تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,753,738 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,244,665 |
مروری بر روش تحقیق تطبیقی: نظریه ها، رویکردها و افق ها | ||
مدیریت دولتی تطبیقی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 4، اسفند 1402، صفحه 1-21 اصل مقاله (543.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/cpa.2024.14476.1029 | ||
نویسنده | ||
سعید زرندی* | ||
استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: روش های تحقیق انواع مختلفی دارند و برحسب نوع، رویکرد، ماهیت، دیدگاه و..... با یکدیگر متفاوتند. یکی از مهمترن روش های تحقیقی که در اکثر رشته ها کاربردهای فراوانی دارد، روش تحقیق تطبیقی است. این روش دارای رویکرد و خصوصیات مختلفی است که اکثر اندیشمندان در رابطه با آن مطالبی را مطرح کرده اند که درخور توجه می باشند. هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی و تحلیل روش تحقیق تطبیقی است که نظریه، رویکردها و افق های آن را مورد بررسی قرار می دهد. روششناسی: تحقیق حاضر از نوع بنیادی و روش تحقیق بکاررفته در آن توصیفی-تحلیلی است که با استفاده از رویکرد مروری در تحلیل اسنادی و مطالعات کتابخانه ای، به بررسی هدف اصلی تحقیق می پردازد. یافتهها: این روش دارای انعطاف پذیری و پویایی بالایی است بگونه ای که هم بصورت کمی و هم بصورت کیفی قابلیت اجرا دارد. از مزایای آن می توان به این موارد اشاره کرد که این روش، روابط علت و معلولی را کشف می کند؛ هیچ مشکل اخلاقی در آن وجود ندارد؛ در گذشته قابل مطالعه است؛ از تصنع جلوگیری می کند. و برخی از اندیشمندان معتقدند که این روش، الگوها و روندها را شناسایی می کند؛ درک بین فرهنگی را تشویق می کند؛ دانش نظری را گسترش می دهد؛ امکان تجزیه و تحلیل مقایسه ای را فراهم می کند؛ قابلیت اطمینان داده ها را افزایش می دهد. نتیجهگیری: مطابق با نتایج تحقیق حاضر می توان گفت که روش تطبیقی یکی از روش های منعطف و خاص در رشته های مختلف است که دارای شرایط و ضوابط مختص به خود می باشد. این روش بیشتر وابسته و معطوف به شرایط مکانی و زمانی است. همچنین، این روش قادر است از دیدگاه ها و رویکردهای مختلف، ساختارهای اصلی و فرعی یک یا چند پدیده را مشخص نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
روش تحقیق؛ روش تطبیقی؛ مطالعات اسنادی و کتابخانه ای؛ قیاس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,895 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 952 |