تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,869 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,706 |
مدل یابی علی تابآوری تحصیلی بر اساس هوش شخصی با میانجیگری جهتگیری مذهبی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
دوره 11، شماره 4، بهمن 1401، صفحه 142-152 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.12327.5495 | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی* 1؛ شیرین احمدی2؛ آذین نریمانی3 | ||
1استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2گروه روانشناسی- دانشکده علوم تربیتی -دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3رزیدنت اطفال، گروه پزشکی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: دانش آموزان هر جامعه، قشر کارآمد و آیندهسازان هر کشور هستند. در راستای شناسایی عوامل مرتبط با تابآوری تحصیلی، پژوهش حاضر با هدف مدل یابی علی تابآوری تحصیلی بر اساس هوش شخصی با میانجیگری جهتگیری مذهبی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم انجام گرفت. مواد و روشها: پژوهش حاضر به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال 1401 بود. تعداد 200 نفر از این افراد با استفاده از نمونهگیری در دسترس از بین جامعه آماری فوق انتخاب و به مقیاسهای تابآوری تحصیلی، جهتگیری مذهبی و هوش شخصی پاسخ دادند. به منظور تجزیهوتحلیل دادههای گردآوری شده از نرمافزارهای SPSS 25 و smartpls.4 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که هوش شخصی به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با میانجیگری جهتگیری مذهبی در تابآوری تحصیلی نقش دارند. شاخصهای برازش مدل نیز بیانگر مطلوب بودن مدل است. نتیجهگیری: به طور کلی نتایج این مطالعه علاوه بر دستآوردهای بنیادی، قابل کاربست در سازمان آموزشوپرورش و مراکز مشاوره میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تابآوری تحصیلی؛ هوش شخصی؛ جهتگیری مذهبی؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
بشرپور، سجاد و عینی، ساناز. (1401). تدوین مدل علی سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری براساس خودکارآمدی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی: نقش میانجی تابآوری تحصیلی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 12(2)، 18-33. https://doi.org/10.22098/jld.2022.7608.1814
جان بزرگی، مسعود (1378) بررسی اثربخشی روان درمانگری کوتاهمدت با و بدون جهتگیری مذهبی بر مهار اضطراب و تنیدگی. پایاننامه دکتری. تهران دانشگاه تربیت مدرس
دهقانی، فاطمه؛ و اندیشمند، ویدا. (1396). رابطهی جهتگیری مذهبی و سلامت معنوی با تابآوری در دانشآموزان مقطع دوم متوسطهی شهر کرمان سال تحصیلی 94 – 95. پژوهش در دین و سلامت.3(4)، 77-66[https://journals.sbmu.ac.ir/jrrh/article/view/15488]
سلطانی نژاد، مهرانه؛ آسیایی، مینا؛ ادهمی، بیانه؛ و توانایی یوسفیان، سمیرا (1393). بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه تابآوری تحصیلی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی. 15(5)، 34-17. [https://jem.atu.ac.ir/article_267.html?lang=en]
طاهری خرامه، زهرا؛ شریفی فرد، فاطمه؛ آسایش، حمید؛ و سپهوندی، محمدرضا. (1396). ارتباط تابآوری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 10(5)،375-383 [http://edcbmj.ir/article-1-1183-en.html]
Allport, G. W., & Ross, J. M. (1967). Personal religious orientation and prejudice. Journal of Personality and Social Psychology, 5(4), 432.[https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/h0021212] Basharpoor, S., & Eyni. S. (2023). Developing a causal model of academic adjustment of Students with learning disabilities based on academic self-efficacy and academic eagerness: The mediating role of the academic resilience. Journal of Learning Disabilities, 12(2), 18-33. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.7608.1814 Chatters, L. M., Taylor, R. J., Jackson, J. S., & Lincoln, K. D. (2008). Religious coping among African American, Caribbean Blacks, and Non-Hispanic Whites. Journal of Community Psychology, 36(3), 371-386.[ https://doi.org/10.1002%2Fjcop.20202] Chow, M. I. S. P., Hashim, A. H., & Guan, N. C. (2020). Resilience in adolescent refugees living in Malaysia: The association with religiosity and religious coping. International Journal of Social Psychiatry, 0020764020957362.[https://doi.org/10.1177/0020764020957362] De Feyter, J. J., Parada, M. D., Hartman, S. C., Curby, T. W., & Winsler, A. (2020). The early academic resilience of children from low-income, immigrant families. Early Childhood Research Quarterly, 51, 446-461.https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2020.01.001 Dehghani, F.,Andishmand, V. (2017). The Relationship of Religious Orientation and Spiritual Health to Resilience among High School Sophomores in Kerman. Journal Res Relig Health. 3(4),66-77.[https://journals.sbmu.ac.ir/jrrh/article/view/15488] Diana, M. (2015). Art Activity and Personal Intelligence: It's Influence to Children Adaptation Skill (Experiments at Hidayatullah Islamic School). Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research, 3(4), 133-139. Feagin, J. R. (1964). Prejudice and relegious types: A focused study of Southern fundamentalists. Journal for the Scientific study of Religion, 4(1), 3-13. Fiorilli, C., Farina, E., Buonomo, I., Costa, S., Romano, L., Larcan, R., & Petrides, K. V. (2020). Trait emotional intelligence and school burnout: the mediating role of resilience and academic anxiety in high school. International journal of environmental research and public health, 17(9), 3058.[https://doi.org/10.3390%2Fijerph17093058] Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics. [https://doi.org/10.1177/002224378101800313] Javanmard, G.H., 2013. Religious beliefs and resilience in academic students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 84, pp.744-748.[https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.638] John Bozorgi M. Effect of short -term psychotherapy and religious orientation on anxiety and tension [PhD Thesis]. Tehran, Iran: University of Tehran; 1999 Kvangarsnes, M., Torheim, H., Hole, T. & Crawford, P. (2013). Nurses’perspectives on Compassionate Care for Patients with Exacerbated Chronic Obstructive Pulmonary Disease. Journal Allergy Ther, 4(158), 1-6[http://dx.doi.org/10.4172/2155-6121.1000158] Liu, B. and Platow, M.J., 2020. Chinese adolescents’ belief in a just world and academic resilience: The mediating role of perceived academic competence. School Psychology International, 41(3), pp.239-256.https://doi.org/10.1177/0143034320908001 Martin, A. J., Burns, E. C., Collie, R. J., Cutmore, M., MacLeod, S., & Donlevy, V. (2022). The role of engagement in immigrant students’ academic resilience. Learning and Instruction, 82, 101650.[https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2022.101650] Mayer, J. D., & Faber, M. A. (2010). Personal intelligence and resilience. Handbook of adult resilience, 94. Mayer, J. D., Caruso, D. R., & Panter, A. T. (2015). Personal intelligence and competencies.[https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.25073-3] Mayer, J. D., Wilson, R., & Hazelwood, M. (2010). Personal intelligence expressed: A multiple case study of business leaders. Imagination, Cognition and Personality, 30(2), 201-224.[https://doi.org/10.2190/IC.30.2.g] Ononye, U., Ndudi, F., Bereprebofa, D., & Maduemezia, I. (2022). Academic resilience, emotional intelligence, and academic performance among undergraduate students. Knowledge and Performance Management, 6(1), 1.http://dx.doi.org/10.21511/kpm.06(1).2022.01 Puchalski, C. M. (2012). Spirituality in the cancer trajectory. Annals of Oncology, 23(suppl 3), 49–55. doi:10.1093/annonc/mds088[https://doi.org/10.1093/annonc/mds252] Romano, L., Angelini, G., Consiglio, P., & Fiorilli, C. (2021). Academic resilience and engagement in high school students: The mediating role of perceived teacher emotional support. European Journal of Investigation Health, Psychology and Education, 11(2), 334-344. [https://doi.org/10.3390/ejihpe11020025] Sattler, K., & Gershoff, E. (2019). Thresholds of resilience and within-and cross-domain academic achievement among children in poverty. Early Childhood Research Quarterly, 46, 87-96.[https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2018.04.003] Skalisky, J., Wanner, S., Howe, B., & Mauseth, K. (2020). Religious coping, resilience, and involuntary displacement: A mixed-methods analysis of the experience of Syrian and Palestinian refugees in Jordan. Psychology of Religion and Spirituality. [https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/rel0000390] Soltaninejad, M., asiabi, M., Ahmdi, B., & Tavanaiee yosefian, S. (2014). A Study of the Psychometric Properties of the Academic Resilience Inventory (ARI). Quarterly of Educational Measurement, 4(15), 17-35. [https://jem.atu.ac.ir/article_267.html?lang=en] Taheri Kharameh, Z., Sharififard, F., Asayesh, H., & Sepahvandi, M. R. (2017). Academic resilience and burnout relationship of the student of Qom University of Medical Sciences. Education Strategies in Medical Sciences, 10(5), 375-383. [http://edcbmj.ir/article-1-1183-en.html] Wagnild, G. M., & Young, H. (1993). Development and psychometric evaluation of the Resilience Scale. Journal of Nursing Measurement, 1(2), 165-178. Woestman, A., Farrell, J., Goodwin, B., & Jensen, B. (2007). Effects of LDS Doctrine Versus LDS Culture on Self-Esteem. Journal of Psychology, 3(1), 1-8 [https://scholarsarchive.byu.edu/intuition/vol3/iss1/6/] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,139 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 810 |