تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,993 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,441 |
تعیین میزان شناخت آموزگاران دوره ابتدایی منطقه 18 استان تهران از علائم اختلالات یادگیری خاص و تعیین رابطه بین میزان سابقه کاری آموزگاران با میزان شناخت آنان از علائم اختلال یادگیری خاص | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 12، شماره 4، شهریور 1402، صفحه 18-6 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2023.13431.2110 | ||
نویسندگان | ||
بهاره افتخاری* 1؛ طیبه فردوسی2؛ محمد جوادی پور3 | ||
1کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه روشها و برنامههای آموزشی-درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه روش ها و برنامه های آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان شناخت آموزگاران دوره ابتدایی منطقه 18 استان تهران از علائم اختلالات یادگیری خاص و تعیین رابطه بین میزان سابقه کاری آموزگاران با میزان شناخت آنان از علائم اختلال یادگیری خاص بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی و علّی مقایس های بود. حجم نمونه با کمک جدول نمونه گیری مورگان 270 نفر آموزگاران دوره ابتدایی منطقه 18 استان تهران تعیین شد. روش نمونهگیری در دسترس بود. از ترکیب سه چک لیست معتبر شامل چک لیست سنجش نقاط قوت و ضعف کودک فرم معلم و چک لیست های اختلال یادگیری ویژه بر اساس DSM5، آزمون محقق ساخته تهیه شد. جهت انجام روایی آزمون، نظرات استاد راهنما و مشاور اعمال گردید و جهت انجام پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید و پایایی کلی 8/0 محاسبه شد که نشان داد آزمون از اعتبار برخوردار است. جهت تحلیل دادههای پژوهش از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد میزان شناخت آموزگاران از علائم اختلالات یادگیری خاص بالاتر از حد متوسط است و بین میزان شناخت آموزگاران از علائم اختلال یادگیری خاص و سابقه کاری آنان تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0P>). نتیجه گیری: آموزگاران بخشی از ویژگیهای یک آموزگار حرفهای را که شناخت علائم اختلال یادگیری خاص است دارند؛ ولی باید در نظر گرفت که این تمام دانش نیست و باید به تحقیقات دیگری که به صورت عملی شناخت آموزگاران را میسنجد توجه کرد. در آخر پیشنهاد شد آموزگاران در جهت حل مشکلات دانشآموزان اقدام کنند و اطلاعات خود را در زمینه پیشنهادها و راهحلهایی که به دانشآموزان با اختلالات یادگیری خاص ارائه میدهند تقویت کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزگاران؛ علائم اختلالات یادگیری خاص؛ میزان شناخت؛ روش پیمایش | ||
مراجع | ||
پرهون، ک. (1396). نقش معلمان در شناسایی و کاهش مشکلات یادگیری دانش آموزان: راهبردهایی برای خانواده، پیش دبستان و مدرسه. تعلیم و تربیت استثنایی، 5(148)، 9-20. http://exceptionaleducation.ir/article-1-1317-fa.html جلیلی، ف. (1384). بررسی میزان ناتوانیهای یادگیری دانشآموزان مقطع ابتدایی و میزان آگاهی شناخت معلمین از ناتوانیها درشهر بیرجند. مجله تعلیم وتربیت کودکان استثنایی، 48، 26-32. http://exceptionaleducation.ir/article-1-1906-fa.html دلاور، ع. (١٣٨٦). روش های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: انتشارات پیام نور. رسولی، ی.، و حسینی نیک، س. (1397). بررسی میزان آگاهی معلمان مقطع ابتدایی استان کهگیلویه و بویر احمد از اختلالات یادگیری، همایش کشوری و جشنواره کودکان با نیازهای خاص، اصفهان. https://civilica.com/doc/773009 شمالی احمدآبادی، م.، صداقت احمد آبادی، ف.، گرامی، م. ح و بهجت، آ. (1396). بررسی میزان آشنایی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان اردکان با اختلالات یادگیری دانشآموزان، پنجمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران. https://civilica.com/doc/654486/ صادقیان، ز. (1394). ساخت و هنجاریابی پرسشنامه اختلال یادگیری ویژه (فرم ویژه معلم) بر اساس کتاب راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی (2013). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. [DOI: 10.22098/JLD.2023.11088.2028] عبدی، ب.، صادق موسوی، خ.، قدیری نژادیان، ف.، جهرمی، م و پناهی ابوذر، ش. (1388). بررسی میزان آگاهی معلمان دبستانی از ناتوانیهای یادگیری دانشآموزان. نشریه کودکان استثنایی، 9(4)، 345-356. http://joec.ir/article-1-304-fa.html فرگوسن، ج. ا و تاکانه، ی. (۱۳93). تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی، (ترجمهی علی دلاور، سیامک نقشبندی)، تهران: نشر ارسباران. https://www.gisoom.com/book/1627928 گنجی، م. (1400). آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5 جلد دوم، تهران: انتشارات ساوالان. محمدی، د. (1385). ارتباط اختلالات رفتاری، راهبردهای مقابلهای و هوش هیجانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. https://www.academia.edu/35080645 مولایی دزکی، ن.، باقری قلعه سلیمی، ا و پیروز، م. (1397). بررسی شناخت معلمان دوره ابتدایی منطقه بازفت از میزان اختلالات یادگیری در سال تحصیلی95-96، همایش کشوری و جشنواره کودکان با نیازهای خاص، اصفهان. https://civilica.com/doc/773020/ نظری، س.، کوتی، ا و سیاحی، ح. (1391). ملاک های تشخیصی اختلالات یادگیری در مقیاس هوشی تجدید نظر شده وکسلر کودکان. مجله تعلیم و تربیت استثنایی تهران، 12(109)، 36-45. http://exceptionaleducation.ir/article-1-521-fa.html References Abdi, B., Moosavi, S. K. S., Ghadiri nejadian, F., Jahromi, M., & Panahi Aboozar, S. (2010). Teachers Knowledge on Learning Disabilities in Primary Schools. Journal Exceptional children, 9 (4), 345-356. (Persian) http://joec.ir/article-1-304-fa.html Alahmadi, N. A., & El Keshky, M. E. S. (2019). Assessing primary school teachers’s knowledge of specific learning disabilities in the Kingdom of Saudi Arabia. Journal of Educational and Developmental Psychology, 9(1), 9-22. [DOI: 10.5539/jedp.v9n1p9] Arifa, S., & Siraj, S. S. (2019). A descriptive study to assess the knowledge and attitude of primary school teachers regarding learning disabilities among children in selected schools of district Pulwama Kashmir. IP Journal of Paediatrics and Nursing Science, 2(1), 19-32. [DOI: 10.21275/SR21131115948] Basim Ali, C. T., Fysal, N., Akhila Thasneem, A., Aswathy, P. S. (2019). Assessment of knowledge level on learning disability among primary school teachers. International Journal of Contemporary Pediatrics, 6(2), 1-5. [DOI: 10.18203/23493291.ijcp20190545] Delavar, A. (2007). research educational and psychological. Tehran: Payam Noor Publications. (Persian). https://www.gisoom.com/book/11018856 Dhindsa, H., Borana, H., Yadav, J., Jangid, J., Gharu, K., Khawa, S. P., & Kumar, A. (2022). Knowledge regarding learning disabilities in children among primary school teachers. International Journal of Community Medicine and Public Health, 9(1), 235-239. [DOI: 10.18203/2394-6040.ijcmph20215003] Ferguson, G. A., & Takane, Y. (2014). analysis in psychology and education (Translated by Ali Delavar, Siamak Naqshbandi), Tehran: Arsbaran Publishing House. (Persian). https://www.gisoom.com/book/1627928 Ganji, M. (2021). Psychopathology based on DSM-5 Volume II, Tehran: Savalan Publications. (Persian). https://www.gisoom.com/book/11108847 Jalili, F. (2005). Investigating the level of learning disabilities of primary school students and the level of teachers' awareness of disabilities in Birjand city. Journal of Education and Training of Exceptional Children, 48, 26-32. (Persian). http://exceptionaleducation.ir/article-1-1906-fa.html Javaid, H. I., Roheen, A., Saleem, S., Kanwal, S., & Qamar, R. (2022). Awareness and knowledge of learning disabilities among school teachers. Rawal Medical Journal, 47(2), 451-451. http://www.rmj.org.pk/fulltext/27-1564315614.pdf Khanal, A., Rai, M., & Mandal, P. K. (2021). Knowledge on Learning Disabilities Among Primary School Teachers of Selected Schools in Municipality of Morang. Journal of Psychiatrists' Association of Nepal, 10(2), 3-7. https://www.nepjol.info/index.php/JPAN/article/view/48989 Kirk, S., Gallagher, J. J., & Coleman, M. R. (2014). Educating exceptional children. CengageLearning. https://books.google.com/books/about/Educating_Exceptional_Children.html?id=kVo8AwAAQBAJ Kocsis, J. (2016). Primary Teachers’Knowledge About Learning Disabilities (Doctoral dissertation, Nipissing University). https://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/92937/1/primary%20teachers%20knowledge.pdf Mohammadi, D. (2006). The relationship between behavioral disorders, coping strategies and emotional intelligence. Master's thesis, University of Tehran. (Persian). https://www.academia.edu/35080645 Moulai Dezki, N., Bagheri Qale Salimi, A., and Pirouz, M. (2018). Studying the knowledge of elementary school teachers in Bazfat region about the level of learning disorders in the academic year 95-96, national conference and festival of children with special needs, Isfahan. (Persian). https://civilica.com/doc/773020/ Muktamath, V. U., Hegde, P. R., & Chand, S. (2021). Types of Specific Learning Disability. In (Ed.), Learning Disabilities-Neurobiology, Assessment, Clinical Features and Treatments. IntechOpen. [DOI: 10.5772/intecopen.100809] Nazari, S., Kooti, E., & Saiahi, H. (2012). Learning Disorder diagnostic criteria in the revised intelligence standard and Wechsler's Children. Journal of Exceptional Education, 12(109), 36-45. (Persian). http://exceptionaleducation.ir/article-1-521-fa.html Parhoon, K. (2018). The role of teachers in identifying and reducing learning problems in students: strategies for families, preschool and school, Journal of Exceptional Education, 17(148), 9-20. (Persian). http://exceptionaleducation.ir/article-1-1317-fa.html Rajesh, R., Amritha, T., Anju, J., Josmy, S., Juley, C., Neenu, A., Sandhya., Srinidhi., Jamuna., & Thabitha. (2022). Assessment of Knowledge Regarding Learning Disabilities in Children Among Primary School Teachers. Journal of Clinical and Biomedical Sciences, 10(2), 48-51. [DOI :10.58739/jcbs/v10i2.5] Rasouli, Y., & Hosseini Nik, S. (2017). Examining the level of knowledge of elementary school teachers in Kohgiluyeh and Boyer Ahmad provinces about learning disorders, national conference and festival of children with special needs, Isfahan. (Persian). https://civilica.com/doc/773009 Sadeghian, Z. (2023). Construction and standardization of specific learning disability questionnaire (form teacher) along with its markers (reading, writing, math) based on the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders(2013), EducationalMeasurement, 12(48), 121-151. (Persian). [DOI: 10.22098/JLD.2023.11088.2028] Shomali Ahmadabadi, M., Sedaghat Ahmadabadi, F., Gerami, M. H., & Behjat, A. (2016). Examining the level of familiarity of elementary school teachers of Ardakan city with students' learning disorders, the fifth scientific research conference of educational sciences and psychology, social and cultural harms of Iran, Tehran. (Persian). https://civilica.com/doc/654486/ Westwood, P. S. (2004). Learning and learning difficulties: A handbook for teachers. Aust Council for Ed Research. https://www.tollou.ir/uploads/AMoaseseh/Book-and-article/Learning-and-Learning-Difficulties-A-Handbook-for-Teachers.pdf | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 879 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 669 |