
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 379 |
تعداد مقالات | 3,335 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,037,077 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,437,403 |
الگوی ساختاری ارتباط میان سبکهای دلبستگی ناایمن و علائم افسردگی در دانشآموزان: نقش میانجی کمالگرایی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 2، مرداد 1403، صفحه 87-102 اصل مقاله (1.29 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.14161.5738 | ||
نویسندگان | ||
زهرا سادات حسینی1؛ محمود نجفی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگری کمالگرایی در ارتباط بین سبکهای دلبستگی ناایمن با نشانههای افسردگی انجام شد. روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود و الگوی پیشنهادی روابط در پژوهش با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعهی آماری پژوهش حاضر را دانشآموزان مقطع دوم دبیرستان شهرستان دلیجان در سال تحصیلی 1401-1402 تشکیل داده بودند. 550 دانشآموز به شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از ابزارهای پرسشنامه سبک دلبستگی (کولینز و رید، 1990)، پرسشنامه کمالگرایی (هویت و فلت، 1991) و زیر مقیاس افسردگی در پرسشنامهی ۲۱ سوالی داس (لاویبوند و لاویبوند، ۱۹۹۵ ) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مدل ساختاری ارائه شده در پژوهش با دادههای گرداوری شده برازش دارد و رابطهی مستقیم افسردگی با دلبستگی اجتنابی، دلبستگی دوسوگرا و کمال گرایی مثبت (001/0 p =) است. همچنین رابطهی غیرمستقیم افسردگی و سبک های دلبستگی اجتنابی (002/0 p =) و دوسوگرا (001/0 p =) با میانجیگری کمالگرایی معنیدار بود. نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که کمالگرایی در رابطهی بین سبکهای دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا با افسردگی نقش میانجی دارد. بنابراین میتوان با آموزش و افزایش آگاهی والدین، دانشآموزان و مسئولین آموزشی در حیطهی کمالگرایی ناکارآمد و سبکهای دلبستگی آسیبزا کیفیت روابط بین فردی را بهبود بخشید. یافتههای این پژوهش همچنین با تأکید بر نقش میانجیگری کمالگرایی در زمینههای آسیبشناسی روانی و طراحی برنامههای درمانی نیز کمککننده خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
افسردگی؛ سبک دلبستگی؛ کمالگرایی | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، آیسان و زینالی، علی (1397). مدل علی روابط بین شیوه های فرزند پروری، سبک های دلبستگی و خودتنظیمی در افراد وابسته به مواد. فصلنامه علمی اعتیادپژوهی، ۱۲(۴۵)، ۹۱-۱۱۲.
بشارت، محمد علی (۱۳۸۲). ابعاد کمالگرایی در بیماران افسرده و مضطرب. مجله علوم روان شناختی، ۱(۳)، ۲۴۸-۲۶۰.
پاکدامن، شهلا (۱۳۸3). بررسی ارتباط بین دلبستگی و جامعه طلبی در نوجوانی. مجله علوم شناختی، 3(9)، 25-47.
حاجلو، نادر؛ حیدری راد، حدیث و برهمند، اوشا (1395). رابطۀ تأثیر سبکهای دلبستگی بر کمالگرایی مثبت و منفی، خشم و سازگاری هیجانی در دانشجویان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 17(4)، 11-20.
جورابیان فکور تبریزی، شیما؛ تاج زاده قهی، اشرف سادات؛ ایوبی، محمداسماعیل و مرادی، حجت الله (1402). الگوی ساختاری ادراک از روابط والدینی و ادراک از روابط معلم- دانشآموز با سرزندگی تحصیلی دانش-آموزان تیزهوش نقش میانجی توانمندی هیجانی- اجتماعی و فشار تحصیلی ادراک شده. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(4)، 49-64.
سامانی، سیامک و جوکار، بهرام (۱۳۸۶). بررسی اعتبار و روایی فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و فشار روانی. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، ۲۶(۳)، ۶۵-۷۷.
سجادپور، سید حامد؛ حیدری نسب، لیلا؛ شعیری، محمد رضا و غلامی فشارکی، محمد (1401). رابطه سبکهای دلبستگی ناایمن با انگارهپردازی خودکشی: بررسی نقش میانجی دشواری در تنظیم هیجان در نمونهای از دانشآموزان ایرانی. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(1)، 55-43.
سلطانی، متین؛ نریمانی، محمد و موسیزاده، توکل. (1401). بررسی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 12(2)، 34-45. https://doi.org/10.22098/jld.2023.12017.2055
عباسی، مسلم؛ غیرتی، شمیلا. (1401). رابطه افسردگی مادران با نشانههای افسردگی و اضطراب کودکان دارای اختلال یادگیری خاص با واسطه استرس والدینی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 11(4)، 46-61.
علوی حجازی، شیوا (1402). بررسی نقش کمال گرایی و اضطراب هیجان در رابطه با مشکلات بین فردی در جمعیت بالینی اصفهان. ماهنامه علمی-تخصصی برند آفرین، 4(43).
کشاورز افشار، حسین؛ هدهدی، زهرت و علینژاد، طاهره (1398). نقش عزت نفس، سبکهای فرزندپروری و انسجام خانواده و انعطافپذیری در پیشبینی افسردگی دانشآموزان دختر. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 8(1)،149-172.
کمیجانی، مهرناز. (۱۳۸۸). مقایسهی سبک دلبستگی در نوجوانان عادی و نوجوانان دارای کم توانی ذهنی آموزش پذیر. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 11(۴۱)، ۹۱-۶۹.
محمدخانی، شهرام؛ بهاری، علی؛ و اکبریان فیروزآبادی، مهسا (1396). سبک های دلبستگی و نشانه های افسردگی: نقش واسطه ای نشخوار فکری. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 23(3 )، 323-335.
[Doi: 10.29252/nirp.ijpcp.23.3.320]
مرادزاده، شیدا و نجفی، محمود (1401). پیشبینی افسردگی بر اساس ترومای کودکی، تکانشگری و تنظیم شناختی هیجان در افراد وابسته به مواد. فصلنامه علمی اعتیادپژوهی. ۱6(۶۴)، ۲۱۹-۲۴۰.
[https://etiadpajohi.ir/article-1-2644-fa.html]
Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C., Waters, E & Wall, S. N. (2015). Patterns of attachment: A psychological study of the strange situation. Psychology Press. [Doi: 10.4324/9780203758045] Abbasi, M., & Gheirati, SH. (2022). Relationship between maternal depression and depressive symptoms and anxiety in children with special learning disorders mediated by parental stress. Journal of Learning Disabilities, 11(4), 46-61. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.10740.2021 AlAssadi, N. (2021). The Relationship Between Attachment Styles and Depression Among Lebanese Young Adults (Doctoral dissertation, Walden University). [https://scholarworks.waldenu.edu/dissertations/11041] Alavi Hejazi, S. (2023). Investigating the mediating role of perfectionism in the relationship between attachment styles and interpersonal problems in the clinical population of Isfahan. BRANDAFARIN JOURNAL, 4(43). (Persian) [https://www.brandafarin.org.ir/article_179976.html?lang=fa[ Allen, J. P., Porter, M., McFarland, C., McElhaney, K. B & Marsh, P. (2007). The relation of attachment security to adolescents’ paternal and peer relationships, depression, and externalizing behavior. Child Development, 78(4), 1222-1239. [Doi: 10.1111/j.1467-8624.2007. 01062.x] American Psychiatric Association, D. S & American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5 (Vol. 5). Washington, DC: American psychiatric association. [Doi: 10.1176/appi.books.9780890425596] Avenevoli, S., Swendsen, J., He, J. P., Burstein, M., & Merikangas, K. R. (2015). Major depression in the national comorbidity survey–adolescent supplement: Prevalence, correlates, and treatment. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 54(1), 37-44. [Doi: 10.1016/j.jaac.2014.10.010] Ayala, E. E. (2015). The relationship between attachment and depression: the mediational role of shame, self-esteem, and social support. [https://scholarworks.lib.csusb.edu/etd/221/] Beirão, D., Monte, H., Amaral, M., Longras, A., Matos, C., & Villas-Boas, F. (2020). Depression in adolescence: a review. Middle East Current Psychiatry, 27, 1-9. [Doi: 10.1186/s43045-020-00050-z] Bento, C., Pereira, A. T., Azevedo, J., Saraiva, J., Flett, G. L., Hewitt, P. L & Macedo, A. (2020). Development and Validation of a Short Form of the Child–Adolescent Perfectionism Scale. Journal of Psychoeducational Assessment, 38(1), 26-36. [Doi: 10.1177/0734282919879834] Besharat, M. A. (2003). Dimensions of perfectionism in depressed and anxious patients. Journal of Psychological Science, 3(1), 248-260. (Persian) [https://www.sid.ir/paper/420361/fa] Bhattacharya, R., Shen, C & Sambamoorthi, U. (2014). Excess risk of chronic physical conditions associated with depression and anxiety. BMC Psychiatry, 14(1), 1-10. [Doi: 10.1186/1471-244X-14-10] Bieling, P. J., Israeli, A., Smith, J., & Antony, M. M. (2003). Making the grade: The behavioural consequences of perfectionism in the classroom. Personality and Individual Differences, 35(1), 163-178. [Doi: 10.1016/S0191-8869(02)00173-3] Bowlby, J. (1982). Attachment and loss: retrospect and prospect. American Journal of Orthopsychiatry, 52(4), 664. [Doi: 10.1111/j.1939-0025. 1982.tb01456.x] Bowlby, J. (1988). A secure base: Parent-child attachment and healthy human development. Basic books. [https://psycnet.apa.org/record/1988-98501-000] BrCassell, A. A., Rosenberg, E., Parent, J., Rough, J. N., Fondacaro, K & Seehuus, M. (2016). Parent's psychological flexibility: Associations with parenting and child psychosocial well-being. Journal of Contextual Behavioral Science, 5(2), 111-120. [Doi: 10.1016/j.jcbs.2016.03.001] Brenning, K., Soenens, B., Braet, C., & Bosmans, G. (2011). The role of depressogenic personality and attachment in the intergenerational similarity of depressive symptoms: A study with early adolescents and their mothers. Personality and Social Psychology Bulletin, 37(2), 284-297. [Doi: 10.1177/0146167210393533] Bretherton, I. (1992). The origins of attachment theory: John Bowlby and Mary Ainsworth. Developmental psychology, 28(5), 759. [Doi: 10.1037/0012-1649.28.5.759] Bronfenbrenner, U. (2005). Making human beings human: Bioecological perspectives on human development. Sage Publications Ltd. [https://us.sagepub.com/en-us/nam/making-human-beings-human/book225589] Brumariu, L. E & Kerns, K. A. (2010). Parent–child attachment and internalizing symptoms in childhood and adolescence: A review of empirical findings and future directions. Development and psychopathology, 22(1), 177-203. [Doi: 10.1017/S0954579409990344] Camp, S. A. (2014). A meta-analytic review of the relatedness of attachment styles, psychopathology, and substance abuse. Regent University. [Doi: 10.1002/jclp.23156] Campbell, S., & Osborn, T. L. (2021). Adolescent psychopathology and psychological wellbeing: a network analysis approach. BMC Psychiatry, 21(1), 333. [https://bmcpsychiatry.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12888-021-03331-x] Chen, X., Wang, Z & Shao, J. (2022). The relationship between parent–child attachment and depression among Chinese adolescents: The effect of emotional regulation strategies and beliefs about adversity. Current Psychology, 1-11. [Doi: 10.1007/s12144-022-02714-x] Collins, N. L & Read, S. J. (1990). Adult attachment, working models, and relationship quality in dating couples. Journal of Personality and Social Psychology, 58(4), 644. [Doi: 10.1037/0022-3514.58.4.644] Colman, I., Naicker, K., Zeng, Y., Ataullahjan, A., Senthilselvan, A., & Patten, S. B. (2011). Predictors of long-term prognosis of depression. Cmaj, 183(17), 1969-1976. [Doi: 10.1503/cmaj.110676] DiBartolo, P. M & Varner, S. P. (2012). How children’s cognitive and affective responses to a novel task relate to the dimensions of perfectionism. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 30(2), 62-76. [Doi: 10.1007/s10942-011-0130-8] Donaldson, D., Spirito, A & Farnett, E. (2000). The role of perfectionism and depressive cognitions in understanding the hopelessness experienced by adolescent suicide attempters. Child Psychiatry and Human Development, 31(2), 99-111. [Doi: 10.1023/A:1001978625339] Dorevitch, B., Buck, K., Fuller-Tyszkiewicz, M., Phillips, L., & Krug, I. (2020). Maladaptive perfectionism and depression: Testing the mediating role of self-esteem and internalized shame in an Australian domestic and Asian international university sample. Frontiers in Psychology, 11, 1272. [Doi: 10.3389/fpsyg.2020.01272] Dunkley, D. M., Berg, J. L & Zuroff, D. C. (2012). The role of perfectionism in daily self‐esteem, attachment, and negative affect. Journal of Personality, 80(3), 633-663. [Doi: 10.1111/j.1467-6494.2011. 00741.x] Durbin, C. E & Hicks, B. M. (2014). Personality and psychopathology: A stagnant field in need of development. European Journal of Personality, 28(4), 362-386. [10.1002/per.1962] Ebrahimy, I & Zeinali, A (2018). The Model of Causal Relationship between Parenting Styles, Attachment Styles, and Self-Regulation among Drug Dependent Individuals. Etiadpajohi, 12(45), 91-112. (Persian) [http://etiadpajohi.ir/article-1-1682-fa.html] Egan, S., Wade, T & Shafran, R. (2012). The transdiagnostic process of perfectionism. Revista de psicopatología y psicología clínica, 17(3), 279-294. [Doi: 10.5944/rppc.vol.17.num.3.2012.11844] Faustino, B & Vasco, A. B. (2020). Schematic functioning, interpersonal dysfunctional cycles and cognitive fusion in the complementary paradigmatic perspective: Analysis of a clinical sample. Journal of Contemporary Psychotherapy, 50(1), 47-55. [10.1007/s10879-019-09422-x] Fitzsimons, K. (2011). Perfectionism, attachment and anxiety and depression. [https://e-space.mmu.ac.uk/576742/1/Fitzsimons%20%28Kirsty%29%202011%20%28Salford%29%20Quantitative.pdf] Flett, G. L., Hewitt, P. L., Demerjian, A., Sturman, E. D., Sherry, S. B & Cheng, W. (2012). Perfectionistic automatic thoughts and psychological distress in adolescents: An analysis of the Perfectionism Cognitions Inventory. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 30(2), 91-104. [Doi: 10.1007/s10942-011-0131-7] Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14(5), 449-468. [Doi: 10.1007/BF01172967] Gamble, S. A & Roberts, J. E. (2005). Adolescents’ perceptions of primary caregivers and cognitive style: The roles of attachment security and gender. Cognitive Therapy and Research, 29(2), 123-141. [Doi: 10.1007/s10608-005-3160-7] Gniclka, P. B., Ashby, J. S & Noble, C. M. (2013). Adaptive and maladaptive perfectionism as mediators of adult attachment styles and depression, hopelessness, and life satisfaction. Journal of Counseling & Development, 91(1), 78-86. [Doi: 10.1002/j.1556-6676.2013. 00074.x] Guo, T. (2019). The Relationship Between Attachment and Depression. In 2019 5th International Conference on Humanities and Social Science Research (ICHSSR 2019) (pp. 127-132). Atlantis Press. [Doi: 10.2991/ichssr-19.2019.23] Hajloo, N., Heidarirad, H & Barahmand, U. (2016). The Relationship between Attachment Styles and Positive/Negative Perfectionism, Anger, and Emotional Adjustment among Students. Knowledge & Research in Applied Psychology, 17(4), 11-20. (Persian) [https://www.sid.ir/paper/163834/fa] Hamachek, D. E. (1978). Psychodynamics of normal and neurotic perfectionism. Psychology: A Journal of Human Behavior, 15(1), 27–33. [https://psycnet.apa.org/record/1979-08598-001] Han, G., Wang, C. D., Jin, L & Bismar, D. (2022). Insecure Attachment, Maladaptive Perfectionism, Self-Esteem, Depression, and Bulimic Behaviors for College Women: A Cross-Cultural Comparison. International Journal for the Advancement of Counselling, 44(2), 197-219. [Doi: 10.1007/s10447-021-09462-w] Harter, S. (2012). Self-perception profile for adolescents. Gifted Child Quarterly. [https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Ft05703-000] Hawton, K., i Comabella, C. C., Haw, C & Saunders, K. (2013). Risk factors for suicide in individuals with depression: a systematic review. Journal of Affective Disorders, 147(1-3), 17-28. [Doi: 10.1016/j.jad.2013.01.004] Hewitt, P. L & Flett, G. L. (1991). Perfectionism in the self and social contexts: conceptualization, assessment, and association with psychopathology. Journal of Personality and Social Psychology, 60(3), 456-470. [Doi: 10.1037/0022-3514.60.3.456] Hewitt, P. L., Flett, G. L., Besser, A., Sherry, S. B & McGee, B. (2003). Perfectionism Is Multidimensional: a reply to. Behaviour Research and Therapy, 41(10), 1221-1236. [Doi: 10.1016/s0005-7967(03)00021-4] Hewitt, P. L., Flett, G. L., Mikail, S. F., Kealy, D & Zhang, L. C. (2017). Perfectionism in the therapeutic context: The perfectionism social disconnection model. In The psychology of perfectionism (pp. 306-330). Routledge. [Doi: 10.4324/9781315536255-20] Hohls, J. K., König, H. H., Quirke, E & Hajek, A. (2021). Anxiety, Depression and Quality of Life—A Systematic Review of Evidence from Longitudinal Observational Studies. International Journal of Environmental Research and public health, 18(22), 12022. [Doi: 10.3390/ijerph182212022] Jacobs, R. H., Silva, S. G., Reinecke, M. A., Curry, J. F., Ginsburg, G. S., Kratochvil, C. J & March, J. S. (2009). Dysfunctional attitudes scale perfectionism: A predictor and partial mediator of acute treatment outcome among clinically depressed adolescents. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 38(6), 803-813. [Doi: 10.1080/15374410903259031] Jourabian fakour tabrizi, S., Tajzadghehi, A., Ayyobi, M. E., & moradi, H. (2023). The structural model of perception of parental relations and perception of teacher-student relations with the academic vitality of gifted students, the mediating role of emotional-social competence and perceived academic pressure. Journal of School Psychology, 12(4), 49-64. (Persian) [Doi: 10.22098/jsp.2024.13063.5582] Kanders, S. H., Pisanu, C., Bandstein, M., Jonsson, J., Castelao, E., Pistis, G., Gholam‐Rezaee, M., Eap, C.B., Preisig, M., Schiöth, H.B & Mwinyi, J. (2020). A pharmacogenetic risk score for the evaluation of major depression severity under treatment with antidepressants. Drug Development Research, 81(1), 102-113. [Doi: 10.1002/ddr.21609] Kerns, K. A & Brumariu, L. E. (2014). Is insecure parent–child attachment a risk factor for the development of anxiety in childhood or adolescence? Child Development Perspectives, 8(1), 12-17. [Doi: 10.1111/cdep.12054] Keshavarz Afshar, H., Hodhodi, Z., & Alinejad, T. (2019). The Role of Self-Esteem, Parenting Styles and Family Cohesion and Flexibility in Predicting Fmale Students’ Depression. Journal of School Psychology, 8(1), 149-172. (Persian) [Doi: 10.22098/jsp.2019.801] Khan, F., Fraley, R. C., Young, J. F., & Hankin, B. L. (2020). Developmental trajectories of attachment and depressive symptoms in children and adolescents. Attachment & Human Development, 22(4), 392-408. [Doi: 10.1080/14616734.2019.1624790] Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications. [https://psycnet.apa.org/record/2010-18801-000] Ko, A., Hewitt, P. L., Chen, C & Flett, G. L. (2019). Perfectionism as a Mediator Between Attachment and Depression in Children and Adolescents. Perspectives, 4(2), 182-200. [https://hewittlab.sites.olt.ubc.ca/files /2020/06/ Perfectionism-as-a-Mediator-Between-Attachement-and-Depression-in-Children-and-Adolescents.pdf] Komeyjani, M. (2009). The Compresion attachment style in normal and educable mental retarded adolescents. Knowledge & Research in Applied Psychology, 11(41), 69-91. (Persian) [https://civilica.com/doc/444149/] Korczak, D. J., Westwell-Roper, C., & Sassi, R. (2023). Diagnosis and management of depression in adolescents. CMAJ, 195(21), E739-E746. [Doi: 10.1503/cmaj.220966] Limburg, K., Watson, H. J., Hagger, M. S & Egan, S. J. (2017). The relationship between perfectionism and psychopathology: A meta‐analysis. Journal of clinical psychology, 73(10), 1301-1326. [Doi: 10.1002/jclp.22435] Liu, Y. L. (2006). Paternal/maternal attachment, peer support, social expectations of peer interaction, and depressive symptoms. Adolescence, 41(164), 705. [https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17240776/] Lovibond, P. F & Lovibond, S. H. (1995). The Structure of Negative Emotional States: Comparison of the Depression Anxiety Inventories. Behavior Research and Therapy. 33(3), 335-342. [Doi: 10.1016/0005-7967(94)00075-U] Madigan, S., Brumariu, L. E., Villani, V., Atkinson, L & Lyons-Ruth, K. (2016). Representational and questionnaire measures of attachment: A meta-analysis of relations to child internalizing and externalizing problems. Psychological Bulletin, 142(4), 367. [Doi: 10.1037/bul0000029] Maricuțoiu, L. P., Măgurean, S & Tulbure, B. T. (2020). Perfectionism in a transdiagnostic context: An investigation of the criterion validity of the Almost Perfect Scale-Revised. European Journal of Psychological Assessment, 36(4), 573. [10.1027/1015-5759/a000541] Melrose, S. (2011). Perfectionism and depression: vulnerabilities nurses need to understand. Nursing research and practice, 2011(1), 85849. [Doi: 10.1155/2011/858497] Mohammadkhani, Sh., Bahari, A & Akbarian Firoozabadi, M. (2017). Attachment Styles and Depression Symptoms: The Mediatin Role of Rumination. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 23(3), 320-335. (Persian) [Doi: 10.29252/nirp.ijpcp.23.3.320] Moradzadeh, S & Najafi, M (2022). Predicting Depression Based on Childhood Trauma, Impulsivity, and Cognitive Emotion Regulation in Substance Abusers. Etiadpajohi. 16(64), 219-240. (Persian) [https://etiadpajohi.ir/article-1-2644-fa.html] Pakdaman, Sh. (2004). Examining the relationship between attachment and sociability in adolescence. Journal of Cognitive Science, 3(9), 27-47. (Persian) [https://www.sid.ir/paper/443598/fa] Pishva, N., & Besharat, M. A. (2011). Relationship attachment styles with positive and negative perfectionism. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 402-406. [Doi: 10.1016/j.sbspro.2011.10.079] Sadjadpour, S. H., Heydarinasab, L., Shairi, M., & Gholami Fesharaki, M. (2022). The Relationship between Insecure Attachment Styles and Suicidal ideation: Investigating the Mediating Role of Difficulty in Emotion Regulation, In a sample of Iranian students. Journal of School Psychology, 11(1), 43-55. (Persian) [Doi: 10.22098/jsp.2022.1572] Samani, S & Jokar, B. (2007). Investigating the reliability and validity of the short form of depression, anxiety and stress scale. Journal of Social Sciences and Humanities, Shiraz University, 26(3), 65-77. (Persian) [https://www.sid.ir/paper/391033/fa] Sharifi, A., Pouravari, M., & Behboodi, M. (2018). Identifying pattern of relationships between attachment styles, life satisfaction and perfectionism in university students. Razavi International Journal of Medicine, 6(1), 14-20. [Doi: 10.5812/RIJM.13060] Smith, M. M., Sherry, S. B., Vidovic, V., Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (2020). Why does perfectionism confer risk for depressive symptoms? A meta-analytic test of the mediating role of stress and social disconnection. Journal of Research in Personality, 86, 103954. [Doi: 10.1016/j.jrp.2020.103954] Soltani, M., Narimani, M., & Mousazadeh, T. (2023). Effectiveness of Teaching Self-regulation Strategies on Social Adaptation and Visual-Motor Coordination of Students with Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(2),34-45. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2023.12017.2055 Spruit, A., Goos, L., Weenink, N., Rodenburg, R., Niemeyer, H., Stams, G. J., & Colonnesi, C. (2020). The relation between attachment and depression in children and adolescents: A multilevel meta-analysis. Clinical Child and Family Psychology Review, 23, 54-69. [Doi: 10.1007/s10567-019-00299-9] Struijs, S. Y., Lamers, F., Spinhoven, P., van der Does, W & Penninx, B. W. (2018). The predictive specificity of psychological vulnerability markers for the course of affective disorders. Journal of Psychiatric Research, 103, 10-17. [10.1016/j.jpsychires.2018.04.017] Suh, H., Liou, P. Y., Jeong, J., & Kim, S. Y. (2022). Perfectionism, prolonged stress reactivity, and depression: A two-wave cross-lagged analysis. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 1-15. [Doi: 10.1007/s10942-022-00483-x] Trucharte, A., Valiente, C., Espinosa, R., & Chaves, C. (2022). The role of insecure attachment and psychological mechanisms in paranoid and depressive symptoms: An exploratory model. Schizophrenia Research, 243, 9-16. [Doi: 10.1016/j.schres.2022.02.021] Ulu, I. P., & Tezer, E. (2010). Adaptive and maladaptive perfectionism, adult attachment, and big five personality traits. The Journal of Psychology, 144(4), 327-340. [Doi: 10.1080/00223981003784032] Vasiliadis, H. M., Dionne, P. A., Préville, M., Gentil, L., Berbiche, D & Latimer, E. (2013). The excess healthcare costs associated with depression and anxiety in elderly living in the community. The American Journal of Geriatric Psychiatry, 21(6), 536-548. [Doi: 10.1016/j.jagp.2012.12.016] Wang, Z., Liu, Y & Yang, Y. (2005). Review on the research of attachment working models. Advances in Psychological Science, 13(5), 629-639. [Doi:10.3724/SP.J.1041.2023.00455] Wei, M., Heppner, P. P., Russell, D. W & Young, S. K. (2006). Maladaptive perfectionism and ineffective coping as mediators between attachment and future depression: A prospective analysis. Journal of Counseling Psychology, 53(1), 67-79. [Doi: 10.1037/0022-0167.53.1.67] Wei, M., Mallinckrodt, B., Russell, D. W & Abraham, W. T. (2004). Maladaptive perfectionism as a mediator and moderator between adult attachment and depressive mood. Journal of Counseling Psychology, 51(2), 201-212. [Doi: 10.1037/0022-0167.51.2.201] World Health Organization. (2021). Adolescent mental health. World Health Organization. [https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health#:~:text=Key%20facts,illness%20 and %20disability %20among%20adolescents.] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 660 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 312 |