تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,222 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,577 |
واکاوی فرهنگ کیفیت در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان براساس نظریه داده بنیاد | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، مهر 1402، صفحه 1-18 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.13218.1302 | ||
نویسندگان | ||
روح اله مهدیون* 1؛ حمیده مسلمی دولت آباد2؛ بهبود یاریقلی3 | ||
12- روح اله مهدیون، دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، نویسنده مسئول مکاتبات: rmahdiuon@gmail.com، استان آذربایجان شرقی | ||
2کارشناس ارشد مدیریت وبرنامه ریزی آموزش عالی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
3دانشیار علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی فرهنگ کیفیت در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان براساس نظریه داده بنیاد می باشد. این مطالعه به روش کیفی، با بهره گیری از روش نظریه داده بنیاد انجام شد. محققان در این پژوهش با استفاده از رویکرد نمونه گیری هدفمند، 18 نفر از اساتید،کارمندان، مدیران گروه ها، دانشجویان، رئیس دانشکده و معاون دانشکده ها در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان را انتخاب و بصورت عمیق مصاحبه انجام دادند؛ همچنین در کنار مصاحبه ها برنامه راهبردی دانشگاه و نشریه الکترونیکی روابط عمومی دانشگاه، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی داده های کیفی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج گویای آن است که 154 گزاره مفهومی اولیه، با 25 مقوله فرعی و13 مقوله اصلی در قالب ابعاد 6 گانه، مدل پارادایمی به دست آمد. این مدل، متشکل از شرایط علّی؛ «فرهنگ آکادمیک، مدیریت آموزش عالی و عوامل ساختاری در دانشگاه»، پدیده اصلی ؛ «کیفیت آموزش عالی»، شرایط مداخلهای؛ «عوامل مرتبط با شرایط محیطی»، شرایط زمینه ای؛ «موقعیت خاص دانشگاه، ارتباطات و تعاملات بین اعضا و میزان مشارکت بین اعضا در سازمان»، راهبردها شامل؛ «بهبود فرایند کار دانشگاه، راهبردهای توسعه دانشگاه و توانمند سازی اعضا» و پیامدها شامل؛ «رضایت ذینفعان، تعالی سازمانی و پاسخگویی به جامعه» شناسایی و روابط بین آنها در قالب مدل پارادایمی اشتراس و کوربین ترسیم و ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت؛ فرهنگ کیفیت؛ آموزش عالی؛ دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Ahmadi, Hossein (2016). Quality culture in higher education: organizational requirements and social expectations. International Congress of Humanities and Cultural Studies. [In Persian] Ameri Shahrabi, Mohsen; Kavousi, Ismail; Etebariyan, Akbar; Bahrami, Hamid Reza (2016). The role of environmental-ecological dimension in organizational quality culture model (case study of Islamic Azad University-Tehran province units). Urban and rural management. 42; 273-292. [In Persian] Bazargan, A. (2007). Problems of organizing and reporting internal and external evaluation in developing countries: the case of Iran. Quality in higher education, 13(3), 207-214. [In Persian] Bazargan, A & Frostkhah, M. (2016). Supervision and Evaluation in Higher Education. Editing 2. Samt Publications. [In Persian] Bazargan, A. (2011). Quality culture and its role in achieving the desired performance of universities. Iranian Journal of Engineering Education, 13 (50), 63-72. . [In Persian] Bendermacher, G. W. G., Oude Egbrink, M. G. A., Wolfhagen, I. H. A. P., and Dolmans, D. H. J. M. (2017). Unravelling quality culture in higher education: a realist review. Higher Education, 73(1), 39-60. Billing, D. (2004). International comparisons and trends in external quality assurance of higher education: Commonality or diversity? Higher education, 47(1), 113-137. Bloch, C., Degn, L., Nygaard, S., & Haase, S. (2021). Does quality work work? A systematic review of academic literature on quality initiatives in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 46(5), 701-718. Chatterji, M., Welner, K. G., & Chong, S. (2014). Academic quality management in teacher education: a Singapore perspective. Quality assurance in education. 22(1). Corbin, J. and Strauss, A. (2008) Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Sage, Thousand Oaks. Creswell, J. W., & Clark, V. L. P. (2017). Designing and conducting mixed methods research. Sage publications. Creswell, J. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design. Sage Publications. Thousand Oaks, CA. Creswell, J. W., & Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into practice, 39(3), 124-130. Ehlers, U. D. (2009). Understanding quality culture. Quality Assurance in Education.European University Association (2006). Quality Culture in European Universities: A bottom-up. Hashemi, S. A., & Abbasi, A. (2015). Assessing the Quality of Teaching Process at Lamerd School of Nursing. Education Strategies in Medical Sciences, 8(3), 131-136. [In Persian] Jawad, S., Jamshaid, I., & Wahab, F. (2015). Quality culture in higher education institutes: perspective of different stakeholders. VFAST Transactions on Education & Social Sciences, 6(2). Karimian, H. Naderi, E. Attaran, M & Salehi, K. (2011). Evaluating Appropriate Approaches to Improve Higher Education System Quality: A Case Study, Quarterly Journal of Education Strategies, 4 (2), pp. 77-83. [In Persian] Lanarès, J. (2019, August). Tracking the development of a quality culture: Is the discourse translated into action. Fourth European Quality Assurance Forum, Copenhagen, Denmark. Accessed. Mahmoodpour, B. (2014). Commercialization of Research with Emphasis on the Humanities, Tehran Publications: Museum of Science and Technology of the Islamic Republic of Iran, pp102-103. (In Persian) Malhi, R. S. (2013). Creating and sustaining: A quality culture. Journal of Defense Management S, 3, 1-4. . [In Persian] Maleki Avarsin, Sadegh, & Sadeghi Baroji, Zainul Abdin. (2013). Determining the degree of orientation of faculty members to the quality culture in Islamic Azad University, Tabriz branch. Journal of a new approach in educational management, 5(18), 25-34. . [In Persian] Mohammadi, R; Fathabadi, J; Yadegarzadeh, Gh; M .Mohammadi, M & Parand, K. (2012). Quality Assessment in Higher Education: Concepts, Principles, Methods, Criteria. Iran Education Assessment Organization Publication Center. Sixth Edition. . [In Persian] Mohd Ali, H., & Borhandden Musah, M. (2012). Investigation of Malaysian higher education quality culture and workforce performance. Quality Assurance in Education, 20(3), 289-309. Oates, M., & Davidson, M. (2015). A critical appraisal of instruments to measure outcomes of inter professional education. Medical Education, 49(4), 386-398. Patyal, V. S., & Koilakuntla, M. (2018). Impact of organizational culture on quality management practices: an empirical investigation. Benchmarking: An International Journal, 25(5), 1406-1428. Salimi, Qasim & Hosseini, Nireh (2016). Conceptualization of Quality Culture, the Forgotten Necessity of Institutionalizing the Quality Assurance Discourse in Iran's Higher Education, 11th National Conference on Quality Assessment of Academic Systems, Tabriz University. [In Persian] Sattler, C., & Sonntag, K. (2018). Quality cultures in higher education institutions—development of the Quality Culture Inventory. In Geographies of the University (pp. 313-327). Springer, Cham. SeyyedKalan, S. M; Zahid Bablan, A; Moeini Kia, M & Rezaei Sharif, A. (2019). Quality Culture at Farhangian University. Culture Strategy (44). [In Persian] Seyyedkalan, S. M., Babolan, A. Z., Moeinikia, M., & Rezaeisharif, A. (2022). Modelling and evaluation of factors influencing the establishment of a" quality culture"(QC) at Farhangiyan University. [In Persian] Vettori, O., Ledermüller, K., Höcher, J., Zeeh, J., & Schwarzl, C. (2018). Developing a quality culture through internal dialogue at Vienna University of Economics and Business: The medium is still the message. Vilcea, M. A. (2014). Quality culture in universities and influences on formal and non-formal education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 163, 148-152. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 403 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 511 |