تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 307 |
تعداد مقالات | 2,647 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,976,681 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,680,276 |
بررسی نقش واسطه ای یادگیری ضمنی در ارتباط بین نشانهدهی فضایی و جستجوی بصری با نارساخوانی دانش آموزان در زبان دوم | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 46-59 اصل مقاله (975.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.13347.2106 | ||
نویسندگان | ||
مظفر غفاری* 1؛ محمد نریمانی2؛ یوسف حضرتی3؛ هادی جابریان4 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2استاد ممتاز گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3استادیار، گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
4کارشناسی ارشد، گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای یادگیری ضمنی در ارتباط بین نشانهدهی فضایی و جستجوی بصری با نارساخوانی دانشآموزان در زبان دوم انجام شد. روشها: روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری مطالعه، دانشآموزان مقطع متوسطه اول(هفتم، هشتم، نهم) شهر تبریز در سال 1401 بودند، که بااستفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 254 نفر برای مطالعه انتخاب شدند. خرده مقیاس نارساخوانی پرسشنامه ناتوانی یادگیری کلرادو (Colorado) و برنامه کاک لب (CogLab) در جمع آوری دادهها، مورد استفاده قرار گرفتند، و برای تعیین معنیداری روابط میانجی مدل، از آزمون Bootstrap و Sobel در بستر نرم افزار AMOS و SPSS (نسخه 24) استفاده شد یافتهها: نتایج نشان داد که یادگیری ضمنی، نشانهدهی فضایی و جستجوی بصری در تبیین مدل نارساخوانی دانشآموزان در زبان دوم نقش داشتند که در مجموع 49 درصد از واریانس نارساخوانی زبان دوم از طریق متغیرهای مدل تبیین شد. اثر مستقیم یادگیری ضمنی(47/0-) و جستجوی بصری (34/0-) در برآورد نارساخوانی زبان دوم دانش آموزان معنیدار بود. اما اثر مستقیم نشانهدهی فضایی در سطح 5 درصد معنیدار نبود. اثر غیر مستقیم جستجوی بصری (08/2=t-value ) و نشانهدهی فضایی (98/1=t-value) با میانجیگری نقش واسطهای یادگیری ضمنی معنیدار بود (05/0>P ). نتیجهگیری: با توجه به نقش نشانهدهی فضایی، یادگیری ضمنی و جستجوی بصری در تبیین مدل نارساخوانی دانش آموزان، به نظر میرسد با تقویت نشانهدهی فضایی، یادگیری ضمنی و جستجوی بصری میتوان نارساخوانی دانشآموزان را برطرف کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
نارساخوانی؛ زبان دوم؛ نشانهدهی فضایی؛ یادگیری ضمنی؛ جستجوی بصری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 132 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 29 |