
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 404 |
تعداد مقالات | 3,551 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,509,041 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,769,238 |
مقایسة تاثیر آموزش انگیزش تحصیلی و راهبردهای کمکخواهی بر ثبات قدم دانشآموزان دورۀ متوسطه اوّل | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 3، مهر 1403، صفحه 30-40 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.15539.5910 | ||
نویسندگان | ||
سید جواد حسینی* 1؛ غلامحسین مکتبی2؛ منیجه شهنی ییلاق3؛ مرتضی امیدیان4 | ||
1دانش آموخته دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
4استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر، با هدف مقایسة تأثیر آموزش انگیزش تحصیلی و راهبردهای کمکخواهی بر ثبات قدم دانشآموزان متوسطه دورۀ اول انجام شد. روش ها: روش پژوهش، از نوع آزمایشی میدانی با طرح گروه گواه گسترده است که شامل دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه میباشد. جامعه آماری شامل کل دانشآموزان پایه نهم دبیرستان های متوسطه دوره اوّل پسرانه نواحی 1 و 2 شهرستان زاهدان در سال 1400-1399 بودند که تعداد 60 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای در سه گروه 20 نفری (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند و در پیشآزمون و پسآزمون به پرسشنامه داکورث و همکاران پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس تک متغیره و آزمون مقایسه زوجی بنفرونی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که هر دو روش آموزش انگیزش تحصیلی و راهبردهای کمک خواهی بر ثبات قدم دانشآموزان تأثیر معنیدار (05/0 > p) دارد. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، آموزش انگیزش تحصیلی و راهبردهای کمک خواهی باعث میشود که دانشآموزان در تکالیف آموزشی پشتکار و ثبات قدم بیشتری داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش انگیزش تحصیلی؛ راهبردهای کمکخواهی؛ ثبات قدم | ||
مراجع | ||
برزگر بفرویی، مهدی و مراتی، علیرضا. (1402). بررسی رابطه ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا و تعلق به مدرسه با نقش میانجیگری ثباتقدم. راهبردهای شناختی در یادگیری، 11(21)، 211-197.
عینی، ساناز؛ نظر، سمیرا، عبادی، متینه و زینالزاده، مهتاب. (1401). تدوین معادلات ساختاری سازگاری اجتماعی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه بر اساس ناگویی هیجانی و باورهای فراشناختی و با میانجیگری حمایت اجتماعی ادراکشده. مجله ناتوانیهای یادگیری، 11(4)، 62-77. https://doi.org/10.22098/jld.2022.8168.1865
نریمانی، محمد؛ صاحبقران فرد، محمد و نخستین گلدوست، اصغر. (1402). مقایسه اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و آموزش مهارتهای اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 12(3)، 81-91. https://doi.org/10.22098/jld.2023.12901.2095
Atapattu, R. (2015). Grit and engagement as mediators of the relation between academic support and literacy achievement in ethnic minority elementary school students. Master's Thesis, University of Maryland]. Aulia, F., Takiuddin, M., & Rahmatullah, A. (2022). Relationship between personality, mindset, academic motivation on grit (persistence) in middle school students. KONSELI : Jurnal Bimbingan dan Konseling (E-Journal), 9, 27-40. https://doi.org/10.24042/kons.v9i1.11926 Barzegarbafrooei, M., & Merati, A. R. (2023). Investigating the relationship between perception of constructivist learning environment and belonging to school with the role of mediation of stability. Cognitive Strategies in Learning, 11(21), 197-211. https://doi.org/ https://doi.org/10.22084/J.PSYCHOGY.2023.25663.2429 Brier, N. (2006). Enhancing academic motivation: An intervention program for young adolescents. Research Press. Collins, W., & Sims, B. C. (2006). Help Seeking in Higher Education Academic Support Services. In Help seeking in academic setting: Goals, groups, and contexts. (pp. 203-223). Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Eskreis-Winkler, L., Duckworth, A. L., Shulman, E. P., & Beal, S. (2014). The grit effect: predicting retention in the military, the workplace, school and marriage [Original Research]. Frontiers in Psychology, 5. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00036 Eyni, S., Nazar, S., Ebadi, M., & Zeynalzadeh, M. (2022). Development of structural equations of social adjustment of students with Specific Learning Disorder based on alexithymia and metacognition beliefs and mediated by perceived social support. Journal of Learning Disabilities, 11(4), 62-77. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.8168.1865 Greenier, V., Derakhshan, A., & Fathi, J. (2021). Emotion regulation and psychological well-being in teacher work engagement: A case of British and Iranian English language teachers. System, 97, 102446. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.system.2020.102446 Gyamfi, G., & Lai, Y. (2020). Beyond motivation: investigating thai english major students' grit. PASAA, 60(1), 60-96. https://doi.org/10.58837/CHULA.PASAA.60.1.3 Ha, J.-H., & Han, C.-w. (2021). Converged Study of Perceived Parental Autonomy Support, Growth Mindset, Grit, and Help-Seeking Behaviors Of High-SchoolStudents [Converged Study of Perceived Parental Autonomy Support, Growth Mindset, Grit, and Help-Seeking Behaviors Of High-School Students]. Journal of the Korea Convergence Society, 12(6), 161-171. https://doi.org/10.15207/JKCS.2021.12.6.161 Hashemi, T., Bayrami, M., Vahedi, S., & Beyrami, N. (2017). The effectiveness of help-seeking strategies training in the improvement of academic stress, performance and motivation by the moderating role of attributional styles among students. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 5(8), 139-158. https://doi.org/ 10.22084/j.psychogy.2017.11482.1423 Hayri, K., & Gökalp, Z. Ş. (2023). Understanding The Relationship Between Self-Control and Grit: The Mediating Role of Academic Motivation and Attention Control. International Journal of Modern Education Studies, 7(1). https://doi.org/https://doi.org/10.51383/ijonmes.2023.311 Jehanghir, M., Ishaq, K., & Akbar, R. (2023). Effect of learners’ autonomy on academic motivation and university students’ grit. Education and Information Technologies, 29, 1-38. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11976-2 Karabenick, S. A. (2011). Classroom and technology-supported help seeking: The need for converging research paradigms. Learning and Instruction, 21(2), 290-296. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2010.07.007 Karlen, Y., Suter, F., Hirt, C., & Maag Merki, K. (2019). The role of implicit theories in students' grit, achievement goals, intrinsic and extrinsic motivation, and achievement in the context of a long-term challenging task. Learning and Individual Differences, 74, 101757. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.101757 Lee, J., & Park, J. (2024). The role of grit in inclusive education: a study of motivation and achievement among preservice physical education teachers [Original Research]. Frontiers in Psychology, 15. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1332464 Liu, Y. (2022). Investigating the role of english as a foreign language learners’ academic motivation and language Mindset in their Grit: A Theoretical Review [Conceptual Analysis]. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.872014 Narimani, M., Sahebgharan fard, M., Nokhostin Goldoost, A. (2023). Comparing the effectiveness of the model based on progress motivation and social skills training on academic self-efficacy in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(3), 81-91. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2023.12901.2095 Shafiei Sani, S., Mahoor, H., & Yamini, M. (2024). The impact of help-seeking training and self-compassion training on academic achievement motivation. Journal of Adolescent and Youth Psychological Studies (JAYPS), 5(2), 68-74. https://doi.org/10.61838/kman.jayps.5.2.8 Shechtman, N. (2013). Promoting grit, tenacity, and perseverance: Critical factors for success in the 21st century. Skinner, E. A., & Zimmer-Gembeck, M. J. (2007). The Development of Coping. Annual Review of Psychology, 58(Volume 58, 2007), 119-144. https://doi.org/https://doi.org/10.1146/annurev.psych.58.110405.085705 Steinmayr, R., Weidinger, A. F., & Wigfield, A. (2018). Does students’ grit predict their school achievement above and beyond their personality, motivation, and engagement? Contemporary Educational Psychology, 53, 106-122. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2018.02.004
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,108 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 336 |