تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,031 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,482 |
بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 10، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 25، خرداد 1397، صفحه 168-182 اصل مقاله (196.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2018.663 | ||
نویسندگان | ||
علی شیخ الاسلامی* 1؛ سعید خاکدال قوجه بیگلو2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2کارشناس ارشد مشاورۀ خانواده، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه در نمونهای از دانشآموزان ایرانی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان مدارس دورهی متوسطهی دوّم شهر پارسآباد (استان اردبیل) در سالتحصیلی 1396 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 323 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت، پرسشنامهی 303 دانشآموز قابل تحلیل بود. برای جمعآوری دادهها از مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه و فرمکوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی، علاوه بر عامل کلّی نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه، سه عامل استقلال، ارتباط و شایستگی را برای مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه تایید کرد. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون برای بررسی روایی همزمان مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه نشان داد که بین نمرهی دانشآموزان در خردهمقیاسهای نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه با دو خردهمقیاس فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه (رضایت از مدرسه و عاطفه در مدرسه) همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همسانی درونی مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه شد و با ضرایب همبستگی 70/0 تا 82/0 مورد تایید قرار گرفت (01/0>P). پایایی بازآزمایی مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه براساس نتایج دو بار اجرای آزمون محاسبه شد و با ضرایب همبستگی 68/0 تا 78/0 برای نمرهی کل مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه و خردهمقیاسهای آن، مورد تایید قرار گرفت (01/0>P). بنابراین، براساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه برای سنجش این سازه در نمونههای دانشآموزان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه؛ استقلال؛ ارتباط؛ شایستگی | ||
مراجع | ||
غلامعلی لواسانی، مسعود؛ خضری آذر، هیمن؛ امانی، جواد و علیزاده، صالح. (1390). پیشرفت تحصیلی: نقش نیازهای روانشناختی اساسی و سبکهای هویت. پژوهشهای آموزش و یادگیری، (1) 2، 38-25. هاشمی نصرت آباد، تورج؛ واحدی، شهرام؛ و امانی ساری بگلو، جواد. (1393). فرهنگ مدرسه، نیازهای روانشناختی اساسی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان: آزمون یک الگوی علّی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، (6) 2، 80-71. Brien, M., Forest, J., Mageau , G, A., Boudrias, J. S., Desrumaux., P., Brunet, L. & et al. (2012). The basic psychological needs at work scale: measurement invariance between Canada and France. Applied Psychology: Health and Well-Being, 4,167-187.
Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2008). Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life’s domains. Canadian Psychology, 49, 14-23.
Evans, P., McPherson, G. E. & Davidson, J. W. (2013). The role of psychological needs in ceasing music and music learning activities. Psychology of Music, 41 (5), 600-619.
Gagné, M. (2003). The role of autonomy support and autonomy orientation in prosaically behavior engagement. Motivation and Emotion, 27, 199-223.
Gholamali lavasani, M., khezri azar, H., Amani, J., alizadeh, S. (2011). Academic Achievement in University: The Role of Basic Psychological Needs and Identity Styles. Educational and learning research, 2 (1), 25-38. (Persian).
Hashemi Nosrat Abad, T., Vahedi, SH. & Amani Saribagloo, J. (2014). School Culture, Basic Psychological Needs and Students' Academic Performance: Testing a Causal Mode. Research in school and virtual learning, 2 (6), 71-80. (Persian).
Johnston, M. M. & Finney, S. J. (2010). Measuring basic needs satisfaction: Evaluating previous research and conducting new psychometric evaluations of the basic needs satisfaction in general scale. Contemporary Educational Psychology, 35 (4), 280-296
Meyer, B., Enstorm, M. K., Harstveit, M., Bowles, D. P. & Beevers, C. G. (2007). Happiness and despair on the catwalk: Need satisfaction, wellbeing, and personality adjustment among fashion models. The Journal of Positive Psychology, 2, 2-17.
Niemiec, C. P. & Ryan, R. M. (2009). Autonomy, competence, and relatedness in the classroom: Applying selfdetermination theory to educational practice. Theory and Research in Education, 7 (2), 133-144.
Ryan R. M., Lynch, M. F., Vansteenkiste, M. & Deci E. L. (2010). Motivation and autonomy in counseling, psychotherapy, and behavior change: A look at theory and practice. Couns Psychol, 39, 193-260.
Sheldon, K. M., Elliot, A. J., Kim, Y. & Kasser, T. (2001). What is satisfying about satisfying events? Testing 10 candidate psychological needs. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 325-339.
Talley, A. E., Kocum, L., Schlegel,R. J., Molix, L. & Bettencourt, A. (2012). Social roles, basic need satisfaction, and psychological health: the central role of competence. Personality and Social Psychology Bulletin, 38 (2), 155-173.
Thogersen-Ntoumani, C. & Ntoumanis, N. (2007). A self-presentation theory approach to the study of body image concerns, self-presentation and self-perceptions in a sample of aerobics instructors. Journal of Health Psychology, 12, 301-315.
Thogersen-Ntoumani, C. & Ntoumanis, N. (2007). A self-presentation theory approach to the study of body image concerns, self-presentation and self-perceptions in a sample of aerobics instructors. Journal of Health Psychology, 12, 301-315.
Tian, L., Han, M. & Huebner, E.S. (2014). Preliminary development of the Adolescent Students’ Basic Psychological Needs at School Scale. Journnal of Adolescence, 37, 257-267.
Tian, L., Wang, D. & Huebner, E.S. (2014). Development and validation of the brief adolescents’ subjective well-being in school scale (BASWBSS). Social Indicators Research, 120 (2), 615-634.
Vallerand, R. J. (1997). Toward a hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. In Zanna,M. P. (ed.), Advances in Experimental Social Psychology. Academic Press, San Diego, 271-360.
Vansteenkiste, M., Lens, W., Soenens, B. & Luyckx, K. (2006). Autonomy and relatedness among chinese sojourners and applicants: Conflictual or independent predictors of well-being and adjustment? Motivation and Emotion, 30, 273-282.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,865 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,181 |