تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,756 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,645 |
تبیین نقش وابستگی به موبایل دراهمال کاری تحصیلی دانش آموزان با میانجی گری خستگی ذهنی و کیفیت خواب | ||
مشاوره مدرسه | ||
دوره 1، شماره 3، اسفند 1400، صفحه 1-21 اصل مقاله (1.67 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsc.2023.12573.1092 | ||
نویسندگان | ||
غفار کریمیان پور* 1؛ منصور رحمانی2؛ آرزو رمضانی3 | ||
1دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ، ایران | ||
2کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،، ایران | ||
3کارشناسی علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تبیین نقش وابستگی به موبایل دراهمال کاری تحصیلی دانش آموزان با میانجی گری خستگی ذهنی و کیفیت خواب انجام شد. روش انجام پروهش توصیفی از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان ثلاث باباجانی بود که تعداد 97 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه وابستگی به موبایل، کیفیت خواب، خستگی ذهنی و اهمال کاری تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SMART PLS استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که وابستگی به موبایل بر اهمال کاری تحصیلی اثر مستقیم دارد، وابستگی به موبایل بر کیفیت خواب اثر مستقیم دارد، وابستگی به موبایل بر خستگی ذهنی اثر مستقیم دارد، کیفیت خواب بر اهمال کاری تحصیلی اثر مستقیم دارد، خستگی ذهنی بر اهمال کاری تحصیلی اثر مستقیم دارد، وابستگی به موبایل از طریق کیفیت خواب بر اهمال کاری تحصیلی اثر غیر مستقیم دارد و وابستگی به موبایل از طریق خستگی ذهنی بر اهمال کاری تحصیلی اثر غیر مستقیم دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که وابستگی به موبایل، کیفیت خواب و خستگی ذهنی از جمله مهمترین متغیرهای تاثیرگذار بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
وابستگی به موبایل؛ کیفیت خواب؛ خستگی ذهنی؛ اهمال کاری تحصیلی؛ دانش آموز | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 308 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 304 |