تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,302 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,894,714 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,350,779 |
مقایسه توان بخشی شناختی و سبک های شناختی بر عملکرد تحصیلی و سواد اطلاعاتی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی | ||
پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2025.14999.1054 | ||
نویسندگان | ||
مریم حافظیان* 1؛ شیوا عطائی غلام2؛ شهربانو دهرویه3 | ||
1موسسه آموزش عالی ادیب مازندران | ||
2دانشگاه ازاد اسلامی واحد بجنورد | ||
3گروه روانشناسی موسسه اموزش عالی ادیب مازندران | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه مقایسه توان بخشی شناختی و سبک های شناختی بر عملکرد تحصیلی و سواد اطلاعاتی دانش آموزان بود. این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون چندگانه (سه گروهی) میباشد که ملاک سه گروه، دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل می باشد و جامعه آماری آن را کلیه دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهر بجنورد تشکیل دادند. نمونه مورد نظر شامل 50 نفر از دانش آموزان پایه سوم ابتدایی مدرسه شهدای فرهنگی بوده که از بین آنها 30 نفر که دارای معیارهای ورود به پژوهش بودند به شیوه تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به سه گروه 10 نفره شامل دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سواد اطلاعاتی دانش آموزان رحمانی و همکاران (1386)، معدل تحصیلی دانش آموزان، جلسات سبک های شناختی یارمحمدیان و همکاران (1394) و جلسات توان بخشی شناختی اورکی و همکاران (1396) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون تحلیل کواریانس بوسیله نرم افزار SPSS25 استفاده شد. نتایج نشان داد که دو متغیر سبک های شناختی و توان بخشی شناختی هر دو در عملکرد تحصیلی و سواد اطلاعاتی دانش آموزان تأثیر دارند؛ اما توان بخشی شناختی سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است بطوریکه سهم توان بخشی شناختی در تأثیر داشتن بر روی عملکرد تحصیلی و سواد اطلاعاتی 55 درصد و سهم سبک های شناختی 19 درصد بود. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26 |