تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,742,940 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,239,157 |
طراحی الگوی بکارگیری استعداد معلمان دوره ابتدایی شهر اردبیل: پژوهشی کیفی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 3، مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.10498.5230 | ||
نویسندگان | ||
حسن باشکوه اجیرلو1؛ عادل زاهد بابلان* 2؛ تقی اکبری3؛ علی خالق خواه4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
4استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر باهدف کشف مؤلفههای بکارگیری استعدادها و نقش آن در اخلاق حرفهای معلمان دوره ابتدایی شهر اردبیل انجامیافته است. روشها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات کیفی و با روش داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل معلمان نمونه سه سال اخیر، مدیران، خبرگان آموزشوپرورش و اساتید دانشگاه بود که با روش نمونهگیری هدفمند20 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات ، مصاحبه های نیمه ساختاریافته بود. دادههای مصاحبهها به روش کدگذاری مبتنی بر طرح نظاممند نظریه داده بنیاد تحلیل گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که تأمین نیروی انسانی مستعد بهعنوان پدیده محوری؛ ماهیت کار، سلامت محیط کار و پایش اثربخشی در قالب عوامل علی؛ استقرار نظام مدیریت استعداد بهعنوان راهبرد؛ هوشمندی اهداف سازمانی تحت عنوان عوامل زمینهای ؛ امکانات آموزشی بهعنوان عامل مداخلهگر و پیامدهای هویت پذیری سازمانی و باروری آموزشی معلمان عناصر الگوی بکارگیری استعداد را تشکیل میدهند. نتیجهگیری: آموزش شغلی معلمان، پیشبینی تدابیر انگیزشی، فراهم کردن بستر خلاقیت و نوآوری و شکوفایی استعدادها، برقراری سیستم جبران خدمات کارآمد باید مورد توجه قرار بگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
استعداد؛ بکارگیری استعداد؛ مدیریت استعداد؛ معلمان ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 351 |