تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,424 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,616 |
الگوی ساختاری سازگاری بر اساس تصویر بدنی با نقش میانجی راهبردهای تنظیم شناختی در دانش-آموزان نوجوان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 1، 1403، صفحه 39-25 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.12371.5506 | ||
نویسندگان | ||
محمد دریکوند* 1؛ مسلم دانش پایه2؛ ندا نخستین روحی3 | ||
1دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران. | ||
2دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این پژوهش بررسی روابط ساختاری سازگاری بر پایه تصویر بدنی با نقش میانجی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان نوجوان بود. روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش-آموزان دختر و پسر دوره متوسطه اول شهرستان اندیمشک در سال تحصیلی 1402-1401 بود که تعداد 332 نفر به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. ابزارها شامل پرسشنامه روابط چند بعدی بدن - خود کش و همکاران (1997)، پرسشنامه سازگاری سینها و سینک (1993) و پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی و همکاران (2002) بود. دادههای پژوهش با استفاده از روش همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری توسط نرم افزارهای SPSS نسخه 24 و AMOS بررسی شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که تصویر بدنی اثر مستقیم و معناداری بر سازگاری دانشآموزان دارد (05/0 p<). همچنین، تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین تصویر بدنی و سازگاری نقش میانجی دارد (05/0 p<). نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، تصویر بدنی با واسطهگری راهبردهای تنظیم شناختی هیجان میتواند بر سازگاری دانشآموزان نوجوان اثرگذار باشد. لذا پیشنهاد میشود مداخلههای مبتنی بر بهبود تصویر بدن و راهبردهای مثبت تنظیم هیجان برای بهبود سازگاری دانشآموزان نوجوان مورد توجه متخصصان قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویر بدنی؛ تنظیم شناختی هیجان؛ سازگاری؛ نوجوانان | ||
مراجع | ||
انصاری ایده، کاظمی خوبان سیده زهرا. (1401). پیشبینی سازگاری تحصیلی دانشآموزان براساس تنظیم هیجانی در دانشآموزان شهر کرج. مجله مطالعات ناتوانی، 12(70)، 6-1.http://jdisabilstud.org/article-۱-۲۴۳۷-fa.html افشاری، علی. (1401). اثر بخشی روش آموزش ایفای نقش بر خودکارآمدی تحصیلی، سازگاری اجتماعی و انگیزه تحصیلی در دانشآموزان با اختلال یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 11(3)، 15-29. [Doi:10.22098/jld.2022.8276.1871] پروین، نصیبه، زارعی، حیدرعلی و تکلوی، سمیه. (1401). تأثیر مداخله تنظیم هیجان مدل گراس بر سازگاری آموزشی و اضطراب سلامت نوجوانان دارای خانواده مبتلا به کووید-19. مجله سلامت و مراقبت، 24(1)، 75-64. http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1371-fa.html تمنایی فر، محمد رضا و منصوری نیک، اعظم. (1390). رابطه ی تصویر بدن و سازگاری در دانش آموزان دوره ی متوسطه. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، 5(2)، 22-31.http://rph.khu.ac.ir/article-1-10-fa.html جوانمرد، جواد، رجایی، علیرضا و خسروپور، فرشید. (1398). اثربخشی رواندرمانی مثبت نگر به شیوه گروهی بر سازگاری اجتماعی، عاطفی و آموزشی دانشآموزان پسر ناسازگار متوسطه اول. فصلنامه روان شناسی کاربردی، 13(2)، 227-2097.[DOI: 10.29252/apsy.13.2.209] صدیقی ارفعی، فریبرز، تمنایی فر، محمدرضا و منصوری نیک اعظم. (1390). ارتباط میان تصویر بدن، میزان سازگاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی. مجله نوآوری های آموزشی، 10 (38)، 66-51. فارسی جانی، نیلوفر، بشارت، محمد علی و مقدم زاده، علی. (1400). پیش بینی سازگاری اجتماعی بر اساس استحکام من و تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان. مجله رویش روانشناسی ، 10(7)، 66-55.http://frooyesh.ir/article-1-2924-fa.html سلطانی، متین؛ نریمانی، محمد و موسیزاده، توکل. (1401). بررسی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 12(2)، 34-45. [Doi:10.22098/jld.2023.12017.2055] فارسی جانی، نیلوفر، بشارت، محمدعلی و مقدم زاده، علی. (1401). پیش بینی سازگاری اجتماعی براساس سبک های دلبستگی و راهبردهای نظم دهی شناختی هیجان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی، ۲۱ (۱۰۹)، ۸۸-۷۱. [Doi:10.52547/JPS.21.109.71] قدرتی میرکوهی، مهدی، بامدادی سیبنی، محمد، و شیرمحمدی، فاطمه. (1395). مقایسهی تصویر بدن و عزتنفس دانشآموزانِ دارای پذیرش اجتماعی بالا و پایین. مجله یژوهشهای روان شناسی اجتماعی، 6 (22)، 46-31. عینی، ساناز؛ نظر، سمیرا، عبادی، متینه و زینالزاده، مهتاب. (1401). تدوین معادلات ساختاری سازگاری اجتماعی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه بر اساس ناگویی هیجانی و باورهای فراشناختی و با میانجیگری حمایت اجتماعی ادراکشده. مجله ناتوانیهای یادگیری، 11(4)، 62-77.[Doi:10.22098/jld.2022.8168.1865] کرد، بهمن و کریمی، صبری. (1396). پیش بینی تنظیم هیجانی بر اساس شفقت ورزی به خود و تن انگاره دانشجویان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 14(28)، 207-230.[Doi: 10.22111/jeps.2017.3601] کرمی، امیر، ذبیحی، زهرا، راسخی رشخوار، محسن و طبسی، معصومه. (1400). بررسی نقش تنظیم هیجان و تابآوری در سازگاری تحصیلی و کیفیت زندگی دانشآموزان در دوران همهگیری کووید- 19. مجله پژوهش در نظام های آموزش، 15(55)، 142-133. [Doi:20.1001.1.23831324.1400.15.55.11.9] موسوی، سید ولی اله، رضائی، سجاد، قربانپور لفمجانی، امیر و هاشمی، سیده محبوبه. (1400). تأثیر نوع پوشش (حجاب کامل، حجاب متعارف و حجاب نامتعارف) بر اضطراب اجتماعی، نگرانی و نارضایتی از تصویر بدنی دختران دانشجو. پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، ۶ (۵۴) :۱۳۵-۱۱۰.http://ijndibs.com/article-۱-۵۷۲-fa.html نورعلی، همت، حاجی یخچالی، علی رضا ، شهنی ییلاق، منیجه و مکتبی، غلامحسین. (1397). تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر سازگاری، بهزیستی مدرسه و تنظیم هیجان در دانشآموزان پسر مدارس استعدادهای درخشان. مجله دست آوردهای روان شناختی، 25(2)، 110-91.[Doi:20.1001.1.22286144.1397.25.2.6.6] نریمانی، محمد، عباسی، مسلم، ابوالقاسمی، عباس و احدی، بتول. (1392). مقایسه ی اثر بخشی آموزش پذیرش تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانشآموزان دارای اختلال ریاضی. ناتوانی های یادگیری، 2(4)، 154-176. [DOI: JLD-2-4-92-5-9] هاشمیان، مائده، افلاک سیر، عبدالعزیز، گودرزی، محمد علی و رحیمی، چنگیز. (1400). رابطۀ سبک دلبستگی با نگرش به تصویر بدنی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه: نقش واسطهای نگرش فرهنگیاجتماعی به ظاهر و پذیرش خود. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 11(2), 1-26.[Doi:10.22108/cbs.2022.131524.1598] یوسفی، فریده (1385). بررسی رابطه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان با افسردگی و اضطراب در دانشآموزان مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 6( 4)892-871.http://joec.ir/article-1-393-fa.html Afshari, A. (2022). The effectiveness of role-playing training on academic self-efficacy, social adjustment and academic motivation in elementary school students. Journal of Learning Disabilities, 11(3),15-29. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2022.8276.1871] Ansari, I., & Kazemi Khooban, S. Z. (2022). Predicting Students' Academic Adjustment Based on Emotional Regulation in Students in Karaj City, Iran [Original Research Article]. Middle Eastern Journal of Disability Studies, 12(0), 70-70. (Persian). http://jdisabilstud.org/article-1-2437-en.html Arfai, F. S., Tamannaifar, M. R., & Nik, A. M. (2011). A study on the relationship among body image, adjustment and academic achievement of high school students. Quarterly Journal of Educational Innovations, 10(38), 51-66. (Persian) https://www.magiran.com/paper/941907 Babaei, S., & Alizadeh, L. (2020). Relationship between cognitive emotion regulation strategies and body image with eating disorder symptoms in secondary school students. Journal of Research in Applied and Basic Medical Sciences, 6(2), 115-122. Bai, C., Srivastava, Prem Shankar. (2022). Adjustment Ability: Its Parameters and Definition. The International Journal of Analytical and Experimental Modal Analysis, 14(2), 88-94. [DOI:18.0002.IJAEMA.2022.V14I02.200001.0156859609] Brockmeyer, T., Anderle, A., Schmidt, H., Febry, S., Wünsch-Leiteritz, W., Leiteritz, A., & Friederich, H.-C. (2018). Body image related negative interpretation bias in anorexia nervosa. Behaviour Research and Therapy, 104, 69-73. [Doi:10.1016/j.brat.2018.03.003] Burychka, D., Miragall, M., & Baños, R. M. (2021). Towards a comprehensive understanding of body image: Integrating positive body image, embodiment and self-compassion. Psychologica Belgica, 61(1), 248. [Doi:10.5334/pb.1057] Cao, L. (2022). The relationship between adjustment and mental health of Chinese freshmen: The Mediating Effect of Security and the Moderating Effect of Gender. Frontiers in Public Health, 10. [Doi:10.3389/fpubh.2022.916329] Cash, T. F. (1994). Body-image attitudes: Evaluation, investment, and affect. Perceptual and Motor Skills, 78(3_suppl), 1168-1170. [Doi:10.2466/pms.1994.78.3c.1168] Chae, H. (2022). Factors associated with body image perception of adolescents. Acta Psychologica, 227, 103620. [Doi:10.1016/j.actpsy.2022.103620] Darling, S., Uytman, C., Allen, R. J., Havelka, J., & Pearson, D. G. (2015). Body image, visual working memory and visual mental imagery. PeerJ, 3, e775. [Doi:10.7717/peerj.775] Diengdoh, I., & Ali, A. (2022). Body image and its association with depression, anxiety, and self-esteem among college going students: A study from Northeast India. Indian Journal of Community Medicine, 47(2), 218-222. [Doi:10.4103/ijcm.ijcm_881_21] Domaradzka, E., & Fajkowska, M. (2018). Cognitive emotion regulation strategies in anxiety and depression understood as types of personality. Frontiers in Psychology, 9, 856. [Doi:10.3389/fpsyg.2018.00856] Dumas, B. (2021). Positive Body Image and Cognitive Processing Style. https://scholarworks.sfasu.edu/etds/405 Eyni, S., Nazar, S., Ebadi, M., & Zeynalzadeh, M. (2022). Development of structural equations of social adjustment of students with Specific Learning Disorder based on alexithymia and metacognition beliefs and mediated by perceived social support. Journal of Learning Disabilities, 11(4), 62-77. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2022.8168.1865] Farsijani, N., Besharat, M., & Moghadamzadeh, A. (2022). Predicting social adjustment based on attachment styles and cognitive emotion regulation strategies in adolescents. Journal of Psychological Sciences, 21(109), 71-87 (persian) https://www.magiran.com/paper/2403944 Farsijani, N., Besharat, M. A., & Moghadamzadeh, A. (2021). Predicting Social Adjustment based on Ego Strength and Cognitive Emotion Regulation [Research]. Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ), 10(7), 55-66. (persian) http://frooyesh.ir/article-1-2924-en.html Fayyaz, H. N., & Hashmi, K. (2022). Adolescence and Academic Well-being: Parents, Teachers and Students’ Perceptions. Journal of Education and Educational Development, 9(1). [Doi:10.3390/bs11010011] Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2002). Manual for the use of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Leiderdorp, The Netherlands: DATEC, 23(3), 141-149. [Doi:10.1027/1015-5759.23.3.141] Gilboa‐Schechtman, E., Avnon, L., Zubery, E., & Jeczmien, P. (2006). Emotional processing in eating disorders: specific impairment or general distress related deficiency? Depression and Anxiety, 23(6), 331-339. [Doi:10.1002/da.20163] Goldfield, G. S., & Woodside, D. B. (2009). Body image, disordered eating, and anabolic steroids in male bodybuilders: current versus former users. The Physician and Sportsmedicine, 37(1), 111-114. [Doi:10.3810/PSM.2009.04.1690] Gross, J. J. (2014). Emotion regulation: conceptual and empirical foundations. Hao, M., Fang, Y., Yan, W., Gu, J., Hao, Y., & Wu, C. (2022). Relationship between body dissatisfaction, insufficient physical activity, and disordered eating behaviors among university students in southern China. BMC Public Health, 22(1), 1-7. [Doi:10.1186/s12889-022-14515-9] Hashemian, M., Aflakseir, A., Goudarzi, M., & Rahimi, C. (2021). The Relationship between Attachment Styles and Attitudes toward body image in High School Girl Students: The Mediating Role of Socio-cultural attitudes toward appearance and Self-acceptance. Research in Cognitive and Behavioral Sciences, 11(2), 1-26. (persian) [Doi:10.22108/cbs.2022.131524.1598] javanmard, j., rajaei, a., & khosropour, f. (2019). Effectiveness of Group positive psychotherapy on social, emotional and educational adaptability of jun. Journal of Applied Psychology, 13(2), 209-227. (persian) [Doi:10.29252/apsy.13.2.209] Jiménez-Rodríguez, T., De la Barrera, U., Schoeps, K., Valero-Moreno, S., & Montoya-Castilla, I. (2022). Longitudinal analysis of Adolescent Adjustment: The role of Attachment and Emotional Competence. Children, 9(11), 1711. [Doi:10.3390/children9111711] Karami, A., Zabihi, Z., Rasekhi Roshkhar, M., & Masumeh, T. (2022). Investigating the Role of Emotion Regulation and Resilience in Students' Academic Adjustment and Quality of Life during the Covid-19 Pandemic. Journal of Research in Educational Science, 15(55), 133-142. (persian) http://www.jiera.ir/article_146252_c6f3d595d891a1326366fb02bb8db2a9.pdf Kitahara, Y., Mearns, J., & Shimoyama, H. (2020). Emotion regulation and middle school adjustment in Japanese girls: Mediation by perceived social support. Japanese Psychological Research, 62(2), 138-150. [Doi:10.1111/jpr.12280] kord, B., & karimi, s. (2017). The prediction of emotional regulation based on the students' Self-Compassion and body image. Journal of Educational Psychology Studies, 14(28), 207-230. (persian) [Doi:10.22111/jeps.2017.3601] Kumar, K. S., & Akoijam, B. S. (2017). Depression, anxiety and stress among higher secondary school students of Imphal, Manipur. Indian journal of community medicine: official publication of Indian Association of Preventive & Social Medicine, 42(2), 94. [Doi:10.4103/ijcm.IJCM_266_15] Livazović, G. (2022). Problems in Adolescents: What Are the Psychological, Social and Financial Consequences? In (Vol. 12, pp. 44): MDPI. [Doi:10.3390/soc12020044] Mirkoohim., G., Sibnim., B., & Mohamadi, S. (2017). Comparison of Body Image and Self-esteem of Students with High and Low Social Acceptance. Social Psychology Research, 6(22), 31-. (persian) https://www.magiran.com/paper/1657493 Moore, I. M. K. (2003). Behavioral adjustment of children and adolescents with cancer: teacher, parent, and self-report. Number 5/2003, 30(5), E84-E91. [Doi: 10.1188/03.ONF.E84-E91] Moss, T. P. (2005). The relationships between objective and subjective ratings of disfigurement severity, and psychological adjustment. Body Image, 2(2), 151-159. Mousavi, S. V. R., Ghorbanpour Lafamjani, A. Hashemi, S. M. (2021). The effect of the type of covering (full hijab, conventional hijab and non-conventional hijab) on social anxiety, worry and dissatisfaction with the body image of female students [Applicable]. The Journal Of New Advances In Behavioral Sciences, 6(54), 110-135. (persian) http://ijndibs.com/article-1-572-fa.html Nakai, D. (2016). Trust in friends and school adjustment of junior high school students. Japanese journal of personality, 25(1), 10-25. [Doi:10.2132/personality.25.10] Narimani, M., Abbasi, M., Abolghasemi, A., & Ahadi, B. (2013). A study comparing the effectiveness of acceptance/ commitment by emotional regulation training on adjustment in students with dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 2(4), 154-176. (persian) [Doi:jld-2-4-92-5-9] Nishina, A., Ammon, N. Y., Bellmore, A. D., & Graham, S. (2006). Body dissatisfaction and physical development among ethnic minority adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 35, 179-191. nourali, H., Hajiyakhchali, A., shehniyailagh, M., & Maktabi, G. (2018). The Effects of Teaching Cognitive Regulation of Emotion Strategies on Social Adjustment and Well Being of Male Gifted Students. Psychological Achievements, 25(2), 91-110. (persian) [Doi:10.22055/psy.2019.25669.2063] Parvin, N., Zarei, H., & Taklavi, S. (2022). The Effect of Gross Model Emotion Regulation Intervention on Educational Adaptation and Health Anxiety of Adolescents with Families Affected by Covid-19 [quasi-experimental]. Journal of Health and Care, 24(1), 64-75. (persian) [Doi:10.52547/jhc.24.1.64] Pendley, J. S., Dahlquist, L. M., & Dreyer, Z. (1997). Body image and psychosocial adjustment in adolescent cancer survivors. Journal of Pediatric Psychology, 22(1), 29-43. [Doi:10.1093/jpepsy/22.1.29] Richard, J. A., & Sumathi, C. (2015). A study of emotional adjustment and academic achievement among selected high school students in Coimbatore district. Shanlax Int J Educ, 3(3), 50-54. https://www.shanlaxjournals.in/journals/index.php/education/article/view/2794 Riediger, M., Schmiedek, F., Wagner, G. G., & Lindenberger, U. (2009). Seeking pleasure and seeking pain: Differences in prohedonic and contra-hedonic motivation from adolescence to old age. Psychological Science, 20(12), 1529-1535. [Doi:10.1111/j.1467-9280.2009.02473.x] Séguin, D. G., & MacDonald, B. (2018). The role of emotion regulation and temperament in the prediction of the quality of social relationships in early childhood. Early Child Development and Care, 188(8), 1147-1163. [Doi:10.1080/03004430.2016.1251678] Soltani, M., Narimani, M., & Mousazadeh, T. (2023). Effectiveness of Teaching Self-regulation Strategies on Social Adaptation and Visual-Motor Coordination of Students with Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(2),34-45. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2023.12017.2055] Steward, T., Pico-Perez, M., Mata, F., Martinez-Zalacain, I., Cano, M., Contreras-Rodriguez, O., Fernandez-Aranda, F., Yucel, M., Soriano-Mas, C., & Verdejo-Garcia, A. (2016). Emotion regulation and excess weight: impaired affective processing characterized by dysfunctional insula activation and connectivity. PLoS One, 11(3), e0152150. [Doi:10.1371/journal.pone.0152150] Sujana, S. A., Jaya, H. P., & Fiftinova, F. (2021). Social Adjustment and Academic Achievement of EFL students at Higher Education. The Journal of English Literacy Education: The Teaching and Learning of English as a Foreign Language, 8(2), 138-149. [Doi:10.36706/jele.v8i2.14328] Tamannaeifar, M. R., Mansourinik, lrm, & Azam. (2012). The relationship between body image and adjustment in high school students [Research]. Journal title, 5(2), 22-31. (persian) http://rph.khu.ac.ir/article-1-10-en.html Tull, M. T., Stipelman, B. A., Salters-Pedneault, K., & Gratz, K. L. (2009). An examination of recent non-clinical panic attacks, panic disorder, anxiety sensitivity, and emotion regulation difficulties in the prediction of generalized anxiety disorder in an analogue sample. Journal of Anxiety Disorders, 23(2)275-282.[Doi:10.1016/j.janxdis.2008.08.002] Ursu, A., & Măirean, C. (2022). Cognitive Emotion Regulation Strategies as Mediators between Resilience and Stress during COVID-19 Pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(19), 12631. [Doi:10.3390/ijerph191912631] Vieira, B., Brandão, M., Warkentin, S., Henriques, A., Abelha, F., & Lucas, R. (2022). Body image dissatisfaction and experimental pressure pain sensitivity in a cohort of 13-year-old adolescents. Journal of Psychosomatic Research, 158, 110912. [Doi: 10.1016/j.jpsychores.2022.110912] Virk, A., & Singh, P. (2020). A study on relationship between body-image and self-esteem among medical undergraduate students. Int J Community Med Public Health, 7(2), 636-641.[Doi:10.18203/2394-6040.ijcmph20200441] Yousefi, F. (2007). The Relationship of Cognitive Emotion Regulation Strategies with depression and Anxiety in Students of Special Middle Schools for Talented Students in Shiraz [Applicable]. Journal of Exceptional Children, 6(4), 871-892. (persian) http://joec.ir/article-1-393-en.html | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 844 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 277 |