تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,246 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,764,883 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,250,330 |
بررسی نقش واسطه ای یادگیری ضمنی در ارتباط بین نشانهدهی فضایی و جستجوی بصری با نارساخوانی دانش آموزان در زبان دوم | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 2، 1402، صفحه 46-59 اصل مقاله (975.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.13347.2106 | ||
نویسندگان | ||
مظفر غفاری* 1؛ محمد نریمانی2؛ یوسف حضرتی3؛ هادی جابریان4 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2استاد ممتاز گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3استادیار، گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
4کارشناسی ارشد، گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای یادگیری ضمنی در ارتباط بین نشانهدهی فضایی و جستجوی بصری با نارساخوانی دانشآموزان در زبان دوم انجام شد. روشها: روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری مطالعه، دانشآموزان مقطع متوسطه اول(هفتم، هشتم، نهم) شهر تبریز در سال 1401 بودند، که بااستفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 254 نفر برای مطالعه انتخاب شدند. خرده مقیاس نارساخوانی پرسشنامه ناتوانی یادگیری کلرادو (Colorado) و برنامه کاک لب (CogLab) در جمع آوری دادهها، مورد استفاده قرار گرفتند، و برای تعیین معنیداری روابط میانجی مدل، از آزمون Bootstrap و Sobel در بستر نرم افزار AMOS و SPSS (نسخه 24) استفاده شد یافتهها: نتایج نشان داد که یادگیری ضمنی، نشانهدهی فضایی و جستجوی بصری در تبیین مدل نارساخوانی دانشآموزان در زبان دوم نقش داشتند که در مجموع 49 درصد از واریانس نارساخوانی زبان دوم از طریق متغیرهای مدل تبیین شد. اثر مستقیم یادگیری ضمنی(47/0-) و جستجوی بصری (34/0-) در برآورد نارساخوانی زبان دوم دانش آموزان معنیدار بود. اما اثر مستقیم نشانهدهی فضایی در سطح 5 درصد معنیدار نبود. اثر غیر مستقیم جستجوی بصری (08/2=t-value ) و نشانهدهی فضایی (98/1=t-value) با میانجیگری نقش واسطهای یادگیری ضمنی معنیدار بود (05/0>P ). نتیجهگیری: با توجه به نقش نشانهدهی فضایی، یادگیری ضمنی و جستجوی بصری در تبیین مدل نارساخوانی دانش آموزان، به نظر میرسد با تقویت نشانهدهی فضایی، یادگیری ضمنی و جستجوی بصری میتوان نارساخوانی دانشآموزان را برطرف کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
نارساخوانی؛ زبان دوم؛ نشانهدهی فضایی؛ یادگیری ضمنی؛ جستجوی بصری | ||
مراجع | ||
حاجلو، ن و رضایی شریف، ع. (1390). بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو. فصلنامه علمی ناتوانی یادگیری، 1(1)، 43-24. [DOI: jld-1-1-90-7-2]:
خاکزاد، ف.، دهقانی، م و دضایی، ج . (1395). بررسی و مقایسه یادگیری ضمنی و پیشرفت تحصیلی در کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 7(1)، 41-56. https://japr.ut.ac.ir/article_58190.html?lang=en
رضایی، س. (1399). طراحی مدل عملکرد تحصیلی دانشآموزان با مشکل ویژه یادگیری بر اساس نشانهدهی فضایی، یادگیری ضمنی و جستجوی بصری. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور.
عچرشاوی، م.، خلعتبری، ج.، حسین پور، ر. (1399). بررسی میزان شیوع نارساخوانی و ویژگیهای آن در دانشآموزان ابتدایی شهر اهواز. مجله مطالعات ناتوانی، 10، 15-1. URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1668-en.html
نریمانی، م.، صاحبقران فرد، م و نخستین گلدوست، ا. (1402). مقایسه اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و آموزش مهارتهای اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری. ناتوانی های یادگیری، 12(3)، 91-81. [DOI:10.22098/jld.2023.12901.2095]
Reference Ashidiqi, A. S., Widaningrum, I., & Karaman, J. (2023). Implementation of the certainty factor method in the expert system for early diagnosis of dyslexia in childhood. Jurnal Ilmiah Penelitian dan Penerapan Teknologi Sistem Informasi, 7(1), 18-32.[DOI:10.29407/intensif.v7i1.18433 Banfi, C., Kemény, F., Gangl, M., Schulte-Körne, G., Moll, K., & Landerl, K. (2017). Visuo-spatial cueing in children with differential reading and spelling profiles. PLoS One, 12(7), e0180358. [DOI:10.1371/journal.pone.0180358] Bahri, M., & Bahri, M. (2018). Comparison of episodic future thinking and working memory in adolescents with internalizing problems and non-clinical adolescents. Practice in Clinical Psychology, 6(3), 183-190. URL: http://jpcp.uswr.ac.ir/article-1-527-fa.html Benson, N. F., Maki, K. E., Floyd, R. G., Eckert, T. L., Kranzler, J. H., & Fefer, S. A. (2020). A national survey of school psychologists’ practices in identifying specific learning disabilities. School psychology, 35(2), 146-157. [DOI:10.1037/spq0000344] Büsel, C., Valuch, C., Bliem, H. R., Sachse, P., & Ansorge, U. (2021). Investigating object files in spatial cueing. Experimental Psychology, 68(2), 1-13.[DOI: 10.1027/1618-3169/a000511] Chan, L. K., & Hayward, W. G. (2013). Visual search. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 4(4), 415-429.[DOI:10.1002/wcs.1235] Chen, H., & Wyble, B. (2018). The neglected contribution of memory encoding in spatial cueing: A new theory of costs and benefits. Psychological review, 125(6), 936.[DOI:10.1037/rev0000116] Chokron, S., Kovarski, K., & Dutton, G. N. (2021). Cortical visual impairments and learning disabilities. Frontiers in Human Neuroscience, 15, 713316.[DOI:10.3389/fnhum.2021.713316] Echreshavi, M., Khalatbari, J., & Hosseinpour, R. (2020). Investigating the prevalence of dyslexia and its characteristics in elementary school students. Middle Eastern Journal of Disability Studies, 10 ,238-238.URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1668-en.html Eckstein, M. P. (2011). Visual search: A retrospective. Journal of vision, 11(5), 14-14. [DOI: 10.1167/11.5.14] Esser, S., Lustig, C., & Haider, H. (2022). What triggers explicit awareness in implicit sequence learning? Implications from theories of consciousness. Psychological Research, 86(5), 1442-1457. [DOI:10.1007/s00426-021-01594-3] Francis, G., Neath, I., & Surprenant, A. (2000). The cognitive psychology online laboratory. In M. H. Birnbaum (Ed.), Psychological experiments on the Internet (pp. 267-83). Cambridge: Academic Press. [DOI:10.1016/B978-012099980-4/50012-5] Gosiewska-Turek, B. (2022). Dyslexia, Self-efficacy, and Language Instruction in Foreign Language Learning—A Mixed Quantitative-qualitative Study. Theory and Practice of Second Language Acquisition, 1(8), 71-84. [DOI: 10.31261/TAPSLA.9501] Grimes, S., Southgate, E., Scevak, J., & Buchanan, R. (2021). Learning impacts reported by students living with learning challenges/disability. Studies in Higher Education, 46(6), 1146-1158. [DOI:10.1080/03075079.2019.1661986] Gutierrez Rubio, A. A., Trolley, C., Smith, C., Ford, O., Brown, T., & Luke, S. (2023). Dyslexia is Caused by Visual Problems that Extend Beyond Language. Library/Life Sciences Undergraduate Poster Competition. URLhttps://scholarsarchive.byu.edu/library_studentposters_2023/51/ Hajloo, N., & Rezaie Sharif, A. (2011). Psychometric properties of colorado learning difficulties questionnaire (CLDQ). Journal of Learning Disabilities, 1(1), 24-43. [DOI: jld-1-1-90-7-2]. (Persian) Hokken, M. J., Krabbendam, E., van der Zee, Y. J., & Kooiker, M. J. (2023). Visual selective attention and visual search performance in children with CVI, ADHD, and Dyslexia: a scoping review. Child Neuropsychology, 29(3), 357-390. [DOI:10.1080/09297049.2022.2057940] Imhoff, R., Lange, J., & Germar, M. (2019). Identification and location tasks rely on different mental processes: A diffusion model account of validity effects in spatial cueing paradigms with emotional stimuli. Cognition and Emotion, 33(2), 231-244. [DOI: 10.1080/02699931.2018.1443433] Jan, T. G., & Khan, S. M. (2023). A systematic review of research dimensions towards dyslexia screening using machine learning. Journal of The Institution of Engineers (India): Series B, 104(2), 511-522. [DOI:10.1007/s40031-023-00853-8] Kaufman, S. B., DeYoung, C. G., Gray, J. R., Jiménez, L., Brown, J., & Mackintosh, N. (2010). Implicit learning as an ability. Cognition, 116(3), 321-340. [DOI:10.1016/j.cognition.2010.05.011] Khakzad, F., Dehghani, M., & Razi, J (2016). Comparison of implicit learning and academic achievement in multiple grade classes in primary schools. Journal of Applied Psychological Research, 7(1), 41-56. [DOI:10.22059/japr.2016.58190] Kim, K. M., & Godfroid, A. (2023). The interface of explicit and implicit second-language knowledge: A longitudinal study. Bilingualism: Language and Cognition, 26(4), 709-723. [DOI:10.1017/S1366728922000773] King, A. J. (2009). Visual influences on auditory spatial learning. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 364(1515), 331-339. [DOI:10.1098/rstb.2008.0230] Lister, K., Pearson, V. K., Collins, T. D., & Davies, G. J. (2021). Evaluating inclusion in distance learning: a survey of university staff attitudes, practices and training needs. Innovation: The European Journal of Social Science Research, 34(3), 321-339. [DOI;10.1080/13511610.2020.1828048] Lockwood, A. B., Farmer, R. L., Winans, S., & Sealander, K. (2021). Specific learning disability identification practices in the USA: a survey of special education administrators. Contemporary School Psychology,12, 1-10. https://osf.io/wcuvz/. Nakayama, K., & Martini, P. (2011). Situating visual search. Vision research, 51(13), 1526-1537.[DOI:10.1016/j.visres.2010.09.003] Narimani, M., Sahebgharan fard, M., & Nokhostin Goldoost, A. (2023). Comparing the effectiveness of the model based on progress motivation and social skills training on academic self-efficacy in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(3), 91-81. (Persian) [DOI: 10.22098/jld.2023.12901.2095] Ogawa, H., & Watanabe, K. (2011). Implicit learning increases preference for predictive visual display. Attention, Perception, & Psychophysics, 73, 1815-1822. [DOI:10.3758/s13414-010-0041-2] Parveen, N., & Baig, M. M. (2021). Role of social issues and HRD in specific learning disability (SLD) dyslexia. International Journal of Reflective Research in Social Sciences,4(1),15-17. https://www.reflectivejournals.com/archives/2021/vol4issue1/A/4-1-8 Pina Rodrigues, A., Castelo-Branco, M., & Van Asselen, M. (2021) Disrupted Spatial Organization of Cued Exogenous Attention Persists into Adulthood in Developmental Dyslexia. Front. Psychol. 12:769237. [DOI:10.3389/fpsyg.2021.769237]. Pižorn, K., & Babuder, M. K. (2022). Teaching English as a foreign/second language student with specific learning difficulties. Center for Educational Policy Studies Journal, 12(4), 7-11. [DOI:10.26529/cepsj.1575] Pourmohammadi Amlashi, N., & Ghafourian, M. (2020). The importance and role of shared language items and linguistic links in teaching Persian to non-Persian speakers: Case study of Hindi and Urdu language learners. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages, 9(20), 307-329. [DOI:10.30479/jtpsol.2022.15248.1524] Rezai, s (2021). Designing the model of academic performance in students with disabilities based on spatial cueing, implicit learning and visual searching. [ Thesis], Payame Noor University, Tehran, Iran. (Persian) Savani, K., Morris, M. W., Fincher, K., Lu, J. G., & Kaufman, S. B. (2022). Experiential learning of cultural norms: The role of implicit and explicit aptitudes. Journal of Personality and Social Psychology, 123(2), 272.[DOI:10.1037/pspa0000290] Stoodley, C. J., Ray, N. J., Jack, A., & Stein, J. F. (2008). Implicit learning in control, dyslexic, and garden‐variety poor readers. Annals of the New York Academy of Sciences, 1145(1), 173-183. [DOI:10.1196/annals.1416.003] Valdois, S. (2022). The visual attention span deficit in developmental dyslexia: Review of evidence for a visual attention based deficit. Dyslexia, 28(4), 397-415. [DOI:10.1002/dys.1724] Willcutt, E.G., Boada, R., Riddle, M.W., Chhabildas, N., DeFries, J.C., & Pennington, B.F. (2011). Colorado Learning Difficulties Questionnaire: Validation of a Parent-Report Screening Measure. Psychological Assessment, 3, 778–791. [DOI: 10.1037/a0023290] Williams, J. N., & Rebuschat, P. (2022). Implicit learning and second language acquisition: A cognitive psychology perspective. In The Routledge handbook of second language acquisition and psycholinguistics (pp. 281-293). Routledge. Wolfe, J. M. (2001). Asymmetries in visual search: An introduction. Perception & psychophysics, 63, 381-389. [DOI:10.3758/BF03194406] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 607 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 491 |