تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,755,291 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,245,604 |
نقش سامانههای بازداری و فعال سازی رفتاری، تیپهای صبحی و عصری در پیش بینی هیجانهای تحصیلی مثبت دانش آموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 10، دوره 12، شماره 3، 1402، صفحه 136-126 اصل مقاله (1005.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.9499.4973 | ||
نویسندگان | ||
شهروز نعمتی1؛ رحیم بدری* 2؛ رضا محمدی3 | ||
1دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2استاد روانشناسی تربیتی،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش سامانههای بازداری و فعالسازی رفتاری و تیپهای صبحی و عصری در پیش بینی هیجانات پیشرفت مثبت دانش آموزان بود. روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر سطح اول متوسطه شهرستان چایپاره در سال تحصیلی 1398-1399 بود. در این راستا، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای ۲٩۱ نفر از آنان انتخاب شدند و از مقیاسهای هیجانهای تحصیلی پکران، سامانههای بازداری و فعالسازی رفتاری رفتاری کارور و وایت و صبحی – عصری هورن و استبرگ برای جمعآوری دادهها استفاده شد. یافته ها:رگرسیون چندمتغیره نشان داد سامانه فعالسازی رفتاری و تیپهای صبحی به طور مثبت و معناداری هیجان های پیشرفت مثبت را پیش بینی می کنند (05/0>p). نتیجه گیری: به نظر میرسد عوامل زیستشناختی در تیپهای عصری و صبحی و نیز تنظیم سامانههای بازداری و فعال سازی رفتاری نقش دارند و تیپهای صبحی و سامانه فعالسازی رفتاری نقش خود را در هیجانات پیشرفت مثبت ایفا میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
سامانههای بازداری و فعالسازی رفتاری؛ تیپ های صبحی و عصری؛ هیجانات پیشرفت مثبت | ||
مراجع | ||
بشرپور، س. محموزاده، س. و درودی، ج. (1397). نقش سیستیمهای مغزی-رفتاری و تیپهای صبحی-عصری در پیشبینی اختلالات رفتاری دانشآموزان. فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 31، 3، 58-35.
عبدالهی مجارشین، ر. بخشیپور، ع. و محموعلیلو، م. (1391). پایایی و روایی مقیاس نظامهای بازداری و فعالسازی رفتاری (BIS/ BAS) در جمعیت دانشجویی دانشگاه تبریز. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 7، 28(4)، 123-139.
عیسی زادگان، علی؛ شیخی، سیامک و احمدیان، لیلا. (2011). بررسی رابطهی بین تیپهای شبانه روزی (صبحی-عصری) و اضطراب در دانشجویان. مجله مطالعات علوم پزشکی.22(2)، 137-145.
عینی، ساناز؛ هاشمی، زهره. (1401). اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر تعلل ورزی تصمیم گیری و خود کارآمدی تحصیلی دانش آموزان. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(1)، 79-68. https://doi.org/10.22098/jsp.222.1571
فرامرزی، سالار و عنایتی، الهه. (1400). مقایسهی هیجانات تحصیلی دانشآموزان با انواع اختلال یادگیری خاص. مجله ناتوانیهای یادگیری، 10(4)، 87-103. 10.22098/JLD.2021.6897.1736
Abdollahi-Majarshin, R. Bakhshipour,A. & Mahmood Alilou,M. (2010). Reliability and validity of the Behavioral Inhibition and Activation Systems (BIS / BAS) scale in the student population of University of Tabriz. Journal of advanced Psychological Research, 7, 28 (4), 123-139. Adan, A., Archer, S. N., Hidalgo, M. P., Di Milia, L., Natale, V., & Randler, C. (2012). Circadian typology: a comprehensive review. Chronobiology international, 29(9), 1153-1175. https://doi.org/10.3109/07420528.2012.719971 Artino Jr, A. R., Holmboe, E. S., & Durning, S. J. (2012). Can achievement emotions be used to better understand motivation, learning, and performance in medical education? Medical Teacher, 34(3), 240-244. https://doi.org/10.3109/0142159X.2012.643265 Basharpoor, S., Drodi , J. & Mahmoodzadeh, S. (2018). The Role of Brain-Behavioral Systems and Morningness-Eveningness Types in Predicting Students’ Academic Achievement, Educational Psychology, 14(49), 203-220. magiran.com/p1999533. (persian). Beşoluk, Ş., Önder, İ., & Deveci, İ. (2011). Morningness-eveningness preferences and academic achievement of university students. Chronobiology International, 28(2), 118-125. https://doi.org/10.3109/07420528.2010.540729 Caci, H., Robert, P., & Boyer, P. (2004). Novelty seekers and impulsive subjects are low in morningness. European psychiatry, 19(2), 79-84. https://doi.org/10.1016/j.eurpsy.2003.09.007 Carver, C. S., & White, T. L. (1994). Behavioral inhibition, behavioral activation, and affective responses to impending reward and punishment: the BIS/BAS scales. Journal of personality and social psychology, 67(2), 319. https://psycnet.apa.org/buy/1995-00067-001 Cornoldi, C., Bresola, A., Crosara, G., Gherlenda, A., Pannocchi, C., & Toffalini, E. (2021). Memory sensitivity and its relationship with the behavioural inhibitory and activation systems and the presence of internalizing symptoms in a group of 9th to 13th graders. Personality and Individual Differences, 173, 110638. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.110638 de la Fuente, J., Lahortiga-Ramos, F., Laspra-Solís, C., Maestro-Martín, C., Alustiza, I., Aubá, E., & Martín-Lanas, R. (2020). A structural equation model of achievement emotions, coping strategies and engagement-burnout in undergraduate students: a possible underlying mechanism in facets of perfectionism. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(6), 2106. https://doi.org/10.3390/ijerph17062106 De Pascalis, V., Cozzuto, G., Caprara, G. V., & Alessandri, G. (2013). Relations among EEG-alpha asymmetry, BIS/BAS, and dispositional optimism. Biological Psychology, 94(1), 198-209. https://doi.org/10.1016/j.biopsycho.2013.05.016 Eyni, S., & Hashemi, Z. (2022). The effectiveness of cognitive-behavioral intervention on decisional procrastination and academic self- efficacy education the students. Journal of School Psychology and Institiutions, 11(1), 68-79. (Persian) https://doi.org/10.22098/jsp.2022.1571 Faramarzi, S., & Enayati, E. (2021). Comparison of students' academic emotions with types of specific learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 10(4), 87-103. (Persian) 10.22098/JLD.2021.6897.1736 Frenzel, A. C., Becker-Kurz, B., Pekrun, R., Goetz, T., & Lüdtke, O. (2018). Emotion transmission in the classroom revisited: A reciprocal effects model of teacher and student enjoyment. Journal of Educational Psychology, 110(5), 628. https://doi.org/10.1037/edu0000228 Giannotti, F., Cortesi, F., Sebastiani, T., & Ottaviano, S. (2002). Circadian preference, sleep and daytime behaviour in adolescence. Journal of Sleep Research, 11(3), 191-199. https://doi.org/10.1046/j.1365-2869.2002.00302.x Guadiana, N., & Okashima, T. L. (2021). The Effects of Sleep Deprivation on College Students. https://doi.org/10.33015/dominican.edu/2021.NURS.ST.09 Issazadegan, A., Shykhi, S. & Ahmadian, L. (2011). The study of relationship between circadian typology (morningness- eveningness) and anxiety in university students. Journal of Medical Science Studies, 22(2), 137. magiran.com/p865185. (persian). Hasler, B. P., Allen, J. J., Sbarra, D. A., Bootzin, R. R., & Bernert, R. A. (2010). Morningness–eveningness and depression: Preliminary evidence for the role of the behavioral activation system and positive affect. Psychiatry Research, 176(2-3), 166-173. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2009.06.006 Holzwarth, K., & Meyer, T. D. (2006). The dysregulation of the “Behavioural Activation System”: An independent dimension. Personality and Individual Differences, 41(2), 319-328. https://doi.org/10.1016/j.paid.2005.12.020 Hur, Y. M. (2007). Stability of genetic influence on morningness–eveningness: A cross‐sectional examination of South Korean twins from preadolescence to young adulthood. Journal of Sleep Research, 16(1), 17-23. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1365-2869.2007.00562.x Lilienfeld, S. O., Ritschel, L. A., Lynn, S. J., Cautin, R. L., & Latzman, R. D. (2013). Why many clinical psychologists are resistant to evidence-based practice: Root causes and constructive remedies. Clinical Psychology Review, 33(7), 883-900. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2012.09.008 Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18(4), 315-341. https://doi.org/10.1007/s10648-006-9029-9 Pekrun, R., & Perry, R. P. (2014). Control-value theory of achievement emotions. International handbook of emotions in education, 120-141. https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9780203148211/international-handbook-emotions-education?refId=d5f8fe16-4733-4b4d-9b23-93b777f78e80&context=ubx Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel, A. C., Barchfeld, P., & Perry, R. P. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36(1), 36-48. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2010.10.002 Ran, G., Zhang, Q., & Huang, H. (2018). Behavioral inhibition system and self-esteem as mediators between shyness and social anxiety. Psychiatry Research, 270, 568-573. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2018.10.017 Randler, C. (2008). Morningness–eveningness and satisfaction with life. Social Indicators Research, 86(2), 297-302. https://doi.org/10.1007/s11205-007-9139-x Randler, C., & Jankowski, K. S. (2014). Evidence for the validity of the composite scale of morningness based on students from Germany and Poland–relationship with sleep–wake and social schedules. Biological Rhythm Research, 45(4), 653-659. https://doi.org/10.1080/09291016.2014.884307 Randler, C., & Schaal, S. (2010). Morningness–eveningness, habitual sleep-wake variables and cortisol level. Biological psychology, 85(1), 14-18. https://doi.org/10.1016/j.biopsycho.2010.04.006 Riemer, V., & Schrader, C. (2019). Mental model development in multimedia learning: interrelated effects of emotions and self-monitoring. Frontiers in Psychology, 10, 899. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00899 Wexler, J., Kearns, D. M., Hogan, E., Clancy, E., & Shelton, A. (2021). Preparing to implement evidence-based literacy practices in the co-taught classroom. Intervention in School and Clinic, 1053451220944369. https://doi.org/10.1177/1053451220944369 Zhang, L., & Tsung, L. (2021). Learning Chinese as a second language in China: Positive emotions and enjoyment. System, 96, 102410. https://doi.org/10.1016/j.system.2020.102410 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 631 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 384 |