تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,047 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,504 |
اثربخشی بسته آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی بر کاهش آشفتگی روانشناختی و ارتقای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 2، مرداد 1403، صفحه 58-70 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.10650.5252 | ||
نویسندگان | ||
سودابه رفیق ایرانی1؛ محمد نریمانی* 2؛ اصغر نخستین گلدوست3 | ||
1دانشجوی دکتری روان شناسی،گروه روانشناسی، واحد اردبیل ، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
2استاد ممتاز گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3استادیار،گروه علوم تربیتی، واحداردبیل،دانشگاه آزاداسلامی ، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بسته آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی بر کاهش آشفتگی روانشناختی و ارتقای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه صورت گرفت. روش ها: روش تحقیق آزمایشی طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دبیرستانی دوره دوم متوسطه ( پایه دهم، یازدهم و دوازدهم) شهر اردبیل در سال تحصیلی 1401 -1400 بودند. با استفاده ار روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد ۴۰ نفر از دانش آموزان به عنوان نمونه آماری انتخاب و دو گروه۲۰ نفره (آزمایش و کنترل) گمارده شدند. برای گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه ای مداخله بسته آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی ارائه شد. یافته ها: برای گردآوری داده ها در مراحل پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی، فرم کوتاه پرسشنامه اضطراب، افسردگی و استرس و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (EPT) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که برنامه آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی تاثیر معناداری بر کاهش آشفتگی روانشناختی روانشناختی (اضطراب، افسردگی و استرس) (05/0P<) و ارتقای پیشرفت تحصیلی (01/0P<) دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه داشت. نتیجه گیری: بسته آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی در کاهش آشفتگی های روانشناختی و افزایش پیشرفت تحصیلی اثربخش است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش کاهش فرسودگی تحصیلی؛ آشفتگی روانشناختی؛ ارتقای پیشرفت تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 353 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5 |