تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 352 |
تعداد مقالات | 3,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,475,705 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,053,952 |
نقش باورهای غیرمنطقی و کفایت اجتماعی در پیشبینی تجربهی قلدری سایبری دانش-آموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 9، دوره 12، شماره 3، 1402، صفحه 125-116 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.7959.4510 | ||
نویسندگان | ||
وحید فلاحی1؛ محمد نریمانی* 2؛ اکبر عطادخت3 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش باورهای غیرمنطقی و کفایت اجتماعی در پیشبینی تجربهی قلدری سایبری دانشآموزان انجام گرفت. روشها: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی استان اردبیل در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادهاند (21756(N=. تعداد 409 نفر از این افراد به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین جامعه آماری فوق انتخاب و به صورت انفرادی به پرسشنامههای تجربه قلدری_ قربانی سایبری، باورهای غیرمنطقی و کفایت اجتماعی پاسخ دادند. دادههای جمعآوریشده در این پژوهش با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافتهها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد تجربه قلدری سایبری با باورهای غیرمنطقی(45/0;r= 001/0> p) ارتباط مثبت و با کفایت اجتماعی(41/0;r= - 001/0> p) ارتباط منفی و معنادار دارد. نتایج: تحلیل رگرسیون نیز نشان داد باورهای غیرمنطقی بصورت مثبت و کفایت اجتماعی بصورت منفی قادر به پیشبینی تجربهی قلدری سایبری در دانشآموزان میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههایکلیدی: قلدری سایبری؛ باورهای غیرمنطقی؛ کفایت اجتماعی | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس؛ جمالویی، حسن رضا؛ نریمانی، محمد؛ زاهد، عادل. (۱۳۹۰). مقایسه شایستگی اجتماعی و مؤلفههای آن در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا. مجله ناتوانیهای یادگیری، ۱(۳)، 71-55. jld-1-1-90-7-1] . [DOI:
بشرپور، سجاد؛ عینی، ساناز. (1401). تدوین مدل علی سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری براساس خودکارآمدی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی: نقش میانجی تابآوری تحصیلی. ناتوانیهای یادگیری، 12(2)، 18-33.
بیرامی، منصور و علائی، پروانه. (۱۳۹۲). قلدری در مدارس راهنمایی دخترانه: نقش شیوههای فرزندپروری و ادراک از محیط عاطفی خانواده. روان شناسی مدرسه، ۲(3)، ۵۶-38. [DOI: d-2-3-92-7-3]
بیبی جرجانی، امان؛ حسینایی، علی و چرکزی، عبدالرحمن. (۱۳۹۴). رابطه سلامت عمومی و باورهای غیرمنطقی با سلامت روان در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی آزاد شهر. مجله پیشگیری و سلامت، 1(1)، 43-35. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=307741
پرندین، شیما. (۱۳۸۵). ساخت و هنجاریابی پرسشنامه کفایت اجتماعی در نوجوانان شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
سلیمانی، اسماعیل؛ شیخ الاسلامی، علی؛ موسوی، مهناز. (1395). اثربخشی هوش هیجانی بر کفایت اجتماعی و تنظیم هیجانی دانشآموزان زورگو(غیرمنضبط). فصلنامه روانشناسی تربیتی، 12(42)، 103-128. [DOI: 10.22054/jep.2016.7385]
صمدیفر، حمیدرضا؛ نریمانی، محمد. (1397). نقش باورهای غیرمنطقی، خودکارآمدی و ذهنآگاهی در پیشبینی قلدری دانشآموزان. مجله روانشناسی مدرسه، 7(3)، 155-135. [DOI: 10.22098/jsp.2018.734]
عینی، ساناز؛ نظر، سمیرا؛ عبادی، متینه و زینال زاده، مهتاب. (1401). تدوین معادلات ساختاری سازگاری اجتماعی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه بر اساس ناگویی هیجانی و باورهای فراشناختی و با میانجیگری حمایت اجتماعی ادراکشده. ناتوانیهای یادگیری،11(4)، 62-77. https://doi.org/10.22098/jld.2022.8168.1865
کمالی پور، مهتاب؛ زین الدینی میمند، زهرا. (1394). مقایسه باورهای غیر منطقی در نوجوانان بزهکار و عادی شهر کرمان. کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، ایران، مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما.
کریمی، فاطمه؛ نیکوی، الیاس؛ نیکخواه فشکچه، لیلا؛ آسوده نالکیاشهری، زهرا و بابائی خوبده، مریم. (۱۳۹۵). رابطه باورهای غیر منطقی، منبع مهارگری با نگرش به بزهکاری در دانش آموزان دبیرستانی. پژوهشنامه حقوق کیفری، 7(2)، ۲۴۳-۲۲۳. https://jol.guilan.ac.ir/article_2036.html
معتمدین، مختار؛ بدری، رحمان؛ عبادی، غلامحسین؛ زمانی، نیره. (1391). هنجاریابی آزمون باورهای غیرمنطقی اهواز (IBT-A4). روشها و مدلهای روانشناختی، 2 (8)، 87-73.
Aboujaoude, E., Savage, M. W., Starcevic, V., & Salame, W. O. (2015). Cyberbullying: Review of an old problem gone viral. Journal of Adolescent Health, 57(1), 10-18. http://dx.doi.org/10.1016/j.jadohealth.2015.04.011. Antoniadou, N., Kokkinos, C.M., Markos, A. (2016). Development, construct validation and measurement invariance of the Greek cyber-bullying/victimization experiences questionnaire(CBVEQ-G). Computers in Human Behavior, 65, 380-390. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.08.032 Abolghasemi, A., Jamaloui, H., Narimani, M., Zahed, A. (2011). Comparison of social competence and its components in students with learning disabilities and students with low, medium and high academic achievement. Journal of Learning Disabilities, 1 (3), 71-55. (Persian) Bani Asadi, H., & Bagheri, M. (2011). Non-verbal communication and social competence. Journal of Kerman University of Medical Sciences, 5(20): 43-50. (Persian) Basharpoor, S., & Eyni, S. (2023). Developing a causal model of academic adjustment of Students with learning disabilities based on academic self-efficacy and academic eagerness: The mediating role of the academic resilience. Learning Disabilities, 12(2), 18-33. https://doi.org/10.22098/jld.2022.7608.1814 Beirami, M., & Ala'i, P. (2011). Bullying in Girls' Secondary Schools: The Role of Parenting Styles and Perceptions of Family Emotional Environment. School Psychology, 2 (3): 56-38. ( persian) Bibi Jorjani, A., Hosseini, A., Cherkezi, A. R. (2016). The relationship between public health and irrational beliefs with mental health in students of Islamic Azad University of Shahr. Journal of Prevention and Health, 1 (1): 43-35. (persian) Bircan, E. B., Merve, A. (2019). Problematic Internet Use in Terms of the Purposes of Internet Use, Irrational Beliefs, Feelings of Inferiority, and Gender. Addiction: The turkish journal on Addictions, 6(3), 469‒494. [DOI 10.15805/addicta. 2019.6.3.0017]. civitci, A., Turkum, S., Duy, B., & Hamamcı Z. (2014). Okullarda akılcı-duygusal davranış terapisine dayalı uygulamalar [Rational emotional behavioral therapy based implemetations at schools]. Ankara, Turkey: Pegem Yayıncılık. Davis, M. F. (2006). Irrational beliefs and unconditional self-acceptance. I. Correlational evidence linking two key features of REBT. Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy, 24(2), 113-124. https://research.gold.ac.uk/id/eprint/2/1/JRECBT2_online.pdf Ellis, A. 2001. Overcoming destructive belief, feeling and behaviors. Amherst. NY: Prometheus. Erum, I., Mohsin, A. (2013). Social competence as predictor of Bullying among children and adolescents. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology.39(1), 35-42. Eyni, S., Nazar, S., Ebadi, M., & Zeynalzadeh, M. (2022). Development of structural equations of social adjustment of students with Specific Learning Disorder based on alexithymia and metacognition beliefs and mediated by perceived social support. Learning Disabilities, 11(4), 67-77. https://doi.org/10.22098/jld.2022.8168.1865 Foody, M., Samara, M., & Carlbring, P. (2015). A review of cyberbullying and suggestions for online psychological therapy. Internet Interventions, 2(2), 235-242. http://dx.doi.org/10.1016/j.invent.2015.05.002.. García-Fernández, C. M., Romera, E. M., & Ortega, R. (2015). Explicative factors of face-to-face harassment and cyberbullying in a Sample of primary students. Psicothema, 27, 347-353. [doi: http://dx.doi.org/10.7334/psicothema2015.35]. Gradinger, P., Yanagida, T., Strohmeier, D., & Spiel, C. (2016). Effectiveness and sustainability of the ViSC Social Competence Program to prevent cyberbullying and cyber-victimization: Class and individual level moderators. Aggressive Behavior, 42(1), 181-193. [doi: 10.1002/ab.21631] Kay, B., Aileen, L., Sally, F., Kimberley, A. (2020). Defending victims of cyberbullying: The role of self-efficacy and moral disengagement. Journal of School Psychology, 78, 1–12. [DOI: 10.1016/j.jsp.2019.11.006 ] Kazan, H. (2020). Cyber Bullying and Violence Literacy in the Context of Digitalization. In Handbook of Research on Multidisciplinary Approaches to Literacy in the Digital Age. 262-285. IGI Global.[DOI: 10.4018/978-1-7998-1534-1.ch013] Karin, H., Laura, L. R. (2019). Cyberbullying and PsychologicalWell-being in Young Adolescence: The Potential Protective Mediation E_ects of Social Support from Family, Friends, and Teachers. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17(1), 45. [ DOI: 10.3390/ijerph17010045 ] Karimi, F., Nikoy, E., Nikkhah, L., Asode, Z., & Babaei, M. (2016). The relationship between irrational beliefs, controlling source, and attitude to delinquency among high school students. Criminal Law Research, 7(2), 223-243. (persian) Kamalipour, M., Zeinadini, M. Z. (2015). Comparison of irrational beliefs in Kerman juvenile delinquents. International Conference on Humanities, Psychology and Social Sciences November 27; Tehran, Iran, International Conference Center for IRIB. (persian) Kemp, S. (2018). We are social special report. Retrieved from We Are Social. https://wearesocial.com/blog/2018/01/global-digital-report-2018, Accessed date: 2 July 2018. Lakani, N., & Akbari, B. (2016). The relationship between irrational beliefs and quality of life for students. Journal of Psychology & Behavioral Studies, 4(10), 338-341. (persian) Motamedin, M., Badri, R., Ebadi, G., Zamani, N. (2012). Standardization of Ahwaz's Irrational Beliefs Test (IBT-A4), Psychological Methods and Models, 2 (8): 87-73. (persian) Mehrpoor Sadehi, F., Khosrojavid, M., Boland, H. (2015). The Relationship Between Alexithymia and Self-Efficacy with Addiction Vulnerability of Students. Journal of saussurea, 5(6),111-119. (persian) Nieuwenhuijsen, K., Verbeek, J. M., De Boer, A. M., Blonk, R. W., & Van Dijk F. H. (2010). Irrational beliefs in employees with an adjustment, a depressive, or an anxiety disorder, a prospective cohort study. Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy, 28(2), 57-72. [DOI:10.1007/s10942-007-0075-0] Ortega-Baron, J., Buelga, S., & Cava, M.J. (2016). Influencia del clima escolar y familiar en adolescentes, victimas de ciberacoso. [The Influence of School Climate and Family Climate among Adolescents Victims of Cyberbullying]. Comunicar, 46, 57-65. http://dx.doi.org/10.3916/C46-2016-06 . Raul, N., Santiago, Y., Elisa, L., Veronica., M. (2012). Children’s Cyberbullying Victimization: Associations with Social Anxiety and Social Competence in a Spanish Sample. Child Indicators Reserch, 5, 281–295. [DOI:10.1007/s12187-011-9132-4] Romera, E. M., Cano, J. J., Garcia-Fernandez, C. M., & Ortega-Ruiz, R. (2016). Cyberbullying: Social competence, motivation and peer relationships. Comunicar, 48(3), 71-79. [DOI:10.3916/C48-2016-07] Rodkin, P., Ryan, A., Jamison, R., & Wilson, T. (2013). Social goals, social behavior, and social status in middle childhood. Developmental Psychology, 49(6), 1139-1150. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0029389 Patchin, J. W., & Hinduja, S. (2011). Traditional and nontraditional bullying among youth, A test of general strain theory. Youth & Society, 43(2), 727-751. https://doi.org/10.1177/1541204006286288 Parandian, S. (2006).Construction and standardization of a social adequacy questionnaire in adolescents in Tehran. Master Thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran. (Persian) Robin, K., Susan P., Limber, An. M. (2018). A developmental approach to cyberbullying: Prevalence and protective factors. The address for the corresponding author was captured as affiliation for all authors. Please check if appropriate. [DOI:10.1016/j.avb.2018.02.009] Salibi, J., & Modarresi, G. (2016). Investigating the relationship of general health with job burnout and social competence among female elementary school teachers in Tehran in the academic year 2013-2014. Women's Research Journal, 7(1), 127-157. (Persian) Samadifar, H. R., Narimani, M. (2018). The role of irrational beliefs, self-efficacy and mindfulness in predicting bullying in students. Journal of School Psychology, 7 (3), 155-135. (persian) Soleimani, I., Shaykh al-Islami, A., Mousavi, M. (2016). The effectiveness of emotional intelligence on social adequacy and emotional regulation of bullying (undisciplined) students. Quarterly Journal of Educational Psychology, 12(42), 103-128. (persian) [DOI: 10.22054/jep.2016.7385] Schoffstall, C. L., & Cohen, R. (2011). Cyber aggression: The relation between online offenders and offline social competence. Social Development, 20(3), 587-604. https://psycnet.apa.org/doi/10.1111/j.1467-9507.2011.00609. Smith, P. K., Mahdavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Russell, S., & Tippett, N. (2008). Cyberbullying: Its nature and impact in secondary school pupils. Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines, 49(4), 376–385. http://dx.doi.org/10. 1111/j.1469-7610.2007.01846.x. Yunus Sabancı1, Ali Cekic .(2019). The Relationship between Irrational Beliefs, Resilience, Psychological Needs, Cyberbullying and Cyber Victimization. Universal Journal of Educational Research, 7(3), 700-706. [DOI: 10.13189/ujer.2019.070308] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 833 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 439 |