تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,753,077 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,244,269 |
تاثیر رهبری زهرآگین بر ایمنی روانشناختی با نقش تعدیلگر شرایط سازمانی ادراک شده | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، فروردین 1403، صفحه 116-131 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2024.14268.1389 | ||
نویسندگان | ||
حاجیه رجبی فرجاد* 1؛ وحیده سادات فرخجسته2؛ سید بهنام روحی پور3 | ||
1دانشیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده منابع سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران | ||
2عضو هیات علمی گروه روانشناسی، دانشگاه علوم انتظامی، تهران، ایران. | ||
3دانش آموخته مدیریت دولتی،گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر تعدیلگر سیاستهای سازمانی ادارک شده در ارتباط بین رهبری زهرآگین و ایمنی رواشناختی کارکنان سازمان سنجش آموزش کشور انجام شد. روششناسی پژوهش: این تحقیق از نظر نوع، به صورت کمی بوده و از نظر روش تحقیق نیز یک تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق را کارکنان و مدیران سازمان سنجش آموزش کشور به تعداد 460 نفر است که بر اساس فرمول کوکران تعداد 210 نفر به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شد. ابزار اصلی جمعاوری اطلاعات پرسشنامه 28 سوالی رهبری زهراگین متائوس (2018)، پرسشنامه 15 سوالی شرایط سازمانی ادراک شده کاکمر و کاسون(2009) و پرسشنامه 9 سوالی ایمنی روانشناختی کورکوراتون و گیفیین (2018) بود که روایی آن به صورت صوری و محتوایی (CVR-CVI) و پایایی آن با روش الفای کرونباخ محاسبه و تایید شد. یافتهها: اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرمافزار آزمون مدل معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSSنسخه 23 و Smart PLS نسخه 2 تجزیه و تحلیل شد. بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد رهبری زهرآگین و ابعاد مختلف آن (سرپرستی توهینآمیز، رهبری خودکامه، خودشیفته، جاهطلبی و غیرقابل پیشبینی بودن) بر ایمنی رواشناختی کارکنان سازمان سنجش آموزش کشور تاثیر منفی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سیاستهای سازمانی ادارک شده؛ رهبری زهرآگین؛ ایمنی رواشناختی کارکنان سازمان سنجش آموزش کشور | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 290 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,941 |