تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 326 |
تعداد مقالات | 2,803 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,228,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,881,766 |
تدوین برنامه توانبخشی عصب روانشناختی و بررسی اثربخشی آن بر عملکرد خواندن دانش آموزان با اختلال خواندن(نارساخوانی) | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 3، خرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.14847.2161 | ||
نویسنده | ||
سعید رضایی* | ||
دانشیار، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: مطالعه حاضر با هدف تدوین برنامه توانبخشی عصب روانشناختی و بررسی اثربخشی آن بر عملکرد خواندن کودکان با اختلال نارساخوانی انجام شده است. مواد و روش ها: پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها، از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون، همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان با اختلال خواندن در پایه سوم ابتدایی در سال 1402 در مراکز ویژه اختلال یادگیری منطقه 10 آموزش و پرورش تهران بودند. تعداد 28 دانشآموز با اختلال خواندن به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش(14) و کنترل(14) به صورت تصادفی گمارده شدند. برنامه مداخله ای توانبخشی عصب روانشناختی برای گروه آزمایش به مدت 14 جلسه 60 دقیقهای اجرا شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. از آزمون درک خواندن به عنوان ابزار ارزیابی استفاده شد برای تحلیل دادهها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس با رعایت پیش فرض های کاربست استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که برنامه مداخله ای توانبخشی عصب روانشناختی بر عملکرد خواندن گروه آزمایش با اختلال نارساخوان مؤثر بوده است. (0/01>P). نتیجه گیری: باتوجه به نتایج به دست آمده، میتوان گفت برنامه مداخلهای توانبخشی عصب روانشناختی بر عملکرد خواندن افراد با اختلال نارساخوان مؤثر بود فلذا پیشنهاد میشود برنامه مداخلهای توانبخشی عصب روانشناختی به صورت یک روش مداخله مؤثر برای تقویت توان خوانداری دانش آموزان با اختلال نارساخوان بکار گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
توانبخشی عصب روانشناختی؛ عملکرد خواندن؛ اختلال خوانش پریش(دیسلکسیا) | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 124 |