تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 361 |
تعداد مقالات | 3,185 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,690,889 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,203,957 |
تأثیر سبکهای رهبری و اخلاق حرفهای بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی اثربخشی سازمانی در کارکنان آموزش و پرورش استان لرستان | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 9، دوره 5، شماره 2، تیر 1403، صفحه 131-150 اصل مقاله (1.48 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.12679.1257 | ||
نویسندگان | ||
سمیه حسنوند* 1؛ مریم حسنوند2؛ رسول علی پناهیان3 | ||
1کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز،ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3دکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، لرستان، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: علیرغم اینکه از یادگیری مشارکتی بهعنوان یک رویکرد فعال استقبال شده، اطلاعات کاملی در مورد نقش آن در پرورش مهارتهای رهبری دانشآموزان وجود ندارد. روششناسی پژوهش: این مطالعه که با رویکرد چندروشی انجام شد، این شکاف تحقیقاتی مورد واکاوی قرار گرفت. ابتدا از طریق مطالعه فراترکیب، دادههای اولیه گرداوری و تحلیل شدند و سپس با استفاده از روش گروه کانونی دادهها تکمیل، اصلاح و رواسازی شدند. میدان پژوهش در بخش فراترکیب 5200 سند علمی بود که تعداد 32 سند با توجه به زبان، سال انتشار، چکیده و متن، نوع سند و روش پژوهش بهعنوان نمونه انتخاب شدند و سپس با استفاده از برنامه مهارتهای ارزیابی حیاتی (CASP) انتخاب و وارد مرحله تحلیل شدند. در مرحله تحلیل دادهها از نرمافزار Atlas/ti استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد وابستگی درونی مثبت بهعنوان یکی از عناصر یادگیری مشارکتی مهارتهایی نظیر محبوبیت، همدلی و همکاری را پرورش میدهند. پاسخگویی، مهارت عزتنفس و احترام به حقوق دیگران را بهبود میبخشد و مهارت بین فردی بهعنوان سومین عنصر یادگیری مشارکتی در توسعه مهارتهای ارتباطی و اجتماعی مؤثر است و مهارت حل مسئله و حل تعارض را در دانش آموزان تقویت میکند. این سه عنصر که با عناصر پنجگانه نظریه وابستگی متقابل اجتماعی انطباق پیدا میکنند ابعاد تازهای از پرورش مهارتهای رهبری در دانش آموزان را آشکار میسازند. بحث و نتیجهگیری: نتایج این مطالعه میتواند مورد توجه سیاستگذاران اجتماعی قرار گیرد و رهبران آموزشی را ترغیب کند تا از طریق آشناکردن معلمان با یادگیری مشارکتی زمینه اجرا در کلاس درس را فراهم سازند. همچنین میتواند انگیزه معلمان را برای استفاده از یادگیری مشارکتی افزایش دهد و والدین را ترغیب کند تا در فرآیند اجرا از معلمان حمایت کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای رهبری؛ اخلاق حرفهای؛ رفتار شهروندی سازمانی؛ اثربخشی سازمانی؛ کارکنان آموزش و پرورش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 239 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 153 |