تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,927 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,741 |
تحلیل ابعاد روانشناختی آموزش مجازی در مدارس ابتدایی شهر اردبیل در شرایط کرونایی با رویکرد روایت پژوهی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 1، 1403، صفحه 62-51 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.8814.4790 | ||
نویسندگان | ||
عادل زاهد بابلان* 1؛ سیدمحمد سیدکلان2 | ||
1استاد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2مدرس گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل روایت ابعاد روانشناختی کرونا ویروس بر آموزش مجازی دانش آموزان دوره ابتدایی در شهر اردبیل انجام شده است. روشها: روش پژوهش کیفی از نوع روایت پژوهی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه والدین، دانش آموزان و آموزگاران مدارس ابتدایی شهر اردبیل در سال تحصیلی1400- 1399 را تشکیل می دادند که از میان آن ها بصورت هدفمند، حدود 17 والدین، 12 آموزگار و مربی و 17 دانش آموز تا کفایت نمونه و اشباع نظری انتخاب شدند و به مصاحبه های محققان پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از مصاحبه ها از تحلیل مضمون استفاده شد که به شیوه عرفی کدگذاری شده اند. یافته ها: نتایج حاصل از کدگذاری نشان داد 266 مفهوم و 31 مقوله در قالب 5 مضمون (استرس، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری و شکایت جسمانی) طبقه بندی گردیدند. نتیجه گیری: آموزش مجازی برای مخاطبان فوق با ابعاد روانشناختی مختلف اعم از استرس یا فشار روانی همراه بوده است که استرس موجود با اضطراب و افسردگی و در نهایت با علایم پرخاشگری و شکایت جسمانی دانش آموزان و تا حدودی با معلمان گزارش شده است که نیازمند مداخلات روانشناختی از سوی مشاوران مدرسه است. | ||
کلیدواژهها | ||
ابعاد روانشناختی؛ مدارس ابتدایی؛ آموزش مجازی؛ کوید-19؛ روایتپژوهی | ||
مراجع | ||
احمد راد، فرید. (1399). ابعاد روانشناختی بحران کرونا و شیوههای آموزشی کاهش آن. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 16 (55)،54-27. [Doi:10.22054/jep.2020.52712.3014] بیرقی فرد، علی؛ کارگر، فاطمه؛ سالاری، صدیقه و کارگر، مجتبی (1399). شبکه آموزشی دانشآموزی (شاد). نشریه مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعهشناسی، 3 (3)، ۵۳-۶۶.magiran.com/p2202495 حمزه لو، زهره و رحیمی، سعدا (1399). بررسی کیفیت آموزش و یادگیری در فضای مجازی شاد ازنظر دانشآموزان دوره ابتدایی در نیمسال دوم سال تحصیلی 99-1389. نشریه پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، ۲۹ (8): 1-14. http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/9445 خدا ویسی، سارا و سراجی، فرهاد. (1398). توسعه حرفهای معلمان با استفاده از فضای مجازی: مطالعه پدیدارشناسانه معلمان شهر همدان. فناوری آموزش، 14(1)،109-121. [Doi:10.22061/jte.2018.3771.1939] خواستار، حمزه. (1388). ارایهی روشی برای محاسبهی پایایی مرحلهی کدگذاری در مصاحبههای پژوهشی. روش شناسی علوم انسانی، 15(58)، 174-161.https://method.rihu.ac.ir/article_418.html زارعی، فرشته و یاریگرروش، محیا. (1402). اثر بخشی ذهن آگاهی بر عزت نفس و تعاملات اجتماعی دانش آموزان دارای نارساخوانی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 13(2)، 18-31. [Doi:10.22098/JLD.2024.14138.2131] سلیمی، سمانه و فردین، محمدعلی. (1399). نقش ویروس کرونا در آموزش مجازی، با تأکید بر فرصتها و چالشها . فصلنامه علمی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8 (2): 49-60.[Doi:10.30473/etl.2020.53489.3249] شاهد حق قدم، هاله؛ فتحی آشتیانی، علی؛ راه نجات، امیر محسن؛ احمدی طهور سلطانی، محسن؛ تقوا، ارسیا؛ ابراهیمی، محمدرضا، و همکاران.(1399). پیامدها و مداخلات روانشناختی در پاندمی کووید-۱۹: مطالعه مروری. مجله طب دریا. ۲ (۱) :۱-۱۱.http://jmarmed.ir/article-1-74-fa.html شیخ الاسلامی، علی و خاکدال قوجه بیگلو، سعید. (1397). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه. روان شناسی مدرسه، 7(1)، 168-182.https://jsp.uma.ac.ir/article_663.html صالحی، کیوان؛ قاسمی، مجید؛ شالباف، عذرا و نامداری، وحیده (1395). تحلیل مضامین شناختی تجربه زیسته استادان در خصوص کیفیت دورههای آموزش مجازی. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 7(1), 115-136. https://japr.ut.ac.ir/article_62594_9bdbf4b8451dd4c3a72d92747a56c591.pdf صفایی نایینی، کاوس؛ نریمانی، محمد؛ کاظمی، رضا و موسی زاده، توکل. (1399). اثر بخشی روشهای مصاحبهی انگیزشی و آموزش تنظیم هیجان برکاهش قلدری سنتی و سایبری و فرسودگی تحصیلی کاربر شبکههای اجتماعی مجازی. روان شناسی مدرسه، 9(1)، 69-96. [Doi:10.22054/jep.2019.27670.2049] عراقیه، علیرضا (1399). مشارکت والدین بُعد مغفول برنامه درسی. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی، 16 (65)، 135-150.https://edu.bojnourd.iau.ir/article_678800.html عینی، ساناز؛ نظر، سمیرا، عبادی، متینه و زینالزاده، مهتاب. (1401). تدوین معادلات ساختاری سازگاری اجتماعی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه بر اساس ناگویی هیجانی و باورهای فراشناختی و با میانجیگری حمایت اجتماعی ادراکشده. مجله ناتوانیهای یادگیری، 11(4)، 62-77.[Doi:10.22098/jld.2022.8168.1865] محمدی مهدی، کشاورزی فهیمه، ناصری جهرمی رضا، ناصری جهرمی راحیل، حسامپور زهرا، میرغفاری فاطمه و همکاران (1399). واکاوی تجارب والدین دانشآموزان دوره اول ابتدایی از چالشهای آموزش مجازی با شبکههای اجتماعی در زمان شیوع ویروس کرونا. نشریه پژوهشهای تربیتی. ۷ (۴۰): ۷۴-۱۰۱.http://erj.khu.ac.ir/article-1-808-fa.html مدانلو، یاسمن و سالاریان، فرانک. (1390). بررسی نقش دانشگاههای مجازی در دستیابی به اهداف آموزش عالی. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1(4): 131-151.https://ictedu.sari.iau.ir/article_631370.html مولائی قولنجی، یعقوب (1399)، بررسی چالشها و مشکلات تدریس فضای مجازی در ایام شیوع ویروس کرونا از دیدگاه معلمان، اولین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت، میناب https://civilica.com/doc/1116579 میرمحمد صادقی، میلاد (1391). تحلیل شبکههای اجتماعی با Nodexl. تهران: انتشارات کیان. نریمانی، محمد؛ صاحبقران فرد، محمد و نخستین گلدوست، اصغر. (1402). مقایسه اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و آموزش مهارتهای اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 12(3)، 81-91. [Doi:10.22098/jld.2023.12901.2095] Ahmadrad, F. (2020). Psychological dimensions of corona crisis (covid-19) and educational methods to reduce it. Educational Psychology, 16(55), 27-54. [Doi:10.22054/jep.2020.52712.3014] Aliyyah, R. R., Rachmadtullah, R., Samsudin, A., Syaodih, E., Nurtanto, M., & Tambunan, A. R. S. (2020). The perceptions of primary school teachers of online learning during the COVID-19 pandemic period: A case study in Indonesia. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 7(2), 90-109. [Doi:10.29333/ejecs/388] araghieh, A. (2021). Neglecting the role of family participation in the curriculum. Educational Researches, 16(65), 135-150. (Persian) https://edu.bojnourd.iau.ir/article_678800.html Baloran, E. T. (2020). Knowledge, attitudes, anxiety, and coping strategies of students during COVID-19 pandemic. Journal of Loss and Trauma, 25(8), 635-642. [Doi:10.1007/s11528-009-0307-5] Barbour, M., & Plough, C. (2009). Helping to make online learning less isolating. TechTrends, 53(4), 57. [Doi:10.1007/s11528-009-0307-5] Basilaia, G., & Kvavadze, D. (2020). Transition to online education in schools during a SARS-CoV-2 coronavirus (COVID-19) pandemic in Georgia. Pedagogical Research, 5(4). [Doi:10.29333/pr/7937] Birghi Fard, Ali; Kargar, Fatemeh; Salari, Sedigheh and Kargar, Mojtaba (2020). Student Education Network (Happy). Journal of Applied Studies in Social Sciences and Sociology, 3 (3), 53-66. (Persian) magiran.com/p2202495 Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The lancet, 395(10227), 912-920. [Doi:10.1016/S0140-6736(20)30460-8] Bubb, S., & Jones, M. A. (2020). Learning from the COVID-19 home-schooling experience: Listening to pupils, parents/carers and teachers. Improving Schools, 23(3), 209-222. [Doi:10.1177/1365480220958797] Eyni, S., Nazar, S., Ebadi, M., & Zeynalzadeh, M. (2022). Development of structural equations of social adjustment of students with Specific Learning Disorder based on alexithymia and metacognition beliefs and mediated by perceived social support. Journal of Learning Disabilities, 11(4), 62-77. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2022.8168.1865] Garbe, A., Ogurlu, U., Logan, N., & Cook, P. (2020). Parents’ experiences with remote education during COVID-19 school closures. American Journal of Qualitative Research, 4(3), 45-65. [Doi:10.29333/ajqr/8471] Given, L. M. (2015). 100 questions (and answers) about qualitative research. SAGE publications. https://us.sagepub.com/en-us/nam/100-questions-and-answers-about-qualitative-research/book242528 Hamzeh Lou, Z. & Rahimi, S. (2020). Assessing the quality of education and learning in happy cyberspace from the perspective of elementary school students in the second semester of the academic year 2010-2011. Journal of New Advances in Psychology, Educational Sciences and Education, 29 (8): 1-14. (Persian) http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/9445 Hung, H. T., & Yuen, S. C. Y. (2010). Educational use of social networking technology in higher education. Teaching in higher education, 15(6), 703-714. [Doi:10.1080/13562517.2010.507307] Jiao, W. Y., Wang, L. N., Liu, J., Fang, S. F., Jiao, F. Y., Pettoello-Mantovani, M., & Somekh, E. (2020). Behavioral and emotional disorders in children during the COVID-19 epidemic. The journal of Pediatrics, 221, 264. [Doi:10.1016/j.jpeds.2020.03.013] Kafka, A. C. (2020). Shock, fear, and fatalism: as coronavirus prompts colleges to close, students grapple with uncertainty. The Chronicle of Higher Education, 12. https://www.chronicle.com/article/shock-fear-and-fatalism-as-coronavirus-prompts-colleges-to-close-students-grapple-with-uncertainty/ Kessler RC, Berglund P, Demler O, Jin R,Walters EE. (2005). Lifetime prevalence and age-of-onset distributions’ of DSM-IV disorders in the national comorbidity survey replication. Arch Gen Psychiatry. 62(6): 593–602. [Doi:10.1001/archpsyc.62.6.593] Khastar, H. (2009). A Method for Calculating Coding Reliability in Qualitative Research Interviews. Methodology of Social Sciences and Humanities, 15(58), 161-174. (Persian) https://method.rihu.ac.ir/article_418.html Khodaveisi, S., Seraji, F. (2019). Teachers' professional development using cyberspace: The phenomenological study of Hamedan teachers. Technology of Education Journal (TEJ), 14(1), 109-121. (Persian) [Doi:10.22061/jte.2018.3771.1939] Kuhfeld, M., Soland, J., Tarasawa, B., Johnson, A., Ruzek, E., & Liu, J. (2020). Projecting the potential impact of COVID-19 school closures on academic achievement. Educational Researcher, 49(8), 549-565. [Doi:10.3102/0013189X20965918] Lau, E. Y. H., & Lee, K. (2020). Parents’ views on young children’s distance learning and screen time during COVID-19 class suspension in Hong Kong. Early Education and Development, 1-18. [Doi:10.1080/10409289.2020.1843925] Mabeya, M. T. (2020). Distance Learning During COVID-19 Crisis: Primary and Secondary School Parents Experiences in Kenya. East African Journal of Education Studies, 2(1),173 -186. [Doi:10.37284/eajes.2.1.249] Malboeuf-Hurtubise, C., Léger-Goodes, T., Mageau, G. A., Joussemet, M., Herba, C., Chadi, N., ... & Gagnon, M. (2021). Philosophy for children and mindfulness during COVID-19: Results from a randomized cluster trial and impact on mental health in elementary school students. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry, 107, 110260. [Doi:10.1016/j.pnpbp.2021.110260] Masonbrink, A. R., & Hurley, E. (2020). Advocating for children during the COVID-19 school closures. Pediatrics, 146(3). [Doi:10.1542/peds.2020-1440] Mir Mohammad Sadeghi, M. (2012). Analyze social networks with Nodexl. Tehran: Kian Publications. (Persian) Modanloo, Y., Salarian, F. (2011). The Role of Virtual Universities in Achieving Goals Higher Education. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 1(4), 131-151. (Persian) https://ictedu.sari.iau.ir/article_631370.html Mohammadi M, Keshavarzi F, Naseri Jahromi R, Naseri Jahromi R, Hesampoor Z, Mirghafari F et al . (2020). Analyzing the Parents' Experiences of First course Elementary School Students from the Challenges of Virtual Education with Social Networks in the Time of Coronavirus Outbreak.Erj.;7(40):74-101. (Persian) http://erj.khu.ac.ir/article-1-808-fa.html Molaei Gholanji, Y. (1399), A Study of the Challenges and Problems of Cyberspace Teaching in the Days of Coronavirus Outbreak from the Perspective of Teachers, The First National Conference on Applied Research in Education Processes, Minab (Persian) https://civilica.com/doc/1116579 Narimani, M., Sahebgharan fard, M., &Nokhostin Goldoost, A. (2023). Comparing the effectiveness of the model based on progress motivation and social skills training on academic self-efficacy in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(3), 81-91. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2023.12901.2095] Sadock, B. J. (2015). Kaplan & Sadock's synopsis of psychiatry: behavioral sciences/clinical psychiatry (Vol. 2015, pp. 648-655). Philadelphia, PA: Wolters Kluwer. https://www.psychiatrist.com/read-pdf/11671/ Safaeinaeini, K., Narimani, M., kazemi, R., mousazadeh, T. (2019). Effectiveness of Motivational Interview and Emotion Regulation Training on Reduction Bulling Behavior and Academic Burnout Juveniles User Virtal Social Networking. Educational Psychology, 15(51), 95-126. (Persian) [Doi:10.22054/jep.2019.27670.2049] Salehi, S.; Ghasemi, M.; Shalbaf, O. & Namdari, V. (2016). Analysis of Cognitive themes of professors' lived experience about the quality of virtual education courses. Journal of Applied Psychological Research, 7(1), 115-136. (Persian) https://japr.ut.ac.ir/article_62594.html?lang=en Salimi, S., Fardin, M. (2020). The Role of Corona Virus In Virtual Education, with an Emphasis on Opportunities and Challenges. Research in School and Virtual Learning, 8(2), 49-60. (Persian) [Doi:10.30473/etl.2020.53489.3249] Shahed hagh ghadam H, Fathi Ashtiani A, Rahnejat A M, Ahmadi Tahour Soltani M, Taghva A, Ebrahimi M R, et al . Psychological Consequences and Interventions during the COVID-19 Pandemic: Narrative Review. J Mar Med. 2020; 2 (1) :1-11 (Persian) http://jmarmed.ir/article-1-74-fa.html Sheykholeslami, A., Khakdal Gojebagloo, S. (2018). The study of psychometric properties of the students’ basic psychological needs at school scale. Journal of School Psychology, 7(1), 168-182. (Persian) https://jsp.uma.ac.ir/article_663.html Sintema, E. J. (2020). Effect of COVID-19 on the performance of grade 12 students: Implications for STEM education. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7), em1851. [Doi:10.29333/ejmste/7893] Sood, S. (2020). Psychological effects of the Coronavirus disease-2019 pandemic. Research & Humanities in Medical Education, 7(11), 23-26. https://www.rhime.in/ojs/index.php/rhime/article/view/264 Sprang, G., & Silman, M. (2013). Posttraumatic stress disorder in parents and youth after health-related disasters. Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 7(1), 105-110. [Doi:10.1017/dmp.2013.22] Tang, S., Xiang, M., Cheung, T., & Xiang, Y. T. (2021). Mental health and its correlates among children and adolescents during COVID-19 school closure: The importance of parent-child discussion. Journal of affective disorders, 279, 353-360. [Doi:10.1016/j.jad.2020.10.016] Topal, T. (2021). Investigation of high school students internet addiction levels using various variables: The case of Giresun Province. Educational Research and Reviews, 16(1), 1-8. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1284672.pdf Tsai, C. W., Shen, P. D., & Tsai, M. C. (2011). Developing an appropriate design of blended learning with web-enabled self-regulated learning to enhance students' learning and thoughts regarding online learning. Behaviour & Information Technology, 30(2), 261-271. [Doi:10.1080/0144929X.2010.514359] Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., McIntyre, R. S., ... & Ho, C. (2020). A longitudinal study on the mental health of general population during the COVID-19 epidemic in China. Brain, Behavior, and Immunity, 87, 40-48. [Doi:10.1016/j.bbi.2020.04.028] Wang, G., Zhang, Y., Zhao, J., Zhang, J., & Jiang, F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet, 395(10228), 945-947. [Doi:10.1016/S0140-6736(20)30547-X] Zhai, Y., & Du, X. (2020). Mental health care for international Chinese students affected by the COVID-19 outbreak. The Lancet Psychiatry, 7(4), e22. [Doi:10.1016/S2215-0366(20)30089-4] Zareii, F., & Yarigarravesh, M. (2024). Effectiveness of mindfulness on self-esteem and social interactions of students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 13(2), 18-31. (Persian) [Doi:10.22098/JLD.2024.14138.2131] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 756 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 195 |