تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,159 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,808 |
بررسی رابطه بین بیتفاوتی اخلاقی، هویت اخلاقی و صفت صداقت-تواضع با بیصداقتی تحصیلی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
دوره 12، شماره 1، 1402، صفحه 125-139 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.7112.4193 | ||
نویسندگان | ||
مهدی شیرزاده1؛ فرزانه میکائیلی منیع* 2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی تربیتی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده هدف: هدف این تحقیق مطالعه رابطه بین بیتفاوتی اخلاقی، هویت اخلاقی و صفت صداقت-تواضع با بیصداقتی تحصیلی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه بود روش ها: روش اجرای این تحقیق توصیفی و طرح تحقیق، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر ارومیه در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ تشکیل دادند که تعداد ۳۸۸ نفر (۲۰۳ پسر و ۱۸۵ دختر) با روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها، از پرسشنامه های بیتفاوتی اخلاقی، هویت اخلاقی، هگزاکو و بیصداقتی تحصیلی استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام انجام شد. یافته ها: یافتهها نشان داد بین بیتفاوتی اخلاقی و سازوکارهای آن (به غیر از تقسیم مسئولیت و نسبت دادن سرزنش) با بیصداقتی تحصیلی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. بین هویت اخلاقی و مؤلفه درونی سازی آن با بیصداقتی تحصیلی رابطه منفی معنیداری وجود دارد. همچنین بین صفت صداقت-تواضع و بیصداقتی تحصیلی رابطه منفی معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بیتفاوتی اخلاقی، هویت اخلاقی و صفت صداقت-تواضع قادرند ۳۸ درصد از واریانس بیصداقتی تحصیلی را پیشبینی کنند. نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که بی تفاوتی اخلاقی، هویت اخلاقی و صفت صداقت-تواضع نقش مهمی را در بی صداقتی تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه ایفا می کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
بیتفاوتی اخلاقی؛ هویت اخلاقی؛ صفت صداقت-تواضع؛ بیصداقتی تحصیلی | ||
مراجع | ||
اعتماد، جلیل و جوکار، بهرام (۱۳۹۷). بیصداقتی تحصیلی و باورهای شناختشناسی: وارسی نقش تعدیلگری جنسیت. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، ۱۰(۱)، ۱۱۱-۱۳۰.[https://doi.org/10.22099/jsli.2018.4918]
بارانی، حمید؛ درخشان، معراج؛ انارینژاد، عباس و جوانمرد، علی (۱۳۹۸). جو عاطفی خانواده و بیصداقتی تحصیلی: نقش واسطهای خودپنداشت تحصیلی. فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، ۱۶(۶۱)، ۹۷-۱۰۸.
بشرپور، سجاد و عینی، ساناز. (1401). تدوین مدل علی سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری براساس خودکارآمدی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی: نقش میانجی تابآوری تحصیلی. فصلنامه ناتوانیهای یادگیری، 12(2)، 18-33. 10.22098/JLD.2022.7608.1814
جوکار، بهرام و حقنگهدار، مرجان (۱۳۹۵). رابطهی هویت اخلاقی با بیصداقتی تحصیلی: بررسی نقش تعدیلی جنسیت. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، ۸(2)، ۱۴۳-۱۶۲. [https://doi.org/10.22099/jsli.2017.3978]
رساییکشوک، زهره؛ آهی، قاسم و منصوری، احمد (۱۳۹۷). نقش سهگانههای تاریک شخصیت در ریسکپذیری رفتاری و بیتفاوتی اخلاقی دانشآموزان پسر. دو فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی بالینی و شخصیت، ۱۶(۱)، ۸۳-۹۱. [https://doi.org/10.22034/spr.2022.366117.1785]
سوری، حسین؛ کدیور، پروین؛ کرامتی، هادی و حسنآبادی، حمیدرضا (۱۳۹۸). بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی نسخه فارسی مقیاس عدم درگیری اخلاقی. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، ۷(۱۲)، ۱۷-۳۲. [https://doi.org/10.22084/j.psychogy.2019.17865.1859]
محمودنژاد، خاتون و شیخالاسلامی، راضیه (۱۳۹۸). نقش واسطهای عدم درگیری اخلاقی در رابطة بین هویت اخلاقی و رفتار غیرمولد تحصیلی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، ۱۱(۱)، ۲۶-۴۴. [https://doi.org/10.22099/jsli.2019.5335]
Ampuni, S., Kautsari, N., Maharani, M., Kuswardani, S., & Buwono, S. B. S. (2019). Academic Dishonesty in Indonesian College Students: an Investigation from a Moral Psychology Perspective. Journal of Academic Ethics, 1-23. ]https://doi.org/10.1007/s10805-019-09352-2 [ Aquino, K., & Reed, A. II. (2002). The self-importance of moral identity. Journal of personality and social psychology, 83(6), 1423-1440. ]https://doi.org/10.1037/0022-3514.83.6.1423[ Aquino, K., Reed, A. II., Thau, S., & Freeman, D. (2007). A grotesque and dark beauty: How moral identity and mechanisms of moral disengagement influence cognitive and emotional reactions to war. Journal of Experimental Social Psychology, 43(3), 385-392. ]https://doi.org/10.1016/j.jesp.2006.05.013[ Ashton, M. C., & Lee, K. (2019). Religiousness and the hexaco personality factors and facets in a large online sample. Journal of personality, 87(6), 1103-1118. ]https://doi.org/10.1111/jopy.12459[ Ashton, M. C., Lee, K., & De Vries, R. E. (2014). The HEXACO Honesty-Humility, Agreeableness, and Emotionality factors: A review of research and theory. Personality and Social Psychology Review, 18(2), 139-152. ]https://doi.org/10.1177/1088868314523838[ Bandura, A. (1990). Selective activation and disengagement of moral control. Journal of Social Issues, 46(1), 27-46. ]https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1990.tb00270.x[ Bandura, A. (1991). Social cognitive theory of moral thought and action. Handbook of moral behavior and development, 1, 45-103. Bandura, A. (2002). Selective moral disengagement in the exercise of moral agency. Journal of moral education, 31(2), 101-119. ]https://doi.org/10.1080/0305724022014322[ Bandura, A., Barbaranelli, C., Capara, G, V., & Pastorelli, C. (1996). Mechanisms of moral disengagement in the exercise of moral agency. Journal of personality and social psychology, 71 (2), 364-374. ]http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.71.2.364[ Barani, H., Derakhshan, M., Anari Nejad, A., & Javanmard, A. (2019). The family Emotional atmosphere and academic dishonesty: The mediating role of academic self-concept. Journal of Transformational Psychology: Iranian Psychologists, 16(61), 97-108. (Persian) Basharpoor, S., & Eyni, S. (2023). Developing a causal model of academic adjustment of Students with learning disabilities based on academic self-efficacy and academic eagerness: The mediating role of the academic resilience. Journal of Learning Disabilities, 12(2), 18-33. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.7608.1814 Bashiri, H., Barahmand, U., Akabri, Z. S., Ghamari, G. H., & Vusugi, A. (2011). A study of the psychometric properties and the standardization of hexaco personality inventory. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 1173-1176. ]https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.228[ Blasi, A. (1983). Moral cognition and moral action: A theoretical perspective. Developmental review, 3(2), 178-210. ]https://doi.org/10.1016/0273-2297(83)90029-1[ Blasi, A. (1993). The development of identity: Some implications for moral functioning. The moral self, 99-122. Cazan, A. M., & Lacob, C. (2017). Academic dishonesty, personality traits and academic adjustment. Bulletin of the Transilvania University of Brasov. Series VII, Social Sciences and Law., 10(2), 59-66. Chen, H., Chau, P. & Li, W. (2019). The effects of moral disengagement and organizational ethical climate on insiders’ information security policy violation behavior. Information Technology & People, 32(4), 973-992. ]https://doi.org/10.1108/ITP-12-2017-0421[ Detert, J. R., Treviño, L. K., & Sweitzer, V. L. (2008). Moral disengagement in ethical decision making: a study of antecedents and outcomes. Journal of Applied Psychology, 93(2), 374-391. ]https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0021-9010.93.2.374[ Etemad, J., & Jukar, B. (2018). Academic Dishonesty and Cognitive Beliefs: A Review of the Role of Gender Moderation. Journal of Teaching and Learning Studies, 10(1), 111-130. (Persian) ]https://doi.org/10.22099/jsli.2018.4918[ Farnese, M. L., Tramontano, C., Fida, R., & Paciello, M. (2011). Cheating behaviors in academic context: Does academic moral disengagement matter?. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29, 356-365. ]https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.11.250[ Fida, R., Tramontano, C., Paciello, M., Ghezzi, V., & Barbaranelli, C. (2018). Understanding the interplay among regulatory self-efficacy, moral disengagement, and academic cheating behaviour during vocational education: a three-wave study. Journal of Business Ethics, 153(3), 725-740. ]https://doi.org/10.1007/s10551-016-3373-6[ Firdaus, W. M., & Solicha, S. (2018). The Determinants of Academic Dishonesty in College Student. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 139, 305-311. ]https://doi.org/10.2991/uipsur-17.2018.45[ Forsha, S. K. (2017). Virtue and moral development, changing ethics instruction in business school education. College Student Journal, 51(3), 429-443. Gotowiec, S. (2019). When moral identity harms: The impact of perceived differences in core values on helping and hurting. Personality and Individual Differences, 151, 1-9. ]https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.06.032[ Hardy, S. A., & Carlo, G. (2011). Moral identity: What is it, how does it develop, and is it linked to moral action?. Child Development Perspectives, 5(3), 212-218. ]https://doi.org/10.1111/j.1750-8606.2011.00189.x[ Hendy, N. T., & Biderman, M. D. (2019). Using bifactor model of personality to predict academic performance and dishonesty. The International Journal of Management Education, 17(2), 294-303. ]https://doi.org/10.1016/j.ijme.2019.05.003[ Jukar, B., & Hagh Negahdar, M. (2016). The Relationship Moral Identity with Academic Dishonesty: A Study of the Moderating Role of Gender. Journal of Teaching and Learning Studies, 8(2), 143-162. (Persian) ]https://doi.org/10.22099/jsli.2017.3978[ Kajonius, P. J. (2014). Honesty–Humility in Contemporary Students: Manipulations of Self-Image by Inflated IQ Estimations. Psychological reports, 115(1), 311-325. ]https://doi.org/10.2466/17.04.PR0.115c13z8[ Kam, C. C. S., Hue, M. T., & Cheung, H. Y. (2018). Academic dishonesty among Hong Kong secondary school students: application of theory of planned behaviour. Educational Psychology, 38(7), 945-963. ]https://doi.org/10.1080/01443410.2018.1454588[ Kassim, S. A., Nasir, N. F. M., Johari, N. R., & Razali, N. F. Y. (2019). Academic Dishonesty Intentions in the Perspectives of Higher Education in Malaysia. In Proceedings of the Second International Conference on the Future of ASEAN (ICoFA), Springer, Singapore, 1, 199-207. ]http://dx.doi.org/10.1007/978-981-10-8730-1_20[ Kelley, K. B., & Bonner, K. (2005). Digital text, distance education and academic dishonesty: Faculty and administrator perceptions and responses. Journal of Asynchronous Learning Networks, 9(1), 43-52. ]https://doi.org/10.24059/olj.v9i1.1801[ Khan, S., Liang, D., Anjum, M. A., & Shah, S. J. (2019). Linking perceived market competition threat to moral disengagement: The roles of fear of failure and moral relativism. Current Psychology, 1-15. ]https://doi.org/10.1007/s12144-019-00365-z[ Kleinlogel, E. P., Dietz, J., & Antonakis, J. (2018). Lucky, competent, or just a cheat? Interactive effects of honesty-humility and moral cues on cheating behavior. Personality and Social Psychology Bulletin, 44(2), 158-172. ]https://doi.org/10.1177/0146167217733071[ Krou, M. R., Acee, T. W., Pino, N. W., & Hoff, M. A. (2019). Rationalizing the Decision to Cheat: An Empirical Analysis to Determine Whether Social Rational Orientation Can Predict Academic Dishonesty. Journal of College and Character, 20(1), 9-24. ]https://doi.org/10.1080/2194587X.2018.1559196[ Lee, K., & Ashton, M. C. (2004). Psychometric properties of the HEXACO personality inventory. Multivariate behavioral research, 39(2), 329-358. ]https://doi.org/10.1207/s15327906mbr3902_8[ Leone, L., Desimoni, M., & Chirumbolo, A. (2012). Hexaco, social worldviews and socio-political attitudes: A mediation analysis. Personality and individual differences, 53(8), 995-1001. ]https://doi.org/10.1016/j.paid.2012.07.016[ Ljubin-Golub, T., Petričević, E., & Sokić, K. (2019). Predicting Academic Cheating with Triarchic Psychopathy and Cheating Attitudes. Journal of Academic Ethics, 1-17. ]https://link.springer.com/article/10.1007/s10805-019-09338-0[ Mahmoud Nejad, Kh., & Sheikholeslami, R. (2019). The mediating role of moral disengagement involvement in the relationship between moral identity and counterproductive behavior. Journal of Teaching and Learning Studies, 11(1), 26-44. (Persian) ]https://doi.org/10.22099/jsli.2019.5335[ Maloshonok, N., & Shmeleva, E. (2019). Factors influencing academic dishonesty among undergraduate students at Russian universities. Journal of Academic Ethics, 17(3), 313-329. ]https://doi.org/10.1007/s10805-019-9324-y[ Marques, T., Reis, N., & Gomes, J. (2019). A Bibliometric Study on Academic Dishonesty Research. Journal of Academic Ethics, 17(2), 169-191. ]https://doi.org/10.1007/s10805-019-09328-2[ Mc Cabe, D. L., & Trevino, L. D. (1996). What we know about cheating in college: longitudinal trends and resent developments. Change, 28, 29-33. ]https://doi.org/10.1080/00091383.1996.10544253[ Patall, E. A., & Leach, J. K. (2015). The role of choice provision in academic dishonesty. Contemporary Educational Psychology, 42, 97-110. ]https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2015.06.004[ Pavlin-Bernardić, N., Rovan, D., & Pavlović, J. (2017). Academic cheating in mathematics classes: A motivational perspective. Ethics & Behavior, 27(6), 486-501. ]https://doi.org/10.1080/10508422.2016.1265891[ Peled, Y., Eshet, Y., Barczyk, C., & Grinautski, K. (2019). Predictors of Academic Dishonesty among undergraduate students in online and face-to-face courses. Computers & Education, 131, 49-59. ]https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.05.012[ Petitta, L., Probst, T. M., & Barbaranelli, C. (2017). Safety culture, moral disengagement, and accident underreporting. Journal of Business Ethics, 141(3), 489-504. ]https://doi.org/10.1007/s10551-015-2694-1[ Pfattheicher, S., Schindler, S., & Nockur, L. (2019). On the impact of Honesty-Humility and a cue of being watched on cheating behavior. Journal of Economic Psychology, 71, 159-174. ]https://doi.org/10.1016/j.joep.2018.06.004[ Plessen, C. Y., Gyimesi, M. L., Kern, B. M. J., Fritz, T., Lorca, M. V. C., Voracek, M., & Tran, U. (2020). Associations between academic dishonesty and personality: A pre-registered multilevel meta-analysis. 10.31234/osf.io/pav2f. Polat, M. (2017). Why do Students Cheat in Examinations in Turkey? A Meta-Synthesis Study. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(1), 203-222. ]http://dx.doi.org/10.22521/jesr.2017.71.7[ Qudsyi, H., Nurtjahjo, F. E., Afsari, N., Fitriani, H. N., & Sholeh, A. (2018). Spiritual Well-being, Parent Attachment, and Moral Disengagement among College Students. International Journal of Social Science and Humanity, 8(4), 100-104. ]http://dx.doi.org/10.18178/ijssh.2018.V8.943[ Rasayi kshuk, Z., Ahi, Q., & Mansouri, A. (2018). The role of dark triad of personality in behavioral risk taking and moral disengagement of male students. Journal of Clinical and Personality Psychology, 16(1), 83-91. (Persian) ]https://doi.org/10.22034/spr.2022.366117.1785[ Ring, C., & Hurst, P. (2019). The effects of moral disengagement mechanisms on doping likelihood are mediated by guilt and moderated by moral traits. Psychology of Sport and Exercise, 40, 33-41. ]https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2018.09.001[ Rubio-Garay, F., Amor, P. J., & Carrasco, M. A. (2017). Dimensionality and psychometric properties of the Spanish version of the Mechanisms of Moral Disengagement Scale (MMDS-S). Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 22(1), 43-54. ]https://doi.org/10.5944/rppc.vol.22.num.1.2017.16014[ Rusdi, S. D., Hussein, N., Rahman, N. A. A., Noordin, F., & Aziz, Z. Z. A. (2019). Academic Dishonesty among Tertiary Students in Malaysia. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 9(3), 512-520. ]http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v9-i3/5710[ Seriki, O. K., Nath, P., Ingene, C. A., & Evans, K. R. (2020). How complexity impacts salesperson counterproductive behavior: The mediating role of moral disengagement. Journal of Business Research, 107, 324-335. ]https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.10.060[ Souri, H., Kadivar, P., Keramati, H., & Hassan Abadi, H. (2019). Investigating the Factor Structure, Reliability and Validity of the Persian version of the Ethical Discontinuity Scale. Two Quarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 7(12), 17-32. (Persian) ]https://doi.org/10.22084/j.psychogy.2019.17865.1859[ Štambuk, M., Maričić, A., & Hanzec, I. (2015). Cheating is Unacceptable, but... Teachers’ perceptions of and reactions to students’ cheating at schools and universities. Croatian Journal of Education, 17(4), 259-288. ]http://dx.doi.org/10.15516/cje.v17i0.1258[ Thomas, D. (2017). Factors that explain academic dishonesty among university students in Thailand. Ethics & Behavior, 27(2), 140-154. ]https://doi.org/10.1080/10508422.2015.1131160[ Van Rensburg, Y. E. J., de Kock, F. S., & Derous, E. (2018). Narrow facets of honesty-humility predict collegiate cheating. Personality and Individual Differences, 123, 199-204. ]https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.11.006[ Wang, C., Ryoo, J. H., Swearer, S. M., Turner, R., & Goldberg, T. S. (2017). Longitudinal relationships between bullying and moral disengagement among adolescents. Journal of youth and adolescence, 46(6), 1304-1317. ]https://doi.org/10.1007/s10964-016-0577-0[ Wang, X., Yang, L., Yang, J., Wang, P., & Lei, L. (2017). Trait anger and cyberbullying among young adults: A moderated mediation model of moral disengagement and moral identity. Computers in Human Behavior, 73, 519-526. ]https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.03.073[ Wang, Y., Wang, G., Chen, Q., & Li, L. (2017). Depletion, moral identity, and unethical behavior: Why people behave unethically after self-control exertion. Consciousness and cognition, 56, 188-198. ]https://doi.org/10.1016/j.concog.2017.09.007[ Whitley, Jr, B. E., & Keith-Spiegel, P. (2002). Academic dishonesty: An educator's guide. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. Wowra, S. A. (2007). Moral identities, social anxiety, and academic dishonesty among American college students. Ethics & Behavior, 17(3), 303-321. ]https://doi.org/10.1080/10508420701519312[ Yang, S. C., Chiang, F. K., & Huang, C. L. (2017). A comparative study of academic dishonesty among university students in Mainland China and Taiwan. Asia Pacific Education Review, 18(3), 385-399. ]http://dx.doi.org/10.1007/s12564-017-9497-2[ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 951 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 698 |