تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,090 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,518 |
طراحی الگوی آموزش مبتنی بر توسعه پایدار در آموزش عالی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 1، دوره 5، ویژه نامه رهبری در آموزش عالی، فروردین 1403، صفحه 1-25 اصل مقاله (1.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2024.14692.1416 | ||
نویسندگان | ||
کامران باقری مجد* 1؛ فرامرز سابقی2؛ کوثر خواجه داد3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
22. استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
33. کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: ادغام اهداف توسعه پایدار از طریق روشهای پایدار یاددهی و یادگیری در سیستم آموزش عالی برای بهبود جامعهی انسانی و جهان غیرانسانی نقش دارد. به این جهت هدف تحقیق طراحی الگوی آموزش مبتنی بر توسعه پایدار در سیستم آموزش عالی بوده است. روششناسی پژوهش: روش تحقیق کیفی با رویکرد فراترکیب بوده است که در جامعه مجلات معتبر ملی و بین المللی از سال 2000 تا 2024 اجرا شد و تعداد 187 مقاله به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت 28مقاله با توجه به روش کدگذاری با استفاده از نرم افزار M axqda مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتهها: یافتههای تحقیق مطابق با مطالعه فراترکیب نشان داد که آموزش مبتنی بر توسعه پایدار در ابعاد ساختاری سازمانی، شایستگی پایدار، برنامه ریزی درسی، اهداف و ارزشها، تحقیق و نوآوری، مشارکت، مسئولیت پذیری، راهبردهای یاددهی یادگیری، محرکهای پایداری، ارزیابی و بازخورد مورد توجه مطالعات ملی و بین المللی بوده است. بحث و نتیجهگیری: مد نظر قرار دادن این ابعاد در سیستم آموزش عالی در جهت کیفی سازی آموزش از طریق توانمندسازی دانشجویان برای تفکر و عمل به شیوههای پایدار و آینده نگر بر شکل گیری جامعه پایدار نقش دارند و نتیجهی آن پیشرفت توسعهی انسانی پایدار، یادگیری دانش، یادگیری برای زیستن و زندگی با هم و یادگیری انجام دادن کار برای کمک به خود و جامعه جهانی سازنده میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ آموزش پایدار؛ توسعه پایدار؛ آموزش عالی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 463 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 419 |