competence and the Language of Adequacy as a Subject Matter for Psychology. The Development of Social Competence, 13, 254-264. [DOI:10.12724/ajss.29.1] Grigorenko, E. L., Compton, D. L., Fuchs, L. S., Wagner, R. K., Willcutt, E. G., & Fletcher, J. M. (2020). Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice. American Psychologist, 75(1), 37. [DOI:10.1037/amp0000452] Hamoule, L. (1401). The effectiveness of teaching self-regulated learning strategies on resilience and academic procrastination of female students of the first secondary level of Masjid Sulaiman city. Ormazd Research Journal, (59 (Appendix No. 2)), 152-189. https://sid.ir/paper/993238/fa Harter, S. (1982). Manual for the Self-Perception Profile for Children. Denver, Colo: University of Denver. https://www.apa.org/obesity-guideline/self-preception.pdf Homer, B. D., Plass, J., Raffaele, C., Ober, T. M., & Ali, A. (2018). Improving high school students' executive functions through digital game play. Administration, Leadership & Technology Applied Psychology, 117, 50-58. [DOI:org/10.1016/j.compedu.2017.09.011] Hwang, Y. I., Arnold, S., Trollor, J., & Uljarevic, M. (2020). Factor structure and psychometric properties of the brief Connor–Davidson Resilience Scale for adults on the autism spectrum. Autism, 2(1), 1-10. [DOI:10.1177/1362361320908095] Honicke, T., Broadbent, J. & Fuller, M. (2019): Learner self-efficacy, goal orientation, and academic achievement: exploring mediating and moderating relationships. Higher Education Research & Development, 39(1), 1-15. [DOI:org/10.1080/07294360.2019.1685941] Jarvela, S., & Jarvenoja, H. (2013). Socially constructed self-regulated learning groups. Teachers College Record, 113(2), 350-374. [DOI:10.1177/016146811111300205] Joseph, N., Nallapati, A., Xavier Machado, M., Nair, V., Matele, Sh., Muthusamy, N., & Sinha, A. (2021). Assessment of academic stress and its coping mechanisms among medical undergraduate students in a large Midwestern university.Curren t Psychology, 40, 2599-2609. https://link.springer.com/article/10.1007/s12144-020-00963-2 Jabbarpour Satari, S., Najarpour Ostadi, S. (2022). The Effectiveness of Self-regulation Skills in Dimensions of Perceived Competence and Academic Procrastination among Female Students. Rooyesh. 11(8), 143-154. URL: http://frooyesh.ir/article-1-3756-fa.html Jang, E., Seo, Y. S., & Brutt‐Griffler, J. (2023). Building Academic Resilience in Literacy: Digital Reading Practices and Motivational and Cognitive Engagement. Reading Research Quarterly, 58(1), 160-176. [DOI:org/10.1002/rrq.486] Javadi, M., Izadi, M., Khosravi, P. (2021). The relationship between self-perception and self-esteem with the resilience of veterans' wives in Tehran. JNIP, 7 (11), 1-12. http://jnip.ir/article-1-410-fa.html Jozan, A., Fardin, M. A., & Sanagooe Moharer, G. (2023). The Effectiveness of Coping Skills Training on Resilience of Students who have recovered from Corona (COVID-19). Sociology of Education, 9(2), 285-294. [DOI:20.1001.1.23221445.1402.9.2.17.4] Kim, H., & Taylor, A.N. (2019). Changes in self-perception during treatment of social phobia. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 27(4), 588-596. DOI: 10.1037/0022-006X.72.4.588 Karmi, B., Karmi, A., & Hashemi, N. (2013). The effectiveness of teaching cognitive and metacognitive strategies on creativity, motivation to progress and academic self-concept. Innovation and creativity in human sciences, 2(4), 137-121. https://www.sid.ir/paper/223432/fa Liu, W., Gao, Y., Gan, L., & Wu, J. (2022). The Role of Chinese Language Learners' Academic Resilience and Mindfulness in Their Engagement. Frontiers in Psychology, 13. [DOI:org/10.3389/fpsyg.2022.916306] Nazemi,, F., Tajali, P., Ebrahimpour, M., & Salehy, M. (2023). The Effectiveness of the Child Self-regulation Program on Self-perception and Friendship Quality of Children with Attention Deficit/hyperactivity Disorder. Psychology of Exceptional Individuals, 13(49), 58-85. [DOI:org/10.22054/jpe.2023.69193.2471] Perry, N.E., Phillips, L., & Hutchinson, L. (2016). Mentoring student teachers to support selfregulated learning. Elementary School Journal, 106(3), 237-254. [DOI:10.1086/501485] Ranjbar Mohammadi, R., Saeidi, M. & Ahangari, S. (2022). [The effect of self-regulated learning instruction on reading comprehension and critical thinking: A PLS-SEM approach. Journal of School Psychology and Institutions, 11(2), 51-61. [DOI:org/10.22098/jsp.2022.1713] Rezayi Jamaloyi, H., Abolghasemi, A., Narimani, M., & Zahed-Babelan, A. (2017). A comparison of self- perception and school relations betweenmiddle school students with specific learning disorder and normal students. Research in Cognitive and Behavioral Sciences, 7(1), 65-80. [DOI:10.22108/cbs.2017.21763] Rahmati kahkha, M., Marziyeh, A., & Jenaabadi, H. (2023). The Effectiveness of Teaching Self-regulatory Learning Strategies on Cognitive Flexibility and Reflective Thinking in Students. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 11(21), 123-136. 10.22084/j.psychogy.2023.27017.2529 Rostamoghli, Z., Talebi Joybari, M., & Porzoor, P. (2015). A comparison of attributional and resiliency style in students with specific learning disorders, blindness and normal. Journal of Learning Disabilities, 4(3), 39-55. https://www.sid.ir/paper/210115/fa Rashidzade, A., Badri, R., Fathi, A., & Hashemi, T. (2019). Interactive Effectiveness of training Selfregulated -Metacognitive Strategies and Academic Self-Concept on Academic Resilience and Positive Emotions. Social Cognition, 8(1), 141-164. [DOI:org/10.30473/sc.2019.39956.2191] Ranjbar, S.,Yahyazadeh Malek Khaili, K., Seyed Jafari, R., & Basati, E. (2022). The effectiveness of teaching self-regulation strategies on the social competence of students with learning disabilities, the fifth international conference on educational psychology: psycho-educational interventions, Tehran, https://civilica.com/doc/1538462 Sosa, G. W., & Lagana, L. (2019). The effects of video game training on the cognitive functioning of older adults: A community-based randomized controlled trial. Archives of Gerontology and Geriatrics, 80, 20-30. DOI: [DOI:10.1016/j.archger.2018.04.012] Soleymani, E., Zahed Babolan, A., Farzaneh, J., & Setoudeh, M. (2011). A comparison of alexithymia and the social skills in students with and without learning disorders. Journal of Learning Disabilities, 1(1), 93-78. https://jld.uma.ac.ir/article_91.html?lang=en Saif, Diba; Bashash, Laiya and Latifian, Morteza. (1383). The effect of self-perceived dimensions on social relations with peers in teenagers of gifted educational centers and normal schools. Journal of Psychology, 8(1), 97-86. https://www.sid.ir/paper/419642/fa Sadoni, Z., kazemian moghadam, K., & Haroon Rashidi, H. (2023). The Effectiveness of Compassion-Focused Therapy on Resilience, Alexithymia and Empathy Students with Specific Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(3), 65-50. 10.22098/jld.2023.12700.2086 Williams, P., Wall, N. & Fish, W. (2019). Mid-Career Adult Learners in an Online Doctoral Program and the Drivers of Their Academic Self-Regulation: The Importance of Social Supportand Parent Education Level. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20 (1).[DOI:org/10.19173/irrodl.v20i1.3789] Zangiabadi, M., sadeghi, M., & ghadampour, E. (2019). Effect of Training of Self-Regulation Strategies on Academic Self-Efficacy and Academic Adjustment of Maladaptive High School Students. Journal of Research in Educational Systems, 13(44), 71-87. [DOI:org/10.22034/jiera.2019.85986] Zenko, Z., Obrien, J.D., Berman, C.J., Ariely, D. (2017). Comparison of affect-regulated, self-regulated, and heart-rate regulated exercise prescriptions: Protocol for a randomized controlled trial. Psychology of Sport and Exercise, 32, 124-130. [DOI:org/10.1016/j.psychsport.2017.06.010] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 362 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 105 |