تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,746 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,662 |
چالشهای تنظیم هیجان و پیامدهای ناشی از آن در روابط بینفردی کودکان دارای ناتوانیهای یادگیری: مطالعۀ کیفی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 2، 1402، صفحه 74-60 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.14230.2136 | ||
نویسندگان | ||
سیده فاطمه موسوی* 1؛ نرگسسادات حسینی2؛ مهناز اخوان تفتی3 | ||
1دانشیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، پژوهشکده زنان، دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران. | ||
3استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ چالشهای تنظیم هیجان و پیامدهای ناشی از آن در روابط بینفردی کودکان دارای ناتوانی یادگیری شهر تهران انجام شد. روشها: رویکرد پژوهش کیفی و روش پژوهش، از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر دارای ناتوانی یادگیری مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی و معلمان ساکن تهران در سال تحصیلی 2-1401 بودند که از آن میان 15 دانشآموز بین 11-9 سال، همراهِ معلمانشان با میانگین سنی 6/42 سال به صورت هدفمند برای شرکت در مصاحبه دعوت به همکاری شدند. یافتهها: تحلیل محتوای حاصل از مصاحبهها در هفت مقوله و 16 زیرمقوله شامل: سبک ارتباطی پرکشمکش و فرساینده، سبک ارتباط ناارزندهساز، شبهرابطه بدونژرفا، دوگانۀ کنترلگری و کنترلپذیری، ناپختگی هیجانی، نابرازندگی پاسخهای هیجانی و راهبردهای مبتنی بر بازداری و سرکوب طبقهبندی شد. نتیجهگیری: بهطور کلی، چالشهای تنظیم هیجان در دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری میتواند به کاهش روابط مثبت، ایجاد انزوا و تنش، کاهش اعتماد به نفس و کاهش تعاملات اجتماعی منجر شود، بنابراین، ایجاد فضای حمایتکننده و آموزش مهارتهای تنظیم هیجان به آنها میتواند بهبود روابط اجتماعی آنان را تسهیل کرده، به آنها در مقابلۀ بهینه با مشکلات تعاملی کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیم هیجان؛ روابط بینفردی؛ کودکان دارای ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
حسینی، ل. و داوری، ر. (1400). بررسی نقش سبکهای فرزندپروری در پیشبینی ناگویی هیجانی و راهبردهای تنظیم هیجانی در دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه. 10(1)، 46-57. doi: 10.22098/jsp.2021.1140
رضاییشریف، س.، قربان پورلفمجانی، ا. و سفیدکار، ش. (1399). مقایسه مشکلات هیجانی- رفتاری و پرخاشگری در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. سلامت روان کودک، 2 (23)، ۱۶۹-۱۸۲. http://childmentalhealth.ir/article-1-758-fa.html
صدریدمیرچی، ا. و اسماعیلی قاضیولوئی، ف. (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی- هیجانی بر تنظیم شناختی هیجان و مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص. ناتوانیهای یادگیری، 5(4)، 59-86. https://jld.uma.ac.ir/article_433.html?lang=fa
علیپور، ف.، نجاتی، و.، دهرویه، ش.، مرادعلیان، ف. و بداقی، ا. (1399). تنظیم شناختی هیجان و مشکلات رفتاری در کودکان ۷ تا ۱۲ سال با نارسایی ویژه در یادگیری ریاضی، خواندن و نوشتن. کودکان استثنایی، ۲۰ (۱) :۹۸-.۸۷. https://joec.ir/article-1-1113-fa.html
محمودی، م.، برجعلی، ا.، علیزاده، ح.، غباری بناب، ب.، اختیاری، ح. و اکبریزردخانه، س. (1395). تنظیم هیجان در کودکان با اختلال یادگیری و کودکان عادی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4(13)، 69-84. DOR:20.1001.1.23456523.1395.4.13.6.2
نیکاندام کرمانشاهی، حسین و صفائیراد، ایرج و عرفانی، نصراله و یاراحمدی، یحیی،. (1400). نقش کمال گرایی منفی، دشواری تنظیم هیجانی و خودناتوان سازی در پیش بینی دلزدگی تحصیلی دانش آموزان پسرمتوسطه دوره دوم. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 10(2): 180-155. doi: 10.22098/jsp.2021.1184.
References Aldao, A., & Tull, M.T. (2015). Putting emotion regulation in context. Current Opinion in Psychology. 3, 100-107. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2015.03.022 Aldao, A., Jazaieri, H., Goldin, P. R., & Gross, J. J. (2014). Adaptive and maladaptive emotion regulation strategies: Interactive effects during CBT for social anxiety disorder. Journal of anxiety disorders, 28(4), 382-389. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2014.03.005. Alipour, F., Nejati, V., Dehrouye, S., Muradalian, F. and Badaghi, A. (2020). Cognitive Emotion Regulation and Behavioral Problems in 7-12 Years Old Children with Specific Learning (Disorders Reading, Writing and Mathematics Deficits). Journal of Exceptional Children, 20 (1), 87-98. ] https://joec.ir/article-1-1113-en.html. Al-Mamari, W. S., Emam, M. M., Al-Futaisi, A. M., & Kazem, A. M. (2015). Comorbidity of learning disorders and attention deficit hyperactivity disorder in a sample of Omani schoolchildren. Sultan Qaboos University Medical Journal, 15(4), e528. https://doi.org/10.18295/squmj.2015.15.04.015 Baker, S. R. (2004). Intrinsic, extrinsic, and amotivational orientations: Their role in university adjustment, stress, well-being, and subsequent academic performance. Current Psychology, 23, 189-202. https://doi.org/10.1007/s12144-004-1019-9. Bowie, B. H. (2010). Understanding gender differences in pathways to social deviancy: Relational aggression and emotion regulation. Archives of Psychiatric Nursing, 24, (1), 27-37. https://doi.org/ 10.1016/j.apnu.2009.04.007 Cortiella, C. & Horowitz, S.H. (2014). The state of learning disabilities: Facts, trends and emerging issues. New York, USA: National Center for Learning Disabilities. De Neve, D., Bronstein, M. V., Leroy, A., Truyts, A., & Everaert, J. (2022). Emotion regulation in the classroom: A network approach to model relations among emotion regulation difficulties, engagement to learn, and relationships with peers and teachers. Journal of Youth and Adolescence, 1-14. https://doi.org/10.1007/s10964-022-01678-2. Dixon-Gordon, K. L., Bernecker, S. L., & Christensen, K. (2015). Recent innovations in the field of interpersonal emotion regulation. Current Opinion in Psychology, 3, 36–42. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2015.02.001 Dixon-Gordon, K., Aldao, A., & De, L. R. (2015). Emotion regulation in context: Examining the spontaneous use of strategies across emotional intensity and type of emotion. Personality and Individual Differences, 86, 271-276. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.06.011. Eisenberg, N., Fabes, R. A., Guthrie, I. K., & Reiser, M. (2000). Dispositional emotionality and regulation: Their role in predicting quality of social functioning. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 136-157. https://doi.org/10.1037/0022-3514.78.1.136. Fine, J. G., Semrud-Clikeman, M., Bledsoe, J. C., & Musielak, K. A. (2013). A critical review of the literature on NLD as a developmental disorder. Child Neuropsychology, 19(2), 190-223. https://doi.org/10.1080/09297049.2011.648923. Forkosh Baruch, A., & Meer, Y. (2019). Academic support model for post-secondary school students with learning disabilities: student and instructor perceptions AU- Lipka, Orly. International Journal of Inclusive Education, 23(2), 142-157. https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1427151. Freilich, R., & Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social, emotional, and academic adjustment of children with learning disabilities. The Arts in Psychotherapy, 37(2), 97–105. https://doi.org/10.1016/j.aip.2010.02.003. Gotlib, I. H., & Joormann, J. (2010). Cognition and depression: current status and future directions. Annual review of clinical psychology, 6, 285-312. https://doi.org/10.1146/annurev.clinpsy.121208.131305. Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Difficulties in emotion regulation scale. Journal of Clinical Psychology. 26, 41–54. https://doi.org/10.1023/B:JOBA.0000007455.08539.94. Gross, J. J. (2015). Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychological inquiry, 26(1), 1-26. https://doi.org/10.1080/1047840X.2014.940781. Gross, J. J., & Barrett, L. F. (2011). Emotion Generation and Emotion Regulation: One or Two Depends on Your Point of View. Emotion Review, 3(1), 8–16. https://doi.org/10.1177/1754073910380974. Gross, J., J. (2014). Emotion regulation: Conceptual and empirical foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (2nd ed., pp. 3-20). Newyork: The Guilford Press. Gross, J.J. & Thompson, R.A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In J.J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation(pp. 3–24). New York, NY: Guilford. Hulme, C., Goetz, K., Gooch, D., Adams, J., & Snowling, M. J. (2007). Paired-associate learning, phoneme awareness, and learning to read. Journal of Experimental Child Psychology, 96, 150-166. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2006.09.002. Jacobs, S. E., & Gross, J. J. (2014). Emotion regulation in education. International handbook of emotions in education, 183-217. Kashdan, T. B., & Rottenberg, J. (2010). Psychological flexibility as a fundamental aspect of health. Clinical psychology review, 30(7), 865-878. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2010.03.001. Kopelman-Rubin, D., Siegel, A., Weiss, N., & Kats-Gold, I. (2021). The Relationship between Emotion Regulation, School Belonging, and Psychosocial Difficulties among Adolescents with Specific Learning Disorder. Children & Schools, 42(4), 216-224. https://doi.org/ 10.1093/cs/cdaa022. Lingiardi, V., & McWilliams, N. (Eds.). (2017). Psychodynamic diagnostic manual: PDM-2. Guilford Publications. Liverant, G. I., Brown, T. A., Barlow, D. H., & Roemer, L. (2008). Emotion regulation in unipolar depression: The effects of acceptance and suppression of subjective emotional experience on the intensity and duration of sadness and negative affect. Behaviour Research and Therapy, 46(11), 1201–1209. https://doi.org/10.1016/j.brat.2008.08.001. Loevaas, M. E. S., Sund, A. M., Lydersen, S., Neumer, S. P., Martinsen, K., Holen, S., ... & Reinfjell, T. (2019). Does the transdiagnostic EMOTION intervention improve emotion regulation skills in children?. Journal of Child and Family Studies, 28, 805-813. https://doi.org/10.1007/s10826-018-01324-1. Maag, J. W. & Reid, R. (2006). Depression among students with learning disabilities: Assessing the risk. Journal of Learning Disabilities, 39(1), 3-10 https://doi.org/10.1177/00222194060390010201. Mafra, H. (2015). Development of Learning and Social Skills in Children with Learning Disabilities: An Educational Intervention Program. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 209, 221–228. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.220. Mahmoudi, M., Borjali, A., Alizadeh, H., Ghobari-Bonab, B., Ekhtiari, H., & Akbari-Zardkhaneh, S. (1970). Emotion Regulation in Children with Learning Disorders and Normal Children. Research in School and Virtual Learning, 4(13), 69-84. [Persian] https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2999.html?lang=en Mammarella, I. C., Ghisi, M., Bomba, M., Bottesi, G., Caviola, S., Broggi, F., & Nacinovich, R. (2016). Anxiety and depression in children with nonverbal learning disabilities, reading disabilities, or typical development. Journal of learning disabilities, 49(2), 130-139. https://doi.org/10.1177/0022219414529336. McSweeney, L., B Zanarini, M. C., Frankenburg, F. R., Reich, D. B., Silk, K. R., Hudson, J. I. (2009). The subsyndromal phenomenology of borderline personality disorder. American Journal of Psychiatry, 164(6), 929-935. https://doi.org/10.1176/appi.ajp.2015.15081045. Metsala, J. L., Galway, T. M., Ishaik, G., & Barton, V. E. (2017). Emotion knowledge, emotion regulation, and psychosocial adjustment in children with nonverbal learning disabilities. Child neuropsychology, 23(5), 609-629. https://doi.org/10.1080/09297049.2016.1205012. Olivares, J., Sánchez-García, R., López-Pina. J. A. (2009). The Liebowitz Social Anxiety Scale for Children and Adolescents. Psicothema.21(3), 486-91. PMID: 19622334. Rezaei S, Sefidkar S, Qorbanpoor Lafmejani A. (2020). The Comparison of Emotional-Behavioral Problems and Aggression in Students with/without Specific Learning Disability. Journal of Child Mental Health, 7 (2) :169-182 [Persian] http://childmentalhealth.ir/article-1-758-fa.html Sadri Damirchi, A., & Esmaili Ghazivaloii, F. (2016). Effectiveness of social- emotional skills training on cognitive emotion regulation and social skills in children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 5(4), 59-86. [Persian] https://jld.uma.ac.ir/article_433.html?lang=en Schmitt, M. (2018). Emotion Regulation Repertoire: Which Strategies Drive Mental Health?. Arizona State University. https://core.ac.uk/download/pdf/158457077.pdf. Thompson, R.A. (1994). Emotion regulation: a theme in search of definition. In N. Fox (Ed.), The development of emotion regulation: biological and behavioral consideration. Monographs of the society for Research in Child Development, 59(2-3)240. PMID: 7984164.. Webb, T. L., Miles, E., & Sheeran, P. (2012). Dealing with feeling: A meta-analysis of the effectiveness of strategies derived from the process model of emotion regulation. Psychological Bulletin, 138(4), 775–808. https://doi.org/10.1037/a0027600. Wentzel, K. R., & Miele, D. B. (Eds.). (2009). Handbook of motivation at school. Routledge. Willcutt, E. G., Pennington, B. F. (2000). Psychiatric comorbidity in children and adolescents with reading disability. Journal of Child Psychol Psychiatry. 41(8):1039-48. PMID: 11099120. Zaki, J., & Williams, W. (2013). Interpersonal emotion regulation. Emotion, 13(5), 803–81 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 619 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 519 |