تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,330 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,594 |
نقش میانجی نیازهای اساسی روانشناختی در تاثیرگذاری رهبری تحول گرا بر رفتار کاری نوآورانه ( مورد مطالعه: دانشگاه اصفهان) | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 9، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، دی 1402، صفحه 136-149 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2024.13739.1347 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی فرخی* 1؛ زینب امیری2 | ||
1عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه اردکان | ||
2هیات علمی موسسه غیر دولتی غیر انتفاعی راغب اصفهانی | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: هدف از این مطالعه بررسی نقش میانجی نیازهای اساسی روانشناختی در تاثیرگذاری رهبری تحولگرا بر رفتار کارینوآورانه میباشد. روششناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل کارکنان دانشگاه اصفهان میباشد. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 291 نفر تعیین شد و نمونهگیری با استفاده از روش در دسترس انجام شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای نیازهای اساسی روانشناختی گاردیا، دسی و رایان (2000) با 21 گویه، رهبری تحولگرا باس و آلیو (1997) با 20 گویه و رفتار کارینوآورانه دیجانگ و دنهارتوگ (2010) با 10 گویه استفادهشد. برای تجزیهوتحلیل دادهها و بهکارگیری تحلیلهای آماری نیز از نرمافزارهایSPSS و SMART PLS3 استفاده شد. یافتهها: نتایح مدل معادلات ساختاری نشانداد، رهبری تحولگرا بر نیازهای اساسی روانشناختی تاثیر معنیدار دارد. همچنین رهبری تحولگرا بر رفتارکاری نوآورانه تاثیر معنیدار دارد. نتایج نشانداد که نیازهای اساسی روانشناختی در تاثیرگذاری رهبری تحولگرا بر رفتارکاری نوآورانه نقش میانجی دارد، همچنین تاثیر نیازهای اساسی روانشناختی بر رفتارکاری نوآورانه مورد تایید قرارگرفت. نتیجهگیری: به مدیران دانشگاه پیشنهاد میشود جهت تقویت رفتارهای کارینوآورانه در دانشگاه با استفاده از ظرفیت غنی موجود یعنی اساتید و پژوهشگران خبره با راهاندازی مراکز و سراهای نوآوری برای کارکنان جهت تقویت رفتارهای کارینوآورانه اقدام نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: نیازهای اساسی روانشناختی؛ رهبری تحول گرا؛ رفتار کاری نوآورانه | ||
مراجع | ||
- Al-Husseini, S., Beltagi, I. El., & Moizer, J. (2021). Transformational leadership and innovation: the mediating role of knowledge sharing amongst higher education faculty, InternationalJournalofLeadershipinEducation,24(5),670–693. https://doi.org/10.1080/13603124.2019.1588381. - Arocena, R., & Sutz, J. (2021). Universities and social innovation for global sustainable development as seen from the south, Technological Forecasting & Social Change, 162, 120399- 120420. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120399. - Aydin, E., & Erkilic, E. (2020). Transformational leadership and innovative work behaviour: The mediating role of knowledge sharing, Tourism and Recreation, 2(2), 106-117. - Bayuno, B. B., Chaminade, C., & Göransson, B. (2020). Unpacking the role of universities in the emergence, development and impact of social innovations – A systematic review of the literature, Technological Forecasting and Social Change, 155, 120030. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120030. - Benneworth, P., Cunha, J., & Cinar, R. (2020). Between good intentions and enthusiastic professors: the missing middle of university social innovation structures in the Quadruple Helix. In Farinha, L., Santos, D., - Ferreira, J. J., Ranga, M. (Eds.), Regional Helix Ecosystems and Sustainable Growth. The Interaction of Innovation, Entrepreneurship and Technology Transfer (p. 31–44), Springer - Estherita, A.S., & Vasantha, S. (2023). Innovative Work Behaviour as a Mediator Between Transformational Leadership and Employee Retention, Innovative Work Behaviour as a Mediator, 322–334. 10.2991/978-94-6463-162-3_29 - Febita, R., & Desiana, P.M. (2021). The effect of transformational leadership on innovative work behavior with psychological capital as the mediating variable, In book: Contemporary Research on Business and Management (pp.202-206) - Jancelewicz, J.M. (2022). The Role of Universities in Social Innovation Within Quadruple/Quintuple Helix Model: Practical Implications from Polish Experience, Journal of the Knowledge Economy, 13: 2230–2271. https://doi.org/10.1007/s13132-021-00804-y - Koh, D., Lee, K., & Joshi, K. (2019). Transformational leadership and creativity: A meta-analytic review and identification of an integrated model, Journal of Organizational Behavior, 40(6), 625–650. https://doi.org/10.1002/job.2355 - Mercader, C., and Gairín, J. (2020). University teachers’ perception of barriers to the use of digital technologies: the importance of the academic discipline, International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17: 4-20. https://doi.org/10.1186/s41239-020-0182-x - Messmann, G., Evers, A. T., & Kreijns, K. (2022). The role of basic psychological needs satisfaction in the relationship between transformational leadership and innovative work behavior, Human resource development quarterly, 33(1), 29-45. https://doi.org/10.1002/hrdq.21451 - Mihci, H. (2019). Is measuring social innovation a mission impossible? Innovation, The European Journal of Social Science Research, 33(3): 18-36. https://doi.org/10.1080/13511610.2019.1705149 - Miller, L., & Miller, A.F. (2020). Innovative work behavior through high-quality leadership. International Journal Innovtion. Science, 12(2): 18-42. https://doi.org/10.1108/IJIS-04-2019-0042 - Olafsen, AH., Halvari, H., and Frølund, CW. (2021). The Basic Psychological Need Satisfaction and Need Frustration at Work Scale: A Validation Study, journal Frontiers in Psychology, 12: 697306. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.697306 - Radinger-Peer, V. (2019). What infuences universities’ regional engagement? A multi-stakeholder perspective applying a Q-methodological approach. Regional Studies, Regional Science, 6(1), 170–185. https://doi.org/10.1080/21681376.2019.1578258 - Rafique, M., Hou, Y., Chudhery, M., Waheed, M., Zia, T., &Chan, F. (2022). Investigating the impact of pandemic job stress and transformational leadership on innovative work behavior: The mediating and moderating role of knowledge sharing, Journal of Innovation & Knowledge,7, (3): 1-10. https://doi.org/10.1016/j.jik.2022.100214 - Rigby, C. S., & Ryan, R. M. (2018). Self-determination theory in human resource development: New directions and practical considerations, Advances in Developing Human Resources, 20(2):133–147. - Scull, J., Michael, Ph., Umesh, Sh., & Kathryn, G. (2020). Innovations in teacher education at the time of COVID19: an Australian perspective, Journal of Education for Teaching, Journal of Education for Teaching, 8, 2-10. https://doi.org/10.1080/02607476.2020.1802701 - Srirahayu, D. P., Ekowati, D., & Sridadi, A. R. (2023). Innovative work behavior in public organizations: A systematic literature review, Heliyon, 9(2): 13557- 13580. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e13557 - Udin., I & Shaikh, M. (2022). Transformational Leadership and Innovative Work Behavior: Testing the Mediation Role of Knowledge Sharing and Work Passion, Journal Dinamika Manajemen, 13(1), 146-160. - Vansteenkiste, M., Ryan, R. M., & Soenens, B. (2020). Basic psychological need theory: Advancements, critical themes, and future directions, Motivation and Emotion, 44(1), 1–31. https://doi.org/10.1007/s11031-019-09818-1 - Yang, J., Ai, J., and Fan, L. (2022). A study on sustainable entrepreneurial behavior in china from multiple perspectives, Sustainability, 14:6952. https://doi.org/10.3390/su14126952 - Yuan, X., Kaewsaeng-on, R., Jin, S., Anuar, MM., Shaikh, JM., and Mehmood, S. (2022). Time lagged investigation of entrepreneurship school innovation climate and students motivational outcomes: Moderating role of students’ attitude toward technology, journal Frontiers in Psychology,13,1-14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.979562 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 268 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 464 |