تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,438 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,619 |
مقایسه خودناتوان سازی تحصیلی، درد ذهنی و دوجین کثیف در دانشآموزان تیزهوش و عادی | ||
پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 2، خرداد 1402، صفحه 21-33 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2023.2303 | ||
نویسندگان | ||
مهدی حیاتی گرجان1؛ نادر حاجلو* 2؛ سیف الله آقاجانی3؛ نیلوفر میکائیلی2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه خودناتوان سازی تحصیلی، درد ذهنی و دوجین کثیف در دانشآموزان تیزهوش و عادی بود. روشها: با توجه به ماهیت موضوع، روش پژوهش حاضر از نوع علی_ مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان مدارس مقطع متوسطه دوم شهر اردبیل (24931 نفر) در سال تحصیلی 1402 -1401 بود. نمونه آماری تحقیق حاضر 400 دانشآموز (200 نفر تیزهوش و 200 نفر عادی) که بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای خودناتوان سازی تحصیلی شوینگر و همکاران(2011)، درد ذهنی اورباخ و میکولینسر(2003) و دوجین کثیف جنیسون و وبستر(2010) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین خودناتوان سازی تحصیلی در دو گروه دانش آموزان تیزهوش و عادی تفاوت معنیداری وجود دارد (01/0 p<). همچنین بین درد ذهنی در دانش آموزان تیزهوشان و عادی تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0 p>). و در آخر متغیر دوجین کثیف در دو گروه دانش آموزان تیزهوش و عادی تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0 p<). نتیجهگیری: بنابراین توجه به این نتایج میتوان بیان نمود هر یک از گروههای دانشآموزان تیزهوش و عادی نیازمند توجه در خصوص متغیرهای موردمطالعه میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
خودناتوانسازی تحصیلی؛ درد ذهنی؛ دوجین کثیف؛ دانشآموزان تیزهوش؛ دانشآموزان عادی | ||
مراجع | ||
عابدین زاده، مهرنوش؛ حقایق؛ سیدعباس و رییسی، زهره. (1401). ارزیابی مدل رفتارهای پرخطر براساس سیستمهای مغزی-رفتاری و ابعاد تاریک شخصیت با میانجیگری توانایی کنترل فکر در دانشآموزان دورۀ دوم متوسطه. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی, 13(4)، 1-17. [Doi:10.22059/japr.2023.328357.643937] عطارد، عرفان و عباسی، بدری. (1400). مقایسه عملکرد تحصیلی و سلامت روان دانشآموزان دختر تیزهوش و عادی. جامعه شناسی آموزش و پرورش, 7(2)، 154-164. [Doi:10.22034/ijes.2021.534408.1116] عینی، ساناز؛ حسینی، سیدعلی و عبادی، متینه. مقایسه پریشانی رواشناختی، ذهنآگاهی و خودکار آمدی تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش و عادی. رویش روان شناسی. ۱۴۰۰; ۱۰ (۱۱) :۱-۱۴. [Dor: 20.1001.1.2383353.1400.10.11.4.4] مرادی زاده سیروس، بازگیر لیلا، سپهوند اسفندیار. بررسی و مقایسه ی سازگاری عاطفی، اجتماعی، آموزشی، خودتنظیمی و اضطراب امتحان دانش آموزان پسرتیزهوش و عادی . رویش روان شناسی. ۱۳۹۸; ۸ (۷) :۳۹-۴۸. [Dor:20.1001.1.2383353.1398.8.7.8.6] Abedin Zadeh, M., Haghayegh, S. A., & Reisi, Z. (2022). Model Evaluation of Risky Behaviors According to Cerebral-Behavioral Systems and the Dark Triad of Personality with the Mediation of Thought Control Ability in Secondary High School Students. Journal of Applied Psychological Research, 13(4), 1-17. (Persian) [Doi:10.22059/japr.2023.328357.643937] Adil, A., Ameer, S., & Ghayas, S. (2020). Impact of academic psychological capital on academic achievement among university undergraduates: Roles of flow and self‐handicapping behavior. PsyCh Journal, 9(1), 56-66. [Doi:10.1002/pchj.318] Aghababae, N., Blachnio, A. (2015). Well-being and the dark triad. Personality and individual differences, 6, 405-412. (Persian). [Doi:10.1111/j.1751-9004.2015.00334.x] Atarod, E., & Abasi, B. (2022). Comparison the Academic Performance and Mental Health of Gifted and Normal Female Students. Iranian Journal of Educational Society, 7(2), 154-164. (Persian). [Doi:10.22034/ijes.2021.534408.1116] Callan, M. J., Kay, A. C., Dawtry, R. J. 2018. Making Sense of Misfortune: Deservingness, Self-Esteem, and Patterns of Self-Defeat. Journal of Personality and Social Psychology, 107: 142-162. [Doi:10.1002/pits.20478] Castellano, J. A. (2021). Hispanic students and gifted education: New outlooks, perspectives, and paradigms. Special populations in gifted education, 249-269. [Doi:10.1177/0734282911424879] Charvet, C., Boutron, I., Morvan, Y., Le Berre, C., Touboul, S., Gaillard, R., ... & Chevance, A. (2022). How to measure mental pain: a systematic review assessing measures of mental pain. BMJ Ment Health, 25(4), e4-e4. [Doi: 10.1016/S0140-6736(07)61238-0] Chehrehbarghi, R., & Narimani, M. (2017). A Comparison on Psychological Well-Being in Gifted and Normal Students. Journal of Social Sciences and Humanities Research, 5(02), 51-57. (Persian). [Doi:10.1080/02796015.2021.12087377] Eyni S, Hosseini S A, Ebadi M. Comparison of psychological distress, mindfulness and academic self-efficacy in gifted and normal students. Rooyesh 2022; 10 (11):1-14. (Persian). [Dor: 20.1001.1.2383353.1400.10.11.4.4] Farghadani, A. (2023). Role of Nostaligia Proneness, Mental Pain and Temporal Experience of Plaeasure in Perceived Stress Reactivity in Studens Experiencing Romantic Breakup. Knowledge & Research in Applied Psychology, 23(4), 219-230. (Persian). [Doi:10.1111/j.1365-2354.2005.00482] Fertuck, E. A., Kara, E., and Stanley, B. 2018. The specificity of mental pain in borderline personality disorder compared to depressive disorders and healthy controls. Borderline Personality Disorder and Emotion Dysregulation. 3: 2- 8. [Doi:10.1016/j.neuroimage.2018.12.045] Fava, G. A., Tomba, E., Brakemeier, E. L., Carrozzino, D., Cosci, F., Eöry, A., ... & Guidi, J. (2019). Mental pain as a transdiagnostic patient-reported outcome measure. Psychotherapy and Psychosomatics, 88(6), 341-349. [Doi:20.1001.1.2383353.1400.10.11.4.4] Ford, D. Y. (2021). Recruiting & retaining culturally different students in gifted education. Routledge. [Doi:10.1002/1099-1611] Furtner,M.R., Rauthmann, J.F., Sachse, P.2017.The self-loving self-leader: an examination of the relationship between self-leadership and the dark triad. Soc Behav Pers. 39: 369- 380. [Doi:10.22054/jpe.2017.60257.2310] Garavand, H., Abdoli, F., Mohammadi, A., sabzian, S., & Sabzian, S. (2021). Investigating the Relationship between Psychological Capital and Quality of School Life with regard to the Type of Studied School: Comparing Normal and Gifted School Students in Sanandaj. Psychology of Exceptional Individuals, 11(44), 25-6. (Persian). [Doi: 20.1001.1.17353165.1874.14.2.5.5] Gadbois, S. A., & Sturgeon, R. D. (2020). Academic Self-Handicapping: Relationships with Learning Specific and General Self-Perceptions and Academic Performance over Time. British Journal of Educational Psychology, 81, 207-222. [Doi:10.29252/jcmh.6.1.15] Hāshemi, N., & Khorouti, F. (2020). Comparison of the academic motivation, self-regulation and self- worth of the gifted and normal students in Karaj. Educational Innovations, 19(1), 147-162. (Persian). [Doi:10.1080/13540602.2016.827453] Ghotra, S. McIsaac, J.L. D. Kirk, S. F. & Kuhle, S. (2016). Validation of the “Quality of Life in School” instrument in Canadian elementary school students. PeerJ, 4, e1567. [Doi:10.1080/02673843.2022.1590851] Gómez-Leal, R., Holzer, A. A., Bradley, C., Fernández-Berrocal, P., & Patti, J. (2022). The relationship between emotional intelligence and leadership in school leaders: a systematic review. Cambridge Journal of Education, 52(1), 1-21. [Doi:10.1016/j.jpsychires.2021.10.035] Hall, A. S. & Kelly, K. R. (2021). Identity and career development in gifted students The handbook of secondary gifted education (pp. 35-63): Routledge. [Doi: 20.1001.1.2383353.1401.11.10] Jonason, P.K., Valentine, k.A., Li, N.P., & Harbeson, C. L. (2011).Mateselection and the Dark Traid: Facilitaning a short-term mating strategy and creating a volatile environment. Personality and Individual Differences, 51, 759- 763. [Doi: 10.22098/jsp.2021.1786] Jollant, F., Perreira, F., Fiori, L. M., Richard-Devantoy, S., Lutz, P. E., Belzeaux, R., Turecki, G. 2020. Neural and molecular correlates of psychological pain during major depression, and its link with suicidal ideas. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry, 109 -909. [Doi:10.1177/0146167203254] Karami, J., Bagian, M., Momeni, K., & Elahi, A. (2018). Measurement of mental pain: Psychometric properties and confirmatory factor analysis of multidimensional mental pain questionnaire. QUARTERLY JOURNAL OF HEALTH PSYCHOLOGY, 7(25), 146-172. (Persian). [Doi:10.1016/j.srhc.2018.04.001] Kremer, I., Orbach, I., Rosenbloom, T. 2017. Mental pain and suicidal tendencies in sexual and physical abuse victims. Archives of suicide research, 21: 307- 321. [Doi:20.1001.1.2383353.2017.8.7.8.6] Kumari, A. 2017. Academic self - handicapping in adolescents: Predictors and implications. International Journal of Education and Psychological Research, 4: 51- 55. [Doi:10.1016/j.chiabu.2017.11.003] Lee, S. Y., An, D., Choe, S. U. 2020. Predicting psychiatric symptoms by personality types for gifted students. High Ability Studies, 31: 93- 114. [Doi:10.22099/jsli.2020.5337] Malehmir, B., Seyfollahzadeh, M., Mikaeli, N., & Rafieerad, Z. (2021). The effectiveness of mindfulness-based stress reduction intervention on cognitive avoidance of students with test anxiety. Preventive Counseling, 2(2), 14-27. (Persian). [Doi:10. 3389/fpsyg.2021.586161] Meerwijk, E. L., Ford, J. M., Weiss, S. J. 2017. Resting-state EEG delta power is associated with psychological pain in adults with a history of depression. Biological Psychology, 105: 106– 114. [Doi: 20.1001.1.2423494.1400.10.1.9.4] Moradizadeh S, Bazgir L, Sepahvand E. (2019). Study and comparison of emotional, social, educational, self-regulation and test anxiety among gifted and normal boy students in Khoramabad city.. Rooyesh; 8 (7):39-48. (Persian). [Dor:20.1001.1.2383353.1398.8.7.8.6] Morelli, M., Urbini, F., Bianchi, D., Baiocco, R., Cattelino, E., Laghi, F., Sorokowski, P., Misiak, M., Dziekan, M., Hudson, H., Marshall, A., Nguyen, T. T. T., Mark, L., Kopecky, K., Szotkowski, R., Toplu Demirtaş, E., Van Ouytsel, J., Ponnet, K., Walrave, M., Zhu, T., … Chirumbolo, A. (2021). The Relationship between Dark Triad Personality Traits and Sexting Behaviors among Adolescents and Young Adults across 11 Countries. International journal of environmental research and public health, 18(5), 2526. [Doi:10.3390/ijerph18052526] Nashveh, F., & Farghadani, A. (2022). Dental anxiety: Predictive role of cognitive-attentional syndrome, mental pain, and interoceptive awareness. Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal (RRJ), 10(11), 159-168. (Persian) [Doi:10.1348/01446650529657] Orbach, I., Mikulincer, M., Sirota, P., Gilboa-Schechtman, E. 2003. Mental pain: a multidimensional operationalization and definition. Suicide and Life-Threatening Behavior, 33: 219- 230. [Doi:10.1016/S1077-7229(02)80048-7] Paulhus, D. L., & Jones, D. N. (2018). Measures of dark personalities. In G. J. Boyle, D. H. Saklofske, & G. Matthews (Eds.), Measures of personality and social psychological constructs (pp. 562–594). San Diego, CA: Academic Press. [Doi:10.1037/0278-6133.4.3.21] Rasai Fur, Spring; Fatemeh, Bayan Far, 2017, comparison of academic self-handicapping, dyslexia and aggression of adolescents with one and both working parents, the second international conference on new research achievements in social sciences, educational sciences and psychology, Karaj. (Persian). [Doi:10.1111/j.1751-9004.2008.00089.x] Rasheed, M. (2020). Context and content in rural gifted education: A literature review. Journal of Advanced Academics, 31(1), 61-84. [Doi:10.1177/1932202X19879174] Sadri Damirchi, E., Esrafily, H., & Mesbahi, F. (2019). Addiction potential pattern based on Dark Triad traits of personality and schema modes. Scientific Quarterly Research on Addiction, 13(53), 119-138. (Persian). http://etiadpajohi.ir/article-1-1716-en.html Sehwinger, M. Stiensmeier-Pelster, J. 2011. Prevention of Selfhandicapping-The, protective function of mastery goals. Learning and Individual Differences, 21: 699- 709. [Doi: 10.22098/JHRS.2022.8850.1003] Sindermann, C., Sariyska, R., Lachmann, B., Brand, M., Montag, C. 2018. Associations between the dark triad of personality and unspecified/specific forms of Internet-use disorder. Journal of Behavioral Addictions, 7: 985– 992. [Doi:10.1556/2006.7.2018.114] Sohrabi, E., hafezi, H., & Moradi, K. (2021). Comparison of the Psychological Capital, Happiness and Mindfulness of Boys' High Schools Gifted and Normal Students. Educational and Scholastic studies, 10(1), 215-243. (Persian). [Doi. 10.22098/AEL.2022.1616] Stenason, L., Vernon, P. A. 2019. The Dark Triad, reinforcement sensitivity and substance use. Personality and Individual Differences, 94: 59- 63. [Doi:10.1016/j.paid.2019.02.016] Taklavi S, Ramezani M.(2019). Comparison of emotional failure and Dark Triad (DT) in women with and without addiction potentiality. etiadpajohi ; 13 (53) :285-300. (Persian). [Doi:10.18502/qjcr.v22i82.10110] Tossani, E. 2017. The Concept of Mental Pain. Psychother Psychosom. 82 (2), 67–73. . [Doi:10.1159/000504024] Vivarini, P., Jenkins, Z. M., Castle, D. J., & Gwee, K. (2022). Borderline personality disorder symptoms in individuals with eating disorder: Association with severity, psychological distress, and psychosocial function. Personality and Mental Health. [Doi:10.1002/pmh.1565] Vrij, A., Palena, N., Leal, S., & Caso, L. (2021). The relationship between complications, common knowledge details and self-handicapping strategies and veracity: A meta-analysis. European Journal of Psychology Applied to Legal Context, 13(2), 55-77. [Doi:10.5093/ejpalc2021a7] Worrell, F.C. Subotnik, R.F. Olszewski -Kubilius, P. & Dixson, D.D. (2019). Gifted students. Annual Review of Psychology, 70(1), 551 –576. Zeidner, M. (2020). Dont worry -be happy: The sad state of happiness research in gifted students. High Ability Studies, 1 – 18. [Doi:10.1177/1529100611418056] Yousefi R, Piri F. (2016). Psychometric Properties of Persian Version of Dirty Dozen Scale. IJPCP; 22 (1):67-76. (Persian). [Doi: 10.32598/ijpcp.24.2.190] Yousefi R, Imanzad A. (2018).Validating the Dark Tetrad Personality Model. IJPCP; 24 (2):190-201. (Persian). [Doi:10.1016/j.apmr.2018.03.017] Zeidner, M. (2020). Dont worry -be happy: The sad state of happiness research in gifted students. High Ability Studies, 1 – 18. [Doi:10.1111/j.1365-2354.2020.00482.] Zeigler-Hill, V., Marcus, D.K. 2019. The dark side of personality: Science and practice in social, personality, and clinical psychology. Washington D. C.: American Psychological Association. [Doi:10.1016/j.amjmed.2019.12.044] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 674 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 615 |