تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,753,746 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,244,667 |
تبیین دلایل استفاده معلمان از تلطیف های زبانی در تعامل با دانش آموزان: یک مطالعه کیفی تحلیل محتوا | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آبان 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.15525.5908 | ||
نویسنده | ||
عظیمه تکریمی* | ||
گروه زبان و ادبیات/ دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
تلطیف زبانی یا جایگزینی کلمات و عبارات ناخوشایند با عبارات خوشایندتر برای کاهش بار منفی پیام، یکی از کارکردهای زبان است که بر کیفیت گفتار معلمان و آموزش فراگیران تاثیرمثبتی دارد .هدف پژوهش حاضر تبیین دلایل استفاده از تلطیف های زبانی در معلمان با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا بود. از یک نمونه هدفمند درخواست شد پرسشنامه 40 ماده ای تلطیف های زبانی را تکمیل کنند که از آنها می خواست هم گزینه مورد نظرشان را انتخاب کنند و هم دلیل انتخاب خود را در یک جمله شرح دهند. شمارش فراوانیها و درصد پاسخهای درست به عبارت های دارای تلطیف زبانی نشان داد که شرکت کنندگان نتوانسته بودند نمره بالایی کسب کنند و در تشخیص و کاربرد تلطیفهای زبانی نیازمند آموزش هستند. تحلیل محتوای دلایل نیز نشان داد مضمون های شناختی و اجتماعی مهمی برای استفاده معلمان از تلطیفهای زبانی وجود دارد مانند تلاش برای معرفی و حفظ چهره مثبت از خود )ایجاد روابط مثبت، احترام به خود، رعایت ادب)، محافظت از مخاطب (احترام به فرد مقابل، اجتناب از تحقیر، پرهیز از اثرگذاری منفی، دادن اعتماد به نفس، اجتناب از قضاوت، و همدردی با اقشار آسیب پذیر) ، و دلایل زیبایی شناسانه شخصی (همرنگی با عبارات رایج در رسانه های اجتماعی و اجتناب از کلمات ناپسند). یافته ها الگوهای متفاوتی را در عدم کاربرد تلطیف های زبانی نشان داد از قبیل تنبیه مخاطب خطاکار، اشاره مستقیم برای شفافیت بیشتر، و قضاوت شناختی شخصی . مزایای استفاده از تلطیف های زبانی جهت ارتقای کیفیت تربیت توسط معلمان مورد بحث قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
تلطیف های زبانی؛ کارکرد های زبان؛ تعامل در کلاس؛ معلمان پیش از خدمت؛ گفتمان معلم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 65 |