تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 2,680 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,019,087 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,708,254 |
تحلیل ابعاد روانشناختی آموزش مجازی در مدارس ابتدایی شهر اردبیل در شرایط کرونایی با رویکرد روایت پژوهی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 1، فروردین 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.8814.4790 | ||
نویسندگان | ||
عادل زاهد بابلان* 1؛ سیدمحمد سیدکلان2 | ||
1استاد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2مدرس گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل روایت ابعاد روانشناختی کرونا ویروس بر آموزش مجازی دانش آموزان دوره ابتدایی در شهر اردبیل انجام شده است. روشها: روش پژوهش کیفی از نوع روایت پژوهی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه والدین، دانش آموزان و آموزگاران مدارس ابتدایی شهر اردبیل در سال تحصیلی1400- 1399 را تشکیل می دادند که از میان آن ها بصورت هدفمند، حدود 17 والدین، 12 آموزگار و مربی و 17 دانش آموز تا کفایت نمونه و اشباع نظری انتخاب شدند و به مصاحبه های محققان پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از مصاحبه ها از تحلیل مضمون استفاده شد که به شیوه عرفی کدگذاری شده اند. یافته ها: نتایج حاصل از کدگذاری نشان داد 266 مفهوم و 31 مقوله در قالب 5 مضمون (استرس، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری و شکایت جسمانی) طبقه بندی گردیدند. نتیجه گیری: آموزش مجازی برای مخاطبان فوق با ابعاد روانشناختی مختلف اعم از استرس یا فشار روانی همراه بوده است که استرس موجود با اضطراب و افسردگی و در نهایت با علایم پرخاشگری و شکایت جسمانی دانش آموزان و تا حدودی با معلمان گزارش شده است که نیازمند مداخلات روانشناختی از سوی مشاوران مدرسه است. | ||
کلیدواژهها | ||
ابعاد روانشناختی؛ مدارس ابتدایی؛ آموزش مجازی؛ کوید-19؛ روایتپژوهی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 140 |