تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,302 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,894,014 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,350,309 |
اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر بلوغ عاطفی و ادراک شایستگی در دانش آموزان دختر تک والد پایه پنجم ابتدایی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 6، دوره 13، شماره 3، مهر 1403، صفحه 68-79 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.11843.5433 | ||
نویسندگان | ||
هیمن محمودفخه* 1؛ الهام خسروی2؛ حبیبه شیری3 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر بلوغ عاطفی و ادراک شایستگی در دانش آموزان دختر تک والد پایه پنجم ابتدایی بود. روش: این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر تک والدی پایه ی پنجم ابتدایی شهر مهاباد می باشد که در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس مشغول به تحصیل بودند. روش نمونهگیری در پژوهش حاضر بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده بود که 8 نفر در گروه آزمایش و 8 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند و گروه آزمایش آموزش مهارتهای مثبت اندیشی را در طی 10 جلسه 1 ساعته دریافت کردند. ابزارمورد استفاده پژوهش حاضر پرسشنامه ادراک شایستگی (هارتر، 1982) و پرسشنامه بلوغ عاطفی (سینک و بهارگاوا،1991) بود. دادهﻫﺎ با اﺳﺘﻔﺎده از آزمون ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﻮوارﻳﺎﻧﺲ چند متغیره ﻣﻮرد تجزیهوتحلیل ﻗﺮار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس برای تأثیر آموزش درمان مبتنی بر مثبت اندیشی بر بلوغ عاطفی و ادراک شایستگی در دانش آموزان در گروهها در مرحله پسآزمون و پس از کنترل اثر پیشآزمون نشان داد که تفاوت دو گروه در پسآزمون معنادار است و اندازه اثر (مجذور اتا) برای بلوغ عاطفی و ادراک شایستگی بترتیب برابر 497/0، 670/0 بود. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر بلوغ عاطفی و افزایش ادراک شایستگی در دانش آموزان دختر تاثیر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژه: آموزش مثبت اندیشی؛ بلوغ عاطفی؛ ادراک شایستگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 501 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5 |