تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,742,629 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,239,019 |
الگوی ساختاری ادراک از روابط والدینی و ادراک از روابط معلم- دانشآموز با سرزندگی تحصیلی دانش-آموزان تیزهوش نقش میانجی توانمندی هیجانی- اجتماعی و فشار تحصیلی ادراک شده | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 4، 1402، صفحه 49-64 اصل مقاله (1011.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.13063.5582 | ||
نویسندگان | ||
شیما جورابیان فکور تبریزی* 1؛ اشرف سادات تاج زاده قهی2؛ محمداسماعیل ایوبی3؛ حجت الله مرادی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران | ||
4دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این مطالعه با هدف الگوی ساختاری ادراک از روابط والدینی و ادراک از روابط معلم- دانشآموز با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان تیزهوش نقش میانجی توانمندی هیجانی- اجتماعی و فشار تحصیلی ادراک شده انجام شد. روشها: روش پژوهش، همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان استعدادهای درخشان شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود. نمونه پژوهش با توجه به فرمول مدلسازی معادلات ساختاری 300 نفر از دانش آموزان استعدادهای درخشان که بر اساس ملاکهای ورود به مطالعه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری داده ها از پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری (2012)، پرسشنامه ادراک از روابط والدینی (گرونیک و همکاران، 1997)، ادراک از روابط معلم- دانش آموز بیلمونت و همکاران (1992)، مقیاس تدریس تحول آفرین بوچامپ و همکاران (2010)، پرسشنامه توانمندی اجتماعی- هیجانی ژائو و ایی (2012) و مقیاس فشار تحصیلی ادراک شده والدینی کایناک و همکاران (2020) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS.26 و AMOS.24 استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین ادراک از روابط والدینی، ادراک از روابط معلم- دانشآموز و توانمندی هیجانی- اجتماعی با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان تیزهوش رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت (001/0≥P). بین فشار تحصیلی ادراک شده با سرزندگی تحصیلی رابطه منفی و معنیداری وجود دارد (001/0≥P). نتیجهگیری: مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار بود. 32 درصد از توانمندی هیجانی- اجتماعی و 34 درصد از فشار تحصیلی ادراک شده توسط ادراک از روابط والدینی و ادراک از روابط معلم- دانشآموز تبیین شد. همچنین 44 درصد از سرزندگی تحصیلی توسط متغیرهای پیشنهادی تبیین شد. | ||
کلیدواژهها | ||
سرزندگی تحصیلی؛ ادراک از روابط والدینی؛ ادراک از روابط معلم- دانشآموز؛ توانمندی اجتماعی- هیجانی؛ فشار تحصیلی ادراک شده والدینی | ||
مراجع | ||
حجازی، الهه و عباسی، فهیمه (1400). اثر ادراک از روابط والدینی، رابطه معلم- دانشآموز و بهترین اهداف شخصی بر سرزندگی تحصیلی. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی کاربردی، 15 (2 پیاپی 58)، 205-179.[Doi:10.52547/apsy.2021.216011.0]
دهقانیزاده، محمدحسین و حسین چاری، مسعود (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطه ای خودکارآمدی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 4 (2)، 21-47. https://jep.atu.ac.ir/article_62.html
عباسی، مسلم و غیرتی، شمیلا. (1401). رابطه افسردگی مادران با نشانههای افسردگی و اضطراب کودکان دارای اختلال یادگیری خاص با واسطه استرس والدینی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 11(4)، 46-61. https://doi.org/10.22098/jld.2022.10740.2021
عینی، ساناز؛ هاشمی، زهره. (1401). اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر تعلل ورزی تصمیم گیری و خود کارآمدی تحصیلی دانش آموزان. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(1)، 68-79. https://doi.org/10.22098/jsp.2022.1571
میکائیلی، نیلوفر؛ سلمانی، علی و شارعی، آیسان. (1402). تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر انسجام / سازشیافتگی خانواده و راهبردهای مقابلهای در والدین دانشآموزان دختر دارای ناتوانیهای یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 13(1)،42-56. https://doi.org/10.22098/jld.2023.13976.2126
نریمانی، محمد؛ تقیزاده، سارا و نریمانی، آذین. (1401). اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی آرام بر بهبود حافظه کاری و توجه کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 12(1)، 85-97. https://doi.org/10.22098/jld.2022.11688.2046
نعمتی، شهروز؛ بدری گرگری، رحیم و ارکانی، زهرا. (1401). مقایسه ناگویی خلقی، شفقت به خود و کمکطلبی تحصیلی در بین دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه و عادی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 12(2)، 101-115. https://doi.org/10.22098/jld.2023.7584.1811
Abbasi, M., & Gheirati, SH. (2022). Relationship between maternal depression and depressive symptoms and anxiety in children with special learning disorders mediated by parental stress. Journal of Learning Disabilities, 11(4),46-61. (In Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.10740.2021 Adams, G. R., Ryan, B. A., Ketsetzis, M., & Keating, L. (2000). Psychology rule compliance and peer sociability: A study of family process, school-focused parent-child interactions, and children's classroom behavior. Journal of Family Psychology, 14(2), 237– 250. [Doi:10.1037/0893-3200.14.2.237] Akhtar, Z., & Aziz, S. (2011). The effect of peer and Parent pressure on the academic achievement of university students. Language in India, 11(6), 254–265. Belmont, M., Skinner, E., Wellborn, J., & Connell, J. (1992). Teacher as social context (TASC). Student report measures of teacher provision of involvement, structure, and autonomy support (Technical Report). Rochester, NY: University of Rochester. Collie, R., Martin, A., Malmberg, L., Hall, J., & Ginns, P. (2015). Academic buoyancy, students’ achievement, and the linking role of control: A cross-lagged analysis of high school students. British Journal of Educational Psychology, 85(1), 113–130. [Doi:10.1111/bjep.12066] Deb, S., Strodl, E., & Sun, J. (2015). Academic stress, parental pressure, anxiety, and mental health among Indian high school students. International Journal of Psychology and Behavioral Sciences, 5(1), 26–34. [Doi:10.5923/j.ijpbs.20150501.04] de Vries, D. A., Vossen, H. G. M., & van der Kolk-van der Boom, P. (2019). Social Media and Body Dissatisfaction: Investigating the Attenuating Role of Positive Parent-Adolescent Relationships. Journal of youth and adolescence, 48(3), 527–536. [Doi:10.1007/s10964-018-0956-9] DiBartolo, P. M., & Rendón, M. J. (2012). A critical examination of the construct of perfectionism and its relationship to mental health in Asian and African Americans using a cross-cultural framework. Clinical Psychology Review, 32, 139–152. [Doi:10.1016/ j.cpr.2011.09.007] Dyck, K. T., & Holtzman, S. (2013). Understanding humor styles and well-being: The importance of social relationships and gender. Personality and Individual Differences, 55(1), 53-58. [Doi:10.1016/J.PAID.2013.01.023] Eccles, J., Adler, T. F., Futterman, R., Goff, S. B., Kaczala, C. M., Meece, J., & Midgley, C. (1983). Expectancies, values, and academic behaviors. In J. T. Spence (Ed.), Achievement and Achievement Motives, W. San Francisco: H. Freeman. https://scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=1963813 Eyni, S., Hashemi, Z. (2022). The effectiveness of cognitive-behavioral intervention on decisional procrastination and academic self- efficacy education the students. Journal of School Psychology and Institutions, 11(1), 68-79. (In Persian) https://doi.org/10.22098/jsp.2022.1571 Grolnick, W. S., Gurland, S. T., DeCourcey, W., & Jacob, K. (2002). Antecedents and consequences of mothers’ autonomy support: An experimental investigation. Developmental Psychology, 38, 143– 155. [Doi:10.1037/0012-1649.38.1.143] Grolnick, W. S., Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1997). Internalization within the family: The self-determination theory perspective. In J. E. Grusec & L. Kuczynski (Eds.), Parenting and children's internalization of values: A handbook of contemporary theory (p. 135–161). John Wiley & Sons Inc. Harris, R., Gibbs, D., Mangin-Heimos, K., & Pineda, R. (2018). Maternal mental health during the neonatal period: Relationships to the occupation of parenting. Early human development, 120, 31–39. [Doi:10.1016/j.earlhumdev.2018.03.009] House, S. A., Marin, J. R., Hall, M., Ralston, S. L. (2021). Trends Over Time in Use of Nonrecommended Tests and Treatments Since Publication of the American Academy of Pediatrics Bronchiolitis Guideline. JAMA Network Open, 4(2), e203735 6. [Doi:10.1001/jamanetworkopen.2020.37356] Kats Gold, I., Kopelman-Rubin, D., Mufson, L., & Klomek, A.B. (2020). I Can Succeed for Preschools: A Randomized Control Trial of a New Social-emotional Learning Program. Early Education and Development, 32, 343 - 359. [Doi:10.1080/10409289.2020.1755777] Kaynak, S., Sevgili Koçak, S., & Kaynak, Ü. (2021). Measuring adolescents’ perceived parental academic pressure: A scale development study. Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues. Advance online publication. [Doi:10.1007/s12144-021-01347-w] Kim, E., & Lee, M. (2013). The reciprocal longitudinal relationship between the parentadolescent relationship and academic stress in Korea. Social Behavior and Personality: An International Journal, 41(9):1519-1531. DOI: [Doi:10.2224/sbp.2013.41.9.1519] Koerner, A. F & Schrodt, P. (2014). An Introduction to the Special Issue on Family Communication Patterns Theory. Journal of Family Communication, 14, 1–15. [Doi:10.1080/15267431.2013.857328] Koutsoulis, M. K., & Campbell, J. R. (2001). Family processes affect students' motivation, and science and math achievement in Cypriot high schools. Structural Equation Modeling, 8(1), 108–127. [Doi:10.1207/S15328007SEM0801_6] Kulakow, S., Raufelder, D., & Hoferichter, F. (2021). School-related pressure and parental support as predictors of change in student stress levels from early to middle adolescence. Journal of adolescence, 87, 38–51. [Doi:10.1016/j.adolescence.2020.12.008] Leff, S. S., & Hoyle, R. H. (1995). Young athletes’ perceptions of parental support and pressure. Journal of Youth and Adolescence, 24, 187–203. [Doi:10.1007/bf01537149] Li, B., Gao, T., Deng, L., Chen, J., & Ni, H. (2019). The mediating effect of the core self-evaluation of junior high school students between the class environment and academic pressure-the moderating effect of gender. Psychological Development and Education, 35(2):192-202. [Doi:10.16187/j.cnki.issn1001- 4918.2019.02.08] Li, G., Li, Z., Wu, X., & Zhen, R. (2022). Relations Between Class Competition and Primary School Students' Academic Achievement: Learning Anxiety and Learning Engagement as Mediators. Frontiers in psychology, 13, 775213. [Doi:10.3389/fpsyg.2022.775213] Li, J., Huang, J., Hu, Z., & Zhao, X. (2022). Parent-Child Relationships and Academic Performance of College Students: Chain-Mediating Roles of Gratitude and Psychological Capital. Frontiers in psychology, 13, 794201. [Doi:10.3389/fpsyg.2022.794201] Lin, L., Zhang, J., Wang, P., Bai, X., Sun, X., & Zhang, L. (2020). Perceived control moderates the impact of academic stress on the attention process of working memory in male college students. In Stress: The International Journal on the Biology of Stress, 23(3):256- 264. [Doi:10.1080/10253890.2019.1669 557] Longobardi, C. Prino, L. E., Marengo, D., & Settani, M. (2016). Studentteacher relationships as protective factor for school adjustment during the transition from middle to high school. Frontiers in Psychology, 7, 1988. [Doi:10.3389%2Ffpsyg.2016.01988] Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2020). Investigating the reciprocal relations between academic buoyancy and academic adversity: Evidenc for the protective role of academic buoyancy in reducing academic adversity over time. International Journal of Behavioral Development, 44(4), 301-312. [Doi:10.1177/0165025419885027] Martin, A. J., & Marsh, H.W. (2008). Academic buoyancy: Towards an understanding of students’everyday academic resilience. Journal of School Psychology, 46(1), 53–83. [Doi:10.1016/j.jsp.2007.01.002] Martin, A. J., & Marsh, H.W. (2009). Academic resilience and academic buoyancy: Multidimensional and hierarchical conceptual framing of causes, correlates and cognate constructs. Oxford Review of Education, 35(3), 353–370. [Doi:10.1080/03054980902934639] Martin, A. J. (2013). Academic buoyancy and academic resilience: Exploring ‘everyday’and‘ classic 'resilience in the face of academic adversity. School Psychology International, 34(5), 488–500. [Doi:10.1177/0143034312472759] McAdams, C. J., Jeon-Slaughter, H., Evans, S., Lohrenz, T., Read Montague, P., and Krawczyk, D. C. (2016). Neural differences in self-perception during illness and after weight-recovery in anorexia nervosa. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 11, 1823–1831. [Doi:10.1093%2Fscan%2Fnsw092] Mikaeili, M., Salmani, A., & Sharei, A. (2023). The effect of communication skills training on family adaptability / cohesion and coping strategies in parents of female students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 13(1),42-56. (In Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2023.13976.2126 Narimani, M., Taghizadeh, S., & Narimani, A. (2022). Effectiveness of ARAM Cognitive Rehabilitation Package on Improvement of Working Memory and Attention in Children with Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(1),85-97. (In Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.11688.2046 Nemati, Sh., Badri Gargari, R., & Arkani, Z. (2023). Comparison of Alexithymia, Self- Compassion and Academic Help Seeking Behavior in Students with and without Specific Learning Disability. Journal of Learning Disabilities, 12(2), 101-115. (In Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2023.7584.1811 O’Conner, E. E., Dearing, E., & Collins, B. A. (2011). Teacher-child relationship and behavior problem trajectories in elementary school. American Educational Research Journal, 20(10), 1-41. [Doi:10.3102/0002831210365008] Panayiotou, M., Humphrey, N., & Wigelsworth, M. (2019). An empirical basis for linking social and emotional learning to academic performance. Contemporary Educational Psychology, 56(1), 193-204. [Doi:10.1016/j.cedpsych.2019.01.009] Putwain, D. W., Wood, P., & Pekrun, R. (2020). Achievement emotions and academic achievement: Reciprocal relations and the moderating influence of academic buoyancy. Journal of Educational Psychology, 8(24), 125-137. [Doi:10.1037/edu0000637] Quach, A. S., Epstein, N. B., Riley, P. J., Falconier, M. K., & Fang, X. (2015). Effects of parental warmth and academic pressure on anxiety and depression symptoms in Chinese adolescents. Journal of Child and Family Studies, 24(1), 106–116. [Doi:10.1007/ s10826-013-9818-y] Raufelder, D., Bukowski, W., & Mohr, S. (2013). Thick Description of the TeacherudentRelationship in the Educational Context of School: Results of an Ethnographic Field Study. Education and TrainingStudies, 1(2), 1-18. Roorda, D. L., Koomen, H. M. Y., Spilt, J. L., & Oort, F. J. (2011). The influence of affective teacher-student engagement and achievement: A meta-analytic approach. Review of Educational Research, 81, 433- 529. [Doi:10.3102/0034654311421793] Ryan, A.M., & Shim, S.S. (2012). Changes in help-seeking from peers during early adolescence: Associations with changes in achievement and perceptions of teachers. Journal of Educational Psychology, 104(4):1122-1134. DOI: [Doi:10.1037/a0027696] Schiffrin, H. H., & Liss, M. (2017). The effects of helicopter parenting on academic motivation. Journal of Child and Family Studies, 26(5), 1472–1480. [Doi:10.1007/s10826-017-0658-z] Soper, D.S. (2023). A-priori Sample Size Calculator for Structural Equation Models [Software]. Available from https://www.danielsoper.com/statcalc Stronge, J. H. (2018). Qualities of Effective Teachers, 3rd edition, Alexandria, Virginia: ASCD. Zhou, M., & Ee, J. (2012). Development and validation of the social emotional competence questionnaire (SECQ). The International Journal of Emotional Education, 4(2): 27-42. https://www.um.edu.mt/library/oar/bitstream/123456789/6140/1/ENSECV4I2P2.pdf Zych, I., Ortega-Ruiz, R., Munoz-Morales, R., & Llorent, V. J. (2018). Dimensions and psychometric properties of the social and emotional competencies questionnaire (SEC-Q) in youth and adolescents. Revista Latinoamericana de Psicologia, 50(2): 98-106. [Doi:10.14349/rlp.2018.v50.n2.3] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 832 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 609 |