تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,742,909 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,239,134 |
ارتباط مدل ترکیبی سرشتهای عاطفی-هیجانی با آسیبپذیری نسبت به اعتیاد با توجه به نقش واسطهای تنظیم هیجان در دانشآموزان مقطع متوسطه دوم | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 3، مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.13409.5637 | ||
نویسندگان | ||
پریسا مرادی کلارده* 1؛ محمد نریمانی2؛ سیف اله آقاجانی3 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استاد ممتاز گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: اعتیاد به عنوان یک رفتار مخاطرهآمیز پدیدهای مزمن، پیچیده و جهانی معرفی شده است. در سالهای اخیر سن اعتیاد به مخدرکاهش یافته و به سالهای نوجوانی رسیده است که لزوم شناسایی عوامل موثر بر آسیبپذیری نسبت به اعتیاد را ضروری مینماید. هدف این پژوهش بررسی ارتباط مدل ترکیبی سرشتهای عاطفی-هیجانی با آسیبپذیری نسبت به اعتیاد با توجه به نقش واسطهای تنظیم هیجان در دانشآموزان مقطع متوسطه دوم میباشد. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی و مدلسازی معادلات ساختاری بوده و جامعه آماری آن تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر رشت در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به تعداد 368 نفر انتخاب شدند و به پرسشنامههای سرشتهای عاطفی و هیجانی، تنظیم هیجان و آسیبپذیری نسبت به اعتیاد پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS25 و smartPLS استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که سرشتهای عاطفی و هیجانی به صورت مستقیم و از طریق نقش واسطهای تنظیم هیجانی به صورت غیرمستقیم با آسیبپذیری نسبت به اعتیاد ارتباط دارد (05/0>P). همچنین مدل مفهومی ارائه شده از برازش مناسبی برخوردار است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدست آمده درنظرگرفتن سرشتهای عاطفی-هیجانی و تنظیم هیجان در زمینهی شناسایی دانشآموزان درمعرض خطر و آسیبپذیر نسبت به اعتیاد ضروری بوده و لازم است در تدوین مداخلات پیشگیرانه و درمانی در مدارس و محیطهای آموزشی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
سرشتهای عاطفی و هیجانی؛ تنظیم هیجان؛ آسیبپذیری نسبت به اعتیاد؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 274 |