تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,479 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,933 |
مقایسه اثر بخشی آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و تنظیم شناختی هیجان، بر کیفیت زندگی کلاسی و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه | ||
رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 3، مهر 1402، صفحه 15-29 اصل مقاله (2.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/pbeo.2023.13110.1024 | ||
نویسندگان | ||
افسانه بلوری1؛ بهزاد شالچی* 2؛ معصومه آزموده3 | ||
1دانشجوی دکترا روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران | ||
2: دانشیار روانشناسی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، آذربایجان شرقی، ایران | ||
3روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، آذربایجان شرقی، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: در شرایط مجازی شدن آموزش، مفاهیم مهمی مثل کیفیت زندگی کلاسی و بهزیستی تحصیلی دستخوش تغییراتی شده اند. این مطالعه با هدف تعیین مقایسه اثر بخشی آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و تنظیم شناختی هیجان، بر کیفیت زندگی کلاسی و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان دوم متوسطه انجام شد. روش: پژوهش از نوع نیمه تجربی و جامعه آماری شامل دانش آموزان دوره دوم متوسطه تبریز می باشد که به تعداد60 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به عنوان نمونه تحقیق بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. دانش آموزان هر سه گروه پرسشنامه های کیفیت زندگی کلاسی اینلی و بورک (1992) ،بهزیستی تحصیلی AWBQ (2012)را در پیش آزمون و پس آزمون تکمیل نمودند. گروه های آزمایش یک و دو، طی 16 جلسه آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و آموزش تنظیم شناختی هیجان را دریافت کردند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشانگر این بود که کیفیت زندگی کلاسی و بهزیستی تحصیلی در هر دو گروه افزایش داشته است اما تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی بیشتر از آموزش های تنظیم شناختی هیجان بوده است. نتیجهگیری: در مقام مقایسه تاثیر این دو روش، آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی باعث افزایش بیشتر کیفیت زندگی کلاسی و بهزیستی تحصیلی در نمونه های تحقیق گردیده است. واژههای کلیدی: راهبردهای یادگیری خود تنظیمی، تنظیم شناختی هیجان، کیفیت زندگی کلاسی، بهزیستی تحصیلی، دانش آموزان دوره دوم متوسطه. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای یادگیری خود تنظیمی؛ تنظیم شناختی هیجان؛ کیفیت زندگی کلاسی؛ بهزیستی تحصیلی؛ دانش آموزان دوره دوم متوسطه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 347 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 257 |