تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,750 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,664 |
اثربخشی بسته افزایش مهارتپیشان بر ارتقایسازگاریاجتماعی در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم | ||
پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 4، آذر 1402، صفحه 40-31 اصل مقاله (936.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2023.14060.1033 | ||
نویسندگان | ||
سروش رنجبر1؛ سجاد ابوئی مهریزی* 2؛ مریم قاسمی3 | ||
1دانشجوی دکتری ، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، پردیس کیش، ایران | ||
3کارشناسی ارشد، روانشاسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، علوم تحقیقات، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: اختلال طیف اتیسم به عنوان یکی از اختلالات عصبی رشدی زمینهساز بروز پیامدهای منفی، مشکلات و چالشهای متعددی در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی میشود لذا هدف از پژوهش حاضر اثربخشی بسته افزایش مهارت پیشان بر ارتقای سازگاری اجتماعی در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم بود. روشها: پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه کودکان 16-11 سال دارای اختلال طیف اتیسم شهر تهران در سال 1402 که از میان آنها نمونهای به حجم ۲۰ نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(۱۰) و کنترل(۱۰) تقسیم شدند.گروه آزمایش تحت آموزش بسته پیشان قرار گرفتند و گروه کنترل برنامهای را دریافت نکرد. در پژوهش حاضر از مقیاس رفتار سازشی واینلند(1980) به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. ملاکهای ورود شامل رضایت آگاهانه، عدم گذراندن آموزش مشابه، تشخیص اختلال طیف اتیسم و ملاکهای خروج شامل داشتن غیبت بیش از دو جلسه، عدم تمایل به ادامه همکاری، وجود سوابق اختلالات روانپزشکی بود. تجزیه وتحلیل داده ها از طریق نرمافزار SPSS نسخه 26 در دو بخش توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(تحلیل کوواریانس) انجام پذیرفت. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بسته افزایش مهارت پیشان بر سازگاری اجتماعی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم اثر بخش بود(05/0p<). نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده میتوان نتیجه گرفت که بسته افزایش مهارت پیشان بر ارتقای سازگاری اجتماعی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم اثر بخش بوده لذا استفاده و به کارگیری بسته افزایش مهارت پیشان در فرایند درمان و آموزش پیشنهاد میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال طیف اتیسم؛ سازگاری اجتماعی؛ بسته افزایش مهارت پیشان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 499 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 326 |