تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 363 |
تعداد مقالات | 3,209 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,716,076 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,222,300 |
پیشبینی میزان اضطراب کودکان پیش دبستانی براساس ابعاد نابهنجار شخصیت و راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان والدین | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 9، دوره 12، شماره 1، 1402، صفحه 109-124 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.7725.4410 | ||
نویسندگان | ||
مهسا مسلمان1؛ محمد نریمانی* 2 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی میزان اضطراب کودکان پیش دبستانی براساس ابعاد نابهنجار شخصیت و راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان والدین انجام گرفت. مواد و روشها: نوع مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی مادران کودکان پیشدبستانی مدارس دولتی شهر آمل در سال تحصیلی 98-1397 بود که از میان آنها تعداد 165 نفر والد (مادر) به عنوان نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه-برداری تصادفی انتخاب و به مقیاس اضطراب کودکان پیشدبستانی، نسخه کوتاه پرسشنامه شخصیت DSM-5(PID-5) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان پاسخ دادند. یافتهها: نتایج بررسی ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین اضطراب کودکان پیش دبستانی با ابعاد نابهنجار شخصیت رابطه مثبت معنیدار و با راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان رابطه منفی معنیدار وجود داشت. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان حاکی از آن است که متغیرهای ابعاد نابهنجار شخصیت و راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان؛ متغیر ملاک اضطراب کودکان پیشدبستانی را به طور معناداری پیشبینی میکنند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده مشخص میشود که ابعاد نابهنجار شخصیت و راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان والدین تأثیر معناداری بر میزان اضطراب کودکان پیشدبستانی دارند؛ بنابراین ضروری است در فرآیند آموزش و پرورش و سلامت روانی کودکان به ویژگیها و ابعاد نابهنجار شخصیت و مؤلفههای تنظیم شناختی هیجان والدین توجه خاصی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب؛ ابعاد نابهنجار شخصیت؛ تنظیم شناختی هیجان؛ کودکان پیشدبستانی | ||
مراجع | ||
ابراهیمزاده، خوشدوی؛ آگشته، منصور؛ برنجکار، علی؛ بادفر، اکبر. (1396). بررسی اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر کاهش اضطراب کودکان پیشدبستانی و مقایسه آن با دارودرمانی. نشریه پرستاری کودکان، 3(4)، 47-41.
بساکنژاد، سودابه؛ پلویی شاپورآبادی، فهیمه و داودی، ایران (1390). اثربخشی آموزش مدیریت اضطراب به مادران کودکان مضطرب پیشدبستانی. مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، 13-8. https://jsmj.ajums.ac.ir/article_49566.html
پورشریفی، حمید؛ باباپور، جلیل، محمود علیلو، مجید؛ خانجانی، زینت؛ و زینالی، شیرین. (1394). نقش متغیرهای والد و کودک در مدل ساختاری اضطرابی کودکان. فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی، 15(4)، 29-17.
ثریا، شیوا؛ کمالزاده، لیلا؛ نیری، وحیده؛ بیات، عصمت؛ علوی، کاوه و شریعت، وحید (1395). ساختار عاملی پرسشنامه شخصیتی DSM-5(PID-5) در نمونه ایرانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 22(4)، 317-308.
خداپناهی، محمدکریم؛ قنبری، سعید؛ نادعلی، حسین و سید موسوی، پریسا (1391). کیفیت روابط مادر-کودک و نشانگان اضطرابی در کودکان پیشدبستانی. روانشناسی تحولی، 9(33)، 13-5.
ربیعی، مهدی؛ زره پوش، اصغر؛ پالاهنگ، حسن و زارعی محمودآبادی، حسن (1392). رابطه بین مؤلفههای تنظیمشناختی هیجان و اختلالات اضطرابی. تحقیقات علوم رفتاری، 11(5)، 374-363.
روحی، علیرضا (1393). رویکردهای نظری و کاربردی در اختلالهای اضطرابی کودکان. مجله تعلیم و تربیت استثنایی، 3(125)، 58-47.
شمس اسفندآباد، حسن و روحانی، نیرهالسادات (1396). نقش صفات شخصیتی والدین در تحول اجتماعی کودکان پیشدبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک، 4(4)، 103-93.
شهنی، راضیه؛ داودی، ایران؛ مهرابیزاده، مهناز و زرگر، یداله (1396). اثربخشی مداخله والدمحور بر نشانههای اضطراب و مشکلات برونسازی کودکان 6 تا 9 سال. مجله روانشناسی بالینی، 9، 1(33)، 62-51.
عبدی، رضا و چلبیانلو، غلامرضا (1396). انطباق و بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه پرسشنامه شخصیت نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 12(45)، 154-132
عبدی، سلمان؛ باباپور خیرالدین، جلیل و فتحی، حیدر (1389). رابطه سبکهای تنظیم هیجان شناختی و سلامت عمومی دانشجویان. سالنامه پژوهش علوم سلامت و نظامی، 8(4)، 264-258. https://www.magiran.com/paper/showpdf/d1cabaff-9e2c-4dc5-9721-115605eb899e?p=855228&m=4835
عباسی، مسلم. (1394). مقایسه ی بهزیستی اجتماعی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص. مجله ناتوانیهای یادگیری، 5(2)، 74-91.
قنبری، سعید؛ خانمحمدی، مریم؛ خداپناهی، محمدکریم؛ مظاهری، محمدعلی و لواسانی، مسعود (1390). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اضطراب کودکان پیشدبستانی. مجله روانشناسی، 15(3)، 235-222.https://www.magiran.com/paper/showpdf/8600dae9-532e-4d87-96e3-a61d0b579b52?p=975374&m=1383
کریمی، رقیه؛ تقوی لاریجانی، ترانه؛ مهران، عباس و قلجایی، فرشته (1384). بررسی ارتباط اضطراب دانش آموزان دختر با نوع کنترل والدینی. مجله حیات، 11(4-3)، 88-83.
متین، آذر (1388). درمان اختلالات اضطرابی دوران کودکی. مجله تعلیم و تربیت استثنایی، 93، 34-24.
موسوی، رقیه؛ موسوی، سجاد؛ محمودی قرایی، جواد و اکبری زردخانه، سعید (1387). ابزار ارزیابی و تشخیص اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان. مجله دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 6(2)، 154-147.
نجمی، بدرالدین (1389). رابطهی صفات شخصیتی والدین با نوع اختلالات رفتاری کودکان. مجله اصول بهداشت روانی، 12(2)، 533-522. https://doi.org/10.22038/jfmh.2010.1092
یوسفی، فریده (1385). بررسی رابطه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان با افسردگی و اضطراب در دانشآموزان مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 6(4)، 892-871.
http://joec.ir/article-1-393-fa.html
Abbasi, M. (2016). Comparison of social welfare and social anxiety in children with and without specific learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 5(2) 74-91. (Persian) Abdi, R., & Chelbianlu, Gh. (2017). Adaptation and assessment of psychometric characteristics short form personality questionnaire fifth edition diagnostic and statistical manual of mental disorders. Journal of Modern Psychological Research, 12(45), 258-264. (Persian) https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_6557.html Abdi, S., Babapour Khairuddin, J., & Fathi, H. (2010). The relationship between cognitive emotion regulation style and students' general health. Yearbook of Health and Military Science Research, 8(4), 258-264. (Persian) https://www.magiran.com/paper/showpdf/d1cabaff-9e2c-4dc5-9721-115605eb899e?p=855228&m=4835 Achenbach, T.M., & Rescola, L.A. (2001). Manual for the ASEBA school age: form & profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry. Achtergarde, S., Postert, C., Wessing, I., Romer, G., & Müller, J.M. (2015). Parenting and child mental health: influences of parent personality, child temperament, and their interaction. Journal of Family Psychology, 23(2), 167-179.[Doi.org/10.1177/1066480714564316] Amstadter, A. (2008). Emotion regulation and anxiety disorders. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 22, 211-22.[Doi.org/10.1016/j.janxdis.2007.02.004] Basaknejad, S., Ploei Shapurabadi, F., & Davoodi, I. (2011). The effectiveness of anxiety management training for mothers of anxious preschoolers. Zahedan Medical Sciences Research Journal, 8-13. (Persian) https://jsmj.ajums.ac.ir/article_49566.html Beidel, D.C., & Turner, S. M. (1997). At risk for anxiety for anxiety, psychopathology in the offspring of anxious parents. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36, 918-926.[Doi.org/10.1097/00004583-199707000-00013] Besharat, M. AS. (2011). A preliminary study of the psychometric properties of cognitive emotion regulation questionnaire: research report. Tehran University. (Persian) Bolton, D., Eley, T.C., O’Conner, T.G., & et al. (2006). Prevalence and genetic and environmental influences on anxiety disorders in 6 years old twins. Psychological Medicine, 36(3), 335-344.[Doi.org/10.1017/S0033291705006537] Campbell, S.B. (1995). Behavioral problems in preschool children: a review of recent research. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 36(1), 113-150.[Doi.org/10.1111/j.1469-7610.1995.tb01657.x] Campbell-Sills, L., & Barlow DH. (2007). Incorporating emotion regulation into conceptualizations and treatments of anxiety and mood disorders. In: Gross JJ, editor. Handbook of Emotion Regulation. New York: Guilford Press, 542–559. [Doi: 10.4236/jss.2016.42020] Cartwright‐Hatton, S., McNally, D., White, C., & Verduyn, C. (2005). Parenting skills training: an effective intervention for internalizing symptoms in younger children?. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 18(2), 45-52.[Doi.org/10.1111/j.1744-6171.2005.00014.x] Chorpita, B. F., & Barlow, D. H. (1998). The development of anxiety: the role of control in the early environment. Journal of Psychological Bulletin, 124, 3–21.https://psycnet.apa.org/buy/1998-04232-001 Cicchetti, D., Ackerman, B. P., & Izard, C. E. (1995). Emotions and emotion regulation in developmental psychopathology. Journal of Development and Psychopathology, 7, 1–10.[Doi.org/10.1017/S0954579400006301] Conners, C. K. (1999). Clinical use of rating scales in diagnosis and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder. Pediatric Clinics of North America, 46(5), 857-870.[Doi.org/10.1016/S0031-3955(05)70159-0] Connolly S.D., and Bernstein,G.A. (2007). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with anxiety disorders. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 46(2), 267-283.[Doi.org/10.1097/01.chi.0000246070.23695.06] Creswell, C., & Cartwright-Hatton, S. (2007). Family treatment of child anxiety: outcomes, limitations and future directions. Clinical Child and Family Psychology Review, 10(3), 232-52. [DoiI: 10.1007/s10567-007-0019-3 PMID: 17476594] Ebrahimzadeh, Kh., Agashteh, M., Barenjkar, A., & Badfar, A. (2017). Evaluating the effectiveness of parental management training on reducing anxiety in preschool children and comparing it with medication. Journal of Children's Nursing, 3(4), 41-47.http://jpen.ir/article-1-214-fa.html Egger, H.L., & Angold, A. (2006). Common emotional and behavioral disorders in preschool children: presentation, nosology, and epidemiology. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47(3-4), 313-37. [Doi: 10.1111/j.1469-7610.2006.01618.x PMID: 16492262] Egger, H.L., Erkanli, A., Keeler, G., Potts, E., Walter, B.K., & Angold A. (2006). Test-retest reliability of the preschool age psychiatric assessment (PAPA). Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 45(5), 538-49. [Doi.org/10.1097/01.chi.0000205705.71194.b8] Frick, P. J., Silverthorn, P., & Evans, C. (1994). Assessment of childhood anxiety using structured interviews: patterns of agreement among informants and association with maternal anxiety. Psychological Assessment, 6, 372–379.https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/1040-3590.6.4.372 Gallagher, B., & Cartwright-Hatton, S. (2008). The relationship between parenting factors and trait anxiety: mediating role of cognitive errors and metacognition. Journal of Anxiety Disorders, 22(4), 722-733.[Doi.org/10.1016/j.janxdis.2007.07.006] Garnefske, N., & Kraaij, V. (2009). Cognitive emotion regulation questionnaire – dewelopment of a short itim wersion (CERQ-short). Journal of Personality and Individual Differences, 41, 1045-1053.[Doi.org/10.1016/j.paid.2006.04.010] Ghanbari, S., Khan Mohammadi, M., Khodapanahi, M.K., Mazaheri, M.A., & Lavasani, M. (2011). Investigating the psychometric features of preschool children's anxiety scale. Journal of Psychology, 15(3), 222-235. (Persian)https://www.magiran.com/paper/showpdf/8600dae9-532e-4d87-96e3-a61d0b579b52?p=975374&m=1383 Gottman, J. M., Katz, L. F., & Hooven, C. (1996). Parental meta-emotion philosophy and the emotional life of families: theoreticalmodels and preliminary data. Journal of Family Psychology, 10, 243–268.https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0893-3200.10.3.243 Gross, J. J., & Muñoz, R. F. (1995). Emotion regulation and mental health. Clinical Psychology: Science and Practice, 2, 151–164.https://psycnet.apa.org/doi/10.1111/j.1468-2850.1995.tb00036.x Gross, J.J. (2001). Emotion regulation in adulthood: timing is everything. Current Directions in Psychological Science, 10(6), 214-219. [Doi.org/10.1111/1467-8721.00152] Heshmati Nabavi, F., Shoja, M., Ramezani, M., Saki, A., & Joodi, M. (2017). Investigating the relationship between anxiety of school-age children undergoing surgery and parental state-trait anxiety. Evidence Based Care Journal, 7(1), 72-78.[Doi.org/10.22038/ebcj.2017.20999.1481] Hofmann, S.G., Sawyer, A.T., Fang, A., & Asnaani, A. (2012). Emotion dysregulation model of mood and anxiety disorders. Depression and anxiety, 29(5), 409-16. [Doi: 10.1002/ da.21888] Hudson, J.L., & Rapee, R.M. (2001). Parent-child interaction and anxiety disorders: an observational study. Behavioural Research Therapy. 39(1), 1411-1427.[Doi.org/10.1016/S0005-7967(00)00107-8] Hurrell, K., Hudson, J., & Schniering, C. (2015). Parent reactions to children’s negative emotions: relationships with emotion regulation in children with an anxiety disorder. Journal of Anxiety Disorders, 29, 72–82.[Doi.org/10.1016/j.janxdis.2014.10.008] Hurrell, K.F., Houwing, F.L., & Hudson, J.L. (2016). Parental meta-emotion philosophy and emotion coaching in families of children and adolescents with an anxiety disorder. Journal of Abnormal Child Psychology, 1-14. [Doi: 10.1007/s10802-016-0180-6] Karimi, R., Taghavi Larijani, T., Mehran, A., & Qalajaei, F. (2005). Investigating the relationship between female students' anxiety and parental control. Journal of Hayat, 11(3-4), 83-88. (Persian) https://hayat.tums.ac.ir/article-1-226-fa.pdf Keeton, CP., Teetsel, R.N., Dull, N.M., & Ginsburg, G.S. (2015). Parent psychopathology and children’s psychological health: moderation by sibling relationship dimensions. Journal of Abnormal Child Psychology, 43 (7), 1333-1342.https://link.springer.com/article/10.1007/s10802-015-0013-z Kessler, RC., Coccaro, E.F., Fava, M, et al. (2006). The prevalence and correlates of DSM-IV intermittent explosive disorder in the national comorbidity survey replication. Archives Of General Psychiatry, 63(6), 669-78.[Doi:10.1001/archpsyc.63.6.669] Khodapanahi, M.K., Ghanbari, S., Nadali, H., & Mousavi, P. (2012). The quality of mother-child relationships and anxiety symptoms in preschool children. Developmental Psychology, 9(33), 5-13. (Persian) https://jip.stb.iau.ir/article_512235.html Kring, A.M.,& Bachorowski, J. (1999). Emotions and psychopathology. Cognition and Emotion, 13, 575–599.[Doi.org/10.1080/026999399379195] Krueger, R.F., Eaton, N.R., Clark, L.A., Watson, D., Markon, K.E., Derringer, J., Skodol, A., & Livesley, W.J. (2011). Deriving an empirical structure of personality pathology for DSM-5. Journal of Personality Disorders, 25, 170-191. [Doi.org/10.1521/pedi.2011.25.2.170] Lamé, I.E., Peters, M.L., Vlaeyen, J.W.S., & Patijn, J. (2005). Quality of life in chronic pain is more associated with beliefs about pain, than with pain intensity. Journal of European Pain. 9:15–24.[Doi.org/10.1016/j.ejpain.2004.02.006] Legerstee, J.S., Garnefski, N., Jellesma, F.C., Verhulst, F.C., & Utens, E M. (2010). Cognitive coping and childhood anxiety disorders. European Child & Adolescent Psychiatry, 19, 143–150.https://link.springer.com/article/10.1007/s00787-009-0051-6 Matin, A. (2009). Treatment of childhood anxiety disorders. Journal Exceptional Education, 93, 24-34. (Persian) http://exceptionaleducation.ir/article-1-1593-fa.html McCrae, R.R., & Costa, PT. (1997). Personality trait structure as a human universal. American Psychologist, 52(5), 509-516. McLeod, B., Wood, J., & Weisz, J. (2007). Examining the association between parenting and childhood anxiety: a meta-analysis. Clinical Psychology Review, 27, 155–172.[Doi.org/10.1016/j.cpr.2006.09.002] Mennin, D. S., Heimberg, R. G., Turk, C. L., & Fresco, D. M. (2002). Applying an emotion regulation framework to integrative approaches to generalized anxiety disorder. Clinical Psychology: Science and Practice, 9, 85–90.https://psycnet.apa.org/doi/10.1093/clipsy.9.1.85 Merikangas, K.R., Dierker, L.C., & Szatmari, P. (1998). Psychopathology among offspring of parents with substance abuse and/or anxiety disorders: a high risk study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 37, 711-720.[Doi.org/10.1017/S0021963098002522] Merikangas, K.R., He, J.P., Burstein, M., Swanson, S.A., Avenevoli, S., Cui, L., & et al. (2010). Lifetime prevalence of mental disorders in U.S. adolescents: results from the national comorbidity survey replication--adolescent supplement (NCS-A). Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 49(10), 980-9. [Doi: 10.1016/j.jaac.2010.05.017 PMID: 20855043.] Mousavi, R., Mousavi, S., Mahmoudi Gharayi, J., and Akbari Zardkhaneh, S. (2008). Tools for assessing and diagnosing anxiety disorders in children and adolescents. Annals of Military and Health Sciences Research, 6(2), 147-154. (Persian) https://sid.ir/paper/96610/fa Najmi, B. (2010). Relationship between parental personality traits and children's behavioral disorders. Journal of Principles of Mental Health, 12(2), 522-533. (Persian) [Doi.org/10.22038/jfmh.2010.1092] Newman, M.G. (2000). Recommendations for a cost-offset model of psychotherapy allocation using generalized anxiety disorder as an example. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 68(4), 549-55. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-006X.68.4.549 Nigg, JT.(1996). Parent personality traits and psychopathology. associated with childhood attention deficit hyperactivity disorder. Ph.D. Dissertation. California: University of California at Berkeley, College of psychology, 58-72.https://www.proquest.com/openview/f68e66d3c0a3e858bb51b0d6c849642e/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y Ochsner, K. N., & Gross, J.J. (2005). The cognitive control of emotion. Trends in Cognitive Sciences, 9(5), 242-249.[Doi.org/10.1016/j.tics.2005.03.010] Petfield, L., Startup, H., Droscher, H., & Cartwright-Hatton, S. (2015). Parenting in mothers with borderline personality disorder and impact on child outcomes. Journal of Evidence-Based Social Work, 18(3), 67-75.[Doi.org/10.1136/eb-2015-102163] Poursharifi, Hamid; Babapour, Jalil, Mahmoud Alilou, Majid; Khanjani, zaynab; & Zainali, Shirin. (2015). The role of child and parent variables on child anxiety equation model. Journal of Excellence in Counseling and Psychotherapy, 4(15), 17-29. https://journal-counselling.islamshahr.iau.ir/article_523061.html?lang=fa Rabiee, M., Zerehpoosh, A., Palahang, H., & Zarei Mahmoudabadi, H. (2013). The relationship between cognitive emotion regulation and anxiety disorders. Behavioral Science Research, 11(5), 363-374. (Persian) http://rbs.mui.ac.ir/article-1-330-fa.html Richard, E., & Diener, E. (2009). Personality and subjective well-being. The Science of Well-Being, 75-102.[Doi.org/10.1007%2F978-90-481-2350-6_4] Rouhi, A. (2014). Theoretical and practical approaches to children's anxiety disorders. Journal of Exceptional Education, 3(125), 47-58. (Persian) http://exceptionaleducation.ir/article-1-57-fa.html Shahni, R., Davoodi, I., Mehrabizadeh, M., & Zargar, Y. (2017). The effectiveness of parent-centered intervention on the symptoms of anxiety and the problems of child extraction 6 to 9 years. Journal of Clinical Psychology, 9. 1(33), 51-62. (Persian) [Doi.org/10.22075/jcp.2017.9805.] Shamir – Essakow, G., Ungere, J.A., & Rapee, R.M. (2005). Allotment behavioral inhibition, and anxiety in preschool children. Journal of Abnormal Child Psychology, 33(2), 131-143.https://link.springer.com/article/10.1007/s10802-005-1822-2 Shams Esfandabad, H., & Rouhani, N. (2017). The role of parental personality traits in the social development of preschool children. Journal of Mental Health of Children, 4(4), 93-103. (Persian) http://childmentalhealth.ir/article-1-230-fa.html Soraya, Sh., Kamalzadeh, L., Nairi, V., Bayat, E, Alavi, K., & Shariat, V. (2016). Factor structure of DSM-5 personality questionnaire (PID-5) in iranian sample. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 22(4), 308-317. (Persian) http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2679-fa.html Suveg, C., & Zeman, J. (2004). Emotion regulation in children with anxiety disorders. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 33, 750–759.https://psycnet.apa.org/doi/10.1207/s15374424jccp3304_10 Suveg, C., Sood, E., Barmish, A., Tiwari, S., Hudson, J. L., & Kendall, P. C. (2008). BI’d rather not talk about it^: emotion parenting in families of children with an anxiety disorder. Journal of Family Psychology, 22, 875–884.[Doi.org/10.1037%2Fa0012861] Spence, S.H., Rapee, R., McDonald, C., Ingram, M. (2001). The structure of anxiety symptoms among preschoolers. Behaviour Research and Therapy, 39(11), 1293–1316. [Doi.org/10.1016/S0005-7967(00)00098-X] Taylor, G. J. (2000). Recent developments in alexithymia theory and research. The Canadian Journal of Psychiatry, 45, 134–142.[Doi.org/10.1177/070674370004500203] Waters, A.M., Zimmer-Gembeck, M.J., & Farrell, L.J. (2012). The relationships of child and parent factors with children's anxiety symptoms: parental anxious rearing as a mediator. Journal of Anxiety Disorders, 26(7), 737-45.[Doi.org/10.1016/j.janxdis.2012.06.002] Werner, K., & Gross, J. J. (2010). Emotion regulation and psychopathology: a conceptual framework. In A. Kring & D. sloan (Eds.), emotion regulation and psychopathology (pp. 13–37). NY: Guildford Press.https://www.scirp.org/(S(351jmbntvnsjt1aadkposzje))/reference/referencespapers.aspx?referenceid=1914007 Wood, J. (2003). Parenting and childhood anxiety: theory, empirical finding and future direction. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 44(1), 134-151.[Doi.org/10.1111/1469-7610.00106] Yousefi, F. (2006). Investigating the relationship between cognitive emotion regulation strategies and depression and anxiety in talented middle school students. Research on Exceptional Children, 6(4), 871-892. (Persian) http://joec.ir/article-1-393-fa.html Zeman, J., Shipman, K., & Suveg, C. (2002). Anger and sadness regulation: predictions to internalizing and externalizing symptoms in children. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 31, 393–398. https://psycnet.apa.org/doi/10.1207/153744202760082658 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 806 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 494 |