تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,144 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,542 |
طراحی و اعتباریابی الگوی بهینه تحول در علوم انسانی با تاکید بر برنامه درسی در نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 10، دوره 5، ویژه نامه رهبری در آموزش عالی، فروردین 1403، صفحه 172-191 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.14046.1374 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد عبدالهی1؛ شهرام رنجدوست* 2؛ بهبود یاریقلی3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران. | ||
2دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران. | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی بهینه تحول در علوم انسانی با تاکید بر برنامه درسی در نظام آموزش عالی است .روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی متوالی است. در قسمت کیفی، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی عرفی، براساس نظر متخصصان حوزه برنامهریزی درسی، مدیریت آموزشی و فلسفه تعلیم و تربیت دادهها گردآوری و مضامین تعیین شدند. مشارکت کنندگان با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در نهایت با انجام 15 مصاحبه، حد اشباع نظری به دست آمد. ابزار گردآوری دادهها در این مرحله، مصاحبه نیمه ساختارمند است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از تحلیل مضمون براون و کلارک (2013) استفاده شده است. در بخش کمی برای بررسی اعتبار درونی مدل، از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. نمونه آماری به تعداد 50 نفر از اعضای هیات علمی در حوزه علوم تربیتی و به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرانباخ معادل 85/0 بدست آمد. دادهها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی(تحلیل عاملی تاییدی) و با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS وPLS تحلیل شدند. نتایج پژوهش در بخش کیفی بیانگر، شناسایی 44 مضمون سازماندهنده و 16 مضمون فراگیر بود. در بخش کمی، مولفههای انسانی، فنی، آموزشی و اجرایی به ترتیب با مقدار 731/21، با 209/8، 55/33 و 133/17 مورد تایید قرار گرفت؛ برای رتبهبندی هر یک از مولفهها نیز از آزمون فریدمن استفاده شد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحول؛ علوم انسانی؛ برنامه درسی؛ آموزش عالی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 218 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 215 |