| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 434 |
| تعداد مقالات | 3,806 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,106,999 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,181,308 |
بررسی رابطه بین رفتار سازمانی مثبتگرا و عمکرد سازمانی در بین معلمان ابتدایی شهرستان سرعین | ||
| رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی | ||
| مقاله 1، دوره 1، شماره 3، مهر 1402، صفحه 1-14 اصل مقاله (1.52 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/pbeo.2023.13487.1031 | ||
| نویسنده | ||
| ناصر رزم طلب* | ||
| دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیل، اردبیل، ایران | ||
| چکیده | ||
| زمینه و هدف: رفتار سازمانی مثبتگرا با درک و تقویت ویژگیهای مثبت معلمان، هم چنین با شناسایی، سرمایهگذاری و توسعه نقاط قوت منابع انسانی به دنبال بهبود عملکرد فردی و سازمانی است. در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رفتار سازمانی مثبتگرا و عملکرد سازمانی در بین معلمان و مدیرآموزگاران ابتدایی شهرستان سرعین میباشد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری ما شامل کلیه معلمان و مدیرآموزگاران شهرستان سرعین به تعداد 104 نفر می باشد که به علت کم بودن تعداد جامعه، کلیه افراد به عنوان نمونه انتخاب شدند و لینک پرسشنامه از طریق فضای مجازی شاد به افراد ارسال شد. برای جمع آوری دادهها از دو پرسشنامه رفتار سازمانی مثبتگرا لوتانز و همکاران (2007) و عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (2003) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها به ترتیب 90/0 و 86/0 گزارش شده است و روایی پرسشنامه براساس نظرات افراد متخصص و اساتید دانشگاه تأیید شده است. . یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل نشان میدهد بین مولفههای رفتار سازمانی، خودکارآمدی، تابآوری و خوشبینی با عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد، اما بین امیدواری و عملکرد سازمانی رابطه معنیداری وجود ندارد. نتیجهگیری: رفتار مثبت معلمان، به عنوان نوعی رفتار ارزشمند و مفید است که افراد آن را به طور دلخواه و داوطلبانه از خود بروز میدهند. بنابراین مطالعه و بررسی اینگونه رفتار در سازمان بسیار مهم و ضروری به نظر میرسد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رفتار سازمانی مثبت گرا؛ عملکرد سازمانی؛ خودکارآمدی؛ تاب آوری؛ خوش بینی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 809 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 541 |
||