تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 358 |
تعداد مقالات | 3,136 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,618,831 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,144,976 |
ساخت و اعتبار یابی پرسشنامه تشخیصی اختلال یادگیری ویژه (فرم ویژه معلم) به همراه نشانگرهای خواندن، نوشتن و ریاضی بر اساس پنجمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 63-79 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2023.11088.2028 | ||
نویسندگان | ||
حمید علیزاده* 1؛ علی دلاور2؛ زهره صادقیان3؛ علی شریفی4 | ||
1استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2استاد ممتاز گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
3کارشناس ارشد سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
4استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص- دانشگاه اصفهان-اصفهان-ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: پژوهش حاضر باهدف سـاخت، اعتبار یابی و بررسی ویژگیهای روانسنجی ابزاری برای تشخیص اختلال یادگیری ویژه (فرم ویژه معلم)، بر اساس پنجمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر توصیفی و با توجه به هدف آن کاربردی و از نوع ساخت ابزار بود. نمونهگیری با استفاده از روش خوشهای چندمرحلهای انجام شد. حجم نمونهی شامل 304 نفر دانشآموز پایههای اول تـا پـنجم مقطـع ابتـدایی دبستانهای شهر تهران بود. برای ساخت این پرسشنامه مراحل زیر طی شد: 1. بررسی مبانی نظری، 2. تهیهی مخـزن جمـلات بر اساس پنجمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی، 3. اجرای ابتدایی آزمون، 4- ساخت یک پرسشنامه 42 گویه ای متشکل از دو پرسشنامه الف) پرسشنامهی اختلال یادگیری ویژه (9 گویه) ب) پرسشنامهی نشانگر خواندن، نوشتن و ریاضی (33 گویه)، 5. دو مرحله اجرا؛ همزمان با تعیـین ویژگـیهـای آمـاری و اعتبار محتـوایی آزمون، اجرای مقدماتی بر روی 50 نفر برای تعیین پایایی اولیه و اجرای بعدی بر روی 304 نفر، 6. محاسبه ضریب اعتبار (آلفای کرونباخ).یافتهها: در بخش ابتدایی ضریب اعتبار پرسشنامه اختلال یادگیری ویژه %72 و ضریب اعتبار (آلفای کرونباخ) محاسبه شده در بخش دوم (نشانگرهای نوشتن خواندن و ریاضی) 3/87 بود. نتایج آماری انتهایی، منجر به حذف 3 گویه در قسمت نشانگرها شد. درنهایت پرسشنامه اصلی با 39 گویه باقی ماند. نتایج: نتایج کلی نشان داد که میانگین بالای مؤلفهها با توجه به اجرای پرسشنامه برای دانشآموزان با اختلال یادگیری در سطح قابلقبولی قرار داشته و توانایی شناسایی و تشخیص اولیه اختلال را دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ساخت و اعتبار یابی؛ پرسشنامه تشخیصی اختلال های یادگیری ویژه؛ نشانگر خواندن؛ نوشتن و ریاضی | ||
مراجع | ||
بهراد، ب. (۱۳۸۴). فراتحلیل شیوع ناتوانیهای یادگیری در دانشآموزان ابتدایی ایران. فصلنامه کودکان استثنایی، 5(4)، 417- 436. http://joec.ir/article-1-420-en.html
محمد اسماعیل، ا و هومن، ح.ع. (1381). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایران کی مت. مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 6، 323- 332. http://joec.ir/article-1-477-en.html
References Al-Yagon, M., Cavendish, W., Cornoldi, C., Fawcett, A. J., Grünke, M., Hung, L. Y., & Vio, C. (2013). The proposed changes for DSM-5 for SLD and ADHD: International perspectives—Australia, Germany, Greece, India, Israel, Italy, Spain, Taiwan, United Kingdom, and United States. Journal of learning disabilities, 46(1), 58-72. [DOI.org/10.1177/0022219412464353] American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and stastitical manual of mental Disorder Edition: DSM-5. New York. https://www.psychiatry.org/psychiatrists/pra ctice/dsm. https://www.psychiatry.org/psychiatrists/pra ctice/dsm Behrad, B. (2006). Prevalence of learning disabilities in Iranian primary students: A meta- analysis. JOEC, 5 (4): 417-436. (Persian). http://joec.ir/article-1-420-en.html Görker, I., Bozatli, L., Korkmazlar, Ü., Karadağ, M. Y., Ceylan, C., Söğüt, C., ... & Turan, N. (2017). The probable prevalence and sociodemographic characteristics of specific learning disorder in primary school children in Edirne. Archives of Neuropsychiatry, 54(4), 343. [DOI.org/10.5152/npa.2016.18054] Hale, J., Alfonso, V., Berninger, V., Bracken, B., Christo, C., Clark, E., & Yalof, J. (2010). Critical issues in response-to-intervention, comprehensive evaluation, and specific learning disabilities identification and intervention: An expert white paper consensus. Learning Disability Quarterly, 33(3), 223-236. [Doi.org/10.1177/0731948710033003] Jakobson, A., & Kikas, E. (2007). Cognitive functioning in children with and without attention-deficit/hyperactivity disorder with and without comorbid learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 40(3), 194-202. [DOI.org/10.1177/00222194070400030101] Lovett, M. W., Frijters, J. C., Wolf, M., Steinbach, K. A., Sevcik, R. A., & Morris, R. D. (2017). Early intervention for children at risk for reading disabilities: The impact of grade at intervention and individual differences on intervention outcomes. Journal of Educational Psychology, 109(7), 889. [DOI.org/10.1037/edu0000181] Moll, K., Kunze, S., Neuhoff, N., Bruder, J., & Schulte-Körne, G. (2014). Specific learning disorder: Prevalence and gender differences. PLoS one, 9(7), e103537. [DOI.org/10.1371/journal.pone.0103537]. Mohammadesmaeil, E., & Hooman, H. A. (2003). Adaptation and standardization of the IRAN KEY-MATH test of mathematics. Journal of Exceptional Children, 2(4), 323-332. http://joec.ir/article-1-477-en.html Nkoana, W., Williams, H., Steenkamp, N., Clasby, B., Knowler, H., & Schrieff, L. (2020). Understanding the educational needs of young offenders: A prevalence study of traumatic brain injury and learning disabilities. International Journal of Educational Development, 78, 102261. [DOI.org/10.1016/j.ijedudev.2020.102261] Savatt, J. M., & Myers, S. M. (2021). Genetic Testing in Neurodevelopmental Disorders. Frontiers in Pediatrics, 19; 9: 526779. [DOI.org/10.3389/fped.2021.526779] Taanila, A., Yliherva, A., Kaakinen, M., Moilanen, I., & Ebeling, H. (2011). An epidemiological study on Finnish school-aged children with learning difficulties and behavioural problems. International journal of circumpolar health, 70(1), 59-71. [DOI.org/10.3402/ijch.v70i1.17799] Wenz-Gross, M., & Siperstein, G. N. (1998). Students with Learning Problems at Risk in Middle School: Stress, Social Support, and Adjustment. Exceptional Children, 65(1), 91-100. [DOI.org/10.1177/001440299806500107] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,684 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,011 |