تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,466 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,622 |
مقایسة تاثیر آموزش انگیزش تحصیلی و راهبردهای کمکخواهی بر ثبات قدم دانشآموزان دورۀ متوسطه اوّل | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 3، مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.15539.5910 | ||
نویسندگان | ||
سید جواد حسینی* 1؛ غلامحسین مکتبی2؛ منیجه شهنی ییلاق3؛ مرتضی امیدیان4 | ||
1دانش آموخته دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
4استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر، با هدف مقایسة تأثیر آموزش انگیزش تحصیلی و راهبردهای کمکخواهی بر ثبات قدم دانشآموزان متوسطه دورۀ اول انجام شد. روش ها: روش پژوهش، از نوع آزمایشی میدانی با طرح گروه گواه گسترده است که شامل دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه میباشد. جامعه آماری شامل کل دانشآموزان پایه نهم دبیرستان های متوسطه دوره اوّل پسرانه نواحی 1 و 2 شهرستان زاهدان در سال 1400-1399 بودند که تعداد 60 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای در سه گروه 20 نفری (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند و در پیشآزمون و پسآزمون به پرسشنامه داکورث و همکاران پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس تک متغیره و آزمون مقایسه زوجی بنفرونی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که هر دو روش آموزش انگیزش تحصیلی و راهبردهای کمک خواهی بر ثبات قدم دانشآموزان تأثیر معنیدار (05/0 > p) دارد. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، آموزش انگیزش تحصیلی و راهبردهای کمک خواهی باعث میشود که دانشآموزان در تکالیف آموزشی پشتکار و ثبات قدم بیشتری داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش انگیزش تحصیلی؛ راهبردهای کمکخواهی؛ ثبات قدم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 533 |