تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 326 |
تعداد مقالات | 2,803 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,228,547 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,881,773 |
اﺛربخشی آموزش پذیرش و تعهد بر کنترل خشم و تابآوری در والدین کودکان دارای ناتوانی یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 3، خرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.13727.2121 | ||
نویسندگان | ||
عیسی جعفری* 1؛ زهرا چایچیان2؛ فرشته پورمحسنی3؛ علی سلمانی4 | ||
1دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
4دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد بر کنترل خشم و تابآوری در والدین کودکان دارای ناتوانی یادگیری بود. مواد و روش ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل والدین دانش آموزان دختر و پسر دارای ناتوانی یادگیری بود که به دو مرکز مشکلات ویژه یادگیری شهرستان ملکان مراجعه کرده بودند. در این پژوهش 30 نفر از والدین دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و در گروههای آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به صورت تصادفی گمارده شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش، آموزش پذیرش و تعهد را در 8 جلسه دریافت کردند. بهمنظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای کنترل خشم اسپیلبرگر (STAXI-2) و تابآوری کونور-دیویدسون (CD-RIS)استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از نرمافزار SPSS.26و با روش تحلیل کواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد تفاوت معنیداری بین نمرات کنترل خشم و تابآوری دو گروه پس از اعمال آموزش پذیرش وتعهد وجود دارد (0/05>P). به عبارتی نتایج نشان داد که آموزش پذیرش و تعهد موجب افزایش کنترل خشم و افزای تاب آوری در گروه آزمایش شده است. نتیجه گیری: با توجه به اینکه آموزش پذیرش وتعهد باعث افزایش کنترل خشم و تابآوری در گروه آزمایش شده است در نتیجه آموزش پذیرش وتعهد میتواند بهعنوان پروتکل آموزشی در کنترل خشم و ارتقای تابآوری والدین کودکان دارای ناتوانی یادگیری مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش پذیرش و تعهد؛ کنترل خشم؛ تاب آوری؛ والدین؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 116 |