تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 362 |
تعداد مقالات | 3,207 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,707,015 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,215,434 |
اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی بر کیفیت رابطه والد-کودک در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص با اسپسیفایر ریاضی | ||
پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 4، آذر 1402، صفحه 64-52 اصل مقاله (846.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2023.14072.1034 | ||
نویسنده | ||
مینو سادات حسینی سهی* | ||
کارشناس ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی بر کیفیت رابطه والد-کودک در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص با اسپسیفایر ریاضی بود . روشها: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل همراه با مرحله پیگیری 2 ماهه بود. در این پژوهش جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر 9 تا 11 ساله مبتلا به اختلال یادگیری خاص شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. در مرحله اول با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب و سپس به شیوه تصادفی ساده در 1 گروه آزمایش(15 نفر) و 1 گروه کنترل(15 نفر) جایگزین شدند. سپس مادران این کودکان در گروه آزمایش تحت فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد و در لیست انتظار باقی ماند. از آزمون هوش ریون کودکان، پرسشنامه اختلالات یادگیری خاص کلورادو، آزمون کیمت و مقیاس تعامل والد- کودک به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدستآمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS نسخه 24 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بنفرونی) انجام پذیرفت. یافتهها: نتایج نشان داد فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی مذکور در مرحله پسآزمون و پیگیری نسبت به گروه کنترل اثربخشی معناداری بر افزایش کیفیت رابطه والد-کودک داشته است(05/0>P). نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت که فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی میتواند به عنوان یک مکمل برای توانبخشی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص با اسپسیفایر ریاضی در مراکز مشاوره و توانبخشی اختلالات یادگیری به کار برده شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی؛ کیفیت رابطه والد-فرزندی؛ اختلال یادگیری خاص؛ اسپسیفایر ریاضی | ||
مراجع | ||
ارجمندنیا، علیاکبر؛ قاسمزاده، سوگند؛ اسماعیلی، فاطمه؛ و شفیعی، الهام. (1399). بررسی تأثیر مداخله حافظه فعال دیداری-فضایی بر عملکرد حافظه فعال هیجانی دانشآموزان با مشکلات ریاضی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 7(5)، 155-145. [Doi:10.52547/shenakht.7.5.145] ارشم، سعید؛ قدیری، فرهاد؛ و بابک، مهدی. (1396). مقایسه کارایی دو روش مداخله تمرینی نوروفیدبک و حرکتی بر عملکرد دست نوشته کودکان ۹ تا ۱۱ ساله دارای اختلال نوشتن. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک، 20(9)، 11-1. http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4933-1&slc_lang=fa&sid=1 بهمنی، مهسا؛ و جهان بخشی، زهرا. (1399). اثر بخشی برنامه مداخلهای بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک بربهبود کیفیت تعامل والد-کودک و کاهش پرخاشگری کودکان پیش دبستانی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 11(44)، 156-131. [Doi:10.22054/qccpc.2020.51244.2358] پورحیدری، سپیده؛ بساک نژاد، سودابه؛ داودی، ایران؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (1396). اثربخشی فرزندپروری مثبت و ذهنآگاهی بر رابطه مادر-فرزند سالم و رابطه همشیران در خانوادههای دارای کودک دچار کاستی توجه/فزونکنشی. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 11(41)، 26-7. https://apsy.sbu.ac.ir/article_96837.html توسلی زاده، راحیل، حسینی، سعیده السادات؛ امیری، حسن؛ و عارفی، مختار. (1401). ارائه مدل اختلالات یادگیری بر اساس ارتباط با والدین و کمالگرایی. نشریه خانواده درمانی کاربردی، 3(1)، 72-56. [Doi:10.22034/aftj.2022.289386.1103] حاجلو، نادر؛ و رضایی شریف، علی. (1392). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو. مجله اختلالهای یادگیری، 1(1)، 43-24. https://jld.uma.ac.ir/article_88.html خسروتاش، پریسا؛ ابوالمعالی الحسینی، خدیجه؛ و هاشمیان، کیانوش. (1396). مقایسه اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی و آموزش اجتماعی- هیجانی بر بهبود عملکرد توجه مداوم در دانشآموزان با اختلال ریاضی. نشریه روانشناسی افراد استثنایی، 7(27)، 113-79. [Doi:10.22054/jpe.2018.21729.1557] عابدی شاپورآبادی، ثریا؛ پورمحمدرضای تجریشی، معصومه؛ محمدخانی، پروانه؛ و فرضی، مرجان. (1391). اثربخشی برنامه گروهی والدگری بر رابطه مادر-کودک در کودکان با اختلال بیش فعالی-نارسایی توجه. مجله روانشناسی بالینی، 4(3)، 73-63. [Doi:10.22075/jcp.2017.2098] غلامی، سمیه؛ و بازیاری زاده، بدریه. (1400). مقایسه میزان کودک آزاری و کیفیت رابطه مادر با فرزند مبتلا به اختلال یادگیری و فرزند غیر مبتلای خود. نشریه ناتوانیهای یادگیری، 11(2)، 117-104. [Doi:10.22098/jld.2022.7134.1761] فضلی، نرجس؛ و سجادیان، ایلناز. (1395). اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر مشکلات رفتاری کودک و استرس والدگری مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی. فصلنامه علمی و پژوهشی دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 17(3)، 35-26. https://jsr-p.isfahan.iau.ir/article_534023.html متین، حسین؛ یوسفی، ناصر؛ سلگی، محیا؛ و حیاتی، مژگان. (1399). اثربخشی آموزش فرزندپروری هشیار مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی بر تعامل والد-کودک مادران فرزند مبتلابه ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 10(2)، 95-78. https://jld.uma.ac.ir/article_1089.html محمد اسماعیل، الهه؛ و هومن، حیدرعلی. (1381). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایران کیمت. فصلنامه کودکان استثنایی، 2(4)، 332-323. https://joec.ir/article-1-477-fa.html Abedi-Shapourabadi, S., Pourmohamadreza-Tajrishi, M., Mohamadkhani, P., & Farzi, M. (2012). Effectiveness of Group Training Positive Parenting Program (Triple-P) on Parent-Child Relationship in Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorders. Journal of Clinical Psychology, 4(3), 63-73. (Persian) https://jcp.semnan.ac.ir/article_2098.html?lang=en American Psychiatric Association, & American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. Arlington, VA. https://www.psychiatry.org/psychiatrists/practice/dsm Arjmandnia, A.A., Ghasemzadeh, S., Esmaili, F., & Shafiee, E. (2020). Effectiveness of visual-spatial working memory intervention on the performance of emotional working memory of student with mathematics disorders. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 7 (5), 145-155. (Persian) [Doi:10.52547/shenakht.7.5.145] Arsham, S., Ghadiri, F., Babak, M. (2017). Comparison of the Effectiveness of Two Intervention Methods of Neurofeedback Training (NFT) and the Movement Program on the Handwriting Performance of 9-11 Years Old Children with Dysgraphia. J Arak Uni Med Sci, 20 (9), 1-11. (Persian) http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-5075-fa.html Bahmani, M., & Jahanbakhshi, Z. (2020). The effectiveness of the play therapy intervention program based on the parent-child relationship on improving the quality of parent-child interaction and reducing the aggression of preschool children. Counseling Culture and Psycotherapy, 11(44), 131-156. [Doi:10.22054/qccpc.2020.51244.2358] Barnes, S., Brown, K. W., Krusemark, E., Campbell, W. K., & Rogge, R. D. (2007). The role of mindfulness in romantic relationship satisfaction and responses to relationship stress. Journal of marital and family therapy, 33(4), 482-500. [Doi:10.1111/j.1752-0606.2007.00033.x] Bögels, S. M., Hellemans, J., van Deursen, S., Römer, M., & van der Meulen, R. (2014). Mindful parenting in mental health care: effects on parental and child psychopathology, parental stress, parenting, coparenting, and marital functioning. Mindfulness, 5(5), 536-551. [Doi:10.1007/s12671-010-0014-5] Bögels, S. M., Lehtonen, A., & Restifo, K. (2010). Mindful parenting in mental health care. Mindfulness, 1(2), 107-120. [Doi:10.1007%2Fs12671-010-0014-5] Bögels, S., & Restifo, K. (2013). Mindful parenting: A guide for mental health practitioners. Springer Science & Business Media. [Doi:10.1007/s12671-013-0256-0] Colvin, M. K., Reesman, J., & Glen, T. (2022). Reforming learning disorder diagnosis following COVID-19 educational disruption. Nature Reviews Psychology, 1(5), 251-252. [Doi:10.1038/s44159-022-00052-0] Duncan, L. G., Coatsworth, J. D., & Greenberg, M. T. (2009). A model of mindful parenting: Implications for parent–child relationships and prevention research. Clinical child and family psychology review, 12(3), 255-270. [Doi:10.1007%2Fs10567-009-0046-3] Elgendy, R., Malky, M., & Ebrahem, S. (2021). Effect of Mindful Parenting Training for Parents with Children Having Attention Deficit Hyperactivity Disorder on Parenting Stress. Egyptian Journal of Health Care, 12(1), 16-29. [Doi:10.21608/ejhc.2021.135119] Emerson, L. M., Biesters, J., de Bruin, E., & Bögels, S. (2021). The Distinguishing Characteristics of Parents Seeking a Mindful Parenting Intervention in Child Mental Health Care. Journal of Child and Family Studies, 1(1), 1-13.[Doi:10.1007/s10826-020-01890-3] Fazli, N., & Sajjadian, I. (2017). The Effectiveness of Mindful Parenting Education on Child Behaviorâs Problems and Parenting Stress among Mothers with Attention-deficit Hyperactivity Disorder. Knowledge & Research in Applied Psychology, 17(3), 26-35. (Persian) https://jsr-p.isfahan.iau.ir/article_534023.html?lang=en Gholami, S., & Baziyarizadeh, B. (2022). Comparison of child abuse rate and the quality of the mother's relationship of mothers with children those have learning disabilities and with children those haven't learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 11(2), 104-117. (Persian) https://jld.uma.ac.ir/article_1447.html Hajloo, N., & Rezaie Sharif, A. (2011). Psychometric properties of Colorado Learning Difficulties Questionnaire (CLDQ). Journal of Learning Disabilities, 1(1), 24-43. (Persian) https://jld.uma.ac.ir/article_88.html Jeon, S., Choi, J. Y., Horm, D. M., & Castle, S. (2018). Early Head Start dosage: The role of parent-caregiver relationships and family involvement. Children and Youth Services Review, 93(1), 291-300. https://psycnet.apa.org/record/2018-46040-037 Khosrotash, P., Abolmaali Alhosseini, K., & Hashemian, K. (2017). The comparison of the effect of executive function training and social emotional training on the performance of continuous attention in in students with mathematical learning disability in elementary schools. Psychology of Exceptional Individuals, 7(27), 79-113. (Persian)[Doi:10.22054/jpe.2018.21729.1557] Langener, A. M., Kramer, A. W., van den Bos, W., & Huizenga, H. M. (2022). A shortened version of Raven’s standard progressive matrices for children and adolescents. British Journal of Developmental Psychology, 40(1), 35-45. [Doi:10.1111/bjdp.12381] Lomibao, L. S., & Tabor, H. R. (2023). Orton-Gillingham Approach as an Online Intervention for Learners Diagnosed with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)-Specific Learning Disorder (SLD) in Mathematics: A Descriptive Case Study. Canadian Journal of Family and Youth/Le Journal Canadien de Famille et de la Jeunesse, 15(1), 141-151. [Doi:10.1111/bjdp.12381] Margolis, A. E., & Milham, M. P. (2023). Integrating Psychology, Psychiatry, and Neuroscience into Clinical Assessment of Specific Learning Disorder. In Learning Disorders Across the Lifespan: A Mental Health Framework (pp. 271-277). Cham: Springer International Publishing. [Doi:10.1007/978-3-031-21772-2_16] Mark, K. M., Pike, A., Latham, R. M., & Oliver, B. R. (2017). The Maternal Emotional Climate Predicts Twin Sibling Relationship Quality. Twin Research and Human Genetics, 20(2), 150-160. [Doi:10.1017/thg.2017.8] Matin, H., Yoosefi, N., Solgi, M., & Hayati, M. (2021). Effectiveness of Conscious Parenting Training Based on Imago Therapy Approach on the Interaction of Mother-child Mothers of Children With Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 10(2), 254-267. (Persian) https://jld.uma.ac.ir/article_1089.html?lang=en Mohammad Ismail E., & Homan H.A. (2002). Adaptation and standardization of Iran KMT mathematics test. Research on Exceptional children's, 2 (4), 323-332. (Persian) http://joec.ir/article-1-477-fa.html Moll, K., Landerl, K., Snowling, M. J., & Schulte‐Körne, G. (2019). Understanding comorbidity of learning disorders: Task‐dependent estimates of prevalence. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 60(3), 286-294. [Doi:10.1111/jcpp.12965] Pianta, R. C. (1992). Child-parent relationship scale. Unpublished measure, University of Virginia, 427. https://www.bristol.ac.uk/media-library/sites/sps/documents/c-change/cprs.pdf Pourhaydari, S., Bassaknejad, S., Davoodi, I., & Mehrabizade Honarmand, M. (2017). Comparing effectiveness of positive parenting and mindfulness on healthy mother-child and sibling relationship in families with an ADHD child. Quarterly of Applide Psychology, 11(2), 7-26. (Persian) https://apsy.sbu.ac.ir/article_96837.html?lang=en Raven, J. (2003). Raven progressive matrices. In Handbook of nonverbal assessment (pp. 223-237). Springer, Boston, MA. [Doi:10.1007/978-1-4615-0153-4_11] Savell, S. M., Womack, S. R., Wilson, M. N., Shaw, D. S., & Dishion, T. J. (2019). Considering the role of early discrimination experiences and the parent–child relationship in the development of disruptive behaviors in adolescence. Infant mental health journal, 40(1), 98-112. [Doi:10.1002/imhj.21752] Tavasoli, R., Hosseini, S., Amiri, H., & Arefi, M. (2022). A Model for Learning Disorders based on the Relationship with Parents and Perfectionism. Journal of Applied Family Therapy, 3(1), 56-72. (Persian) [Doi:10.22034/aftj.2022.289386.1103] The, T. P., Ngoc, T. P., Van, T. H., Nishijo, M., Ngoc, N. T., Thi, H. V., & Nishijo, H. (2020). Effects of perinatal dioxin exposure on learning abilities of 8-year-old children in Vietnam. International journal of hygiene and environmental health, 223(1), 132-141. [Doi:10.1016/j.ijheh.2019.09.010] Willcutt, E. G., Boada, R., Riddle, M. W., Chhabildas, N., DeFries, J. C., & Pennington, B. F. (2011). Colorado Learning Difficulties Questionnaire: validation of a parent-report screening measure. Psychological assessment, 23(3), 778-786. [Doi:10.1037/a0023290] Yektaş, Ç., Eröz, R., Kaplan Karakaya, E. S., & Sarıgedik, E. (2023). Investigation of the forkhead box protein P2 gene by the next-generation sequence analysis method in children diagnosed with specific learning disorder. Psychiatric Genetics, 33(1), 8-19. [Doi:10.1097/ypg.0000000000000326] Zhang, S., Liu, J., Wang, J., Xia, X., Zhang, L., Liu, L., & Jiang, T. (2019). Developing and validating the learning disabilities screening scale in Chinese elementary schools. International Journal of Educational Research, 96(1), 91-99. [Doi:10.1016/j.ijer.2019.06.006] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 580 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 350 |