تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 362 |
تعداد مقالات | 3,209 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,711,436 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,220,443 |
پیشبینی جهتگیری هدف پیشرفت بر اساس سبکهای پردازش هویت: بررسی نقش پایه تحصیلی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 8، دوره 4، شماره 3، آذر 1394، صفحه 137-152 اصل مقاله (292.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2015.360 | ||
نویسندگان | ||
تورج هاشمی نصرت آباد1؛ شهرام واحدی2؛ سولماز دبیری* 3 | ||
1دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه تبریز | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز | ||
3دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
جهتگیری هدف و عوامل مؤثر و مرتبط با آن یکی از مسائل انگیزشی مهم است که امروزه در امر تعلیم و تربیت از جایگاه ویژهای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، پیشبینی جهتگیریهای هدف بر اساس سبکهای پردازش هویت با در نظرگرفتن پایههای تحصیلی دانشآموزان بود. نمونهای مشتمل بر 194 دانشآموز دختر به روش خوشهای چندمرحلهای از میان دانشآموزان مقطع اول و چهارم (پیشدانشگاهی) دبیرستان آموزش و پرورش منطقه پنج شهر تهران انتخاب شده و به پرسشنامه جهتگیری هدف پیشرفت، پرسشنامهسبکهایهویت پاسخ دادند. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که بدون در نظرگرفتن پایههای تحصیلی، سبک هویت اطلاعاتی در پیشبینی جهتگیری تبحری و سبک هویت هنجاری در پیشبینی جهتگیری عملکردگرایی و عملکرد اجتنابی نقش مثبت و معناداری دارند. با در نظر گرفتن پایه تحصیلی دانشآموزان تفاوتی در سهم سبکهای هویت برای پیشبینی جهتگیری هدف تبحری و عملکردگرایی نسبت به کل گروه مشاهده شد که این نتیجه میتواند نشاندهنده نقش تعدیلکنندگی پایههای تحصیلی در پیشبینی جهتگیریهای هدف بر اساس سبکهای هویت باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
جهتگیری اهداف؛ سبکهای پردازش هویت؛ پایه تحصیلی | ||
مراجع | ||
بابائی سنگلجی، محسن (1389). رابطه خودشناسی انسجامی و سبکهای هویت با جهتگیری هدف در دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه مازندران. پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده، دانشگاه تهران. حجازی، الهه؛ برجعلی لو، سمیه و نقش، زهرا (1388). رابطه سبکهای هویت، تعهد هویت و خودکارآمدی تحصیلی: آیا تعهد هویت نقش واسطه ای دارد؟ مجله روانشناسی، 13(4)، 390- 377. کارشکی، حسین (1387). نقش اهداف پیشرفت در مؤلفههای یادگیری خودتنظیمی. تازههای علومشناختی، 10(3)، 21-13. Babaei Sanglaj, M. (2010). The Relationship of Integrative self-knowledgeand and Identity Styles with Goal Orientation in Undergraduate Students at Mazandaran University. Unpublished Thesis, Tehran University. (Persian). Berzonsky, M. D. (2008). Identity formation: The role of identity processing style and cognitive processes. Personality and Individual Differences, 44(3), 645–655. Crocetti, E., Rubini, M., Berzonsky, M. D., Meeus, W. (2009). Brief report: The Identity Style Inventory e Validation in Italian adolescents and college students. Journal of Adolescence, 32(2), 425-433. Diseth, Å. (2011). Self-efficacy, goal orientations and learning strategies as mediators between preceding and subsequent academic achievement. Learning and Individual Differences, 21(2), 191–195. Doumen, S., Smits, I., Luyckx, K., Duriez, B., Vanhalst, J., Verschueren, K., Goossens L. (2012). Identity and perceived peer relationship quality in emerging adulthood:The mediating role of attachment-related emotions. Journal of Adolescence, 35(6), 1417–1425. Duriez, B., Luyckx, K., Soenens, B., & Berzonsky, M. (2012). A process-content approach to adolescent identity formation: examining longitudinal associations between identity styles and goal pursuits. Journal of Personality, 80(1), 135–161. Elliot, A. J. (1999). Approach and avoidance motivation and achievement goals. Educational psychologist, 34(3), 169-189. Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001). A 2 r 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80(3), 501–519. Flum, H., & Kaplan, A. (2006). Exploratory orientation as an educational goal. Educational Psychologist, 41(2), 99–110. Hejazi, E., Borjalilu, S. & Naghsh, Z. (2010). Identity Styles, Identity Commitment and Academic Self-Efficacy: Has Identity Commitment a Mediating Role? Journal of Psychology, 13(4), 377-390. (Persian). Kaplan, A., Flum, H. (2009). Motivation and Identity: The Relations of Action and Development in Educational Contexts—an Introduction to the Special Issue. Educational Psychologist, 44(2), 73-77. Kaplan, A., Flum, H. (2010). Achievement goal orientations and identity formation styles. Educational Research Review, 5(1), 50–67. Karshki, H. (2008). The Role of Achievement Goals on Learning Components of Self-Regulation. Journal of Cognitive Science News, 10(3), 13-21. (Persian). Kolić-Vehovec, S., Rončević, B., Bajšanski, I. (2008). Motivational components of self-regulated learning and reading strategy use in university students: The role of goal orientation patterns. Learning and Individual Differences, 18(1), 108–113. Lee, J. Q., McInerney,D. M., Liem, G. A. D., Ortiga, Y. P. (2010). The relationship between future goals and achievement goal orientations:An intrinsic–extrinsic motivation perspective. Contemporary Educational Psychology, 35(4), 264–279. Midgley, C., Kaplan, A., Middleton, M., and L. Maehr, M., Urdan, T., Hicks Anderman, L., Anderman, E., & Roeser, R. (1998). The Development and Validation of Scales Assessing Students’ Achievement Goal Orientations. Contemporary educational psychology, 23(2), 113–131. Milner, L. A., Ferrari, J. R. (2010). The Role of Goal Orientation in Emerging Adult Identity Processing Styles. Identity: An International Journal of Theory and Research, 10(4), 270–283. Neumeister, K. L. S. (2004). Factors Influencing the Development of Perfectionism in Gifted College Students. Gifted Child Quarterly, 48(4), 259- 274. Perez, P. M., Costa, C. J.L., and Corbi, R.G. (2012). An Explanatory Model of Academic Achievement based on Aptitudes, Goal Orientations, Self-Concept and Learning Strategies. The Spanish Journal of Psychology, 15 (1), 48-60. Radosevich, D. J., Allyn, M. R., Yun, S. (2007). Goal Orientation and Goal Setting: Predicting Performance by Integrating Four-Factor Goal Orientation Theory with Goal Setting Processes. Seoul Journal of Business, 13(1), 21-47. Retelsdorf, J. Butler, R., Streblow, L Schiefele, U. (2010). Teachers’ goal orientations for teaching: Associations with instructional practices, interest in teaching, and burnout. Learning and Instruction, 20(1), 30-46. Soenens, B., Berzonsky, M. D., Vansteenkist, M., Beyers, W., Goossens, L. (2005). Identity Styles and Causality Orientations:In Search of the Motivational Underpinnings of the Identity Exploration Process. European Journal of Personality, 19(5), 427–442. Soenens, B., Duriez, B., & Goossens, L. (2005). Social-psychological profiles of identity styles: Attitudinal and social-cognitive correlates in late adolescence. Journal Adolescence, 28(1), 107-125. Verner-Filion, J., & Gaudreau, P. (2010). From perfectionism to academic adjustment: The mediating role of achievement goals. Personality and Individual Differences, 49(3), 181-186. Wigfield, A., & Cambria, J. (2010). Students' achievement values, goal orientations, and interest: Definitions, development, and relations to achievement outcomes. Developmental Review, 30(1), 1−35. Zweig, D., & Webster, J. (2004). What are we measuring? An examination of the relationships between the Big-Five personality traits, goal orientation, and performance intentions. Personality and Individual Differences, 36(7), 1693–1708.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,153 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,554 |