تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 250 |
تعداد مقالات | 2,187 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,524,015 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,332,459 |
مقایسه اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و آموزش تنظیمشناختی هیجان بر بهزیستی روانشناختی مادران دانش آموزان پرخاشگر | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 1، اردیبهشت 1402، صفحه 83-70 اصل مقاله (1.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.2232 | ||
نویسندگان | ||
افسانه شکری1؛ رضا کاظمی* 2؛ محمد نریمانی3؛ سمیه تکلوی4 | ||
1دانشجوی دکترای گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
3استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
4استادیار گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و آموزش تنظیم شناختی هیجان بر بهزیستی روانشناختی مادران دانش آموزان پرخاشگر بود. مواد و روشها: این پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون چند گروهی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر دوره ابتدایی شهرستان نمین در سال تحصیلی 9۸-9۷ (540N=) به همراه مادرانشان بود. از این جامعه دانش آموزان ، تعداد 79 نفر بر اساس نمرات بالا در مقیاس پرخاشگر، به عنوان دانش آموز پرخاشگر انتخاب شدند و 60 نفر از مادران این دانش آموزان با احراز ملاک های ورود به پژوهش به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه 20 نفره جایگزین شدند.گروه آزمایشی یک شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و گروه آزمایشی دو آموزش تنظیم شناختی هیجان را در 8 جلسه 2 ساعته را دریافت کردند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مقیاس پرخاشگری شهیم و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و با نرم افزار SPSS تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی نسبت به آموزش تنظیم شناختی هیجان از اثربخشی بالاتری برخوردار است. نتیجه گیری: با توجه به این نتایج، آموزش این برنامه روی مادران می تواند در بهبود سلامت روان این گروه از افراد جامعه وکاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان نقش بهسزایی داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی روانشناختی؛ شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی؛ آموزش تنظیم شناختی هیجان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 263 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 197 |